Moord tijdens slaapwandelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moord tijdens slaapwandelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 17:47

Ik begrijp het. Denk ik.

Je zou bijvoorbeeld TBS met voorwaarden op kunnen leggen aan iemand die wel een serieus psychisch probleem heeft, en daardoor heeft die persoon ook iets gedaan, maar de kans op recidive is klein.

Als je TBS met dwangverpleging oplegt, dat doe je zeg maar bij mensen waar de kans op recidive heel groot is.

Begrijp ik het dan goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:25

Doe ook een poging het te begrijpen, dwangverpleging zal alleen niet opgaan voor iemand met psychoses, dat is immers een ziekte (Meen aan de hersenen?) Die zelfs met medicijnen nog een uitbraak kan geven oftewel je kan ontoerekeningsvatbaar verklaard worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:10

Juist patiënten met schizofrenie, psychotische patiënten, of met psychotische episodes (al dan niet in combinatie met persoonlijkheidsstoornissen) krijgen over het algemeen tbs met dwangverpleging ;)

tbs met voorwaarden kan bijvoorbeeld gegeven worden aan een recidivist die een alcoholverslaving heeft. (en waar bij de verslaving dus bindend is aan de delicten)
Die moet zich dan bijvoorbeeld vrijwillig laten opnemen in een kliniek, hij/zij heeft dan nog redelijk 'vrijheid' je komt immers niet binnen de muren te zitten. Even simpel uitgelegd dan.

Hier wordt het ook wel uitgelegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Terbeschik ... afrecht%29

http://www.derooysewissel.nl/PDF/factsheettbs.pdf

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:53

Hoewel het moeilijk is om te bewijzen dat iemand echt slaapwandelde, ben ik van mening dat de daad dan niet toerekenbaar is en dat een straf niet gepast is. Ook TBS niet, juist omdat een dergelijke straf extreem is en niet voor iemand met slaapwandelproblemen (hoe erg de gevolgen daarvan ook kunnen zijn).
Echter, dan is mijn indruk, volgens mij is slaapwandelen namelijk geen psygische ziekte, maar ik heb hier geen verstand van. Om de juiste maatregelen te kunnen nemen moet je hier de achtergrond van kennen.

TBS opleggen kan overigens wel zonder gevangenisstraf, zolang voor het gepleegde delict een maximale straf staat van 4 jaar of langer.

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:14

Natuurlijk is dat moeilijk..
Echter, het lijkt me niet van toepassing om iemand die aan het slaapwandelen gaat te berechten voor moord. Voorbedachte rade lijkt mij nl niet van toepassing

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:16

Ik heb laatst op National Geographic nog een aflevering van Is It Real? gezien die ging over "extreme sleepwalking": http://channel.nationalgeographic.com/s ... b-Overview en http://www.ngc.tv/video/?ProgrammeId=639&VideoId=50 . Er waren ook beelden van dergelijke dingen, bewakingsbeelden van iemand die (zogezegd) iemand in zijn slaap had gewurgd etc.

Wat ik eruit heb opgemaakt is dat het inderdaad perfect mogelijk is. Je tanden knarsen, rondwandelen, praten in je slaap gebeurt allemaal wanneer 1 deel van je hersenen (het selfconsciousness) slaapt, terwijl het deel dat beslist over je acties wakker is en je dus al die dingen laat doen. Maar het probleem is dat er meer en meer mensen zijn die het als argument gebruiken in moordzaken net omdat het zo moeilijk na te gaan/bewijzen is (en dan moet ik gelijk denken aan Orson in Desperate Housewives).

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:52

Citaat:
Hoe heette die film? Best interessant!!

MOeilijk om hier een oordeel over te geven, los van het feit staand dat dit persoon een gevaar voor de samenleving is. Dus moet er wel wat gebeuren.

Chiqa, die houd je van me tegoed. Ik ga het even opzoeken.
Het is opzich niet een heel spectaculaire film, maar wel leuk om te zien vond ik.[/quote]
Was dat die film in Alaska? Die was bere interessant.