Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:32

kwartje van kok zit nog op de benzine
nu maak daar maar 20 euro cent van
of eigenlijk 30 ct en laat de wegenbelasting vallen

(al betalen wij slechts 30 euro oid voor onze zware bak ivm
bedrijfsauto en de andere weegt minder dan 400 kg
dus daar betalen we helemaal niks voor :o )

maar okee

dat lijkt me het eerlijkste

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:36

Raiza schreef:
hermlein1989 schreef:
ik heb nu een auto omdat de afstand vriend thuisen mij rhuis te groot is.
Doordeweeks ga ik zo veel als mogelijk met het ov. MAar toch rijden we 1000 km in de maand.
We hebben een kleine auto (vw polo 1.0liter) en betalen maar iets van 24 euro per maand.
Als het tarief dus 6 cent per kilometer gaat worden: 0,06 *1000 = 60,00 euro per maand.

Dat is toch flink wat meer en dan moet ik er nog 3 keer over nadenken wat ik met de auto ga doen.

In het artikel staat 3 cent per kilometer, dus dan zou je 30 euro ipv 24 betalen, verschil valt dan wel mee.

Het ligt er inderdaad aan wat voor soort auto en hoeveel kilometers je maakt.
Ik heb een klein wagentje en maak zo'n 30.000 km per jaar. Betaal nu ongeveer 250 euro per jaar wegenbelasting en zou dan 900 gaan betalen.
Heb ook nog een jeep die veel minder gebruikt wordt maar nodig is voor de trailer. Betaal daar nu zo'n 1500 per jaar voor en die zou dan 300 gaan kosten.
Het scheelt dus per auto.

Er staat idd 0.03 cent, maar ze willen dat uiteindelijk op 0.06 cent gaan zetten.. Ze beginnen alleen wat lager om de mensen er aan te laten wennen.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:56

6 cent per kilometer?! Met 3 cent per kilometer wordt het al veel duurder. Ik heb niet voor niks een kleine en goedkope auto genomen... En dan vooral het ook duurder maken in de spits. Met als argument dat je dan op goedkopere tijden moet gaan rijden. Dat is toch vrijwel onmogelijk als je werkt of, zoals ik, op vaste tijden op de universiteit moet zijn? Er rijdt hier helemaal geen openbaar vervoer dus ik zou toch echt de auto moeten gebruiken.
Is het trouwens nog steeds zo dat als je een oudere (en daarom meer vervuilende auto) hebt, je ook meer moet betalen?

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:58

2005 schreef:
6 cent per kilometer?! Met 3 cent per kilometer wordt het al veel duurder. Ik heb niet voor niks een kleine en goedkope auto genomen... En dan vooral het ook duurder maken in de spits. Met als argument dat je dan op goedkopere tijden moet gaan rijden. Dat is toch vrijwel onmogelijk als je werkt of, zoals ik, op vaste tijden op de universiteit moet zijn? Er rijdt hier helemaal geen openbaar vervoer dus ik zou toch echt de auto moeten gebruiken.
Is het trouwens nog steeds zo dat als je een oudere (en daarom meer vervuilende auto) hebt, je ook meer moet betalen?

ja dat klopt. Je bent alleen goedkoper uit als je een nieuwwe auto koopt (pfff of dat te betalen is)
Op anwb staan berekeningen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:00

Weet je hoe ik het een beetje begin te zien?

Je wordt zo langzamerhand gestraft voor het werken.
Je levert in op je loon, je betaalt een vermogen aan benzine ed, de kmtax..

Het is voor mij ook onmogelijk om op andere tijden te gaan rijden.. Ik moet 's ochtends om 07.00 uur beginnen, ik moet de zaak openen. Ik kan het niet verkopen aan mijn klanten om te zeggen dat ik voortaan om 11 uur open omdat ik dan niet in de spitstijden terecht kom.. :x

Anoniem

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:05

Het lukt de BV Nederland niet eens om belastingaanslagen foutloos te versturen, een registratie bij te houden van welke kinderen waar op school zitten, bij te houden wat hun eigen manschappen doen tijdens inzetten, bestuurders kloppende declaraties te laten indienen danwel dat te controleren, en dan zullen ze wél een goede en betrouwbare registratie en administratie voor de kilometerheffing op kunnen zetten? Keep dreaming. Gedoemd te mislukken. Maar niet nadat er vele miljoenen belastinggeld in geïnvesteerd zijn...

