Al is het onbewust.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sigrid schreef:Ik denk dat je met een grote egoïst hebt gesproken
Ik denk ook dat er gradaties zijn in het egoïsme van mensen. Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid. Terwijl veel mensen dat toch echt uit beleefheid doen.
En je hebt natuurlijk mensen die narcistisch zijn, die zijn extreem egoïstisch en vrijwel alleen maar met zichzelf bezig. Dit is "gewoon" een karaktereigenschap. Maar zo denk ik dus dat er ook zat mensen zijn die eigenlijk constant zichzelf wegcijferen om anderen te helpen...soms zo erg dat ze er zelf aan onder door gaan. Dus dan kan je toch niet echt stellen dat je dat voor zichzelf doen.
KoudbloedKim schreef:Ik vind mezelf helemaal niet egoïstisch.
Natuurlijk doe je wel dingen die je een goed gevoel geven, die je blij maken.
Maar ik doe ook veel dingen waar ik zelf geen baat bij heb.
Voorbeeldje: Ong. 2 maanden terug kreeg ik een pb'tje van een meisje dat heel graag eens op een trekpaard wilde rijden en ze vroeg of ze een keer op Kim mocht komen rijden.
Tuurlijk mag dat!Maar heb ík er iets aan? Nee..
Nog een voorbeeldje: Bokker Zooist had een topic geopend waar ze om spulletjes vroeg voor goede doelen.
Ik heb 2 zadels, 4 bandages, 1 deken, hoofdstel en nog wat dingen gedoneerd.. maar word ik daar zelf beter van? Nee, absoluut niet!
Want ik had die spullen ook kunnen verkopen voor een klein bedrag en hiermee de dierenarts-rekening van mijn paard mee betalen.
Fiffill schreef:Je hebt er wel wat aan KK, je krijgt er namelijk zelf een goed gevoel van.
Al is het onbewust.
KoudbloedKim schreef:Chris: Mijn eerste voorbeeld geeft mij geen goed gevoel.
Ik ben ziek, moet op mijn fiets (of met vriendin in de auto) naar mijn paard, en dan ook nog een stuk naast Kim lopen als dat meisje op buitenrit gaat.
Natuurlijk heb ik dit over voor dat meisje, maar ik weet ook dat ik de volgende dag in bed door moet brengen omdat het mij heel veel energie kost.
Brainless: Als goed gebaar naar mijn medemens.
Omdat anderen het misschien meer nodig hebben dan mij.
KiWiKo schreef:ben het met Fiffill eens
ook mensen die zich wegcijferen voor anderen kunnen als egoistisch bestempeld worden, omdat het wegcijferen, het dingen doen voor anderen, hun een goed gevoel geeft.
Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht
BartVB schreef:Sigrid schreef:Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid.
Maar dat vraagt hij toch niet om jou een plezier wil doen? Hij vraagt het omdat hij het wil weten, doet dat voor zichzelf dus
KoudbloedKim schreef:Het voelt goed om iets voor een ander te doen, maar dan ben ik toch niet meteen egoïstisch?
Misschien hebben we een andere opvatting van Egoïsme...
Ik vind iemand egoïstisch als diegene enkel en alleen aan zichzelf denkt.
Zich niet drukt maakt of een ander daaronder te lijden heeft.
En daar wil ik echt niet mee geassocieerd worden.
Jeroennn schreef:Jepss:P Het stomme is als je er over nadenkt, klopt het gewoon..
Nog iets om over na te denken:P ; alles, de hele wereld, draait om het getal 4 !
Wereld; W-E-R-E-L-D = zes letters
Z-E-S = drie letters
D-R-I-E = vier letters
V-I-E-R = vier
*stop*
En zo klopt het bij alles
4 achter volgt je
KoudbloedKim schreef:Ja, ik zie egoïsme inderdaad als iets slechts.
Als ik tegen jou zegt:"Goh wat ben jij een egoïst." dan vat je dat toch ook niet op als complimentje?
Sigrid schreef:BartVB schreef:
Maar dat vraagt hij toch niet om jou een plezier wil doen? Hij vraagt het omdat hij het wil weten, doet dat voor zichzelf dus
Klopt, maar hij geeft mij ook de gelegenheid om te vertellen hoe het écht met me gaat. Over het algemeen kan ik zeggen: goed. Maar zoals iedereen heb ik ook weleens tegenslagen in het leven en dan kan ik dat wel bij hem kwijt. En wat heeft hij aan die "drama" verhalen? Niks toch?