[POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiefinanciering kost te veel geld en moet worden afgeschaft.

Mee eens!
13 (6%)
Oneens!
184 (93%)

Totaal aantal stemmen: 197

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:46

Mirrrriii schreef:
Shadow, daar ben ik het helemaal mee eens.

Echter vraag ik me ook af.
Moeten alle studenten die op dit moment nog stufie krijgen dit ook weer terug betalen?

alleen als je je diploma niet binnen 10 jaar haalt toch? De regel is nog niet ingevoerd ;)

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:48

Sigrid schreef:
Ik heb eigenlijk een véél beter plan, dát daar nou nooit iemand op gekomen is. :)*

Mijn stufi is eigenlijk alle vier jaar dat ik studeerde linea recta teruggevloeid in de staatskas.
Waarom? Omdat ik mijn collegegeld van 1520 tot inmiddels 1560 vier jaar later ervan betaalde. Ik was dus bezig met het rondpompen van geld. Ik kreeg de 25e van de maand mijn stufi en de 26e van de maand werd daarvan het grootste deel weer afgeschreven naar school. 8)7

Studenten waarvan hun ouders het collegegeld betalen, staken alle stufi gewoon in hun eigen zak. Er bestaat in die zin nog steeds ongelijkheid dus! Want ik moest er altijd gewoon bij blijven werken (wat ik overigens erg vanzelfsprekend vind) om in mijn levensonderhoud te voorzien.

Ik zeg dus: stufi halveren en collegegeld kwijtschelden. Dan zijn we tenminste af van dat rondpompen van geld.

Dat plan is er deels al! :+ Namelijk collegegeldkrediet ofzo. Als je geen geld hebt om je collegegeld te betalen kun je dat er nog extra bij lenen en dan hoef je 't (correct me if I'm wrong!) ook niet meer te betalen. :)

Maar als je alles (collegegeld, huur/kostgeld, boeken, eten) zelf moet betalen hoor je eigenlijk een bijdrage van je ouders te krijgen. Dit kan de IB op basis van het inkomen van je ouders uitrekenen. Bij mijn ouders was 't 70 euro per maand. Als je ouders dit niet kunnen betalen zou je eigenlijk meer stufi moeten krijgen. Maargoed, zo 'hoort' het in het boekje van de IB groep te werken. Er zullen altijd uitzonderingen zijn natuurlijk.

Edit: en 't collegegeld gaat naar de universiteit en de stufi krijg je van de staat. Dat zijn wel andere 'potjes' lijkt me.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:55

Shadow0 schreef:
Studeren moet voor iedereen bereikbaar blijven, EN het is iets waar we als land in moeten willen investeren. We hebben allemaal voordeel bij opleiding. De regels voor de stufi zijn al behoorlijk streng, de basisbeurs is niet bepaald ruim, dat beetje wat er nog is moet blijven!

Je neemt me de woorden uit de vingers!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:58

@Fitch:
Collegegeldkrediet is dus gewoon een lening waar ook 2,39% rente op zit en die je gewoon moet terugbetalen.

En dat van die "verschillende potjes" gaat ook niet op. Als de overheid het geld wat ze normaal op jouw rekening storten nou gewoon direct doorsturen naar de Uni/Hogeschool... Het scheelt slechts een omweg en extra geldverkeer (wat ook weer héél veel geld kost, banken werken ook niet voor gratissss helaas)

Fitch

Re: [POLL] Studiefinanciering kost te veel geld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:01

Ik weet dat het een lening is. Maar dát is dus bedoeld voor collegegeld. Stufi is kennelijk bedoeld voor andere dingen, ook al ben je het er misschien niet mee eens. Ik zou zeggen, stuur een brief naar de IB Groep. :j

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:03

Fitch schreef:
Ik weet dat het een lening is. Maar dát is dus bedoeld voor collegegeld. Stufi is kennelijk bedoeld voor andere dingen, ook al ben je het er misschien niet mee eens. Ik zou zeggen, stuur een brief naar de IB Groep. :j

...tegenwoordig DUO ;)

http://www.ib-groep.nl/particulieren/default.asp

Maargoed, ik heb er ook niets meer mee te maken. Ik heb mijn 48 maandjes (ohnee, 47!, ik heb nog 1 maand over zelfs) stufi opgebruikt en ik moet nu dus wel gaan lenen voor mijn master.

