Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sigrid schreef:Bepaalde slechte daden komen natuurlijk wel voort uit bepaalde aangeboren eigenschappen. Mensen die een persoonlijkheidsstoornis hebben (zoals vele "slechterikken" uit de geschiedenis; Stalin was paranoia, Hitler een narcist) zijn wel eerder in staat tot ongewenst, slecht gedrag. Dus in die zin ligt een deel van iemands slechte gedrag hier wel in besloten. Maar ik denk nog altijd dat de omgevingsfactoren bepalend zijn.
Guinevere schreef:Volgens mij wel. Waarom maken al die goede mensen anders van de slechte keuzes? Iedereen maakt wel eens een fout, maar als iemand moedwillig keer op keer ervoor kiest om anderen pijn te doen, dan mag je dat best een slecht mens noemen. Denk aan bijv. Dutroux. Ik vind niet dat je dat een goede man kan noemen die verkeerde keuzes maakt.
Toekie schreef:Misschien bestaat een 'ontoerekingsvatbaar slecht mens' wel? Een psychopaat die gruwelijke, sadistische moorden pleegt? Ik noem maar wat... Maar ook die zal wel goede kanten hebben...?
Van dieren kan je denk ik wel zeggen dat die nooit slecht/vals zijn omdat zij niet met voorbedachte rade handelen maar vanuit instinct. Ik denk dat je dat van mensen niet kunt zeggen.
Echt wel moeilijk...
Yamcha schreef:Ik denk dat er absoluut slechte mensen bestaan. Of ze dit nu wel of niet beseffen, doet er denk ik niet zoveel toe.
Door steeds je fouten goed te praten, maak je je geweten monddood, en is er uiteindelijk geen besef meer van goed en kwaad.
Balou_k schreef:Marjo_x schreef:Ja
Ik geloof niet dat een mens of dier slecht geboren word, maar ik geloof wel dat hij/zij slecht kan worden.
Ben het hier zeker mee eens..
Alleen er zijn geen slechte mensen.. Maar slechte daden.
Al eens een baby gezien de op moordjacht gaat ?
Of een peuter die inplant hoe hij het witte huis gaat laten ontploffen ?
Ok, rare voorbeelden.. but though
suze_ schreef:baby's zijn wel extreem voorbeeld, maar er zijn toch genoeg voorbeelden van jonge kinderen die al sadistisch verdrag vertonen? vaak hebben serial killers toch al een verleden van dierenmishandeling?
wat me doet denken dat dat waarschijnlijk zo is, omdat ze als kind zijnde nog wel enigzins gezag misschien accepteren en dus dat gedrag op dieren uitleven, omdat die veel kwetsbaarder zijn en weinig terug kunnen doen.. ?
suze_ schreef:baby's zijn wel extreem voorbeeld, maar er zijn toch genoeg voorbeelden van jonge kinderen die al sadistisch verdrag vertonen? vaak hebben serial killers toch al een verleden van dierenmishandeling?
Citaat:wat me doet denken dat dat waarschijnlijk zo is, omdat ze als kind zijnde nog wel enigzins gezag misschien accepteren en dus dat gedrag op dieren uitleven, omdat die veel kwetsbaarder zijn en weinig terug kunnen doen.. ?