Valt het kabinet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Valt het kabinet voor de verkiezingen

nee
32 (20%)
ja
104 (67%)
weet niet
17 (11%)

Totaal aantal stemmen: 153

Ghani

Re: Valt het kabinet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:54

Het is voor de PVDA van groot belang nu voet bij stuk te houden, dus einde van het jaar alle militairen terug in Nederland!
Als PVDA nu toegeeft aan het CDA en de Christen-unie, dan zullen ze grote verliezen gaan leiden bij de gemeenteraadverkiezingen, en dat kunnen ze zich niet veroorloven.
Dus grote kans dat PVDA bij haar standpunt blijft en niet gaat toegeven. Dat zorgt ervoor dat CDA en Christen-unie wel moeten meegaan met de PVDA, om het vallen van het kabinet te voorkomen.
Alleen, aangezien Balky zo achter Amerika en de EU aanloopt, wilt hij hen plezieren, en dus die militairen daar houden!!
Moeilijk.

Ik heb op Ja gestemd omdat ik hoop dat het kabinet valt, omdat ik geen vertrouwen meer heb in dit kabinet (al een hele tijd niet trouwens).
Een andere mogelijkheid is dat ze een speciale missie gaan opzetten, waarbij de kans op schade voor de militairen zo min mogelijk blijft, maar dat ze daar wel kunnen blijven..
Slap idee, maar ik zie dat helaas nog wel gebeuren..

Laat maar vallen die hap!! .

Nieuwe kabinet: SP, D66 en ..?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:06

Koenders heeft al aangegeven dat het ontwikkelingswerk, waar de Nederlanders een groot inzicht in hebben daar en veel hebben opgebouwd, blijft doorgaan.
Alleen dan niet beschermd door Nederlandse militairen, maar door andere navo militairen.
Hetzelfde geldt (en ik denk dat dat een soort alternatief gaat worden) voor het trainen van politiemensen.
Dat wil Nederland wel blijven doen, maar de PVDA wil niet dat dat onder Nederlands militair gezag en bescherming gebeurt.
Dus de slot oplossing zal wel worden dat deze beide diensten blijven en de militaire missie beëindigd wordt.
Niemand gezichtverlies

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:11

sarabande schreef:
Koenders heeft al aangegeven dat het ontwikkelingswerk, waar de Nederlanders een groot inzicht in hebben daar en veel hebben opgebouwd, blijft doorgaan.
Alleen dan niet beschermd door Nederlandse militairen, maar door andere navo militairen.
Hetzelfde geldt (en ik denk dat dat een soort alternatief gaat worden) voor het trainen van politiemensen.
Dat wil Nederland wel blijven doen, maar de PVDA wil niet dat dat onder Nederlands militair gezag en bescherming gebeurt.
Dus de slot oplossing zal wel worden dat deze beide diensten blijven en de militaire missie beëindigd wordt.
Niemand gezichtverlies

Precies! Dan snap ik gewoon niet, buiten de druk van de NAVO (als daar al met die mate sprake van is), dat Balky koste van kost die militaire dienst daar wilt houden!! Wat een gezeik zeg. Hij vergooit dus liever zijn kiezers, dan dat ie de EU nee moet verkopen. Wat een slijmbal. Jaiks! .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:13

Nederlandse politiek is, was en blijft een incompetent zooitje.

Spitsstrook, kilometerheffing, onderwijsminister "als ik 2 studies in 4 jaar kan, kan iedereen dat" (wie was dat ookal weer?), de leugen : "de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen" (en de top incl. politici maar rijker worden).

Gezond verstand en realiteitszin is geen voorwaarde om de politiek in te gaan.

Ik geloof niet dat een nieuw kabinet ookal zitten daar geheel andere partijen in daar iets aan zal veranderen. Zelfs al doet men wel wat goeds dan is na 4 jaar puinruimen de kans zeer groot op terug naar de oude partijen ivm te weinig korte termijn effecten voor de kiezer.

Beste kan je je houden aan de regels die je zelf niet in jouw nadeel gebroken ziet en die waar je echt niet omheen kan. De rest zoveel mogelijk negeren en optimistisch blijven stemmen. Misschien helpt het ooit nog eens EN als je wat probeert te veranderen mag je klagen over het (gebrek aan) resultaat.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:13

Balky beschermt Verhagen die zoals gewoonlijk aan het stoken geweest is. Omdat dat zo duidelijk is voor iedereen is het enige doel van het toneelstuk dat vanavond opgevoerd wordt in de kamer een verkiezingsstunt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 00:45

Zesiram schreef:
dan was Geert Wilders toch beter in vorm vanmiddag. Ik moet niks van die man hebben politiek, maar zijn commentaar was zowaar erg scherp ( en aanstekelijk ;) ).

