Student leent te veel, BKR registratie?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:55

Het studeren wordt inderdaad weer iets voor mensen waarvan de ouders wel betalen.
Dat het enkel voor de rijkelui kinderen iets is, kan je ook niet zeggen..

Doordat mijn vader veel verdiende kreeg ik bijna geen basisbeurs. Ze gaan er vanuit dat de ouders dat wel aanvullen, maar de rijkste mensen zijn soms (best vaak) juist de ergste knibbelaars. No way dat ik er wat bij kreeg. Heb nu dus ook een schuld, al is die echt niet zo groot als gemiddeld. :oo

Moet wel zeggen dat ik me soms wel kon ergeren aan de eeuwige studenten die op onze faculteit rondliepen. :o Ze volgde wat als ze daar zin in hadden en waren de helft van de tijd high. Denk dat ik dan op de faculteit Biologie ook wel een vooroordeel bevestig, maar ik zag ze wel lopen hoor met baard, geitenwollen sokken, klompen aan, korte broek (in de winter) en een joint in de mond en een bier in de hand.... (en zeep is natuurlijk niet goed voor het milieu) :))

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:07

Bienotje schreef:
Ik zie het ook een beetje als zelfbehoud voor de student. En ik zie ook alternatieven voor auto op afbetaling, telefoonabbonnement of huis kopen. Dus het is niet zo dat je dan als student helemaal niks geen mogelijkheden meer hebt. Een BKR registratie is echt geen einde van de wereld. Zodra je werk hebt, schieten je inkomsten omhoog en kun je gelijk beginnen met afbetalen. ;)

Het nadeel is echter dat een bkr je wel belemmerd bij de koop van een huis! Met een studieswitch en een jaar langer over de studie doen (dat is eerder regel dan uitzondering) heb je al snel een forse schuld. Starterswoningen zijn al nauwelijks te betalen en huurwoningenen hebben wachtlijsten van jaren. Door dit als onderdeel van de bkr te maken kunnen afgestudeerden de eerste jaren onmogelijk een woning kopen wat weer erg slecht is voor de wongingmarkt en de doorstroom uit studentenhuizen is.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:08

Misser schreef:
Dat studenten alleen maar geld lenen om te feesten is volgens mij ook meer een vooroordeel wat bij niet-studenten heerst. Als ik zo om me heen kijk valt dan namelijk wel mee. Sterker nog, ik ken ze niet.

Nou, ik ken ze wel :)

En ik denk dat een BKR-registratie veel meer inpact heeft dan ik hier in enkele posts terugzie. met name omdat studieschuld nu qua aflossingsvoorwaarden echt heel "lief" geregeld is, en dus ook niet meetelt bij het aanvragen van een hypotheek etc. De voorrechten van deze makkelijke lening die verder je nergens in beperkt, komen dan wel te vervallen, vermoed ik zo :)

Edit: Odetteke, dat is oa wat ik bedoel ja :)

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:13

Kopen is voor starters toch vrijwel onmogelijk om het feit dat je geen hypotheek krijgt zonder vast contract. Een vastcontract krijg je in de meeste gevallen pas na 3 jaar. Als je een studie schuld zou hebben, zou ik proberen om toch nog 3 jaar thuis te wonen en je studieschuld af te betalen.
Stel je verdient 20.000€ netto per jaar. Dan kan je binnen 1.5 jaar je studie schuld afgelost hebben. Je hebt dan nog 1.5 jaar om een lekker spaarpotje op te bouwen.
Dit kan alleen als je thuis woont natuurlijk :o

Over die BKR registratie, tja aan de ene kant vind ik het wel goed. Zo kan je je nooit verder in de schulden steken. Aan de andere kant is het behoorlijk banketstaaf voor starters met studieschuld dat je geregistreerd wordt.

Verder moeten we niet vergeten dat wij in NL al bevoorrecht zijn doordat iedereen kan studeren. In hoeveel landen kan dat niet?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:17

lucifertje schreef:
Kopen is voor starters toch vrijwel onmogelijk om het feit dat je geen hypotheek krijgt zonder vast contract. Een vastcontract krijg je in de meeste gevallen pas na 3 jaar. Als je een studie schuld zou hebben, zou ik proberen om toch nog 3 jaar thuis te wonen en je studieschuld af te betalen.
Stel je verdient 20.000€ netto per jaar. Dan kan je binnen 1.5 jaar je studie schuld afgelost hebben. Je hebt dan nog 1.5 jaar om een lekker spaarpotje op te bouwen.
Dit kan alleen als je thuis woont natuurlijk :o

Over die BKR registratie, tja aan de ene kant vind ik het wel goed. Zo kan je je nooit verder in de schulden steken. Aan de andere kant is het behoorlijk banketstaaf voor starters met studieschuld dat je geregistreerd wordt.