En ohja, als ik al brieven ga sturen gaan ze naar Ronald en niet naar de uitvoerder natuurlijk. Want die verwijst je toch weer terug naar het ministerie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:40

Hier is het systeem toch net iets anders (studeren is hier volgens mij zowieso al goedkoper dan in Nederland).

Je krijgt een beurs die afhankelijk is van het inkomen van je ouders. Boven een bepaald inkomen kan je geen beurs krijgen, onder dat inkomen kan je een beurs krijgen varïerend van 200 tot 3000 euro. Dit bedrag krijg je eenmalig en moet je het hele schooljaar mee doen.
Daarnaast krijg je als beursstudent ook een korting op het inschrijvingsgeld.

Als je niet toekomt met je beurs en je ouders kunnen/willen niet bijspringen of als je wel recht hebt op een beurs maar om 1 of andere reden er geen krijgt dan kan je nog een toelage vragen aan de universiteit zelf. Zij berekenen dan hoeveel je kosten zijn en hoeveel je 'inkomen' is, het verschil passen zij dan bij.
Zowel de beurs als de toelage van unief moet je in principe nooit terugbetalen. Tenzij het ergens fout berekend is, dan vragen ze het bedrag terug.

Als je geen beurs of toelage kan krijgen, kan je ook nog renteloos lenen bij de unief. Deze lening moet je dan wel binnen 5 jaar na het afstuderen terugbetalen.

Werken naast de studie is op zich niets mis mee, heb het zelf ook jaren gedaan. Maar sinds vorig jaar is het niet meer te combineren met de studie. Vorig jaar had ik in theorie nog wel tijd over maar in praktijk had ik al mijn tijd nodig om de cursussen te verwerken, dit jaar heb ik letterlijk geen tijd meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:42

Ik vind het trouwens wel goed dat er eindelijk weer eens wat acties worden ondernomen door studenten. (Bv http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/228140 )
Dat de universiteitsbesturen het 'begrijpen' dat de basisbeurs wordt afgeschaft omdat dat te duur is (terwijl die CvB's zelf de meest overdreven nieuwbouwprojecten realiseren en heel aardig voor zichzelf weten te zorgen...) vind ik reden genoeg om daar eens de aandacht op te vestigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:50

Mijn mening: kinderbijslag afschaffen en van dat geld een goed en gratis onderwijssysteem op poten zetten dat voor iedereen toegankelijk is :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:52

kan ik het mee eens zijn :)

wat heb je aan kinderbijslag als je kind niet kan studeren :)

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:58

KiWiKo schreef:
kan ik het mee eens zijn :)

wat heb je aan kinderbijslag als je kind niet kan studeren :)

Uiteindelijk een kind dat te eten heeft, omdat de ouders nooit geld hadden om te studeren? :D

Ik ben eigenlijk meer voor defensie afschaffen, of in iedergeval het uitzenden...
Ik ken iemand die 3 (of 4?) maanden uitgezonden was na een training van 1 jaar. Heeft hiervoor 40.000 euries gehad, en heeft in de tussentijd vieze vrouwenblaadjes zitten kijken in Afganistan.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:04

Snap eigenlijk niet waarom we ons hier druk om maken, alles wordt duurder en iedereen wordt aangepakt dus ook de mensen die willen studeren...en als ik zo alles hier een beetje volg is het zo dat we zat geld hebben en veelal keuze's kunnen maken en nu staan we op ons achterste???
Er zijn hier ook aardig wat studenten die een paard hebben of meerdere? (snap ook niet waar dat van betaald wordt en zal dit door de ouders zijn dan kunnen ze beter dat geld in hun kind zijn/haar studie stoppen)
Dus zo slecht hebben ze het niet denk ik dan ik moet hard werken om mijn paard te kunnen houden en daarbij een hypotheek en een opgroeiende zoon.

Kinderbijslag afschaffen prima maar niet omdat er dan de geld vrij zou komen om te studeren..