Nu.nl:

"Ik ben een rasoptiminst, maar ik moet reëel zijn. Het wordt morgen een zware klus om te klaren." Dat zei Wouter Bos donderdagavond na afloop van het debat over de crisissfeer. Hij wil er niettemin nog "'alles aan doen om eruit te komen."
Bos werd donderdagavond door Rita Verdonk en Geert Wilders voor leugenaar uitgemaakt. "Het gebeurde op een niveau dat ik niet gewend ben in het parlement. Maar het moet je van je af kunnen laten glijden."

Ghani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 00:53

Ik heb het debat voor een deel gevolgd, en Wilders en Verdonk hadden het echt gemunt op Bos..
Hij lachtte erom, maar toen kwam Mariette Hamer (wat een doos), en die vroeg aan de voorzitter of er iets van gezegd kon worden omdat er 'regels' geschonden werden oid, maar de voorzitter legde de regels nog eens uit aan Hamer, met de mededeling dat Bos zelf maar een opmerking moest maken als hij het hinderlijk vond :P , ging Hamer ff onderuit zeg :P .

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:51

Mag het ás-je-blieft vallen? :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 02:57

Natuurlijk gaat het kabinet vallen. Bos is voor het blok gezet door Hamers, hij kon alleen nog maar frontaal de aanval kiezen of hij was zijn politiek leiderschap (of moet ik lijderschap zeggen :D ) kwijt. Hij kan het zich niet veroorloven om na Davids nog een keer door de tweede kamerfractie van de PvdA teruggefloten te worden. Door voor de gemeenteraadsverkiezingen een beslissing te forceren heeft hij altijd winst. Of de coalitiepartners voldoen aan zijn eis en dan komt hij over als de krachtige politicus die deze beslissing in zijn voordeel heeft afgedwongen. Net voor de verkiezingen geeft je dat altijd stemmenwinst. Of hij breekt en dan is hij net voor de verkiezingen de politicus van een man een man, een woord een woord. Als je breekt op een onderwerp dat je heel goed aan je achterban en de kiezers uit kan leggen, dan hoeft dat geen zetels te kosten, dan kan het die zelfs opleveren. Daarmee wint hij dus ook.

Conclusie, het is dus gewoon een politiek spel, met als doel zetels te winnen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Met als grote voordeel dat de PvdA straks in de oppositie de maatregelen van het nieuwe kabinet kan gaan bekritiseren, waarmee ze het begrotingstekort willen oplossen. Dat is natuurlijk altijd gemakkelijker dan zelf verantwoording voor impopulaire maatregelen te nemen.

Eigenlijk is het om te huilen, deze zogenaamde rechte rug, terwijl het werkelijk alleen maar politiek gekonkel en gedraai is.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 03:20

Deze discussie komt de bestuurders met 3 maart in het vooruitzicht zeer ongelegen, denk ik.
Heb het idee dat JP Balkenende lang genoeg geprobeerd heeft de publieke opinie te ontlopen, en dat collega Bos niet blij is met de berichtgeving dat banken de hoge bonussen ondanks staatssteun handhaven.
Zo zal de JSF waarschijnlijk ook een farce worden, bv Nederland komt behoorlijk liquide middelen tekort.

Uiteindelijk betekend dit dat de belastingbetaler het wanbeleid van ons kabinet mag vlot trekken.
Hoorde laatst dat JP zelfs maatregelen heeft geïmplementeerd, die lang na zijn Minister President schap uitgevoerd gaan worden.

Wie is er weer de dupe, de kiezer die nu niet goed kan beoordelen wat wijsheid is.

Zoals altijd een hoop geklets in de loze ruimte....

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:48

sarabande schreef:
Zesiram schreef:
dan was Geert Wilders toch beter in vorm vanmiddag. Ik moet niks van die man hebben politiek, maar zijn commentaar was zowaar erg scherp ( en aanstekelijk ;) ).

Nu.nl:

"Ik ben een rasoptiminst, maar ik moet reëel zijn. Het wordt morgen een zware klus om te klaren." Dat zei Wouter Bos donderdagavond na afloop van het debat over de crisissfeer. Hij wil er niettemin nog "'alles aan doen om eruit te komen."
Bos werd donderdagavond door Rita Verdonk en Geert Wilders voor leugenaar uitgemaakt. "Het gebeurde op een niveau dat ik niet gewend ben in het parlement. Maar het moet je van je af kunnen laten glijden."