Verder moeten we niet vergeten dat wij in NL al bevoorrecht zijn doordat iedereen kan studeren. In hoeveel landen kan dat niet?

Zullen je ouders leuk vinden als je weer thuis komt wonen en helemaal nergens aan mee betaalt := .

Over je laatste alinea: er zijn ook landen waar het veel beter geregeld is dan hier en ook een stuk goedkoper, bijvoorbeeld Duitsland, België en Zwitserland.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:19

Het wordt van alle kanten moeilijk gemaakt.. er zijn teveel schoolverlaters en slecht opgeleide mensen.. maar op deze manier wordt dit ook niet beter aangepakt :n . Ik heb een volledig gefinancieerde studie, krijg een full-time salaris en heb garantie op een baan na diplomering, dus ik mag eigenlijk niet zeuren, maar ik zie wel voor de mensen om mij heen dat het studeren moeilijker wordt gemaakt.. De boeken kosten veel geld, de studie zelf kost veel geld, het reizen op en neer, maakt niet uit of het met het OV of met de auto is, kost veel geld.. we willen allemaal goed opgeleid een goede baan bemachtigen, Nederland vraagt hier ook om, vanwege het tekort.. Ik vind dit een 'ondankbare' manier van omgaan met goede studenten.. want vervolgens kunnen ze niks meer opbouwen.

Beter zou het zijn, als er een speciale regeling komt voor studenten, want het wordt nu over een kam geschoren 'ze lenen, ze kunnen niet afbetalen en dus zijn het chronische wanbetalers'. Ik vind niet dat je studenten daar zomaar onder kan scharen, de meeste studies kosten nu eenmaal veel geld en vraagt om veel inzet in een korte tijd.
Het moet naar mijn inziens beter bekeken worden, een regeling voor studenten, desnoods 'begeleiding' of 'hulp' in het afbetalen van de studie-schuld om dit voor alle partijen te vergemakkelijken..

Straks blijft NL hangen in wanbetalers en teveel schoolverlaters.. ergens gaat het dan toch echt fout!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:21

Fijn, schaf de basisbeurs maar af, en registreer mensen meteen bij het BKR... Jongens, krijgen de studenten dan totaal geen kansen meer tegenwoordig? Zo kan ik echt niet meer studeren! Ik moet maximaal lenen om rond te komen, en straks ook nog de basisbeurs gaan lenen. Al zon hoge schuld dat ik zeker een nagetieve BKR ga krijgen dan. Nee dank je hartelijk. Fijn zo'n sociaal land waar iedereen kan studeren naar zijn capaciteiten *not*

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:21

De grootste belemmering is inderdaad kopen van een huis. Maar als je weet dat je dus tzt gaat huren kun je je alvast eerder inschrijven voor huurhuizen bv.

Of ik moet het ook mis hebben trouwens hoor. Maar een registratie bij het BKR voor een lening betekent toch niet dat je sowieso geen hypotheek o.i.d. meer kan afsluiten? Dat is een negatieve registratie en dat is wat anders toch? Ik ben eigenlijk in de veonderstelling dat dus je studieschuld de hoogte van je lening beperkt. En dat zou dus niet eens zo gek zijn.

Of ik moet verschillende dingen door elkaar halen, correct me if I am wrong. Anders heb ik namelijk niks gezegd :+

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:23

Ik vind het helemaal geen slecht idee. Veel mensen weten hier het verschil niet tussen een BKR-registratie en een negatieve codering. Een registratie bij BKR wil zeggen dat er geregistreerd staat dat je geld leent. Je wordt al geregistreerd als je een telefoonabonnement afsluit.
Een negatieve codering krijg je als je een aantal maanden je lening niet betaalt en dus achterstand hebt. Een negatieve codering kan er voor zorgen dat je 5 jaar lang geen andere lening af kan sluiten. Dus ook geen hypotheek kan krijgen.

Stel nou dat studenten wel een studieschuld hebben van €25.000,-, ze zijn klaar met school, hebben een baan en willen een huis kopen. Dan staat dit bedrag niet geregistreerd, bij het verkrijgen van een hypotheek wordt er dus niet gekeken naar dat bedrag. Kopers kunnen dan dus een maximale hypotheek krijgen, terwijl ze daarnaast nog een flinke aflossing in de maand moeten doen. Dit kan voor flinke financiële problemen zorgen.

Ik denk dat een BKR registratie dan ook helemaal niet zo gek is en mensen behoed worden voor nog meer enorme schulden.

