Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:51

Ik denk dat er absoluut slechte mensen bestaan. Of ze dit nu wel of niet beseffen, doet er denk ik niet zoveel toe.
Door steeds je fouten goed te praten, maak je je geweten monddood, en is er uiteindelijk geen besef meer van goed en kwaad.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:51

Volgens mij wel. Waarom maken al die goede mensen anders van de slechte keuzes? Iedereen maakt wel eens een fout, maar als iemand moedwillig keer op keer ervoor kiest om anderen pijn te doen, dan mag je dat best een slecht mens noemen. Denk aan bijv. Dutroux. Ik vind niet dat je dat een goede man kan noemen die verkeerde keuzes maakt. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:53

Sigrid schreef:
Bepaalde slechte daden komen natuurlijk wel voort uit bepaalde aangeboren eigenschappen. Mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben (zoals vele "slechterikken" uit de geschiedenis; Stalin was paranoia, Hitler een narcist) zijn wel eerder in staat tot ongewenst, slecht gedrag. Dus in die zin ligt een deel van iemands slechte gedrag hier wel in besloten. Maar ik denk nog altijd dat de omgevingsfactoren bepalend zijn.

Ja dat kan een reden zijn voor slechte daden.
Maar die stoornis dient (over het algemeen) wel weer door bepaalde situaties of omgevingsfactoren getriggerd te worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:53

Guinevere schreef:
Volgens mij wel. Waarom maken al die goede mensen anders van de slechte keuzes? Iedereen maakt wel eens een fout, maar als iemand moedwillig keer op keer ervoor kiest om anderen pijn te doen, dan mag je dat best een slecht mens noemen. Denk aan bijv. Dutroux. Ik vind niet dat je dat een goede man kan noemen die verkeerde keuzes maakt. :n

Zo denk ik er ook over :)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:54

Toekie schreef:
Misschien bestaat een 'ontoerekingsvatbaar slecht mens' wel? Een psychopaat die gruwelijke, sadistische moorden pleegt? Ik noem maar wat... Maar ook die zal wel goede kanten hebben...?

Van dieren kan je denk ik wel zeggen dat die nooit slecht/vals zijn omdat zij niet met voorbedachte rade handelen maar vanuit instinct. Ik denk dat je dat van mensen niet kunt zeggen.

Echt wel moeilijk...

Denk dat dat bij mensen ook een soortgelijk gevalletje is....

Mensen worden in mijn ogen niet slecht geboren maar ''slecht'' gemaakt of dat nu door hun omgeving is of dat ze dat zelf doen doet er niet toe....

Ik vind slecht z'n naar woord jullie niet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:55

Ik geloof wel dat er slechte en goede mensen geboren worden :) De meeste mensen zullen neutraal geboren worden, en hun omgeving en opvoeding bepaalt of ze goed of slecht worden. Maar bij je geboorte, je geest, je dna en afkomst, kan er volgens mij ook voor zorgen dat je een goed karakter hebt of een slecht karakter. Dat je uit instinct zal bijten of zal wegrennen bij gevaar, om het maar even in dierlijke taal te zeggen. Zo ken ik mensen die in een slechte omgeving zijn opgegroeid, tussen criminelen, maar zelf geen vlieg kwaad doen. En zo zijn er ook mensen die in een liefdevol thuis zijn opgegroeid en toch nooit om iets of iemand zullen geven en op het slechte pad terechtkomen.

Het verschil tussen slecht en goed zijn in mijn ogen is het geven om andere mensen en dieren. Niemand zal 100% goed of 100% slecht zijn. Maar iedereen heeft wel een drang naar een bepaalde kant. Die drang.. dat is aangeboren denk ik. Je kan veranderen hoe ze zich gedragen, maar niet hoe ze zich voelen en wat ze denken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-01-10 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:56

Yamcha schreef:
Ik denk dat er absoluut slechte mensen bestaan. Of ze dit nu wel of niet beseffen, doet er denk ik niet zoveel toe.
Door steeds je fouten goed te praten, maak je je geweten monddood, en is er uiteindelijk geen besef meer van goed en kwaad.

kijk.. dat geweten bijvoorbeeld. dat zou ik nu wel eens willen weten hoe dat zit.
natuurlijk wordt deze gevormd door de omgeving, de maatschappij, je opvoeding.
dat alles geeft je mee wat wel kan en wat niet kan. waar je je schuldig over moet voelen, of juist niet. wat goed doen is, en wat strafbaar is. en dat verschilt ook nog eens per cultuur.

maar er moet al iets in je hersenen zitten lijkt mij wat het beginvonkje is van je geweten?
en wat als dat stukje ontbreekt?