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:11

Wie betaalt de kosten voor het inbouwen in de auto?

Wie garandeert mij dat er in de toekomst niet gedaan word met de informatie van waar ik rij, wanneer ik rij?
Het is natuurlijk voor de toekomst ook makkelijk om meteen de boetes eraan te koppelen. Rij je te hard hup meteen bij je Km afschrift de boetes erin verwerkt.

Moet ik als gebruiker steeds in de gaten houden of het kastje wat mij door de str*t wordt gedouwd wel goed werkt, aangezien je dan straks strafbaar bent.

De beveiliging van het huidige Km kastje (NXP) is al gekraakt.
En is al door een beveiliging expert gemarkeerd als verouderde software en slechte beveiliging. Laat het nou net het zelfde bedrijf zijn wat ook de OV-chipkaart heeft gemaakt.

De Km heffing moet de file problemen oplossen, krijg ik geld terug als ik toch in de file kom te staan?

Is het systeem eerlijk naar mensen die geen keuze hebben om buiten de spits tijden te rijden?

Mensen met dure auto's hebben straks voordeel omdat de BPM wegvalt.

Is er een garantie dat in de toekomst het kosten neutraal blijft t.o.v. het huidige systeem.

Iedereen weet het antwoord wel denk ik :)
Laatst bijgewerkt door PascalB op 23-01-10 12:32, in het totaal 2 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:19

PascalB schreef:

Wie garandeert mij dat er in de toekomst niet gedaan word met de informatie van waar ik rij, wanneer ik rij?
Het is natuurlijk voor de toekomst ook makkelijk om meteen de boetes eraan te koppelen. Rij je te hard hup meteen bij je Km afschrift de boetes erin verwerkt.

Moet ik als gebruiker steeds in de gaten houden of het kastje wat mij door de str*t wordt gedouwd wel goed werkt, aangezien je dan straks strafbaar bent.

Ik las dus net dat ze zelfs het idee hebben gehad dat als je langs een of ander warenhuis rijdt, je daarvan reclame krijgt via dat kastje. Omdat ze dus weten dat je toch voor de deur staat :+ . Het is bijna lachwekkend dat ze het verzinnen ;( ...

En inderdaad, als je ziet hoeveel ov chip kaartjes/oplaadpunten/palen al stuk zijn. Moet je dan maar thuis blijven als jou kastje stuk is, wat betekent dat je niet op je werk kunt komen, wat voor andere mensen ook weer consequenties kan hebben. Weet niet of dat wel zo goed is voor de hele economie :Y) .

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:19

Die zijn voor eigen rekening..

Geloof mij, de Firma List en Bedrog gaat deze gegevens wel degelijk gebruiken dan wel misbruiken.

Ja, ook dat komt voor eigen verantwoording.

En is al door een beveiliging expert gemarkeerd als verouderde software en slechte beveiliging. Laat het nou net het zelfde bedrijf zijn wat ook de OV-chipkaart heeft gemaakt.

De Km heffing moet de file problemen oplossen, krijg ik geld terug als ik toch in de file kom te staan?

Wat denk jezelf?

Is het systeem eerlijk naar mensen die geen keuze hebben om buiten de spits tijden te rijden?

Nee, absoluut niet.. Wij staan ook niet voor de lol in de file.

Is er een garantie dat in de toekomst het kosten neutraal blijft t.o.v. het huidige systeem.

Ook dat denk ik niet nee..

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:20

Chevano schreef:
2005 schreef:

ja dat klopt. Je bent alleen goedkoper uit als je een nieuwwe auto koopt (pfff of dat te betalen is)
Op anwb staan berekeningen.

Dankje, net even gekeken. Nou dan ben ik nog duurder uit :7 . Grmbl!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:21

Ik ben fel tegenstander! Al vanaf het eerste moment dat het te sprake kwam. Want wij, als niet nieuwe auto kopers (en dat zijn de meeste) betalen mee aan de nieuwe auto van een ander (omdat die goedkoper is zonder de BPM).

