Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:30

Ik weet het niet. Ene kant wel, omdat slechte mensen het niet verdienen om te leven. En met slechte mensen bedoel ik mensen die moorden hebben gepleegd enz. Maar dat zijn vaak mensen die het niets uitmaakt of ze blijven leven of niet. En aan de andere kant vind ik dat je deze mensen in slechte omstandig heden moet opsluiten, zoals gevangenissen in Amerika.

En nog een reden, er zitten vaak onschuldige mensen vast. Zo meteen krijgt de "goede" de doodstraf. En hoe vaak is dat wel niet gebeurd?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:31

verootjoo, het zal je kind maar zijn die wordt vermoord!

Ik begrijp je punt best want ik vind het altijd een moeilijk onderwerp maar ik vind aan allebei de kanten wel iets zitten...

Ik ben voor/tegen maar dat is raar hè... :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:31

MamboBeach schreef:
Inney schreef:
Omdat (het is bewezen in een onderzoek, zou zo even het stukje erbij zoeken ;) ) de doodstraf in de praktijk niet zo simpel is van: Even een injectie, of even aan de strop..
Nee, daar gaan hele processen aan vooraf. Dan spreken we wel over een land als de VS, en niet over een land als China. Vaak zitten de geditineerden nog jaren in de cel te wachten op de uitspraak van de rechter. Ze zitten jaren in de dodencel.

Toch als ik heel eerlijk ben geloof ik het niet helemaal, :) ik bedoel iemand levenslang geven en 40 jaar zitten of misschien wel nog langer kost ook veel geld...
En de procedures die zijn voor iemand die moet gaan 'zitten' ook kostbaar...

Het is in de praktijk (in amerika dan) toch echt duurder. In china misschien niet maar daar hebben ze ook niet zoveel respect voor mensenrechten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:32

het zal je kind maar zijn wat vermoord is door z'on psychopaat

in sommige gevallen wordt de dader op heterdaad betrapt en bestaat er geen twijfel over schuldig of niet(Pim/theo v. gogh)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:32

Ik ben tegen de doodstraf, maar voor sommige "mensen" maak ik graag een uitzondering :+

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:33

Inney schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Tegen. Ik vind de doodstraf net zo slecht als de moord zelf. In China kun je inderdaad voor een kleine misdaad al de doodstraf krijgen, en dan word je publiekelijk geëxecuteerd. Dat vind ik dus ronduit belachelijk en barbaars.

In Amerika krijgen zelfs jongeren van 17 jaar de doodstraf, en die zitten dan voor onbepaalde tijd straf en worden dan opeens ter dood gebracht.

Mensen levenslang opsluiten is veel erger, met de dood kom je er te makkelijk van af ;)

Inderdaad. hier ben ik het mee eens. En de manieren zijn vaak barbaars. Ook voor de nabestaanden kan dit grote gevolgen hebben. En dan kan je wel zeggen: Ja, maar daar had de dader eerder aan moeten denken, maar het blijft voor de nabestaanden (van zowel dader als familie) gewoon niet te omschrijven qua emoties.

Nou in Texas is het bijv dmv injectie.. Merkt er niet zoveel van, van de executie zelf...
Alleen wel vervelend dat je dan maar voor 72 kilo pijnstilling krijgt toegedient......

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:34

geerke schreef:
het zal je kind maar zijn wat vermoord is door z'on psychopaat

in sommige gevallen wordt de dader op heterdaad betrapt en bestaat er geen twijfel over schuldig of niet(Pim/theo v. gogh)

En daar heb je het, een van de grootste redenen voor de doodstraf. Wraak. En met wraak verlaag je je gewoon tot hetzelfde niveau van de dader. Ten eerste, vaak zal het de dader een worst wezen wat er met zijn leven gebeurd, ten tweede, je doet de nabestaanden van de dader dezelfde pijn aan, die jij nu voelt. En dat gun je volgens mij geen mens.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:34

MamboBeach schreef:

Ik begrijp je punt best want ik vind het altijd een moeilijk onderwerp maar ik vind aan allebei de kanten wel iets zitten...

de pijn van een vermoord kind neem je niet weg met het vermoorden van de dader :n Maar weet je wat je de nabestaanden aan doet door de dader te vermoorden...

