Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Waar komt het geld voor donaties aan Haiti vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:56

Dat is geen bronvermelding... graag welke krant met een datum, liefst ook nog een internetlink. Zie de citeerregels.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:59

Ik ben wel een beetje verbaasd door de reacties hier. Vinden we dan echt dat we het hier in NL zo slecht hebben dat het geld hier beter besteed is dan in Haiti op dit moment. Beetje de dingen in perspectief zien zou voor sommige mensen geen kwaad kunnen.

Ik geef meteen toe dat er in NL ook nog zaken zijn waar aan gewerkt moet worden, zaken die ook geld kosten. Maar ik kan niet begrijpen dat je vind dat wij in NL het geld meer nodig hebben dan die mensen in Haiti die zo vreselijk getroffen zijn, en helemaal niets meer hebben.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:03

Prrrr schreef:
Dat is geen bronvermelding... graag welke krant met een datum, liefst ook nog een internetlink. Zie de citeerregels.

Dat weet ik niet meer, was iig in het AD. Ik ga even kijken of er iets op AD.nl staat

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:08

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:08

Marjoow schreef:
verootjoo schreef:

welke landen heb je het over dan?

Ik las laatst in de krant dat Suriname of Curacao veel geld gedoneert zou hebben, terwijl dit land zelf nog in ontwikkelingshulp zat :)

Ja, ik lees ook wel eens wat in de krant. Wil niet zeggen dat alles waar is ;) Maar zoals prrr al zei: welke krant dan?

Curacao heeft overigens geen ontwikkelingshulp hoor, en hoort bij Nederland ;) Suriname is er ook niet zo heel erg aan toe.

Ik ben het met anoeska eens dat het me verbaasd hoe makkelijk er gezegd wordt dat het hier zo slecht is dat we ons geld zelf nodig hebben.... Woonden we in midden afrika was ik het met jullie eens geweest, maar wij wonen notabene in de 1e wereld in een van de best geregelde landen := En nee, niet alles gaat perfect, en ja er zijn ook hier mensen die het minder goed hebben. Maar dat is in de verste verte niet te vergelijken met mensen in haïti die geen huizen meer hebben, die hun familie en vrienden zijn verloren, al hun spullen kwijt zijn, al hun geld dat ze toch al weinig hadden, en met het gene dat ze hadden kunnen ze niks meer want er ís niks meer. Is het zo raar dat wij als medemens daar een vracht geld/spullen/mensen heen sturen om te helpen?
Misschien moeten we het eens omdraaien; stel dat er zoiets bij ons gebeurd was, dan zou het ook wel prettig wezen als we van alle kanten geholpen worden om het land weer op te bouwen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:09

Prrrr schreef:
http://www.updaid.nl/noodhulp-humanitai ... end-haiti/

Surinaamse particulieren dus. Geen overheidssteun, maar mensen die uit hun eigen waarschijnlijk toch minder gevulde portemonnee dan die van de gemiddelde Nederlander steun bieden.

Wat is het probleem daarmee?

Dan heb ik dat verkeerd begrepen. Sorry daarvoor.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:10

Niet om nog na te wijzen, maar in het algemeen: dat is de reden waarom er citeerregels bestaan.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:11

Ik vind het ook supertof dat Haiti zo goed word geholpen. Ik begrijp alleen niet, dat als wij een hoge staatsschuld hebben, dat deze minister dan alsnog zo'n hoog bedrag kan doneren. Het moet toch ergens vandaan komen, toch?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 17:12

Prrrr schreef:
Niet om nog na te wijzen, maar in het algemeen: dat is de reden waarom er citeerregels bestaan.

Dan had ik het alsnog zo opgevat hoor, ik heb het stukje nl wel gelezen, en dacht echt dat het de overheid was, maargoed, maakt niet uit.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:17

Het geven van ontwikkelingshulp in zijn algemeenheid is denk ik de plicht van een welvarend land als Nederland dat niet alleen op de wereld is, en een bijzondere plicht van een land waarvan de welvaart voor een deel gebouwd is op slavenhandel en koloniaal bewind.

Je kan natuurlijk van mening verschillen over de mate van welvaart op het moment dat er problemen zijn in bijvoorbeeld de welzijnssector, maar ik denk dat die niet in verhouding staan tot de verwoesting die door natuurgeweld is aangericht in een land dat voor de ramp al niet in staat was om zijn inwoners een veilig thuis te bieden, maar nu het regeringscentrum is ingestort is helemaal machteloos is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:17

Even voor de duidelijk Koenders heeft een potje van 13 miljard voor ontwikkelingshulp hier worden heel veel landen mee geholpen.
Deze 40 miljoen zal vast uit dit potje komen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:20

hermlein1989 schreef:
ik vind het eigenlijk niet ok, zelf zitten ze de hele tijd te zeuren er moet bezuinigd worden, en nu gaan ze zomaar 40 miljoen aan iets anders geven.
Niet dat ik niet vind dat er daar geen hulp nodig is, in tegendeel zelfs, maar je zag bij andere rampen gewoon dat het geld niet goed terecht kwam.
En het is toch wel ons geld.
Voor die 40 miljoen die die minister weg heeft gegeven, zouden ze hier de leraren ofzo wat extra kunnen geven of iets anders waar een tekort in is.