Er is een website, http://www.kilometerheffing-nee.nl , waar al heel veel mensen hun stem hebben gegeven!
Vandaag is er ook een protest in Den Haag (nu zeg maar :D) Als ik niet zo verschrikkelijk veraf had gewoon had ik zeker mee gereden!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:25

Nanne schreef:

Die zijn voor eigen rekening..

Geloof mij, de Firma List en Bedrog gaat deze gegevens wel degelijk gebruiken dan wel misbruiken.

Ja, ook dat komt voor eigen verantwoording.

Wat denk jezelf?

Nee, absoluut niet.. Wij staan ook niet voor de lol in de file.

Ook dat denk ik niet nee..

En dat is dus ook de reden dat ik nee zeg ;) . Ik heb nog geen reden kunnen vinden waarom ik ja zou moeten zeggen op weer eens een prestige project van de overheid. Het zal zeer waarschijnlijk ook weer 2/3 x meer kosten dan de planning was.

Overheid en (ICT) projecten is geen goede match.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:25

Ik heb ook nee gestemd.

Ik betaal nu 93 euro per maand. Als ik alleen maar naar mijn werk rij wordt dit 124 euro exclusief een spitsheffing. Hiernaast rijd ik nog ongeveer 10000 km privé per jaar, wat op nog eens 65 euro per maand extra betekent.

Als het goed is buigt de ANWB zich vandaag over een ledenpeiling: http://www.anwb.nl/auto/dossier-kilomet ... prijs.html

Ik wil eigenlijk mijn auto nog niet kwijt, maar als de km-heffing wordt ingevoerd wel. Ik begin nu dus al maar met sparen :Y)

Edit: Voor een toevoeging op dieselprijs, zal de prijs 99.7 ct omhoog gaan voor mijn auto.
Laatst bijgewerkt door Mootje op 23-01-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:28

Dat degeen die het meest rijdt over de wegen het meest betaald is logisch maar doe het net als in het buitenland, geen of weinig wegenbelasting en de wegenbelasting op de brandstof..
Daarbij vind ik het niet kunnen dat precies kan worden nagegaan waar je bent geweest, grote inbreuk op je privecy en vast bruikbaar voor andere belastingdoeleinden.
\

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 12:28

Ik heb geen idee wat ik moet doen als de kmheffing word ingevoerd.. Echt niet.. Ik denk dat het een persoonlijk faillisement gaan betekenen..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:31

weet je

als het puur om het gereden km ging dan ging er geen gsm in je auto .. dan zorgden ze voor goede km tellers ..

persoonlijk denk ik dat er maar 1 hufterproef systeem is
en dat is om het in de benzine te verekenen

vraag me echter wel af hoe het kwartje van kok nu gebruitk word (waarvoor)
en hoe het kan dat ...in Duitsland, géén BPM, géén wegenbelasting; alles wordt betaald door de belasting op de benzine en dit terwijl de benzine in Duitsland nog steeds goedkoper is dan in Nederland

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:36

nickyu schreef:
weet je

als het puur om het gereden km ging dan ging er geen gsm in je auto .. dan zorgden ze voor goede km tellers ..

en hoe het kan dat ...in Duitsland, géén BPM, géén wegenbelasting; alles wordt betaald door de belasting op de benzine en dit terwijl de benzine in Duitsland nog steeds goedkoper is dan in Nederland

Dat komt omdat de regering hier denkt bij een tekort "waar kan ik nog meer geld verdienen" i.p.v. waar kunnen we op gaan bezuinigen...

En als ik het goed heb, heeft de eu verboden dat Nederland BPM heft op verkochte auto`s en dat dit afgeschaft moet worden.. en tja dan gaan we weer terug naar mijn eerste regel hierboven..

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:36

Zien jullie het dan echt niet??
Het systeem is alleen maar bedacht om ook nog centen te kunnen beuren als wij over 10 jaar allemaal in electroauto's rijden. Dan kunnen ze nog zoveel heffen over diesel en benzine,
maar als wij op waterstof of electriciteit of van mij part zonnebloemolie rijden lopen ze de centen mis!
Dat is alles.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:37

Nanne schreef:

Nee, je wordt gestraft voor het ver van je werk wonen.