*ik heb absoluut niet genoeg verstand hiervan hoor, dus ik filosofeer/speculeer er op los nu* :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:56

ja ik heb ondertussen wel begrepen dat er echt slechte mensen bestaan........... mensen die door en door verrot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:01

@ Suze: Ik ook hoor.
Ik denk dat er een deel gevoed wordt door omgeving, maar er zijn wetten die in elke cultuur voorkomen.

Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, om maar wat voorbeelden te noemen.
Je voelt je schuldig als door jouw toedoen (of laten) een ander schade teogebracht wordt. Dat is geweten, denk ik.

Als dat stukje ontbreekt, ben je een psychopaat of een sociopaat, dat is een afwijking. Een normaal mens wordt met een geweten geboren.
Nu is empathie wel iets wat je bijgebracht moet worden, een kind heeft dat niet van nature. Maar er bestaat wel zoiets als een algemeen idee van goed en slecht.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:05

Volgens mij worden sommige mensen slecht geboren.
Ik ken persoonlijk iemand die is echt slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:06

ik heb het idee dat de meeste mensen toch wel met een stemmetje/geweten geboren worden. dat onderbuikgevoel.. kan mij als klein kind nog wel herinneren dat ik al met bepaalde dingen 'voelde' dat het niet oke was. het voelde niet goed.
ik vond het erg als iemand huilde bijvoorbeeld door mij. daar hoefde ik geen standje voor te krijgen of iets.

daarom denk ik als dat stemmetje ontbreekt.. die empahtie dus waarvan ik denk dat dat toch al in je moet zitten, dat je dan 'slecht' geboren wordt. misschien is dat dan eigenlijk wel neutraal, want normaal gezien heb je beide kanten in je. slecht bestaat door goed en viceversa. zonder het één, kan het ander niet bestaan. dus als je niets goeds in je hebt, kan je eigenlijk ook niet slecht zijn..

Anoniem

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:10

Ben ik het niet helemaal mee eens.
Je kunt weten wat slecht is, omdat je weet wat goed is. Maar iemand die geen goed in zich heeft, is puur slecht. Dat kun je weten, omdat je ook weet hoe 'goed' eruit ziet.

Dat stemmetje, dat onderbuikgevoel..... dat is geweten, je weet dat iets niet goed is, dat het niet oké is. Je voelt je schuldig als een ander huilt door jou..... dat is geweten imo.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:11

Balou_k schreef:
Marjo_x schreef:
Ja :Y)
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.

Ben het hier zeker mee eens..
Alleen er zijn geen slechte mensen.. Maar slechte daden.
Al eens een baby gezien de op moordjacht gaat ?
Of een peuter die inplant hoe hij het witte huis gaat laten ontploffen ?
Ok, rare voorbeelden.. but though

Dat is toch precies wat ik zeg? Een mens word niet slecht geboren, maar kan naar mijn idee wel slecht worden. En dat gebeurd dus niet in drie minuten. Nogal logisch dat ik geen baby op moordjacht heb gezien of een peuter die het witte huis wil laten ontploffen, die hebben nog niet de tijd en mogelijkheden gehad om slecht te worden. Wanneer iemand maar genoeg slechte daden begaat is hij imo slecht :Y) Dus die voorbeelden van baby's gaan eigenlijk nergens over als reactie op mijn eerste post

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:13

ja wij zien dat :j
maar zou zo'n persoon ook zien wat goed is?
of zou hij enkel zien wat maatschappelijk zo moet/geaccepteerd is, maar voelt hij dat niet van binnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:16

baby's zijn wel extreem voorbeeld, maar er zijn toch genoeg voorbeelden van jonge kinderen die al sadistisch verdrag vertonen? vaak hebben serial killers toch al een verleden van dierenmishandeling?

wat me doet denken dat dat waarschijnlijk zo is, omdat ze als kind zijnde nog wel enigzins gezag misschien accepteren en dus dat gedrag op dieren uitleven, omdat die veel kwetsbaarder zijn en weinig terug kunnen doen.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:18

Maar wel een kind wat een ander kind negeert, wat slaat om te zien wat er gebeurt, een kind die alle speelgoed voor zichzelf houdt, een kind wat alleen maar met zichzelf bezig is..... dat is iets van een kind? Ja. Het betekent dat een kind moet léren om aan anderen te denken, moet léren om empathie en compassie te hebben, moet léren dat wat ze zelf doen heel kwetsend kan zijn.
Tot heel ingewikkelde dingen zoals een aanslag, of een moord, zal een klein kind niet in staat zijn. Maar er zijn 8 en 9 jarigen die gemoord hebben, en jonger ook. Ze hebben gewoon niet geleerd dat dat niet mag, niet goed is.
suze_ schreef:
baby's zijn wel extreem voorbeeld, maar er zijn toch genoeg voorbeelden van jonge kinderen die al sadistisch verdrag vertonen? vaak hebben serial killers toch al een verleden van dierenmishandeling?

wat me doet denken dat dat waarschijnlijk zo is, omdat ze als kind zijnde nog wel enigzins gezag misschien accepteren en dus dat gedrag op dieren uitleven, omdat die veel kwetsbaarder zijn en weinig terug kunnen doen.. ?