@Equieda helemaal mee eens die hele defensie afschaffen en zeker dat uitzenden.(kost klappen met geld maar dat geldt voor de hele defensie)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:07

Kinderen gaan pas echt geld kosten als ze gaan leren..........

ooops dat mag je niet zeggen in deze welvaartsstaat :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:10

Ik ben ook tegen. Niet voor mezelf, ik ben er zo 1 waarvan de ouders de studie betalen & ik steek zelf de stufi in mn zak, kom ik eerlijk voor uit.
Helaas zijn er een heleboel mensen die het minder goed hebben dan ik en die hebben het al zwaar genoeg MET stufi en zelfs aanvullende beursen.
In Nederland willen we toch allemaal mee doen met de rest van de wereld, met de kenniseconomie? Dan is de studiefinanciering wel het laatste dat je af moet schaffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:16

Nou ik heb kromgelegen hoor toen ik studeerde. Mijn ouders hadden het al krap, dus die konden mij niet helpen. Van de beurs/stufi en een extra lening betaalde ik het collegegeld en mijn boeken. Daarnaast werkte ik me drie slagen in de rondte om huur, verzekeringen en boodschappen te kunnen betalen.
De studie bleek te zwaar voor mij en ik heb er mee moeten stoppen. Geen P, geen diploma.. Ik ben op mijn 21ste fulltime gaan werken. Ik betaal nog steeds 60 euro per maand af.. al dik 6 jaar en ik ben nu ongeveer nét op de helft.. De eerste jaren ben je bijna alleen maar je rente vooral aan het wegwerken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:33

Als ze dat gaan doen wordt het inderdaad weer net als vroeger. Dan kunnen alleen de rijke mensen studeren en de rest heeft pech. Ik ben dus absoluut tegen!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:54

Ik ben ook tegen. Mijn ouders kunnen mijn studie echt niet betalen. Zelf heb ik een bijbaantje (goed tijdelijk niet, zit in het buitenland, maar heb daar wel vanaf mijn 15de voor gespaard ivm bijbaantje)

Straks met mijn master mag ik het allemaal zelf gaan betalen. Zonder lening als het even kan.

Wat ik wel ontzettend irritant vind is dat de lening die sommige mensen hebben na zoveel jaar wordt kwijt gescholden. En wat werd er van die lening gekocht? Drank, kleding en vakanties. En bedankt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:04

A_lette schreef:
Wat ik wel ontzettend irritant vind is dat de lening die sommige mensen hebben na zoveel jaar wordt kwijt gescholden. En wat werd er van die lening gekocht? Drank, kleding en vakanties. En bedankt!

Wat een aannames, heb je daar cijfers over? Bij hoeveel studenten wordt de lening kwijtgescholden, en ook wel belangrijk, waarom wordt de lening kwijtgescholden? Zo snel gebeurt dat namelijk niet - en volgens mij zijn er sinds de invoering van dat stelsel nog geen 15 jaar verstreken...

Al dat soort onjuiste en gekleurde opmerkingen dragen alleen maar bij aan het negatieve beeld over studenten, dat ze alleen maar geld verspillen en daar niks voor hoeven te doen. Maar de regels zijn keer op keer op keer aangescherpt, en er zijn haast geen studenten meer over die nog leuke dingen kunnen doen van het geld van de overheid. En toch wordt er elke keer gehamerd op hoe studenten zich van andermans geld misdragen, ook al zijn de regels in de tussentijd allang herzien. ('t Is net als met criminaliteit. Mensen blijven hameren dat een bepaald gebied onveilig is, zelfs als de situatie allang aantoonbaar verbeterd is!)

En ja, er zullen altijd een paar mensen zijn die geluk hebben en die voordeeltjes krijgen. Dus je zult altijd wel een 'jamaarzullie'-verhaal kunnen vinden. En er zullen altijd een paar mensen zijn die onterecht niks krijgen. In alle regelsystemen zitten ook altijd gaten. Maar het zijn er tegenwoordig echt zo weinig... je krijgt bijna niks meer als student EN je moet aan behoorlijk wat eisen voldoen om uberhaupt een gift te krijgen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:22

Goed, ik heb dan wel geen cijfers, maar in mijn eerste jaar waren er van de 30 studenten 5 die een lening hadden (pa en ma betaalden overigens wel mee), nooit aanwezig waren, wel gingen winkelen (lang leve hyves) en vervolgens na dat jaar stopten.

Overigens ben ik er blij om dát ik nu geen lening heb en het nog steeds in mijn uppie red. Ja ik heb veel en hard gewerkt, maar dat betekend wel dat ik mij voor de volle 100% inzet voor mijn studie.