Daarbij snap ik niet waarom wij dat ineens wel zouden mogen omdat hij toevallig iemand vermoord heeft. Dan hoeft de rechter dat toch nog niet te doen? Ik mag hopen dat die wel iets meer gevoel in zn lijf heeft dan een koelbloedige moordenaar.

En wat ik al zei; als iemand je auto jat, jat jij dan ook ergens een auto?

Ik vind absoluut niet dat je het kan maken iemand de doodstraf te geven. En degenen die het moeten uitvoeren? Ik zou zoiets niet op mijn geweten willen hebben :n

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:35

Ik ben niet voor maar ook niet tegen. Ik kan nl zeggen dat ik voor ben, voor sommige gevallen denk ik dat het terecht zou zijn voor de dood straf. maar er zijn ook mensen die impulsief dingen besluiten, en vind niet dat die gelijk de dood straf verdienen.

liedje89

MaaikeMo schreef:
Nou in Texas is het bijv dmv injectie.. Merkt er niet zoveel van, van de executie zelf...
Alleen wel vervelend dat je dan maar voor 72 kilo pijnstilling krijgt toegedient......

Ik neem aan dat jij dat niet zelf hebt geprobeerd. Dat was nu juist de methode die laatst in opspraak kwam omdat hij niet humaan zou zijn.

Peppertree

Tegen doodstraf, maar ook tegen de gevangenisstraf zoals die bestaat in Nederland.

Als ze levenslang krijgen mogen ze van mij ook levenslang aan het werk gezet worden.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:35

Injectie is in de praktijk vaak niet geheel pijnloos. De meest pijnvolle manier is de elektrische stoel. Dat levert bijna niet voor te stellen lichamelijke pijn op. En dit kan meer dan 5 minuten duren, als het niet langer is. En dat vind ik gewoon onmenselijk. We zijn geen beesten..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:37

liedje89 schreef:
MaaikeMo schreef:

Ik neem aan dat jij dat niet zelf hebt geprobeerd. Dat was nu juist de methode die laatst in opspraak kwam omdat hij niet humaan zou zijn.

nee... de hele doodstraf is lekker humaan :roll: In wat voor wereld leven we eigenlijk? Wat mij gebeurd is moet ook een ander gebeuren?
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-02-10 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Missie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:38

@ Inney: ik ben het met je eens wat je zegt... Dat we we geen beesten zijn

Prrrr

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:40

Ik denk niet dat de wereld er beter van wordt als een staat het recht heeft zijn burgers het leven te ontnemen. Het is ook maar net afwachten in hoeverre diezelfde staat een zorgvuldige rechtsgang kan garanderen. En wat gebeurt er als dubieuze figuren de macht in handen krijgen?

Dat zijn argumenten die alleen maar een rechtsstatelijk karakter hebben, en nog niks over moraliteit zeggen. Dat is ook een veel ingewikkelder onderwerp, want wat is goed en kwaad in dit geval? Kun je kwaad wel met kwaad vergelden? Moet dat laatste kwaad dan niet ook vergolden worden?

Praktische overweging: mag je van je eigen burgers vragen beul te worden? Dus een ander op commando het leven te ontnemen?

Ik vind dat allemaal vragen waar nauwelijks antwoorden op te geven zijn. En zolang die antwoorden er niet bevredigend zijn, denk ik dat je geen doodstraf op moet willen leggen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:42

Is het topic weer open? Dit snap ik even niet...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:43

Ja vind ik ook raar, topic was dicht omdat je voor een huiswerk topic geen topic mag openen ook niet verboren in nieuws en maatschappij...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:45

Er is overleg geweest, omdat het dus absoluut niet voor huiswerk bedoeld was. Het verslag voor levensbeschouwing was alleen de aanleiding. Ik ga dit topic er absoluut niet bij gebruiken. Denk ook niet dat het veel nut zou hebben. ;)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:46

Inney heeft inderdaad goed uit kunnen leggen dat dit geen huiswerktopic is, vandaar de heropening. En mijn argumenten tegen de doodstraf :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:47

Ik vond het ook al vreemd, maargoed...

