Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:24

Tuurlijk zit er een verschil tussen toen en nu. maar als het al zoveel jaar aan de gang is. Oma is 83 dus doneren we al zeker 70 jaar en misschien wel langer, dan moet er toch al aardig wat geld binnen zijn gekomen. Het microkredietplan keur ik zeker niet af maar dan moet er wel door meerdere instanties goed op gelet worden dat er geen geld aan de strijkstok blijft hangen.

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:26

Een land een zak met geld geven werkt vaak niet, maar wat wél helpt is investeren in onderwijs, kinderen die naar school kunnen gaan en uiteindelijk zelf het land op kunnen bouwen, voor schoon drinkwater zorgen dat ziektes niet uitbreiden, etc. Je moet de mensen de mogelijkheid geven om zichzelf te kunnen ontwikkelen. Dan is zo'n opmerking als 1 hongerend kind minder... wel heel kort door de bocht. Die mensen hebben er niet voor gekozen om in zo'n land op te groeien. En wat als het jouw kind zou zijn?

Verder is het ook heel kort door de bocht om de te stellen dat die mensen niet hard zouden werken als hen een zak geld werd toegereikt. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mirco-krediet projecten, daar zijn veel goede kleine ondernemingen uit voortgekomen (winkeltjes, plantages, etc). Die mensen stoppen ook niet ineens nu ze het geld hebben. Daarnaast, als in Nederland een gezin een grote zak met geld krijgt zou het ook gaan denken aan minderen met werk. In Nederland is dat toch net wat makkelijker dan in een ontwikkelingsland. Daar werken mensen vaak echt 24/7, weekenden zijn er niet.

Kortom, het gaat niet om 1 kindje redden met wat geld, het gaat erom dat er een basis wordt gecreeerd zodat de mensen in ontwikkelingslanden zichzelf kunnen opbouwen. Dus doormiddel van scholing, het stimuleren van kleine ondernemingen (dmv microkredieten), etc. En daar is geld voor nodig. Daarnaast moet je je realiseren dat veel van ons eten, onze grondstoffen, maar ook onze kleding wordt geimporteerd uit ontwikkelingslanden. Maar de mensen die daarvoor keihard werken zien we even over het hoofd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:27

Dit soort problemen, de scholen en ziekenhuizen enz, zijn eigenlijk alleen op te lossen door de overheid aan te pakken, die is in de meeste afrikaanse landen hartstikke corrupt.

MarcoBorsato schreef:
als je wilt rellen kom je maar op mn pb.

heb wel wat beters te doen :evaw:

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:27

MarcoBorsato schreef:
Maar denk jij dat, als ze kunnen verbouwen etc. ooit een zelfstandig land kunnen vormen? Zonder geld van Westerse landen?

Volledig zelfstandig zijn volgens mij maar weinig landen, ieder land heeft wel staatschulden, maar ik denk wel degelijk dat ze een stuk zelfstandiger zouden kunnen zijn.
Maar daar zou dan ook de besturing van zo'n land een groot aandeel in moeten hebben en daar schort volgens mij ook veel aan. Die zijn zo corrupt als de pest.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:28

MysticTinker schreef:
Dit soort problemen, de scholen en ziekenhuizen enz, zijn eigenlijk alleen op te lossen door de overheid aan te pakken, die is in de meeste afrikaanse landen hartstikke corrupt.

MarcoBorsato schreef:
als je wilt rellen kom je maar op mn pb.

heb wel wat beters te doen :evaw:

Ja dat laat je echt zien :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:31

Bij mijn man op het werk werken mensen uit India, ook hebben ze mensen in India zitten die daar voor hun werken.
Gelukkig hebben zij geen problemen met mensen die niet op komen dagen.....