Dus mijn ervaring met zulke studenten komt dus uit het eerste jaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:34

A_lette schreef:
Goed, ik heb dan wel geen cijfers, maar in mijn eerste jaar waren er van de 30 studenten 5 die een lening hadden (pa en ma betaalden overigens wel mee), nooit aanwezig waren, wel gingen winkelen (lang leve hyves) en vervolgens na dat jaar stopten.

En waarom ga je er van uit dat die lening is kwijtgescholden?

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:37

Teddy321 schreef:
Ik vind het erg dubbel. Tegenwoordig is studeren voor iedereen mogelijk, met als gevolg dat er bijna alleen maar hoger opgeleiden zijn. wone handwerkmensen, zoaks loodgieters, stratenmakers enz) zijn er bijna niet.
Trouwens, ik heb geen kinderen dus waarom zou ik voor de studie van een ander betalen?
....... :D schiet maar.....

Nou, hier ben ik het totaal niet mee eens. Slechts 30% van de Nederlandse bevolking is hoogopgeleid (hbo of wo). Dit is vrij veel in vergelijking met andere landen maar het is dus absoluut niet zo dat er geen laag opgeleiden meer zijn.
Ik ben dus ook tegen afschaffing van studiefinanciering. Zonder die bijdrage zou ik het niet redden met mijn studie. Ik haal het door mijn studie gewoonweg niet om veel bij te werken. En dat betekend niet meteen dat ik alleen maar aan het feesten ben. Ik moet echt 6 dagen per week leren wil ik mijn vakken halen..
En buiten dat ik zelf student ben blijf ik het belangrijk vinden. Het gaat wel om de toekomst van een heleboel mensen. Hoe zou dat moeten met kansarme jongeren, die komen dan toch nooit uit de negatieve cyclus?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:43

Lening kwijtschelden gebeurt geloof ik zelden. Ik weet dat bij mijn neef een deel is kwijtgescholden en een deel is opgeschort. Maar hij zat na zijn studie dan ook in Ghana, ver van de bewoonde wereld en hij leefde van het salaris dat daar plaatselijk normaal was voor een docent Engels. Dan wordt het lastig aflossen...

Verder hoor ik het zelden.

Ik weet wel dat héél veel mensen bijlenen. En ja, soms doen ze dit ook om van te kunnen reizen. En dat reizen is misschien wel voor je plezier, maar ook absoluut wel nuttig voor je ontwikkeling (gaan ook vaak vrijwilligerswerk doen enz). Bovendien ken ik maar weinig studenten die naast hun studie niet werken.

Dat zijn echt de uitzonderingen. Dit soort types:

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:48

Ergens loopt er toch iets fout in Nederland.

Hoe komt dat iedereen hier kan studeren zonder te lenen (en de meeste zelfs zonder bij te werken) en dat dat bij jullie opeens onmogelijk is?

Mentaliteitsverschil of is er ergens een put in jullie onderwijs die er in België niet is, die moet gevuld worden met geld?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:51

Ze willen dat de mensen naar school gaan, dan moet dat ook voor iedereen mogelijk zijn. En scholen zijn ontzettend duur, ik vind dat de studiefinanciering ervoor zorgt dat iedereen ook daadwerkelijk naar school toe kan. Er word al gekeken naar het inkomen van de ouders ik denk dat ze daarnmee ook al zorgen dat er niet onnodig geld gegeven word.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 22:53

Ik heb geen idee Bravespots. Hoe is het bij jullie geregeld dan? Wat betalen jullie aan collegegeld per jaar? En hoe zit het met de huren van de kamers?

Kamerhuur is in Nederland namelijk echt schrikbarend hoog! Vooral in Amsterdam en Utrecht zijn de prijzen abnormaal. Een vriendin van me betaalde €350 per maand voor 11 vierkante meter in Utrecht! De uitwonende beurs die je als student ontvangt bedraagt €260. Je komt dus altijd geld tekort. Enige optie is dus werken en/of lenen.

En hoe is het in België geregeld met openbaar vervoer. In Nederland heb je recht op een OV, waarmee je in alle OV dus gratis kunt reizen. Je moet wel kiezen tussen een week of een weekend-kaart. Buiten de tijden die je gekozen hebt reis je met 40% korting.
Ben wel benieuwd hoe dat in België zit.