Later op de avond tegen Bos vond ik het idd weer beschamend, wat we van deze twee gewend zijn. Tegen Balkenende vond ik hem echt scherp. Waarschijnlijk moest hij 's avonds wat inhalen :o Ik ben om elf uur naar bed gegaan, wat er daarna gebeurt is, kan ik niet beoordelen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:54

Samurai schreef:
Hoorde laatst dat JP zelfs maatregelen heeft geïmplementeerd, die lang na zijn Minister President schap uitgevoerd gaan worden.

Dat is bij alle bestuurders zo ;) Lijkt me logisch ook, de meeste grote ( complexe ) beleidsprocessen duren jaren en jaren om wetten te wijzigen, uitvoerders te betrekken en het dan echt uit te voeren ( nog voorbehouden dat bijv. de eerste kamer of het hof het niet tegenhoudt ). 4 jaar, daar kan je echt niets in realiseren, dus bijna alles wat dit kabinet beslist, wordt pas na hun zitting uitgevoerd. Regeren over het graf noemen ze dat.

Als voorbeeld uit mijn dagelijkse praktijk: als ik een voorstel wil doen om iets te veranderen ( iets groters dan een paar honderd euro ), kan ik voor 1 juni voorstellen indienen voor ...let op......2013........Dan is het zit het toekomstige gemeentebestuur alweer in het laatste jaar, dus alle voorstellen die na 1 juni komen, die kunnen pas na hun bestuursperiode worden uitgevoerd ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 11:57

Karl66 schreef:
Eigenlijk is het om te huilen, deze zogenaamde rechte rug, terwijl het werkelijk alleen maar politiek gekonkel en gedraai is.

Nou nee ik denk dat Verhagen nu een keertje een stapje te ver gegaan is.

We zien wel ik denk niet dat ze gaan vallen. Wilders en kornuiten hebben weer duidelijk laten zien hoe het niet moet en wat we niet willen.
Ik vond de discussie in DWDD over Clairie Polak wel een eye opener. Omdat de ultra rechtse politiek haar te scherp vind buigt de baas van de zenders en haalt NOVA van de buis.
Zelfs de hoofdredacteur van de Elsivier, het meest rechtse opinieblad dat er is, vindt dat schandelijk en ongewenst.

Nadat de politiek angstig is voor de schreeuwers, nu de media ook, ik vind dat beangstigend.
Ik vind ook dat de media veel te veel invloed in de politiek hebben, men komt niet aan regeren toe, omdat ze voortdurend van alles uit moeten leggen en de camera en altijd bovenop staat

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:41

sarabande schreef:
Nadat de politiek angstig is voor de schreeuwers, nu de media ook, ik vind dat beangstigend.
Ik vind ook dat de media veel te veel invloed in de politiek hebben, men komt niet aan regeren toe, omdat ze voortdurend van alles uit moeten leggen en de camera en altijd bovenop staat

Het probleem is dat electoraat en politiek nu in een vicieuze cirkel terecht komen: er gebeurt een incident, kiezers schreeuwen dat er niks geregeld wordt...politiek wil op korte termijn oplossing bieden, die niet op de lange termijn niet houdbaar is meestal. Daardoor ontstaan er weer nieuwe incidenten en begint het spelletje weer van voor af aan.

Het is net als met de verkiezingsprogramma's. Geen enkele partij durft een realistisch programma neer te zetten, want dat is niet wat de kiezer wil horen. Maar als ze opschrijven wat de kiezer wil horen, kunnen ze het niet waarmaken, en worden weer uitgemaakt voor slappelingen/draaiers oid.

Niet dat ik een oplossing weet, ik raak alleen steeds verder gedesillusioneerd over ons stelsel van parlementaire democratie. Maar ja.....

It has been said that democracy is the worst form of government except all the others that have been tried. (Churchill :D again ).

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:43

Nog een toevoeging:

Wat in mijn ogen ook gebeurt, is dat veel debatten alleen maar over de vorm gaan, en steeds minder over de inhoud. De vraag is of dit ligt aan de kwaliteit van de parlementariës, dan wel de complexiteit van de voorliggende vraagstukken. Of is het een simpele strategie, omdat de inhoud voor meeste burgers ( mezelf incluis ) vaak niet te doorgronden is. Inhoudelijke vragen, daar wordt niet mee gescoord, gemor ( of blijkbaar liever nog schelden ) op het gedrag van het kabinet wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:50

Ik denk niet dat het kabinet gaat vallen, lijkt me ook niet verstandig op dit moment ivm de economische crisis. Een demissionair kabinet kan niet zoveel als er nieuwe ontwikkelingen zijn tav de ecomische crisis maar moet het doen met het beleid dat eerder al is uitgezet. Ik vind wel dat Bos voet bij stuk moet houden wil hij nog enige geloofwaardigheid behouden.