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:26

NL mag dan wel een van de weinige hebben die zogenaamd zoveel weggeven aan stufi, wij betalen dan ook redelijk wat collegegeld in vergelijking tot veel europese landen!

Verder: voor mij is lenen momenteel de enige optie. Minimale financiele (studie)steun van mijn ouders (en terecht!) en een stufi die na een wat langer studietraject ophoud. Normaal gesproken heb ik een bijbaantje, maar ik ben recent terug van een half jaar studie in het buitenland. Ook voor buitenland studie heb ik extra bij moeten lenen, erasmusbeurs is geen vetpot en aangezien zij pas overmaken aan het einde van je buitenlandperiode èn je niet kunt werken daar...
Dat maakt mijn schuld angstaanjagend...

Afgelopen jaar heb ik een bestuursjaar gedaan nààst mijn studie en bijbaantje om extra bij te verdienen, omdat mijn stufi op zou houden.(uiteraard ook om dingen te leren) Geloof me: dit is geen aanrader. Ik zit nu met een dusdanige studieachterstand dat ik me gewoon niet kan veroorloven om meer dan 10 u per week te werken naast mijn studie. Ik ben nou eenmaal geen studie wonder en moet best veel doen voor mijn studie!
Maargoed, van 10 uur in de week werken kan ik geen kamer, levensonderhoud, verzekeringen, sporten etc betalen.

Verder vind ik het bullshit dat hier gezegt wordt dat het onzin is om in de stad naast het dorp van je ouders te gaan wonen. Je leert zoveel meer als je onder de vleugels van je ouders uit bent! (heel stom cliche, maar zo waar! ;) )
Laatst bijgewerkt door Unity op 05-02-10 12:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:29

ik ben het er niet mee eens. Ik heb tijdens mn hele studie (voltijd studie) gewoon gewerkt er naast, laatste 2 jaar 24 uur per week (dus 3 dagen). Geen studieschuld opgebouwd, niks geleend

Ik heb een (huur) flatje en een autotje.
Lijkt luxe, maar ik kom rond. Ben net klaar met mn bachelor studie (nog geen maand :+ ) en heb zitten kijken voor een master.

Één master in het bijzonder spreekt me aan, kosten: € 16.500
de rest van de masters sluit niet aan bij mn studie of lijkt me 10 keer niks.
Ikheb een eigenhuisje en vaste lasten. Ik kan niet zomaar zeggen: ik kap met werken en ga een master doen.
Die hele master zou ik bij elkaar moeten lenen (dus 16.500) en dan voor dat hele jaar nog even mn huur moeten lenen (a 500 euro per maand, de huur sub rekening ik dan maar even voor mn g/l/w en eten) Ohja, en dan nog mn zorgverzekering en andere vaste kosten.

Als ik een master als deze wil gaan doen heb ik IN EEN JAAR een schuld van dik €20.000!
En ik ben geen feestbeest, ik koop amper kleding en doe geen rare dingen.

Ja, zo krijg je wel studenten met een schuld. Vooral voor de masters is het college geld gewoon belachelijk hoog!

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:33

Citaat:
Over je laatste alinea: er zijn ook landen waar het veel beter geregeld is dan hier en ook een stuk goedkoper, bijvoorbeeld Duitsland, België en Zwitserland.

Onderwijs in Finland is zelfs gratis....

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:34

Bienotje schreef:
De grootste belemmering is inderdaad kopen van een huis. Maar als je weet dat je dus tzt gaat huren kun je je alvast eerder inschrijven voor huurhuizen bv.

Of ik moet het ook mis hebben trouwens hoor. Maar een registratie bij het BKR voor een lening betekent toch niet dat je sowieso geen hypotheek o.i.d. meer kan afsluiten? Dat is een negatieve registratie en dat is wat anders toch? Ik ben eigenlijk in de veonderstelling dat dus je studieschuld de hoogte van je lening beperkt. En dat zou dus niet eens zo gek zijn.

Maar voordat je afgestudeerd bent weet je niet of je een baan gaat vinden in maastricht, utrecht of groningen. En al schrijf je je bij het begin van je studie in, in veel steden ben ja na 5 jaar nog steeds relatief kansloos op de huurmarkt.

Het betekend inderdaad niet dat je geen huis kan kopen, het betekend wel dat hetgene dat je af moet lossen in mindering wordt gebracht op je leencapaciteit. Als je normaal gesproken dus net genoeg kan lenen om een huis te kopen lukt dat met een bkr registratie van 15000 euro dus niet meer.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:36

odetteke schreef:
Het betekend inderdaad niet dat je geen huis kan kopen, het betekend wel dat hetgene dat je af moet lossen in mindering wordt gebracht op je leencapaciteit. Als je normaal gesproken dus net genoeg kan lenen om een huis te kopen lukt dat met een bkr registratie van 15000 euro dus niet meer.

