Ieder mens is egoïstisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Ieder mens is egoïstisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:36

Je hebt er wel wat aan KK, je krijgt er namelijk zelf een goed gevoel van.

Al is het onbewust. ;)

Karl66

Volgens mij staat deze vraag aan de basis van zowat elke godsdienst en politiek systeem. Ik denk dat we daar nog wel een paar eeuwen over discusiëren en filosoferen en dat we er dan nog geen antwoord op hebben.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:36

Sigrid schreef:
Ik denk dat je met een grote egoïst hebt gesproken ;)
Ik denk ook dat er gradaties zijn in het egoïsme van mensen. Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid. Terwijl veel mensen dat toch echt uit beleefheid doen.

En je hebt natuurlijk mensen die narcistisch zijn, die zijn extreem egoïstisch en vrijwel alleen maar met zichzelf bezig. Dit is "gewoon" een karaktereigenschap. Maar zo denk ik dus dat er ook zat mensen zijn die eigenlijk constant zichzelf wegcijferen om anderen te helpen...soms zo erg dat ze er zelf aan onder door gaan. Dus dan kan je toch niet echt stellen dat je dat voor zichzelf doen.

Klopt ja, dat was ook mijn conclusie :j

Dat is inderdaad iets interessants wat jij zegt. Ik heb een paar vrienden die 'hoe gaat het' zeggen als standaard begin van een gesprek, maar ook zeker een paar goede vrienden die oprecht geïnteresseerd zijn :j

Rosborstel

Jepss:P Het stomme is als je er over nadenkt, klopt het gewoon..

Nog iets om over na te denken:P ; alles, de hele wereld, draait om het getal 4 !

Wereld; W-E-R-E-L-D = zes letters
Z-E-S = drie letters
D-R-I-E = vier letters
V-I-E-R = vier
*stop*

En zo klopt het bij alles ;)
4 achter volgt je }>

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:37

Sigrid schreef:
Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid.

Maar dat vraagt hij toch niet om jou een plezier wil doen? Hij vraagt het omdat hij het wil weten, doet dat voor zichzelf dus :)

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 18:38

KoudbloedKim schreef:
Ik vind mezelf helemaal niet egoïstisch. :=
Natuurlijk doe je wel dingen die je een goed gevoel geven, die je blij maken.
Maar ik doe ook veel dingen waar ik zelf geen baat bij heb.

Voorbeeldje: Ong. 2 maanden terug kreeg ik een pb'tje van een meisje dat heel graag eens op een trekpaard wilde rijden en ze vroeg of ze een keer op Kim mocht komen rijden.
Tuurlijk mag dat! :j Maar heb ík er iets aan? Nee.. :n

Nog een voorbeeldje: Bokker Zooist had een topic geopend waar ze om spulletjes vroeg voor goede doelen.
Ik heb 2 zadels, 4 bandages, 1 deken, hoofdstel en nog wat dingen gedoneerd.. maar word ik daar zelf beter van? Nee, absoluut niet!
Want ik had die spullen ook kunnen verkopen voor een klein bedrag en hiermee de dierenarts-rekening van mijn paard mee betalen.

Ja wat Fiffil al zegt.. dit doe je dan omdat je er zelf een goed gevoel van krijgt..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:38

@Koudbloedkim
Maar waarom heb jij die dingen uit je voorbeeld dan wel gedaan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:39

als het puntje bij paaltje komt dan gaat iedereen voor zn eigen overleving. Dus ik denk ja, uiteindelijk is iedereen egoistisch

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:39

Ik denk dat iedereen van nature egoistisch is maar dat wij mensen ook kunnen denken aan anderen, in meerdere of mindere mate. :j
En dat mensen vaak iets doen uit eigenbelang, omdat het ze een goed gevoel heeft, al hebben ze dat misschien niet door... dat geeft toch niet, want we helpen wel mensen.
En zoals al genoemd werd heb je altijd echte egoisten en mensen die zichzelf wegcijferen, egoistisch heeft een slechte naam gekregen als woord maar ik denk dat het helemaal niet zo negatief hoeft te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:42

