stervenshulp aan ouderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eevee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 00:58

Betteke schreef:
@Eevee, mensen van die leeftijd kunnen, als ze bij hun volle verstand zijn, geeuthaniseerd worden. Het gaat hier om mensen die gewoon klaar met het leven zijn.

Tja ligt allemaal best gecompliceerd als je al in een verpleeghuis ligt.....
Sommige artsen werken hier ook echt niet aan mee.
En als je al helemaal op bent, snap ik ook dat je niet de hele procedure
nog in gang wilt zetten....

Miepmiept

Re: stervenshulp aan ouderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 01:49

Ik heb zeer zeker mijn steun betuigd en getekend. Ik vind het een heel goed initiatief.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 02:15

Heb het net ook even ingevuld.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 05:12

Heb het ook ingevuld....
Zelf ooit bijna een plantje geweest, als ik er niet zo goed uit was gekomen hadden ze me laten moeten gaan.....

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 10:50

Ik vind het helemaal prima :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 18:50

de keerzijde is, en dat heb ik niet zelf bedacht maar kwam aan te orde toen het onderwerp in -ik dacht- nova besproken werd;
dat mocht de optie komen je 'in te laten slapen', het erin kan resulteren dat oude of zieke mensen zichzelf als teveel gaan zien, en vanuit die gedacht tot de 'keuze' komen zich te laten euthaniseren.
uit gène voor hun 'bestaan', en de 'belasting' die ze zijn voor de maatschappij.
en dat we er echt voor moeten waken dat het niet de kant op gaat dat het leven van mensen die te duur zijn of niet meer productief gaandeweg steeds vanzelfsprekender wordt beeïndigd.

ik zie het misschien wel wat negatief, maar nederland wordt rechtser, en in een rechtse samenleving is steeds minder ruimte voor mensen die meer geld kosten dan dat ze opbrengen.
en die kant wil ik zelf echt niet op hier...
vandaar dat ik sceptisch ben, en vind dat er goed moet worden gekeken naar de gevolgen, in de totale breedte, voordat hier een besluit in wordt genomen.
ik begrijp ondertussen heel goed dat het als menselijk gezien kan worden om mensen de mogelijkheid te geven vredig heen te gaan, ipv echt te moeten wachten op lijdensweg die naar de dood leidt.
het is een lastig vraagstuk vind ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:04

ik vind voor een dat ik genoeg geld ingebracht heb om het ook te mogen kosten..........

alleen ik wil niet verder leven met beperkingen, zowel lichamelijk niet al geestelijjk niet........... ik wil niet afhankelijk zijn van mensen voor mijn dagelijkse dingen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:07

KiWiKo schreef:
ik vind voor een dat ik genoeg geld ingebracht heb om het ook te mogen kosten..........

alleen ik wil niet verder leven met beperkingen, zowel lichamelijk niet al geestelijjk niet........... ik wil niet afhankelijk zijn van mensen voor mijn dagelijkse dingen.......

Dat willen mensen met een handicap ook niet. Ik werk zelf in de zorg en je wilt niet weten hoeveel clienten ik heb die maandag zelfmoord willen plegen en dinsdag de tijd van hun leven hebben en zoveel plezier hebben... Tot ze bijvoorbeeld een glas laten vallen en dan gelijk weer "depressief" zijn. Ik vind hoe het nu gaat met euthanasie eigenlijk best goed. Al vind ik dat de regels iets soepeler mogen zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:09

ik ben directeur/eignaar van een thuiszorgorganisatie......... dus ik snap heel goed wat je zegt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:10

breezy302 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat willen mensen met een handicap ook niet. Ik werk zelf in de zorg en je wilt niet weten hoeveel clienten ik heb die maandag zelfmoord willen plegen en dinsdag de tijd van hun leven hebben en zoveel plezier hebben... Tot ze bijvoorbeeld een glas laten vallen en dan gelijk weer "depressief" zijn. Ik vind hoe het nu gaat met euthanasie eigenlijk best goed. Al vind ik dat de regels iets soepeler mogen zijn.