Maar dat is toch logisch? Als je aan je max zit, zit je nu eenmaal aan je max.. Dan kun je het gewoon niet betalen per maand. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die meteen na hun studie een huis kunnen kopen.. Je hebt vaak geen vast contract en bent misschien alleen, dus een hypotheek zit er toch niet in.

Edit: Foute quote
Laatst bijgewerkt door bevertje op 05-02-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:38

Een negatieve BKR betekend toch ook dat je nooit meer een hypotheek mag afsluiten? Dus dan krijg 20% van de studenten nooit meer de kans om een huis te kopen? Mooi is dat hoor...

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:39

Wat is dit nou weer voor onzin?!
Studenten die op kamers zitten moeten al zo'n beetje bijlenen (of paps en mams moeten super lief zijn)
Van alleen mijn stufi kan ik mijn kamer nog niet eens betalen. En dan nog zorgverzekering, boodschappen, school...
Dus ik ben verplicht te lenen... Ja ik heb dus ook een flinke schuld... Heb niet maximaal geleend, heb geleend wat ik nodig had

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:40

MLoeser schreef:
Een negatieve BKR betekend toch ook dat je nooit meer een hypotheek mag afsluiten? Dus dan krijg 20% van de studenten nooit meer de kans om een huis te kopen? Mooi is dat hoor...

Neehoor, die BKR gaat na een tijdje weer weg.
En voor sommige BKR registraties is het helemaal niet erg. Daar kun je wel een hypotheek mee krijgen. Het hangt er helemaal vanaf wát voor registratie je hebt.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:40

Caesar schreef:
Als alle studenten dat geld eens zouden gebruiken voor betalen van de studie en huur, dan is er niets aan de hand hoor. Ik hoor teveel dat studenten het geld ook gebruiken voor uitgaan etc. en daardoor dus het maximale gebruiken. Een voormalig studiegenoot had al een schuld van € 25.000,- lopen omdt hij bijleende voor zijn avondjes kroegen!

Helaas moet ik er inderdaad mijn huur van betalen. Samen met vaste lasten, zorgverzekering, schoolboeken (a1000 euro per jaar), schoolgeld van een dikke 1000 euro per jaar en tja, soms wil ik ook nog wel eens iets eten of moet ik een nieuwe broek oid. Vraag me af hoe ze verwachten dat ik dat betaal zonder lening als het me met lening al niet eens lukt.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:43

Lyonesse schreef:
Caesar schreef:
Als alle studenten dat geld eens zouden gebruiken voor betalen van de studie en huur, dan is er niets aan de hand hoor. Ik hoor teveel dat studenten het geld ook gebruiken voor uitgaan etc. en daardoor dus het maximale gebruiken. Een voormalig studiegenoot had al een schuld van € 25.000,- lopen omdt hij bijleende voor zijn avondjes kroegen!

Helaas moet ik er inderdaad mijn huur van betalen. Samen met vaste lasten, zorgverzekering, schoolboeken (a1000 euro per jaar), schoolgeld van een dikke 1000 euro per jaar en tja, soms wil ik ook nog wel eens iets eten of moet ik een nieuwe broek oid. Vraag me af hoe ze verwachten dat ik dat betaal zonder lening als het me met lening al niet eens lukt.

Maar ze verwachten toch niet dat je het betaalt zonder lening. Ze willen studenten alleen meer bewust maken van het geld wat ze lenen..

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:47

bevertje schreef:
Lyonesse schreef:

Maar ze verwachten toch niet dat je het betaalt zonder lening. Ze willen studenten alleen meer bewust maken van het geld wat ze lenen..

Ze willen dat een bkr-registratie ontmoedigend werkt. Nou dat doet het zeker, alleen is het lenen helaas geen keus :+ (tenzij je het doortrekt naar naar school gaan, dat is inderdaad wel een keus)

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:48

bevertje schreef:
[***] schreef:

Maar dat is toch logisch? Als je aan je max zit, zit je nu eenmaal aan je max.. Dan kun je het gewoon niet betalen per maand. Daarnaast zijn er maar weinig mensen die meteen na hun studie een huis kunnen kopen.. Je hebt vaak geen vast contract en bent misschien alleen, dus een hypotheek zit er toch niet in.

Edit: Foute quote

Ik ken er toch vrij veel die een paar maanden op een studenkamer zijn blijven hangen en daarna hebben gekocht.