Er zijn zelfs veel voorbeelden van kinderen die sadistisch gedrag vertonen. Dat de ouders dat vaak niet willen zien, betekent niet dat dat gedrag er dus niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:22

:j

mijn oom en tante hebben 2 nichtjes. beide stuk jonger dan ik ben. al echt van heel kleins af aan, vertoonde de jongste ronduit naar achterbaks stiekem gedrag. dan heb ik het over 3 a 4 jaar al. oudere zusje stiekem knijpen/slaan etc. hun ouders zagen nooit in welk gedrag de jongste vertoonde, de oudste kreeg eigenlijk altijd de schuld...
toch raar dat ouders precies omgedraaid de karakters zien.
waardoor 2 kinderen eigenlijk een totaal andere 'opvoeding' hebben gehad die beter andersom had kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

Vind dat toch best erg, als ik erover nadenk......

Niet dat dat de situatie verandert, maar het maakt je misschien een bewuster mens.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:12

Ja mensen met een afwijkend gen of een zwaar psychisch probleem dat zich ontaardt in zware misdaden.
Dan heb ik het over compulsive verkrachten, moorden.
Een goed mens heeft dat niet in zich

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:15

Ik denk dat iedereen dat in zich heeft, denk dat de grens voor de een wat verder ligt als voor de ander.

Maar vind het altijd treffend dat als er iets gebeurt, buren en familie altijd zeggen: "en het was zo een aardig mens..... dit had ik er toch nooit achter gezocht..... "

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:16

ja dat is wel opvallend, hoe vaak mensen dat innerlijk zo goed verborgen kunnen houden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:28

Ik durf met zekerheid te zeggen dat mensen niet goed of slecht geboren worden. Waarom ik dat zo zeker weet? Simpel. Leren is geen proces van bijleren maar van afleren. Of eigenlijk een proces van leren onderscheiden/discrimineren (al roept dat laatste woord slechte associaties op bij veel mensen). Als een kind wordt geboren heeft hij de aanleg voor alle mogelijke gedragingen.

Zo heb je bijvoorbeeld bepaalde stammen waarin een bepaalde klank voorkomt die voor ons hetzelfde klinkt als de letter k, leten we die klank k' noemen. Volwassenen (die een andere taal hebben geleerd) zijn niet in staat om het verschil tussen de k en de k' te horen. Uit onderzoek blijkt dat babies dat onderscheid wel horen, je kunt ze leren onderscheid te maken tussen de twee klanken.

Zo kun je nog vele voorbeelden noemen.

Als een kind (dat in aanleg dus wel degelijk empatisch zou kunnen zijn) leert dat empathie geen voordeel voor hem oplevert, zal hij die vaardigheid afleren omdat het voor hem geen nut heeft. Dat geldt voor elke vaardigheid, dus ook liegen, aardig zijn maar ook bijvoorbeeld kleuren zien.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:33

er bestaat een gezegde maar ik weet nie meer waar het vandaan kwam amerika ofzo.
als je slecht in je jeugd en je daden beinvloed word moet je je er boven uit laten rijzen om weer te goede te komen.
oftewel er zit altijd wel iets goeds in een mens als je hard genoeg probeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:41

unicorn_kiss schreef:
Ja mensen met een afwijkend gen of een zwaar psychisch probleem dat zich ontaardt in zware misdaden.
Dan heb ik het over compulsive verkrachten, moorden.
Een goed mens heeft dat niet in zich

En ook die mensen zijn niet per definitie slecht ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:42

suze_ schreef:

Klopt, die serial killers hebben schijnbaar ook al een verleden van kindermishandeling. Als je een bepaalde gedraging nog nooit hebt waargenomen kun je het ook niet vertonen.

Citaat:

Mijns inziens heb je helemaal gelijk. Een klein kind is ten opzichte van zijn ouders in feite machteloos. Als de ouders de macht over het kind misbruiken zal een kind zijn frustratie afreageren op anderen die nog zwakker zijn (zoals dieren)