Mijn zus woont met haar gezin in Gambia en mijn zwager helpt daar ook bepaalde stichtingen met het maken van waterputten.
Er zijn al meerdere dorpjes geholpen met het aanleggen van waterleidingen.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:34

De hele problematiek in de derde wereld is sowieso een geïmporteerd probleem veroorzaakt door Europa honderden jaren geleden. In de derde wereld heeft de demografische transitie een slag overgeslagen waardoor het geboorte aantal en sterfte aantal uit balans is. (door de geïmporteerde geneeskunde uit europa onder andere). Er is maar één welbekende manier om het sterfte en geboorte cijfer weer in balans te krijgen en dat is dmv welvaart. Het geld geven voor verhongerende kindjes heeft daarom imo geen enkele zin, structurele probjecten die helpen bij de opbouw van een welvaart staat daar in tegen wel. Maar zolang de VD en de EU zijn eigen markten blijven beschermen met protectionisme is het dweilen met de kraan open helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:35

Maar met zo'n waterleidingen help je een generatie, misschien twee..
Het zou toch veel meer nut hebben als die mensen zelf zouden leren hoe ze kunnen overleven? Die kunnen prima zelf een waterput maken.. als ze met het hele dorp samenwerken dan is dat zo gebeurt. Ik vraag me altijd af waarom ze daar niet zelf op komen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:37

Ze hebben daar wel een waterput, maar het (goede!!) water zit daar ontzettend diep. Dus dan kam je niet ver met een emmertje.
Mijn zwager heeft ook mensen uit Gambia in dienst die leren hoe ze waterputten moeten slaan, hoe zonnecellen werken en hoe onderhoud te plegen.
Er zijn al mannen een eigen zaakje begonnen met een oude vrachtwagen van mijn zwager (die putten kan slaan) en gaan daarmee verder het binnenland in om daar verder te helpen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:38

Met het probleem dat omkeert bedoel ik dat mensen minder kinderen krijgen als de overlevingskansen van kinderen stijgen: het geboortecijfer gaat dan omlaag. Per saldo blijven evenveel kinderen leven (degenen die dood gaan worden hoeven niet meer vervangen te worden door nieuwe). Als de welvaart dan lang genoeg doorzet zal de bevolkingsgroei stabiliseren, er gaan dan ongeveer evenveel oude mensen dood als er nieuwe worden geboren. Om nog even op Limburg terug te komen: die provincie heeft bijvoorbeeld te maken met bevolkingskrimp. De bevolking van Nederland groeit als geheel nog wel, maar dat is ook gedeeltelijk te danken aan immigranten.

Maar m'n punt is dat het probleem naar mijn idee niet zal uitsterven (letterlijk) door niets te doen, maar alleen zal ophouden te bestaan als je er in slaagt om de oorzaak van het probleem aan te pakken: overlevingskansen voor kinderen vergroten én een gezonde economie opbouwen waar een stabiele regering belasting uit kan halen om een gezond zorgsysteem te creëren. Nog anders gezegd: het probleem van de hongerende kindjes kun je niet als op zichzelf staand probleem met een op zichzelf staande oplossing zien. Mensen hebben een combinatie van zekerheden nodig die het mogelijk maakt een bestaan op te bouwen. Zolang die combinatie er niet is houd je extreme problemen, zoals miljoenen stervende kinderen, hongerdood, ziektes, (burger)oorlogen enz. Als we van de stervende kinderen af willen moet er op heel veel punten tegelijk iets gedaan worden. Gezondheidszorg, maar net zo goed een eerlijke wereldmarkt voor landbouwproducten. Klein voorbeeldje: koffie is een duurbetaald luxeproduct. Maar wij kopen hier de ruwe grondstof in en maken er zelf gemalen koffie van, in allerlei mélanges. De winstmarge op de grondstof is minimaal, omdat er zo enorm veel van is (ook leuk: de qutoa's voor de hoeveelheid koffie die landen mogen produceren worden mede door ons vastgesteld, terwijl wij zelf geen koffieboon verbouwen). De winstmarge op de koffie bij ons in de supermarkt is veel groter, de bewerking en verpakking leveren winst bij ons op. Als een land als Brazilië het eindproduct aan ons wil verkopen moeten ze opeens veel geld betalen om het product bij ons binnen te krijgen. Dus is er geen mogelijkheid om een investering in een koffiebonenverwerkende industrie terug te verdienen en blijven zij goedkope koffiebonen aan ons verkopen waar wij dan zelf dure gemalen pakjes van maken. Het is gewoon allemaal erg ingewikkeld en dáárom gan er nog steeds zoveel kinderen dood. Niet omdat hulp niet werkt of kan werken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:40

Als je de mensen wilt helpen kun je er misschien beter naartoe gaan! Geld doneren doe ik liever niet meer omdat ik niet weet wat er mee gebeurt en diegene die het beheren in de meest grote auto's rijden en huizen wonen...