Had een heel verhaal geschreven en dat is nu weg want hij was dicht...

Ga proberen het weer op te schrijven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:48

uitgekauwde oeverloze discussie die al vele malen compleet uitgeperst is op bokt,
maar goed mijn mening is dat ik voor de doodstraf ben.

Mensen die tegen de doodstraf zijn komen op mij over als gelegenheidsmensen, net hoe de wind waait waait het rokje.
Over het algemeen genomen en ver van de bed zie je ze meestal zalvend voor de doodstraf zijn,
overkomt het hun eigen familielid of kennis of dreigt er een psychopaat in hun gezellige straatje te komen wonen waar de kindjes buiten spelen draait dit ineens drastisch om.

Uitgekauwd en voorspelbaar allemaal als je het mij vraagt, zo zal deze discussie ook wel weer lopen.
Ach wie weet komt er wat nieuws onder de zon ;)

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:51

Ik ben voor. Gewoon hier zitten de cellen zo vol en dan krijgen ze zo van die stomme straffen zoals 3x levenslang. 3x levenslang en al weer vrij na 30 jaar. Hier laten ze zelfs criminelen lopen omdat de gevangenissen vol zitten. Dus zou wel een oplossing zijn.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:51

verootjoo schreef:
MamboBeach schreef:

de pijn van een vermoord kind neem je niet weg met het vermoorden van de dader :n Maar weet je wat je de nabestaanden aan doet door de dader te vermoorden...

Daarbij snap ik niet waarom wij dat ineens wel zouden mogen omdat hij toevallig iemand vermoord heeft. Dan hoeft de rechter dat toch nog niet te doen? Ik mag hopen dat die wel iets meer gevoel in zn lijf heeft dan een koelbloedige moordenaar.

En wat ik al zei; als iemand je auto jat, jat jij dan ook ergens een auto?

Ik vind absoluut niet dat je het kan maken iemand de doodstraf te geven. En degenen die het moeten uitvoeren? Ik zou zoiets niet op mijn geweten willen hebben :n

Met de nabestaanden van de dader heb ik niets te maken...

Het is geen vergelding, zo moet je het niet zien.
Ik zie het meer dat opgeruimd erg netjes staat...
Wel eens over nagedacht dat een gevangene kan ontsnappen en dan weer in herhaling kan vallen, dat wil je toch niet meemaken...
De pijn van het vermoorden van de dader neemt de pijn van de dood van je kind of partner niet weg nee, maar een dader moet hier niet mee wegkomen.

Die van de auto vind ik nergens op slaan en niet te vergelijken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:55

Wat Chiqa zegt klopt in deze wel want als er een pedofiel vrijkomt mag die niet meer in de gemeente wonen...
Nee, gooi hem lekker ergens anders waar niemand hem kent en zich kan vergrijpen aan andere kinderen...
Het is voor sommige mensen een beetje een vervanjebedshow totdat het dicht in je buurt komt.

Wat ik wilde zeggen is bijvoorbeeld mensen met TBS, laat ze los, geef ze vrij en hoeveel vallen er niet in herhaling...

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 00:55

Een oplossing omdat de gevangenissen volzitten? Ik vind dat dus echt geen oplossing! Dus als de gevangenis volzit, even de doodstraf weer invoeren?
Nee, ik ben er absoluut tegen. Doodstraf kan misbruikt worden, politiek kan er erg veel invloed op uitoefenen. En bovendien, het is onomkeerbaar.

Mambobeach, met de nabestaanden van de dader heb jij niks te maken? Nee, natuurlijk niet, ik heb ook niks met de nabestaanden van het slachtoffer te maken.. Waarom zouden de nabestaanden van de dader minder erge verdriet of hoe je het ook wilt noemen hebben dan de nabestaanden van het slachtoffer? Als iemand waarvan je houd een misdaad pleegt, houd je niet opeens niet meer van hem, ofwel?