Als mensen geld willen geven, dan doen ze dat toch wel. Anders was er niet zoveel gestort.
Vergelijk maar eens, duitsland is (volgens mij) 4 keer zo groot als nederland heeft veel meer inwoner en had toch minder dan 20 miljoen bij elkaar gebracht.

NEderland blijft zo'n beetje opdraaien voor alles(zo betalen we ook bijna het meeste aan belastingen van iedereen in de Europese unie, terwijl we bijna het kleinste land zijn).

Volgens mij zijn er internationale afspraken dat er van het bruto nationaal product een bepaald percentage uit wordt gegeven aan ontwikkelingshulp.
Minister Koenders heeft, als ik het goed heb onthouden, na zijn aantreden flink gesneden in de hoeveelheid projecten die ontwikkelingshulp kregen en ik kan mij voorstellen dat hij daardoor nog ruimte had hiervoor.
Verder kan wat voor het ene ministerie is gereserveerd niet zo maar worden overgeheveld naar een ander ministerie.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:51

nog anders vertellen

De overheid geeft 40 miljoen (waar wij allemaal aan mee betalen)
De provincie heeft geld gegeven (nog meer belastinggeld)
en de meeste gemeenten hebben gekd gegeven (nog een keer belastinggeld)

Laten we dan maar hopen dat de banken geen geld gegeven hebben want die blijven ook overeind mer belastinggeld.

Dus ja ik heb ook geld gegeven aan haiti

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:06

Ik zei het ook al in het andere 555 topic, maar het is hier ook wel van toepassing. :+

Ik dacht, dat het solidair zijn heet... als de meest rijke en welvarende landen (en dus niet per definitie de grootste) en hun regeringen, opkomen voor de allerarmsten. Die ook nog eens zwaar getroffen worden door een ramp van ongekende omvang. En dat deze landen zorgen voor steun, materieel én financieel. Opdat de slachtoffers de zorg krijgen die ze nodig hebben en misschien, heel misschien er ook een beetje beter van worden. En wij worden hier echt NIET slechter van. Als rijke landen altijd maar voor zichzelf kiezen, werk je een nóg groter verschil tussen arm en rijk in de hand. Is dat wat we willen? Ik realiseer me al lange tijd, en het wordt steeds duidelijker, dat ik te veel geloof in 'world peace'. Ik wil daar - hoe onhaalbaar misschien ook - zo graag in geloven. Te beginnen met geven en nemen.

Ik respecteer ieders keuze over al dan niet doneren. Ik begrijp zelfs dat mensen hun twijfels hebben over waar het geld terecht komt, ik zeg niet dat dit terecht is maar het iets iets wat men van elkaar hoort dus ik kan het snappen. En ik wéét - ook uit eigen ervaring - dat er in Nederland veel problemen zijn in o.a. de zorg. Maar onze regering de verdubbeling kwalijk nemen, omdat we het geld in Nederland beter kunnen gebruiken. Dat vind ik echt héél erg. Ik zie al voor me dat ik zeg: ja hee kom eens hier met dat geld, ik sta al een jaar op de wachtlijst voor psychische hulp. :oo :n ;( Hier hebben we voedselbanken (erg!!) daar hebben ze geen eten. Hier hebben we tehuizen waar ouderen soms hun bed niet uit komen (schrijnend, ik kan daarom janken), daar liggen de ouderen al dan niet gewond op straat. Hier hebben we huursubsidie (vervelend dat het nodig is), daar hebben ze geen huis. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Eigenlijk hoeft er niet eens gediscussieerd te worden over waar het geld beter naartoe kan gaan. Geld voor ontwikkelingshulp en noodhulp staat los van onze binnenlandse bestedingen. Zie rijksbegroting en Miljoenennota. Als onze regering die verdubbeling níet had gedaan, was onze gezondheidszorg (om maar wat te noemen) er echt niet op vooruit gegaan. Wat je wél kunt doen, als je al die hulp maar niets vindt, is op bijv. de PVV stemmen. Die bezuinigen op ontwikkelingshulp.

Bovendien:
Wat is er zo erg aan dat arme landen geholpen worden met ons belastinggeld?
Na: ''Ja hee die luiwammes/buitenlander die thuis zit wordt van mijn belastingcenten betaald''
Nu ook: ''Wel verd*mme die mensen in nood worden van mijn belastingcenten gesteund!''

Ik snap er niets van. :n

Belangrijk:
Er wordt samengewerkt met de lokale instanties/bedrijven en het geld wordt niét aan de regering gegeven! De Algemene Rekenkamer houdt toezicht op de uitgaven.
http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... -Haiti.ece

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 18:49

Ik snap ook niet dat mensen nog steeds zo kort kunnen denken.