Het gaat mij er niet om, zoals jij het stelt TS, iemand te laten verhongeren, ik bedoel, ik vind het een zeer harde opmerking! Als er potjandorie een jonge duif ligt dood te gaan springt iedereen er direct op op Bokt, want het is so sielug!
Het enige wat die mensen hebben die echt arm zijn is de liefde en sex... Dat wil jij inperken door ze dan maar te laten verhongeren omdat er zo geen kinderen worden geboren en het op een gegeven moment ophoudt??? En zeker alle dieren die op uitsterven zijn je druk om maken...
Weet je wel waar je het over hebt?!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:43

Door de mensen te helpen bij de start (goede waterpomp, goede instructie voor onderhoud ed.) kunnen ze zelf sneller en meer producten produceren die ze zelf weer kunnen gaan verkopen.

Er waren dorpje met 1 a 2 waterputten waar met de hand (emmer/handpomp) water omhoog gehaald moest worden.
Dan is het water zo goed als alweer verdampt voordat het aan het eind van de plantage is. Nu met een waterleiding (en pomp) kan het water veel verder worden vervoerd. Daardoor kunnen ze een groter gebied (= meer producten) van water voorzien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:47

Over liefde en sex.. Een op de vier vrouwen in Z-Afrika worden verkracht.. Een op de vier mannen in Z-Afrika heeft bekend wel eens vrouwen te verkrachten, en de helft daarvan doet dat zelfs regelmatig..
Ontzettend veel vrouwen worden dus zwanger door verkrachting ipv door hun vriend/man..
En geld voor abortus is er niet
was pas nog in het nieuws

MamboBeach

Re: Moeten we hongerende kinderen helpen... Of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:52

Die reactie had ik ook wel verwacht maar er zijn daar gewoon ook relaties en huwelijken dus moet je niet alles over 1 kam scheren. Dus alle relaties en huwelijken worden de vrouwen verkracht? Maar daar hebben we het niet over! Ik vind het echt om je voor te schamen om zo over mensen en kinderen te praten...

Ben ik dan zo hard wordt er dan gevraagd?! :roll:
Je moet eens een ondervoedt paard hier neerleggen...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:03

Wij geven altijd geld als er collectebussen langs komen.
Die ene euro kunnen wij missen en zij hebben het hard nodig.
Moet er niet aandenken als iedereen zo dacht als de TS, wil niet weten wat er dan terecht komt van al die mensen daar.
Maargoed zo denk ik dan he :).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:09

MamboBeach schreef:
Als je de mensen wilt helpen kun je er misschien beter naartoe gaan! Geld doneren doe ik liever niet meer omdat ik niet weet wat er mee gebeurt en diegene die het beheren in de meest grote auto's rijden en huizen wonen...

Het gaat mij er niet om, zoals jij het stelt TS, iemand te laten verhongeren, ik bedoel, ik vind het een zeer harde opmerking! Als er potjandorie een jonge duif ligt dood te gaan springt iedereen er direct op op Bokt, want het is so sielug!
Het enige wat die mensen hebben die echt arm zijn is de liefde en sex... Dat wil jij inperken door ze dan maar te laten verhongeren omdat er zo geen kinderen worden geboren en het op een gegeven moment ophoudt??? En zeker alle dieren die op uitsterven zijn je druk om maken...

Weet je... Ik snap je punt wel, maar ik vind je zeer aanvallend. Bovendien vind ik dat je behoorlijk wat dingen verondersteld, zoals een duif die op sterven ligt of dieren die uitsterven. Misschien moet je voortaan, voordat je zo fel reageerd, eerst even een kop koffie drinken en er nog eens over nadenken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:11

MamboBeach schreef:
Die reactie had ik ook wel verwacht maar er zijn daar gewoon ook relaties en huwelijken dus moet je niet alles over 1 kam scheren. Dus alle relaties en huwelijken worden de vrouwen verkracht? Maar daar hebben we het niet over! Ik vind het echt om je voor te schamen om zo over mensen en kinderen te praten...