Heb drie weken stage gedaan tussen mentaal gehandicapten en daar hoorde ik dagelijks dat ze er liever niet meer waren... Die probeerden dan alsnog mee te doen enz maar alsnog bleven ze zeggen dat ze er niet meer wilde zijn. Jammer dat die mensen het niet gegund wordt omdat "men" vind dat het leven een "geschenk" is wat er ook gebeurt... :\

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:13

Kijk maar s in mijn onderschrift...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:14

Dat is wat anders. "mijn" clienten zijn alleen lichamelijk gehandicapt en die hadden soms zo hun suicidale buien.

Dit is gewoon een moeilijke kwestie. het mes snijdt aan beide kanten.

Zo heb ik ook 1 client van 89. Mw is doodziek. Kan niet meer eten en drinken heeft de gehele dag en nacht verschrikkelijk veel pijn. Gaat met de dag erg achteruit. Maar die wil absoluut geen ziekenhuis in en wil ook echt niet sterven...

Die vecht echt om te leven terwijl er bij haar helemaal geen kwaliteit van leven meer is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:14

Samurai: Dat is fijn voor je dat jij daar zo over denkt, maar waarom moet die gedachten perse aan de hele wereld opgedrongen worden? Waarom is iedereen verplicht het zo te zien?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:18

breezy302 schreef:
Al vind ik dat de regels iets soepeler mogen zijn.

Wat zou er soepeler moeten zijn dan?
Ik vind dat de euthanasie wetgeving prima geregeld is op dit moment. Een dilemma echter blijft euthanasie bij mensen met een geestelijke beperking of bijvoorbeeld dementerende mensen. Wie gaat daar de beslissing bij/voor nemen? Wie bepaald wanneer het genoeg is? Wat de 1 ondraaglijk lijden vindt, vindt de ander weer niet en wie hakt de knoop dan door?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:19

Ik vind het ook erg opdringerig. Als iemand echt maar dan ook echt niet meer wilt leven. Iemand die dagelijks en altijd veel pijn heeft en geen kwaliteit van leven ( al is dat voor iedereen natuurlijk ook anders) heeft waarom zou die dan perse moeten blijven leven?

De dood is voor vele mensen een verlossing. Niet alleen voor hunzelf maar ook voor de familie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:20

Nu worden mensen "verplicht" het zelf te doen door ophanging enz.... Dat is eigenlijk een schande. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:21

nee bettkeke ik vind het niet goed geregeld............ iemand die uit wil stappen moet uit kunnen stappen om diens eigen gemotiveerde redenen......... DAT is wat diegene wil...... en daar hoor je respect voor te hebben........

we laten een paard afmaken voor minder!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:24

Ik heb hem vanmorgen al getekend :)
Wat Ayasha (ik vond je vorige naam toch makkelijker :P) al zegt, nu gooien mensen zich voor de trein of zetten ze een pistool tegen hun hoofd. Ik vind dat mensen recht hebben op een waardig einde en niet dat je over het spoor uitgesmeerd moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:27

Betteke schreef:
breezy302 schreef:
Al vind ik dat de regels iets soepeler mogen zijn.

Wat zou er soepeler moeten zijn dan?
Ik vind dat de euthanasie wetgeving prima geregeld is op dit moment. Een dilemma echter blijft euthanasie bij mensen met een geestelijke beperking of bijvoorbeeld dementerende mensen. Wie gaat daar de beslissing bij/voor nemen? Wie bepaald wanneer het genoeg is? Wat de 1 ondraaglijk lijden vindt, vindt de ander weer niet en wie hakt de knoop dan door?