Chris: Mijn eerste voorbeeld geeft mij geen goed gevoel.
Ik ben ziek, moet op mijn fiets (of met vriendin in de auto) naar mijn paard, en dan ook nog een stuk naast Kim lopen als dat meisje op buitenrit gaat.
Natuurlijk heb ik dit over voor dat meisje, maar ik weet ook dat ik de volgende dag in bed door moet brengen omdat het mij heel veel energie kost.

Brainless: Als goed gebaar naar mijn medemens. :)
Omdat anderen het misschien meer nodig hebben dan mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:43

Fiffill schreef:
Je hebt er wel wat aan KK, je krijgt er namelijk zelf een goed gevoel van.

Al is het onbewust. ;)

Dat bedoel ik, er zit bij heel veel dingen wel vaak een stukje eigenbelang.

Egoïsme is ook bv pijnvermijden: de pijnsignalen van je hond niet willen zien (en daardoor zie je ze ook écht niet) en hem niet inslapen omdat jíj hem nog zo graag bij je wilt houden..... dat heeft niets met liefde te maken, liefde is opofferend. Dat is puur egoïsme, die hond in leven houden doe je écht alleen maar voor jezelf, niemand heeft er iets aan, behalve jijzelf.
Pur egoïsme is heel schadelijk.

KiWiKo

ben het met Fiffill eens :)

ook mensen die zich wegcijferen voor anderen kunnen als egoistisch bestempeld worden, omdat het wegcijferen, het dingen doen voor anderen, hun een goed gevoel geeft.

Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht :)

Brainless

@KbK
Maar het geeft je een goed gevoel, ook al weet je dat je een dag uit de running bent.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:44

KoudbloedKim schreef:
Chris: Mijn eerste voorbeeld geeft mij geen goed gevoel.
Ik ben ziek, moet op mijn fiets (of met vriendin in de auto) naar mijn paard, en dan ook nog een stuk naast Kim lopen als dat meisje op buitenrit gaat.
Natuurlijk heb ik dit over voor dat meisje, maar ik weet ook dat ik de volgende dag in bed door moet brengen omdat het mij heel veel energie kost.

Brainless: Als goed gebaar naar mijn medemens. :)
Omdat anderen het misschien meer nodig hebben dan mij.

Je helpt het meisje toch, dat geeft jou een goed gevoel. Al helemaal als je er zoveel moeite voor moet doen! Alllll die dingen doen 'alleen' maar om dat meisje te helpen, dat voelt toch goed? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:45

KiWiKo schreef:
ben het met Fiffill eens :)

ook mensen die zich wegcijferen voor anderen kunnen als egoistisch bestempeld worden, omdat het wegcijferen, het dingen doen voor anderen, hun een goed gevoel geeft.

Ik heb daar eigenlijk nog nooit zo over nagedacht :)

Dat zat ik net ook te bedenken, wist alleen niet goed hoe het onder woorden te brengen.

Egoïsme kan ook zijn, dingen maar toelaten, terwijl je weet dat het eigenlijk niet goed is, maar je de moeite van het conflict er niet voor over hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:47

Het voelt goed om iets voor een ander te doen, maar dan ben ik toch niet meteen egoïstisch?
Misschien hebben we een andere opvatting van Egoïsme... :=
Ik vind iemand egoïstisch als diegene enkel en alleen aan zichzelf denkt.
Zich niet druk maakt of een ander daaronder te lijden heeft.
En daar wil ik echt niet mee geassocieerd worden. :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-10 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:48

BartVB schreef:
Sigrid schreef:
Zo heb ik een goede vriend die altijd als eerste vraagt: Hoe gaat het? als ik hem spreek, maar ik weet 100% dat dat oprechte interesse is en geen beleefdheid.