Wat betreft de reactie van Hamer tav de tegen Bos gemaakte opmerkingen, die zijn zeker wel terecht. Als je een bewindsman een leugenaar noemt moet je de voorzet wel afmaken en een motie van wantrouwen indienen. Dat dit niet gebeurd is vind ik erg zwak van Rita/Wilders. Wel als hardste roepen maar als puntje bij paaltje komt geven ze geen thuis. Als je vindt dat Bos zijn werk niet goed doet moet je ook zo eerlijk zijn tegenover je kiezers door hem de wacht aan te zeggen. Gerdi Verbeet had hierop in moeten grijpen en zich aan de regels moeten houden. Normaal gesproken is ze daar erg strikt in.

Zesiram: er zijn wel politici die door willen vragen op inhoud, maar daar gaat Balkenende gewoon niet op in. Ik vond het ronduit onbeschoft zoals Femke Halsema werd afgeserveerd door Balkenende en de voorzitter.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:57

Update: het gevaar van een vallend kabinet is vooralsnog van de baan....volgens de NOS

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:05

SusanH schreef:
Zesiram: er zijn wel politici die door willen vragen op inhoud, maar daar gaat Balkenende gewoon niet op in. Ik vond het ronduit onbeschoft zoals Femke Halsema werd afgeserveerd door Balkenende en de voorzitter.

Ik vond haar vraag ook niet echt inhoudelijk, maar ik heb niet alles gezien, dus misschien heb ik iets gemist. ( de terechtwijzing heb ik overigens wel gezien, en een Pechtold die vervolgens zijn gram even gaat halen....die is ook uitgekookt :D ) Overigens geldt mijn commentaar voor beide kanten: parlement en kabinet, beide lijken ze het liever niet over de inhoud te hebben. Balkenende zeer zeker ook niet ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 13:16

Samurai schreef:
Update: het gevaar van een vallend kabinet is vooralsnog van de baan....volgens de NOS

Sja ik had niet anders verwacht.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 13:53

sarabande schreef:
Samurai schreef:

Sja ik had niet anders verwacht.

Ik ook niet. Pappen en nathouden, daar zijn ze goed in. Ze gaan nu hoogstwaarschijnlijk samen praten, komen tot een middenweg (in de hoop nog een deel van de kiezers te behouden) en zijn weer 'vriendjes'.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:23

Coby schreef:
Ik ook niet. Pappen en nathouden, daar zijn ze goed in. Ze gaan nu hoogstwaarschijnlijk samen praten, komen tot een middenweg (in de hoop nog een deel van de kiezers te behouden) en zijn weer 'vriendjes'.

Vriendjes zijn ze nooit geweest, maar netjes met elkaar omgaan is wel het minste. Wat ik niet begrijp, net op de radio weer Rehwinkel, die snapt niet dat de bewindslieden zich zo open en bloot in de kamer uiten, dat hoort niet.

HET IS VERKIEZINGSTIJD......zucht

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:35

Bos kon/kan niet anders dan bij dit standpunt blijven. Immers daar hebben de stemmers van de PvdA enkele jaren geleden voor gestemd. 'Draaikont' Bos heeft vast van zijn mediacoach gehoord dat hij nu een andere weg in moet slaan.
Tsja van Balkenende begrijp ik eigenlijk helemaal niets meer.... Hij wil zo graag vriendjes blijven met Amerika, dat is eigenlijk gewoon zielig.... Dat filmpje van zijn ontmoeting met Bush vind ik nog steeds hilarisch (who is that man?).

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:40

Niet alle mensen uit de politiek over een kam scheren, ze werken ook super hard daar op dit moment.

Maar ik hoop niet dat het kabinet valt, er zullen dan zo veel partijen samen een kabinet moeten gaan volgen dat we waarschijnlijk om de 3 maanden het kabinet weer valt. Maar ik gok er op van wel cda komt niet echt goed door als ze nu toegeven.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:41

Ik vermoed ook dat het vrij snel gaat vallen... Maar hoop ergens van niet, want ik zit niet te wachten op Wilders als premier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 18:43

Verhagen heeft Bos tijdens de vorige verkiezingen een draaikont genoemd en iedereen heeft dat overgenomen van die achterbakse slang.
Verhagen is voor de formatie, tijdens de formatie en al zo vaak tijdens de regeer periode de kwade genius geweest, en telkens houdt Balk hem de hand weer boven het hoofd. Nu op eigen houtje naar de VN lopen om via een officiele brief een andere beslissing af te dwingen.
Verhagen is degene die zo graag met de grote jongens mee wil doen, die klaar komt als hij naast Hilary mag lopen.
Het moge duidelijk zijn, ik mag die engerd echt niet :o