Bij mensen met een VERSTANDELIJKE beperking ( in geestelijk geloof ik niet niemand heeft er weet van wat in iemands hoofd gebeurt en daar is ook geen enkele test voor) of bij dementerenden vind ik het anders. Zelf heb ik een aantal jaar op een PG afdeling gewerkt en ik heb gemerkt dat hoe verder iemand met dementie achteruit gaat hoe gelukkiger ze eigenlijk zijn. Voor de meeste mensen is hun kindertijd altijd erg gelukkig geweest en daar gaan ze naar terug dan zie je echt hoe ze veranderen. Er zijn ook mensen waarvan de kindertijd een hel was en die worden heel erg angstig en verdrietig.

Bij die mensen vind ik dat ONAFHANKELIJKE artsen het zouden moeten bepalen mits... de familie of de persoon zelf erom heeft gevraagt. Ik zeg expres onafhankelijk aangezien ik in mijn beroep heb gemerkt dat mensen met een beperking snel te veel zijn voor de familie en dat ze snel vanaf willen. Dat heb ik nu een aantal keer zien gebeuren.

Ik vind ook dat iemand mag sterven als er 100% zekerheid is dat het leven voor die mensen geen kwaliteit meer heeft. Als ik bijv morgen te horen krijg dat ik kanker heb. En dat ik nooit meer schoon verklaart zal worden en altijd pijn zou hebben en steeds meer achteruit zou gaan dan vind ik dat je een kans tot euthanasie moet krijgen voordat de lijdensweg begint. natuurlijk met bedenktijd en dergelijke.

ik vind verder de huidige wetgeving over euthansie erg goed zeker met meerdere artsen werken etc. Maar het gebeurt ook erg vaak dat een arts simpelweg weigerd. Ik vind dat artsen die tegen euthanasie zijn eigenlijk niet met deze zaken geconfronteerd moeten worden en dat er speciale euthanasie artsen komen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:33

Ik zou graag zien dat euthanasie mogelijk is. Maar als het door middel van een capsule is zal het ook voor de doktoren een stuk minder belastend worden. Als het goed is (maar pin me er niet op vast) hebben zij ook gezworen met een eed om het leven te behouden.
Een pil schopt hier toch een stuk minder tegenaan dan een spuitje.

Ik hoop dat het als het voor mij eenmaal zo ver is dat ik mag kiezen. Voor mijn opa is er op dit moment geen mogelijkheid en dus moet de familie er maar voor zorgen. Doen we dit niet dan eet hij niet en grijpt vanzelf iemand in het gebouw in en zal het naar een verzorgingstehuis moeten wat hij nog minder wil.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:45

Breezy, bij de "normale" euthanasie is er ook altijd een onafhankelijk arts die de toetsing doet, dus dat zal niet anders zijn. Bedenktijd heb je tot de laatste seconde, als de arts met het spuitje aan je bed staat zal jij zelf duidelijk 'ja' of 'nee' moeten kunnen zeggen anders gaat het niet door.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen dit initiatief, maar vind het bij dit soort vraagstukken iedere keer weer schrikbarend hoe makkelijk mensen hierover denken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 19:56

waarom betteke.......... we maken toch ook de beslissing over leven en dood bij onze huisdieren......... waarom zou ik dan niet capabel genoeg zijn om de beslissing over mijn eigen leven te maken?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:41

Ik vind wel dat er streng op gecontroleerd moet worden. Dus bvb twee onafhankelijke artsen die persoon op toerekeningsvatbaarheid controleren en stemmingsstoornissen uitsluiten. En twee momenten waarop je "ja" moet zeggen met bvb een week ertussen zodat het geen impulshandeling kan zijn.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:03

KiWiKo schreef:
waarom betteke.......... we maken toch ook de beslissing over leven en dood bij onze huisdieren......... waarom zou ik dan niet capabel genoeg zijn om de beslissing over mijn eigen leven te maken?

Sorry hoor, maar mensen kan je niet met dieren vergelijken imo. Als je capabel bent om die beslissing te nemen voor jezelf, dan heb je mijn zegen. Ik zeg ook dat het een goed initiatief is. ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:09

Als ik morgen dood wil, en ik heb er goed over nagedacht en alles geregeld....... dan moet ik toch morgen dood moeten mogen.......

tis toch mijn leven?