Als de bkr registratie zou gaan over het bedrag dat je aflost is het in principe logisch en ter bescherming van een studemt... er is echter 1 grote maar!
De overheid heeft gezegd dat je naar draagkracht betaald en hetgene dat na 15 jaar niet is afgelost vervalt.
Als je naar verhouding 300 euro per maand zou moeten terugbetalen, maar je vanwege de draagkracht maar 100 euro hoeft af te lossen, dan staat toch het volledige bedrag geregistreerd en gaat een bank of hypotheekverstrekker uit van de maandelijke lasten die behoren bij aflossing van het volledige bedrag. Op die manier word je toch beperkt in de koop van een huis dat je je eigenlijk met de maandelijke lasten die je hebt best kan veroorloven.

Only_Hellen

Re: Student leent te veel, BKR registratie?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:52

Wordt die draagkracht dan niet ieder jaar bijgesteld?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:55

Liezel1 schreef:
MLoeser schreef:

Neehoor, die BKR gaat na een tijdje weer weg.
En voor sommige BKR registraties is het helemaal niet erg. Daar kun je wel een hypotheek mee krijgen. Het hangt er helemaal vanaf wát voor registratie je hebt.

Ja ik had het inderdaad gevonden. Met BKR (al dan niet positief) kan het soms lastiger zijn, maar als je erbij kunt uitleggen dat het van de IBG voor studie was scheelt het al.

Verder ben ik het wel met hierboven eens: Ook ik leen bij om boeken, studie, verzekeringen, huur, boodschappen, goedkoop telefoon abbo (5 euro pm) te betalen. Maar zolang je leent naar wat je nodig hebt en werkt voor de rest zie ik het probleem van lenen voor de studie niet zo: uiteindelijk is het IMO een investering in je toekomst: Met een uni diploma denk ik lekkerder in de arbeidsmarkt te liggen dan met helemaal niets meer van een VO diplomaatje. Je gaat aan het werk en niet te duur wonen, en voila, men kan de studieschuld gewoon weer aflossen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:57

Ik snap het probleem niet zo. Als je het niet kan betalen, zul je het ook bij een bank moeten lenen. Daar zijn ongunstige rentetarieven en ben je nog slechter af. En ook daar krijg je BKR hoor. Alleen een BKR voor IB-groep staat toch wat anders als een lening van 5.000 bij de Rabo niet?

Neemt niet weg dat ik vind dat de regeling zoals nu moet blijven. Dus basisbeurs en uitwonende met eventuele toeslag. Wat je daarboven opleent, komt op BKR.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:58

Tja, ik snap het eerlijk gezegd wel. Een BKR-registratie is iets anders dan een negatieve codering, zoals hierboven al is uitgelegd. Het betekent dus niet meteen dat je geen hypotheek oid kan krijgen, alleen dat de aflossing van je studielening daarin wordt meegenomen. En dat vind ik nog niet zo gek, want je moet naar het gehele plaatje van inkomsten/uitgaven kijken, en daar valt ook je studielening onder.

Voor de rest roepen veel mensen dat het voor studenten onmogelijk gemaakt wordt om te studeren, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik heb geen enkele financiële steun van mijn ouders gehad, altijd 24 uur of meer er naast moeten werken, en als ik niet ziek en zwanger ( allebei meer dan een jaar uitgeschakeld geweest :o ) was geworden, had ik het keurig op mijn stufi gered, misschien zelfs binnen de termijn. Het heeft alleen aan mijn eigen luiheid gelegen dat ik niet door ben gegaan na mijn ziekte en zwangerschap.
Voor mj gold: waar een wil is, is een weg! Op een gegeven moment heb ik mijn studie weer opgepakt en ben ik naast mijn baan gaan studeren, op eigen kosten. En dan is het collegegeld echt niet zo'n enorm bedrag meer.
Ik heb het geluk gehad dat mijn werkgever de lasten wilden overnemen, dus uiteindelijk nog makkelijker alles afgemaakt. En zo ken ik legio voorbeelden uit mijn omgeving, allemaal zonder studieschuld. Degene die ik ken met studieschuld zijn toch echt degenen die als feestbeest de uni over zijn getrokken. Mogen ze zelf weten, maar dat heeft zijn prijskaartje.

Ik vind wel dat ze voor bepaalde studies ( bijv. geneeskunde ) waar ook aanvullende eisen gesteld worden aan je inzet, en de duur van je studie, aparte voorwaarden zouden kunnen maken. Want het is onredelijk om van mensen met een zesjarige studie, te verwachten dat ze dat in vier jaar doen. Wat dat betreft zouden ze wel wat meer differiëntatie mogen maken.