Mijn hemel, die mensen, zelfs baby's van 15 dagen, zijn werkelijk alles kwijt, hebben geen huis meer, geen eten, geen drinken, geen sanitair,en het allerergste, ze hebben onzettend veel mensen verloren die ze lief hadden.

In 1 klap alles weggevaagd. Tuurlijk hier kunnen ook veel dingen beter maar jee, je durft er bijna niet eens aan te denken hoe die mensen zich moeten voelen. Ook ik was nogal sceptisch over hoe het geld besteed zou worden etc maar na de beelden gisteravond gezien te hebben heb ik toch 15 euro gedoneerd. En ja ik heb gebeld, en nee geen flauw idee wie ik heb gesproken, daarvoor heb ik niet gebeld.

Dat minister Koenders dat bedrag heeft verdubbeld, daar merken wij niets van, dat gaat niet ten koste van andere dingen als medische zorg etc ...Dat je niet geeft dat moet ieder zeker voor zich weten maar dat er mensen zijn die zo erg alleen aan ons rijke landje denken ...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:41

Ik sluit mij aan bij Toekie en Babsiej. Dat je klachten hebt over de gezondheidszorg en educatie mag. Kritiek op het afbreekbeleid is ook terecht. Maar dat er daarom geen hulp mag worden gegeven aan mensen die nu alles kwijt zijn (zowel woning als familie), mensen die zwaar gewond zijn, kinderen die hun ouders kwijt zijn, dus gewoon een land dat nu echt letterlijk in puin ligt en te arm is om dit zelf te herstellen? Nee, dat daar geen hulp voor mogelijk is terwijl wij nog steeds genoeg te eten hebben, alle kinderen naar school kunnnen, er voor iedereen nog steeds medische zorg is dat gaat er bij mij niet in.....
Zijn 'we' werkelijk zo egoïstisch?

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:44

ik vind het ook allemaal een beetje TE.. ook die hele dag radio en tv.. Alle bekende nederlanders hebben zich weer even in de picture kunnen spreken. veel te commercieel allemaal in mijn beleving..

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 12:57

Ja dus BrankaZ, kijk maar even in het andere 555 topic. |(

Commercieel? Al het geld gaat naar Haïti.
Ongelofelijk dat mensen hier twijfelen aan de oprechtheid van anderen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:10

Kaaaren schreef:
ik vind het ook allemaal een beetje TE.. ook die hele dag radio en tv.. Alle bekende nederlanders hebben zich weer even in de picture kunnen spreken. veel te commercieel allemaal in mijn beleving..

Weet je dat het mij echt niet boeit dat bedrijven hier een slaatje uit proberen te slaan? Als je ziet hoeveel sommige bedrijven geven mogen ze daarvoor van mij best wat extra reclamezendtijd hebben. Die commercie levert dus gewoon geld op voor een land waarvan de bevolking de wanhoop nabij was en ik denk nu gewoon wanhopig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:12

Ik vind het vooral heel vreemd dat heel veel mensen schijnen te denken dat minster Koenders dit zomaar zelf bedacht heeft :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:52

Kaaaren schreef:

wat maakt dat nou uit? Bekende nederlanders zijn weer in the picture gezet ja.. Als wij er hadden gestaan als doodnormale NL'ers had er geen hond naar gekeken. Dat slaat niet aan. Dit wel. En ja, er zijn bedrijven die nu weer lekker reclame hebben gekregen. De opbrengst van de reclame op de radio ging naar Haïti. Daarbij zijn bedrijven weer lekker in the picture, misschien helpt het ze iets om uit de crisis te komen, snijdt het mes toch nog aan 2 kanten.

Ik snap ook niet hoe mensen zo egoïstisch kunnen denken. Door 2 tientjes te doneren kunnen wij misschien een avondje niet uit, een shirtje minder kopen, of nog even niet naar de kapper. Maar zij kunnen van al ons geld samen weer een land opbouwen, een huis bouwen, een nieuw leven bouwen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 13:55

Misschien beetje offtopic, maar 41miljoen is echt niet heel veel voor een land als NL. Kunnen we echt wel missen zonder dat er as jaar in een sector bezuinigd moet worden :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:35

Ik vindt het geen probleem overheid de donatie verdubeld maar dan moeten ze maar niet zeiken er weinig geld is.

Het geld is er maar of het goed besteed wordt dat is de ander kant van het verhaal. Maja mensen leveren met de dag meer kritiek op.

Als er iets nieuws komt in het land is de mening altijd dubbelzijdig maar donatie naar Haiti zullen meeste mensen wel mee eens zijn.

Toch raar ze het niet in de onderwijs steken of de gezondheidszorg. Misschien ze te bang zijn geworden voor kritieken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:37

bij mijn volgende betaling aan de belastingdienst ga ik gewoon eens 3 euro aftrekken met als omschrijving terugbetaling donatie Haiti

kijken hoe de BV Nederland reageert

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:38

Ik doneer niets!!!!

Dacht dat we in Nederland een kridietcrisis hadden.... maar er word nog flink met geld gestrooid!!