Zembla: levensgevaarlijke genezers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janne

Re: Zembla: levensgevaarlijke genezers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:39

ik word ook al jaren behandeld een chiropractor vandaag toevallig nog geweest en het helpt mij super.
heb een jaar of 6 geleden een auto ongeluk gehad en daardoor een whiplash aan over gehouden dus zit snel vast in me nek schouders.
mijn moeder heeft het filmpje ook gezien gisteren en ging vandaag zelf ook naar de chiro en vertelde het hem.
hij zei dat het gewoon een samenloop van omstandig heden is geweest,ik zelf heb het filmpje niet gezien dus kan niet oordelen weet alleeen dat het mij fantastisch helpt oor zowel mijn rug en nek.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:41

verootjoo schreef:
wat een slecht programma trouwens := Heel veel dingen geven ze aan als 'alternatief' terwijl die allang wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Bij veel dingen zetten ze compleet andere beelden erbij, die als een banketstaaf op een drumstel slaan t.o.v. de gesproken tekst.

Walgelijk ook hoe mensen zeggen: "Als Marlou niet door de CS therapeut was behandelt, zou ze nu nog gezond leven". :r

Maar hoe zit 't dan volgens jou? Ze ging toch ook dood vlak na / tijdens de behandeling?

Ben zelf nogal voor alternatieve geneeskunde. Heb m'n nek/rug ook wel eens laten kraken, en dan ben ik altijd heeeeeel lenig daarna! *\o/* Helpt ook super tegen migraine. Maar sinds ik dit programma heb gezien heb ik wel m'n bedenkingen. Toch sta ik nog steeds overal open voor, zolang er goede argumenten gegeven worden. Maar ik zal nu wel een stuk voorzichtiger zijn! Moet me d'r maar eens in verdiepen... B-)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 18:43

Fitch schreef:
verootjoo schreef:
wat een slecht programma trouwens := Heel veel dingen geven ze aan als 'alternatief' terwijl die allang wetenschappelijk onderbouwd zijn.

Bij veel dingen zetten ze compleet andere beelden erbij, die als een banketstaaf op een drumstel slaan t.o.v. de gesproken tekst.

Walgelijk ook hoe mensen zeggen: "Als Marlou niet door de CS therapeut was behandelt, zou ze nu nog gezond leven". :r

Maar hoe zit 't dan volgens jou? Ze ging toch ook dood vlak na / tijdens de behandeling?

Ben zelf nogal voor alternatieve geneeskunde. Heb m'n nek/rug ook wel eens laten kraken, en dan ben ik altijd heeeeeel lenig daarna! *\o/* Helpt ook super tegen migraine. Maar sinds ik dit programma heb gezien heb ik wel m'n bedenkingen. Toch sta ik nog steeds overal open voor, zolang er goede argumenten gegeven worden. Maar ik zal nu wel een stuk voorzichtiger zijn! Moet me d'r maar eens in verdiepen... B-)

Precies, dat is ook exact hoe ik het nu ervaar :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:48

Fitch schreef:
verootjoo schreef:

Dan hoeft er nog geen oorzakelijk verband te zijn... Heb jij gehoord wat de doodsoorzaak was? Nee, want dat vertellen ze niet in het programma.

CS is een manier om het bindweefsel te ontspannen. Het enige dat er tijdens een behandeling gebeurt, is dat je op je rug ligt, en de therapeut lichte(!) druk uitoefent op bepaalde drukvlakken. Van buigen, duwen, trekken, kraken is géén sprake, anders is het geen CS therapie meer. Het is best mogelijk dat de therapeut iets verkeerd heeft gedaan, dat hij buiten zijn boekje is gegaan, maar dit is NIET te wijten aan CS therapie opzich. Dus dat is hetgene wat mij in het verkeerde keelgat schiet.

Daarbij; ik werk als fysiotherapeut in een verpleeghuis, met ouderen. En daar heb ik ook 1x meegemaakt dat ik een patiënt heb behandeld, die de volgende dag overleden is. Is dat dan mijn schuld? Kun je dan zeggen dat fysiotherapie levensgevaarlijk is?
M.a.w. als je alleen weet dat een patiënt vlak na een behandeling overleden is, klinkt dit heel ernstig. Maar je weet de doodsoorzaak niet...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:04

verootjoo schreef:
Dan hoeft er nog geen oorzakelijk verband te zijn... Heb jij gehoord wat de doodsoorzaak was? Nee, want dat vertellen ze niet in het programma.