Nickyu: het idee van rekeningrijden is ook helemaal niet dat je per km wordt belast, maar per km in bepaalde omstandigheden en op bepaalde plekken. Dat is dus genuanceerder dan meer betalen voor brandstof.

Ik ben tegen de inbreuk op de privacy, en ik ben heel erg voorstander voor het bieden van betere alternatieven... maar dat het autogebruik zolangzamerhand z'n limiet nadert en dat daar wat tegen gedaan moet worden (en nee, niet simpelweg door nog meer asfalt neer te gooien), daar ben ik het absoluut mee eens.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:38

Barvrouwke schreef:
Zien jullie het dan echt niet??
Het systeem is alleen maar bedacht om ook nog centen te kunnen beuren als wij over 10 jaar allemaal in electroauto's rijden. Dan kunnen ze nog zoveel heffen over diesel en benzine,
maar als wij op waterstof of electriciteit of van mij part zonnebloemolie rijden lopen ze de centen mis!
Dat is alles.

En tegen die tijd komt er wel weer een nieuwe tax voor de "moderne" auto te belasten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:40

Hoezo moeten wij de kosten van het inbouwen betalen dat is helemaal niet waar dat wordt betaald door de overheid.

Ik ben er nog niet over uit voor ons zou het een heel stuk goedkoper worden maar dat is vooral omdat we nu duurder rijden dan nodig is.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:42

Mariska_28 schreef:
nickyu schreef:
weet je

Dat komt omdat de regering hier denkt bij een tekort "waar kan ik nog meer geld verdienen" i.p.v. waar kunnen we op gaan bezuinigen...

En als ik het goed heb, heeft de eu verboden dat Nederland BPM heft op verkochte auto`s en dat dit afgeschaft moet worden.. en tja dan gaan we weer terug naar mijn eerste regel hierboven..

Het probleem van tekort ontstaat vaak door slecht management.
Bij overheids instellingen is het toch vaak van het geld komt toch wel , is het niet linksom dan wel rechtsom.
Jij en ik moeten controle houden over inkomsten en uitgaven, is het geld op dan is het ook echt op. Niemand zal het dan even aanvullen.

Hoeveel projecten van de overheid heb minder gekost dan de planning was, en hoeveel van die projecten stoppen ook als het geld op is?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:42

Shadow0 schreef:
Nanne schreef:

Nee, je wordt gestraft voor het ver van je werk wonen.

Nickyu: het idee van rekeningrijden is ook helemaal niet dat je per km wordt belast, maar per km in bepaalde omstandigheden en op bepaalde plekken. Dat is dus genuanceerder dan meer betalen voor brandstof.

Ik ben tegen de inbreuk op de privacy, en ik ben heel erg voorstander voor het bieden van betere alternatieven... maar dat het autogebruik zolangzamerhand z'n limiet nadert en dat daar wat tegen gedaan moet worden (en nee, niet simpelweg door nog meer asfalt neer te gooien), daar ben ik het absoluut mee eens.
Prima, maar dan moet eerst het openbaar vervoer beter, meer en goedkoper. Stel je voor dat alle autorijders op de A6 opeens allemaal in de trein Almere -Amsterdam stappen... Nou die zit nu al bomvol dus past nooit. En als het openbaar vervoer dan goed is, dan zou je door bijv. het maken van tolstroken (dus meer betalen als je op die A6 richting Amsterdam wil) mensen uit de auto proberen te krijgen...

Maar daarom hoef ik hier in het verre oosten niet ook opeens 2x zoveel te gaan betalen? En dat gebeurd nu wel met de km heffing..

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:43

Jup, en daar kom ik dan met mijn Peugeot 107, speciaal uitgekozen voor zijn zuinige gedrag. Kost me helemaal geen wegenbelasting, juist omdat hij zo zuinig is. En dan woon ik ook nog eens in Hoorn. Welgeteld 1 snelweg en je moet langs Amsterdam, er is geen ontkomen meer aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:43

PascalB schreef:
En tegen die tijd komt er wel weer een nieuwe tax voor de "moderne" auto te belasten

En terecht, toch? Je belast de omgeving ook flink met een auto.