Verkiezingscampagne in het Turks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:29

odetteke schreef:
Een site of poster in het engels is toegankelijk voor marokkanen, turken, polen, britten, duitsers, italianen etc.

Absoluut niet waar. Die mensen spreken meestal nauwelijks anders dan hun eigen taal, met name de eerste drie in je rijtje en de laatste ;)
Nederlands erbij leren op een niveau waarop je je in het dagelijks leven kunt redden was voor deze mensen al een beproeving op zich. Nog een derde vreemde taal gaan de meeste allochtone ouderen (waarop dit toch voornamelijk gericht was) echt niet redden. Verder dan een heel basic 'yes', 'no' en 'how are you' komen er maar heel weinig.

Anoniem

Re: Verkiezingscampagne in het Turks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:35

Toch spreken de meeste buitenlanders wel beter engels dan Nederlands, en is Engels in het buitenland altijd nog een stuk toegankelijker dan het Nederlands... Of Turks.. En in Nederland is Engels helemaal een stuk toegankelijker dan Turks, want iedereen krijgt hier gewoon engels op school :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:36

Maar het gaat niet om de 3e/4e generatie Menino.
Maar om de eerste generatie, waarvan het gros analfabeet is.
Degenen die in het thuisland überhaupt al scholing hebben gehad, zullen geen vreemde taal geleerd hebben.
En bijv. noord afrikanen, die zullen ten eerste Frans leren, gezien dat daar de 2e taal is naast het Arabisch of Berber.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:43

Shadow0 schreef:
beantsje schreef:
Al is het natuurlijk wel zo, dat een EU ingezetene die hier woont, direkt aan de gemeenteraadsverkiezingen kan deelnemen. Een niet-EU ingezetene moet 5 jaar wachten.

Wat bedoel je daar precies mee? Waarom maakt dat het aanvaardbaarder om een site in het Engels op te zetten dan een flyer in het Turks?

Of het echt aanvaardbaarder is, is de vraag maar er is een nuance.
Van iemand die hier net woont, mag je niet direkt verwachten dat hij de Nederlandse taal dermate goed begrijpt, dat hij de verkiezingsprogramma's kan volgen.
Van iemand die hier vijf jaar woont, mag je dat wel verwachten.

Overigens vind ik het niet correct dat een EU-burger die hier net 14 dagen woont, mag kiezen. Laat die ook maar eerst 5 jaar hier wonen en netjes inburgeren.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:53

ze moeten wat bedenken he.. aangezien veel vaste turkse pvda klanten nu overwegen om d66 te stemmen :P

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:26

sorry maar ik vind het echt belachelijk.
je mag toch verwachten van mensen die hier al 5 jaar of meer wonen dat die de taal toch wel beheersen. en kom dan niet aan met het gaat om de 1e en 2e generatie, die hebben niet op school gezeten ed.
mijn familie van moeders kant komt uit argentinie, mijn moeder is de enigste van 9 kinderen die nog naar schoool is gegaan in nederland, de rest is meteen gaan werken en ik moet zeggen als ik de familie filmpjes zie dat ze allemaal binnen een jaar vloeiend nederlands spraken, oke wel met wat spelfouten (weggen ipv wegen) maar verder prima in orde.
nee sorry dit gaat er bij mij niet in. en ik wil helemaal niet rasistisch zijn, maar er wordt imo al teveel rekening mee gehouden.
simpel vb. in de klas mogen geen petjes gedragen worden, maar wel hoofdoekjes...
een nederlander mag niet met een klein nederlands vlaggetje op zn jas want dat is discriminatie, maar een turk mag wel met een grote turkse vlag op zijn jas lopen.
als jij in turkije gaat wonen, gaan ze dan een kerk voor je bouwen als je daarom vraagt?

nee als je wilt stemmen dan zorg je maar dat je weet waar ze het over hebben en anders stem je maar niet. voor de minder slimme onder de nederlanders, of mensen de de politiektaal gewoon niet snappen maken ze toch ook geen boek 'politiek voor dummies'?
ze willen zelf in dit land wonen, pas je dan potdomme ook maar eens aan.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:31

Het moet niet gekker worden....! Iemand die na een aantal jaren nog niet de nederlandse taal beheerst is imo ook niet bezig om de taal te leren. Straks word de voertaal in Nederland nog Turks! We zijn hier in Nederland, en de buitenlanders die willen stemmen moeten maar zorgen dat ze de taal beheersen, of iemand het laten vertalen. Maar om nou complete 'Turkse avonden' te gaan organiseren gaat mij te ver.... :n

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:01

Ho, ho, niet te gek allemaal. Ook Nederlanders in den vreemde organiseren van alles specifiek voor Nederlanders alleen. En dat gaan we heus niet in de taal van het gastland doen. En natuurlijk wordt er binnen de Nederlandse gemeenschap in de buitenlanden wel over politiek gepraat. En ik kan me wel eens herinneren Nederlandstalige pamfletten te zien over verkiezingen in dat buitenland.