CS is een manier om het bindweefsel te ontspannen. Het enige dat er tijdens een behandeling gebeurt, is dat je op je rug ligt, en de therapeut lichte(!) druk uitoefent op bepaalde drukvlakken. Van buigen, duwen, trekken, kraken is géén sprake, anders is het geen CS therapie meer. Het is best mogelijk dat de therapeut iets verkeerd heeft gedaan, dat hij buiten zijn boekje is gegaan, maar dit is NIET te wijten aan CS therapie opzich. Dus dat is hetgene wat mij in het verkeerde keelgat schiet.

Daarbij; ik werk als fysiotherapeut in een verpleeghuis, met ouderen. En daar heb ik ook 1x meegemaakt dat ik een patiënt heb behandeld, die de volgende dag overleden is. Is dat dan mijn schuld? Kun je dan zeggen dat fysiotherapie levensgevaarlijk is?
M.a.w. als je alleen weet dat een patiënt vlak na een behandeling overleden is, klinkt dit heel ernstig. Maar je weet de doodsoorzaak niet...

Nee joh, natuurlijk is het niet jouw schuld als een oudere die jij hebt behandeld overlijdt. Ik heb ook in een bejaardentehuis gewerkt in de facilitaire dienst. Heb ook wel eens een kop thee aan iemand gegeven die een uur later overleed. Dan snapt iedereen ook wel dat 't niet mijn schuld is...

Ik denk echt niet zo kort door de bocht: in het programma werd echter duidelijk gezegd door de ouders (en die waren erbij, dus ik neem aan dat ze beter weten waar ze 't over hebben dan een ander) dat het kind op d'r zij (dus niet op d'r rug!) werd gelegd en 'in elkaar' gedrukt werd. Er werd daarna heel duidelijk door de ouders én kinderarts uitgelegd dat de waarschijnlijke doodsoorzaak verstikking was.

Toegegeven: jij, als fysiotherapeut, weet vast veel meer van deze discipline dan ik. Maar de doodsoorzaak werd zeker wel uitgelegd... En ja, natuurlijk is het heel goed mogelijk dat dit een rotte appel is en dat CS verder een uitstekende therapie is. Ik zei in mijn vorige bericht daarom ook dat ik nog steeds overal voor open sta, zolang er maar goede argumenten komen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:42

Fitch schreef:
Ik denk echt niet zo kort door de bocht: in het programma werd echter duidelijk gezegd door de ouders (en die waren erbij, dus ik neem aan dat ze beter weten waar ze 't over hebben dan een ander) dat het kind op d'r zij (dus niet op d'r rug!) werd gelegd en 'in elkaar' gedrukt werd. Er werd daarna heel duidelijk door de ouders én kinderarts uitgelegd dat de waarschijnlijke doodsoorzaak verstikking was.

Toegegeven: jij, als fysiotherapeut, weet vast veel meer van deze discipline dan ik. Maar de doodsoorzaak werd zeker wel uitgelegd... En ja, natuurlijk is het heel goed mogelijk dat dit een rotte appel is en dat CS verder een uitstekende therapie is. Ik zei in mijn vorige bericht daarom ook dat ik nog steeds overal voor open sta, zolang er maar goede argumenten komen.

Dit is dan geen CS-therapie geweest, en ik vind het jammer dat deze imo hele goede en veilige behandelmethode op deze manier in een negatief daglicht gesteld wordt :\

Ik heb t programma eerder afgezet omdat ik het een rotprogramma vond, en geen zin meer had om door te kijken dus misschien heb ik wat gemist, maar ik vind het ook belachelijk dat er nauwelijks fysio's/manueel/chiro's aan het woord geweest zijn...

De opleiding voor CS therapeut kun je overigens ook alleen doen als je al actief bent in de medische wereld. Dus helemaal alternatief ben je dan nooit, en deze therapeuten hebben dus over het algemeen wel veel kennis van het lichaam.