De moralen over liefde zijn daar helaas anders dan hier. En nee, ik schaam me niet. Ik vind het namelijk veel zieliger dat er kinderen worden verwerkt die op hongeren liggen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:13

_lies_ schreef:
Moet er niet aandenken als iedereen zo dacht als de TS, wil niet weten wat er dan terecht komt van al die mensen daar.

Ik wil er even aan toevoegen dat TS wel over 2 jaar in Afrika vrijwilligerswerk gaat doen in een weeshuis. :') Ik snap dat dat haaks staat op wat ik hier beweer, maar ergens vind ik dat ik pas echt kan oordelen als ik er ben geweest.

edit: Euro's geven aan collectebussen is gelukkig wel heel constructief!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:15

MarcoBorsato schreef:
MamboBeach schreef:

Weet je... Ik snap je punt wel, maar ik vind je zeer aanvallend. Bovendien vind ik dat je behoorlijk wat dingen verondersteld, zoals een duif die op sterven ligt of dieren die uitsterven. Misschien moet je voortaan, voordat je zo fel reageerd, eerst even een kop koffie drinken en er nog eens over nadenken.

Hoezo, dat van die sieluge diertjes mag niet gezegd worden?
Ik ben niet aanvallend hoor, ik zeg alleen maar wat ik vind en volgens mij mag ik gewoon mijn mening geven. Je moet iets niet meteen aanvallend vinden als iemand het niet met je eens is...

Ik vind het zeer kinderachtig van je om over een kop koffie te beginnen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:17

MarcoBorsato schreef:
MamboBeach schreef:

De moralen over liefde zijn daar helaas anders dan hier. En nee, ik schaam me niet. Ik vind het namelijk veel zieliger dat er kinderen worden verwerkt die op hongeren liggen.

Dus... Jij denkt dat er geen liefde is in arme landen?

Ik vind het ook zielig dat er kinderen sterven van de honger maar in hoe jij het stelt gaat mij erg ver...
Het zijn 2 heel andere werelden dus kun je NL met een arm land helemaal niet vergelijken...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:19

MarcoBorsato schreef:
_lies_ schreef:

Ik wil er even aan toevoegen dat TS wel over 2 jaar in Afrika vrijwilligerswerk gaat doen in een weeshuis. :') Ik snap dat dat haaks staat op wat ik hier beweer, maar ergens vind ik dat ik pas echt kan oordelen als ik er ben geweest.

edit: Euro's geven aan collectebussen is gelukkig wel heel constructief!

Het is zeker haaks op wat je beweert maar misschien dat je het anders gaat zien. Eigenlijk vind ik de stelling nergens op slaan dus reageer ik ook maar niet meer, ik word er alleen maar boos om.

Wel goed van je dat je daar vrijwilligerswerk gaat doen! :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:20

Waarom kinderachtig? Ik vind je bericht aanvallend vanwege de uitroeptekens, en de 'weet je wel waar je het over hebt'?. Als ik kinderachtig wilde doen had ik wel gezegd dat je eerst een glas ranja moet drinken voordat je reageert. Ik vind het niet erg als iemand het niet met me eens is, ik wil graag overtuigd worden en sta open voor een andere mening. Je bericht moet dan echter wel van het niveau zijn dat het ook daadwerkelijk wat toevoegt.

Wat ik bedoel te zeggen met 'Ik vind dat jij veronderstelt dat...' is dat jij er van uit gaat dat ik helemaal into sieluge diertjes ben. Dat ben ik. Paarden mogen van mij in Roemenie blijven, honden in Spanje, ik heb geen onzettende emotionele band met dieren in het algemeen. Dus je opmerking raakt kant nog wal.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:23

Ik ben het helemaal eens met jouw reden om niet te doneren...
Ik kan dat alleen nooit zo taktisch brengen.
Ben je wel donor?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:23

Mijn bericht voegt niets toe volgens jou dus stop ik hier.
Zou je rest per PB willen doen?
Je doet namelijk behoorlijk aanvallend nu.
Mijn berichten doe ik altijd met uitroeptekens...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 14:25

griebels schreef:
Ik ben het helemaal eens met jouw reden om niet te doneren...
Ik kan dat alleen nooit zo taktisch brengen.
Ben je wel donor?

Orgaandonor? Ja.