Overigens, in Canada heb ik me wel een stuk ge-ergerd aan (ex)Nederlanders die hun kinderen niet eens Nederlands leren. Een puur gemis aan cultuur. Op dat gebied zijn de immigranten in Nederland wat minder kortzichtig ;)

Ik denk overigens dat iemand die net 14 dagen in dit land woont amper zin heeft om te gaan stemmen, dus die vraag is wel heel theoretisch. Daarnaast moet de gemeente zo iemand ook nog weten te vinden, en de stembriefjes zijn al veel eerder opgestuurd.

Overigens, een analfabeet heeft ook verrekt weinig aan een turkstalige poster. Een analfabeet kan ook geen turks lezen....

Veel Marokkanen zijn ook wel de Franse taal machtig, dus echt achterlijk zijn ze niet. Door de bank genomen zijn Britten het meest achterlijke volk ter wereld op taalgebied. Heel weinig spreken een tweede taal, zelfs niet nadat ze 10 jaar of meer in een anderstalig gebied wonen. Amerikanen zijn wat dat betreft een stap intelligenter dan Britten.

In mijn ervaring doen juist alle Marokkanen, Turken, Irakezen, etc, veel meer moeite voor om de taal te leren van hun nieuwe woonplaats dan geimmigreerde westerlingen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:51

dat ben ik niet helemaal met je eens,want in bv australie staan nederlanders bekend als de onzichtbare immigranten,omdat ze de taal goed kennen en goed integreren daar.

dat vind ik met een hoop andere immigranten wel anders.

ik werk in een multiculturele wijk,en mij valt het op dat veel mensen die arabisch spreken,vrij weinig moeite doen zich verstaanbaar te maken in het nedrlands.

nu springen irakezen er voor mij wel uit,de irakeze mensen die ik ken hebben erg hun best gedaan goed verstaanbaar nederlands te leren

maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:34

Snoevie schreef:
ik werk in een multiculturele wijk,en mij valt het op dat veel mensen die arabisch spreken,vrij weinig moeite doen zich verstaanbaar te maken in het nedrlands.

Even terzijde, maar kun jij het verschil tussen Arabisch, Perzisch, Turks, Berbers en de andere talen horen? Ik niet namelijk.

Citaat:
nu springen irakezen er voor mij wel uit,de irakeze mensen die ik ken hebben erg hun best gedaan goed verstaanbaar nederlands te leren

maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring

Ik denk dat dat wel verklaarbaar is. Veel Irakese mensen in Nederland zijn politieke vluchtelingen, vaak hoogopgeleide mensen die vervolgd waren. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor mensen uit Iran. Zij hebben dus een hoge opleiding, meestal al ervaring met het leren van een andere taal en vaak ook een ander belang om hier te zijn.
Veel mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond zijn hier juist gekomen met heel weinig achtergrond - zij hebben geen ervaring met taalonderwijs, zijn hier gekomen als gastarbeiders en hebben daarom een hele andere insteek.

Bedenk wel dat Nederlandse emigranten ook vaak tot de categorie behoren van hoogopgeleide mensen, en het dus wel makkelijk is om die positiever uit de vergelijking te laten komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:43

Shadow: mijn collega en vriendin is irakees en spreekt arabisch. wij werken veel samen,dus zij kan mij ook vertellen of iemand arabisch spreekt.

het verschil tussen turks en arabisch ken ik zeer zeker.

maar dat komt ook omdat ik veel patienten van verschillende achtergronden in de apotheek aan de balie krijg

wel leuk juist hoor,geen situatie hetzelfde

en de reden dat ik over nederlandse immigranten begon was omdat joostvangestel's ervaring juist het hele tegenovergestelde van mijn ervaring is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:50

Snoevie: ik schreef daar dat mijn ervaring is dat Nederlanders hun roots erg snel vergeten en zelfs geen Nederlands aan hun kinderen leren. Volgens mij onderschreef je die stelling hooguit door te stellen dat nederlanders onzichtbare immigranten zijn. Binnen de kortste keren zijn die emigranten geen Nederlanders meer.....