Toch zonde dat 1 zo'n rotte appel in je vakgebied het complete vak zo negatief in beeld brengt :\

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:45

ik blijf toch echt zweren bij mijn Chiro :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:49

Ik heb een deel van de documentaire gezien. Maar weet je wat me nog het meest opviel?
- huisartsen verwijzen door naar dit soort genezers
- er wordt gesteld dat de mensen geen baat hebben bij de alternatieve geneeswijzen maar wel bij de zorg en aandacht van zo'n genezer
- veel mensen gaan naar een alternatieve genezer nadat ze in de reguliere geneeskunde geen oplossing hebben gevonden.

Dan schiet naast de alternatieve geneeskunst toch ook de reguliere grondig tekort? Mij lijkt de oplossing veel simpeler dan nog meer bureaucratie en dingen als strengere beroepsregisters: zorg dat reguliere artsen hun vak goed kennen en hun werk goed doen. Door ze de mogelijkheid te bieden ook daadwerkelijk zorg en aandacht aan de patienten te schenken. Maar ook door eens kritisch te bekijken waarom huisartsen dan doorverwijzen. Zij zouden toch nog veel meer dan wetgevers en verzekeraars op de hoogte moeten zijn van de risico's en de resultaten van dergelijke behandelingen?

De alternatieve geneeswijzen zijn wat schimmig. Maar dat de reguliere geneeskunde hier ook tekort in schiet... dat vind ik nog veel kwalijker. (En eh... er wordt in dit verband graag verwezen dat de reguliere geneeskunde onder de inspectie voor de gezondheidszorg valt en zelfcontrole heeft.... maar dan denk ik terug aan de afleveringen over het falende schoonmaakbeleid, de ruzies en miscommunicaties in meerdere ziekenhuizen, falende inspectie... en ik denk dan: de gezondheidszorg heeft wel boter op z'n hoofd.)

Ik ben bang voor dit soort uitzendingen, omdat ik bang ben dat het ertoe leidt dat grote, anonieme instanties als verzekeringen gaan bedenken wat je allemaal mag doen met je leven, en vooral wat je allemaal niet meer mag. En dat mensen die flink geinvalideerd worden door dingen waar de reguliere geneeskunde ook niks mee kan, geen alternatieven meer hebben. Ik denk dat daar meer mensen door geschaad gaan worden, dan dat ze beschermd zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:06

Overigens kan ik me in de conclusie wel vinden: dat er betere, duidelijkere voorlichting moet komen van een onafhankelijke bron. En dat de inspectie actiever moet zijn. (Maar dat blijft lastig, want het is duidelijk dat de reguliere geneeskunde daar ook niet helemaal weg mee weet.)

Voorzichtigheid met zuigelingen... dat lijkt me overigens wel vanzelfsprekend.

Verootjoo: ik zie dat jij een groot voorstander bent van craniosacraaltherapie. Zou je kunnen uitleggen wat het inhoudt? En waarom die methode volgens jou niet de risico's heeft die de uitzending aangeeft?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:47

@shadow: voor veel goede informatie moet je hier eens lezen, dit is een betrouwbare site:
http://www.upledger.nl/therapie-algemee ... rapie.html

waarom het niet de risico's heeft die die uitzending aangeeft is omdat er bij CS absoluut niet geduwd, getrokken of gekraakt wordt. Het is een complete ontspanningstherapie. Die man die zo'n rare houding heeft uitgevoerd bij die baby was absoluut niet bezig met CS.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 18-01-10 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:56

Het programma geeft een heel verkeerd beeld van alternatieve geneeswijzes. Er zijn ook chirurgen die blunderen, maar daarom mijden we ook niet alle chirurgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:58

odetteke schreef:
Het programma geeft een heel verkeerd beeld van alternatieve geneeswijzes.

Ik vind het programma wat eenzijdig, maar de alternatieve geneeskunde is op dit moment wel heel erg ongebonden. Niemand heeft er enig zicht op, en dat lijkt me op zich niet zo'n goede zaak.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:59

Musjes schreef:
kay27 schreef:
Ik heb gehoord, over de bewuste baby die overleden is, dat er waarschijnlijk sprake is geweest van al onderliggend lijden. Tijdens zo'n holding raken baby's zodanig ontspannen, dat de ademhaling ook trager wordt (normale reactie) en in dit geval is er uiteindelijk een ademstilstand opgetreden. Dat is geen normale reactie op totale ontspanning, vandaar dat er zeer waarschijnlijk meer aan de hand is geweest.