Maar dat vraagt hij toch niet om jou een plezier wil doen? Hij vraagt het omdat hij het wil weten, doet dat voor zichzelf dus :)

Klopt, maar hij geeft mij ook de gelegenheid om te vertellen hoe het écht met me gaat. Over het algemeen kan ik zeggen: goed. Maar zoals iedereen heb ik ook weleens tegenslagen in het leven en dan kan ik dat wel bij hem kwijt. En wat heeft hij aan die "drama" verhalen? Niks toch?

Fenrir

KoudbloedKim schreef:
Het voelt goed om iets voor een ander te doen, maar dan ben ik toch niet meteen egoïstisch?
Misschien hebben we een andere opvatting van Egoïsme... :=
Ik vind iemand egoïstisch als diegene enkel en alleen aan zichzelf denkt.
Zich niet drukt maakt of een ander daaronder te lijden heeft.
En daar wil ik echt niet mee geassocieerd worden. :n

Jij ziet egoistisch als iets slechts..... iedereen is egoistisch. Het is alleen slecht als je er in doorslaat. ;)

Ladygiroc

Ik denk ook wel dat iedereen egoïstisch is. :j (in de goede zin van het woord)
Je doet alleen dingen waar je jezelf goed bij voelt en waar je achter staat. Iets met tegenzin doe je niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:49

maar ik ben het wel eens met de stelling dat je iets voor iemand anders doet omdat het jou een goed gevoel geeft :) "het voelt voor jou goed"

dan is dat toch wel een gedeelte voor jezelf dat je dat doet, want jij voelt je er fijn door :)

op die manier kan het wel als egoistisch gezien worden :)

Anoniem

Ja, ik zie egoïsme inderdaad als iets slechts.
Als ik tegen jou zegt:"Goh wat ben jij een egoïst." dan vat je dat toch ook niet op als complimentje?

Sigrid

Jeroennn schreef:
Jepss:P Het stomme is als je er over nadenkt, klopt het gewoon..

Nog iets om over na te denken:P ; alles, de hele wereld, draait om het getal 4 !

Wereld; W-E-R-E-L-D = zes letters
Z-E-S = drie letters
D-R-I-E = vier letters
V-I-E-R = vier
*stop*

En zo klopt het bij alles ;)
4 achter volgt je }>

Geldt dit ook in andere talen, zoals Koreaans, Chinees of in bijvoorbeeld het cyrillische schrift?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:50

Een narcist denkt alleen aan zichzelf, een egoïst is nog iets anders... dat hoeft dus niet per se negatief te zijn als je er vanuit gaat dat ieder mens van nature egoïstisch is. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:51

KoudbloedKim schreef:
Ja, ik zie egoïsme inderdaad als iets slechts.
Als ik tegen jou zegt:"Goh wat ben jij een egoïst." dan vat je dat toch ook niet op als complimentje?

Nee, omdat de meesten het als negatief zien... maar eigenlijk is egoïsme iets heel normaals voor mens en dier. ;)

Edit: en iemand als egoïst bestempelen is meestal omdat die gene dan opvallend egoïstisch is... en dat is teveel, en teveel is nooit goed.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 26-01-10 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 18:51

Sigrid schreef:
BartVB schreef:

Klopt, maar hij geeft mij ook de gelegenheid om te vertellen hoe het écht met me gaat. Over het algemeen kan ik zeggen: goed. Maar zoals iedereen heb ik ook weleens tegenslagen in het leven en dan kan ik dat wel bij hem kwijt. En wat heeft hij aan die "drama" verhalen? Niks toch?

het aanhoren van die drama verhalen, en het er kunnen zijn voor jou...... geeft hem misschien een goed gevoel, net zoals het wandelen van KoudbloedKim haar een goed gevoel geeft.....

dus eigenlijk kan je dat wel een beetje zien als egoistme van zijn kant :)