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:08

maar is dat niet een beetje het hele idee van emigreren. je gaat naar een bepaald land, dus wil je ook 1 van de bevolking worden.
dus als jij daar non stop nederlands blijft praten zullen ze je niet snel accepteren. vind jij het bv prettig als je in de trein zit en er zitten twee turkse jongeren achter je de hele tijd turks te praten. ik vraag mezelf dan altijd af, van waar hebben ze het in godsnaam over. wie weet roddellen ze wel vreselijk over mij. dus heb ik zoiets als je in een land woont meot je die taal beheersen en niet overal in het openbaar je eigen taal blijven praten, daar worden mensen achterdochtig van.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:19

Hoi, meerdere talen spreken is een verrijking. Je moerstaal met je kinderen spreken is doodnormaal, je wilt toch dat je kinderen ook met je ouders kunnen praten?

Ik heb in Finland ook altijd Nederlands gesproken met mijn zoon en mijn vrouw spreekt nu in Nederland ook altijd Fins met mijn zoon. Sterker nog, thuis spreken we alleen maar Fins en in publieke omgeving spreken we meestal liever Fins in Nederland en liever Nederlands in Finland, gewoon omdat we liever niet hebben dat mensen zich met onze prive-discussies bemoeien.

Als daar dan derden bijkomen die we bij de discussie willen betrekken, zullen we ook wel Nederlands spreken, of Engels, of Duits ,mits de situatie daarom vraagt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:23

blue_kim schreef:
maar is dat niet een beetje het hele idee van emigreren. je gaat naar een bepaald land, dus wil je ook 1 van de bevolking worden.
dus als jij daar non stop nederlands blijft praten zullen ze je niet snel accepteren. vind jij het bv prettig als je in de trein zit en er zitten twee turkse jongeren achter je de hele tijd turks te praten. ik vraag mezelf dan altijd af, van waar hebben ze het in godsnaam over. wie weet roddellen ze wel vreselijk over mij. dus heb ik zoiets als je in een land woont meot je die taal beheersen en niet overal in het openbaar je eigen taal blijven praten, daar worden mensen achterdochtig van.

Wat IS dat toch met mensen dat ze al-tijd denken dat je het over hen hebt.... Ik wil je niet deprimeren maar zo interessant ben je echt niet, dat iedereen het altijd over jou heeft....

Verder ben ik het wederom helemaal met Joost eens. Ik ben met een Nederlander getrouwd maar zou ik dat niet zijn, dan werden mijn kinderen ook direct tweetalig opgevoed.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:27

Joost en Blue_Eyes, met jullie kan ik praten. ;)

Die 'ongeschreven regel' had ik ook toen ik tijdelijk in Australië woonde. Met Nederlanders onder elkaar spraken we Nederlands, waren er niet-Nederlandssprekenden bij het gesprek betrokken, dan werd er Engels gesproken.

En zou ik kinderen krijgen met iemand die als moedertaal een andere taal heeft dan het Nederlands, dan zou ik ze idd ook tweetalig opvoeden. Ik zie van dichtbij hoe dat werkt, mijn zusje en zwager doen dat met hun kinderen en dat bevalt zeer goed.

Meer on topic: ik heb geen problemen met die campagne in het Turks. Het betreft een zeer specifieke doelgroep die daarmee bereikt wordt, een doelgroep die met geen mogelijkheid te vergelijken is met de (vaak hoger opgeleide) niet-Nederlandstaligen die in deze tijd ons land binnenkomen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:55

Blue_Eyes schreef:
blue_kim schreef:

Wat IS dat toch met mensen dat ze al-tijd denken dat je het over hen hebt.... Ik wil je niet deprimeren maar zo interessant ben je echt niet, dat iedereen het altijd over jou heeft....