Ik heb de uitzending niet gezien, en verder weet ik er ook weinig van, maar dit bepaalde geval speelde precies toen mijn jongste dochter ook door een fysiotherapeut werd behandeld. Mijn meisje is daarna ook nog door een cranio-sacraaltherapeut behandeld. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee, mijn dochter was geen huilbaby maar huilde wel heel veel en dat is beduidend minder geworden na die behandelingen.

Waarschijnlijk had je je meisje niet laten behandelen als je dit fimpje van te voren gezien, dan had je ook niet gezegd wat je nu zegt.

Wat de ouders overkomen is is verschrikkelijk. De behandelend (ziekenhuis) arts raadt deze houding zeer duidelijk af niet cs op zich.

Ik zeg niet dat het niet afschuwelijk is wat de ouders is overkomen... ik kan het me niet eens indenken zonder het al benauwd te krijgen.

Ik kan het filmpje niet zien, op de een of andere manier start hij niet bij mij. Ik heb wel de gerelateerde artikelen nog gelezen, en lees idd dat er uitvoerig onderzocht is dat er juist geen sprake was van ander onderliggend lijden. Ik heb mijn informatie betreffende het overleden meisje overigens niet zomaar ergens gehoord, maar van de fysio die mijn dochtertje op dat moment behandelde, en hij kende de behandelaar van deze baby. Vandaar dat ik voor 'redelijk' aanneem wat hij mij verteld heeft.

Of ik mijn meisje niet meer zou hebben laten behandelen... ik weet het niet. Mijn jongste is ook in zo'n soort positie behandeld ('rond maken' noemden ze dat). Achteraf is het moeilijk om te zeggen wat je wel of niet zou doen. Een huilbaby is ontiegelijk slopend, je wil alles wel doen om te zorgen dat het huilen stopt (waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat dit een gevolg is dat je dan ook maar op de koop toe zou nemen!!!!).

Overigens schiet de reguliere geneeskunde daarin ook tekort: als je huisarts niet meer weet uit te brengen als: "ieder kind huilt wel eens" "de tranen springen me nog niet in de ogen als ik haar zo zie". Dankjewel en ajuu maar weer. :evaw:

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:00

Verootjoo, dan moet die man inderdaad een rotte appel geweest zijn. Bedankt dat je even verteld hebt hoe die therapie zou moeten gaan, nu heb ik een beter beeld. Het lijkt me nog steeds erg belangrijk om zo iemand goed na te trekken voordat je er in therapie gaat (of je kind). Maar, Odetteke dat ben ik ook wel een beetje met ze eens: ze worden inderdaad nogal gedemoniseerd!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:03

overigens kun je op de site die ik gaf ook gecertificeerde therapeuten vinden, en ook therapeuten die de kindermodule hebben gevolgd, zodat je de meeste kans op een goede hebt ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:06

Hmm. DIt verhaal doet me erg denken aan iets wat ik een tijd geleden op tv heb gezien. Was ook een baby die erg veel huilde. Ouders zijn toen ook naar zo'n alternatieve arts geweest. Kinde werd in verschillende posities gelegd. Ook 1 dat het kind op zijn zij lag en dat zijn hoofd en kont dan naar elkaar toe werden gebogen door de arts. Hierdoor zou het kind ontspannen. Hier uitte zich dat in een baby met gebroken nek...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:14

Juangi schreef:
Hmm. DIt verhaal doet me erg denken aan iets wat ik een tijd geleden op tv heb gezien. Was ook een baby die erg veel huilde. Ouders zijn toen ook naar zo'n alternatieve arts geweest. Kinde werd in verschillende posities gelegd. Ook 1 dat het kind op zijn zij lag en dat zijn hoofd en kont dan naar elkaar toe werden gebogen door de arts. Hierdoor zou het kind ontspannen. Hier uitte zich dat in een baby met gebroken nek...

niet banketstaaf bedoeld hoor... maar als het kind daarvoor al een huilbaby was, wie zegt dat die nek al niet gebroken was voor hij bij die arts kwam? Of is dat baby'tje ook overleden?

