Snoevie schreef:ik werk in een multiculturele wijk,en mij valt het op dat veel mensen die arabisch spreken,vrij weinig moeite doen zich verstaanbaar te maken in het nedrlands.
Even terzijde, maar kun jij het verschil tussen Arabisch, Perzisch, Turks, Berbers en de andere talen horen? Ik niet namelijk.
Citaat:
nu springen irakezen er voor mij wel uit,de irakeze mensen die ik ken hebben erg hun best gedaan goed verstaanbaar nederlands te leren
maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring
Ik denk dat dat wel verklaarbaar is. Veel Irakese mensen in Nederland zijn politieke vluchtelingen, vaak hoogopgeleide mensen die vervolgd waren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen uit Iran. Zij hebben dus een hoge opleiding, meestal al ervaring met het leren van een andere taal en vaak ook een ander belang om hier te zijn.
Veel mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zijn hier juist gekomen met heel weinig achtergrond - zij hebben geen ervaring met taalonderwijs, zijn hier gekomen als gastarbeiders en hebben daarom een hele andere insteek.
Bedenk wel dat Nederlandse emigranten ook vaak tot de categorie behoren van hoogopgeleide mensen, en het dus wel makkelijk is om die positiever uit de vergelijking te laten komen.