Verder ben ik het wederom helemaal met Joost eens. Ik ben met een Nederlander getrouwd maar zou ik dat niet zijn, dan werden mijn kinderen ook direct tweetalig opgevoed.

nou sorry maar als ze zitten te wijzen en te kijken dan ben ik er toch wel vrij zeker van dat ze het over mij hebben, en dan heb ik zoiets van als je wat te zeggen hebt, zeg het dan gewoon in het nederlands, dan kan ik iig nog commentaar leveren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:01

Tja. Of dat nou gebeurt in het Turks, Duits, Fries, Zeeuws, gebarentaal of fluisterend in ABN: ik snap dat het irritant kan zijn, maar ik zou er sowieso geen aandacht aan schenken. ;)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:10

Wat een onzin zeg.

Mijn moeder is op 12 jarige leeftijd naar NL gekomen, vanuit Indonesië. Mijn oma heeft toen besloten dat aangezien ze nu in NL woonden, iedereen NL ging leren en thuis ook ging spreken. Las ergens het excuus dat wij er zelf nooit moeite voor gedaan hebben om de Turkse NL te laten leren, maar bij mijn familie is het toch ook eigen initiatief geweest?

Er zijn niet alleen Turkse immigranten in NL (Polen, Bosnië, Kroatië), maar ook andere nationaliteiten, die krijgen toch ook geen verkiezingsprogramma's in eigen taal?

Sorry, maar als je meer dan 5 jr en NL bent en de taal niet beheerst, dan gaat er toch iets flink mis lijkt me.
Helemaal als ze andere (niet Turks-sprekende) partijen uitsluiten op bepaalde avonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:38

Karin schreef:
Die 'ongeschreven regel' had ik ook toen ik tijdelijk in Australië woonde. Met Nederlanders onder elkaar spraken we Nederlands, waren er niet-Nederlandssprekenden bij het gesprek betrokken, dan werd er Engels gesproken.

Maar wat dus wel opvallend is, is dat er hier in Nederland heel veel weerstand is niet-westerse mensen dat doen. Die vinden namelijk eigenlijk dat er helemaal geen Turks of Arabisch gesproken mag worden, zelfs niet thuis, onderling, in situaties waar niemand er last van heeft etc.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:50

Tja waarom niet.
De flyers door de bus kan ik me nog wel voorstellen in twee talen.
Er zijn nu eenmaal een heleboel andertaligen in Nederland die ook stemrecht hebben.
Alleen laat ze het dan ook in het Marokaans doen, Spaans voor de Spanjaarden, Antiliaans voor de Antilianen.
Er zijn niet alleen Turken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:48

Marchador schreef:
Alleen laat ze het dan ook in het Marokaans doen, Spaans voor de Spanjaarden, Antiliaans voor de Antilianen.
Er zijn niet alleen Turken.

Er is niets wat je weerhoudt :) Iedereen die het belangrijk vindt, kan een dergelijke avond organiseren, in elke mogelijke taal, met welke invulling je ook maar wilt. Dus als je graag een interlingua-avond wilt regelen, dan maak je een interlingua-flyertje en je nodigt mensen uit, en als je mensen kunt overtuigen om te komen, dan komen ze :j En niemand is verplicht om een dergelijk individueel initiatief gelijk uit te breiden tot alle talen, of het hele land... dat is het leuke van vrijheid :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 07:37

joostvangestel schreef:
Snoevie: ik schreef daar dat mijn ervaring is dat Nederlanders hun roots erg snel vergeten en zelfs geen Nederlands aan hun kinderen leren. Volgens mij onderschreef je die stelling hooguit door te stellen dat nederlanders onzichtbare immigranten zijn. Binnen de kortste keren zijn die emigranten geen Nederlanders meer.....

ze zullen altijd nederlander blijven imo dan,net zoals een chinees die hier naartoe is gekomen ook altijd een chinees zal blijven.

maargoed het is mijn idee ook niet hoor,ik heb niets tegen tweetalig opvoeden,lijkt me alleen maar goed,als een kind beide talen even goed kent.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 07:56

Snoevie schreef:
ze zullen altijd nederlander blijven imo dan,

Nee, ook al niet. Sterker nog, als ze de nieuwe nationaliteit aannemen, zegt in de meeste gevallen de Nederlandse staat hun staatsburgerschap op.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 07:57

ik bedoelde er meer het feit mee dat ze dan altijd in nl geboren zullen blijven(stomme zin) dus in die zin altijd een 'nederlander' zullen blijven

edit: dat ze hun paspoort moeten inleveren wist ik wel,trouwens