Kinderen gedragen zich anders dan volwassenen. Een nichtje van mij liep een tijdje heel raar, en ging maar niet over. Maar nooit huilen of pijn aangeven of wat dan ook. Toch maar naar de dokter geweest, had ze toch een gebroken beentje. Je ziet het aan kinderen niet wat ze mankeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 01:48

Heb het ook gezien en vond het toch wel schokkend.
Het kan natuurlijk zeker dat het eenzijdig belicht is, maar het gegeven dat iedere kneus zich in pricipe genezer kan noemen en een praktijk kan openen...
En dat zonder gericht toezicht van de Inspectie, schandalig.

En Verootjoo, jij zegt dat die 'holding' (waaraan de baby dus hoogstwaarschijnlijk aan overleden is) geen CS onderdeel is.
Hoe kan het dan dat bij de eerste link die ik op goolgle vind, dit wel degelijk op de site staat van een gecertificeerde therapeut (te vinden via jou link), welke tevens CS docent is?
Hieruit maak ik toch op dat het wel degelijk een vaker toegepast onderdeel is en het bij de besproken therapeut dus niet om een 'rotte appel' gaat...
Citaat:
Holding of ‘inbakenen”

Bij een behandeling van huilbaby’s besluit een cranio-sacraal therapeut ook wel eens het kind in de foetushouding te leggen. ‘Holding’ (foto 9) als therapie is niet van oorsprong cranio-sacraal, maar ontstaan omdat de therapeut het lichaam volgt. “Bij huilbaby’s zit er zoals gezegd gigantisch veel spanning in de buik. Je ziet echter dat ze een tegenovergestelde beweging maken dan wat je zou verwachten. Ze overstrekken zich voortdurend, waarbij ze als het ware continue het wondje dat daar zit oprekken.

Als we het kind volgen in de buiging die de spanning in de buik aangeeft, merken we dat het ervan weg wil. Hoe dichter je bij de spanning komt, des te groter de weerstand. Wij proberen het kind te ondersteunen om deze spanning te ontladen, door het in de ronde houding te laten blijven liggen.

Stel dat je iemand tegen zijn schouder duwt, en de ander doet steeds stappen naar achteren. Geen weerstand voelen is heel vervelend. Je moet als ouder/therapeut durven blijven staan, niet bang zijn. Het kind zoekt grenzen en veiligheid.

Bij 99% zie je tijdens deze “holding” (een soort inbakenen met heel veel liefde en heel veel zachtheid) eerst een enorme woede opkomen, gevolgd door verdriet en ten slotte door ontspanning. Soms liggen ze na het met de handen “inbakenen” (dat soms wel een half uur kan duren) rustig om zich heen te kijken, anderen vallen meteen in slaap. Heel vaak hebben de baby’s na de behandeling een volle poepbroek, ook bij baby’s die last hebben van obstipatie (niet durven loslaten). Als we dit een aantal keer bij een kind doen, kan het ten slotte zelf de rust vinden.”

bron: http://209.85.229.132/search?q=cache:16 ... =firefox-a

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:01

Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar wat volgens mij een belangrijk punt was is dat het idd geen beschermd beroep is en het daarom lastig is om onderscheid te maken tussen prof en kwakzalver. Zo kan het bijvoorbeeld zijn, dat een fysiotherapeut met diploma's 'illegaal' aan het werk gaat als bijv. chiropractor. Patiënten zien dan in het kantoor wel allerlei diploma's e.d. hangen en vertrouwen het dan blindelings.

En wat betreft die behandeling van de nek, dat vond ik toch wel akelig hoor. Volgens mij kan dat ook met gedegen opleiding fout gaan omdat het daarbij gaat over een zwak punt in de nek. Net zoals een klap tegen je slaap ook dodelijk kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 02:11

Inderdaad Toekie, als jij naar de kvk gaat, kan jij zo een praktijkje openen als 'genezer'.
Leuke aankleding, wat (fake)diploma's aan de muur en mensen vertrouwen je volledig.
Tik nog een leuk röntgenapparaatje op de kop en je betrouwbaarheid gaat nog meer omhoog.

Het zijn geen beschermde beroepen, de inspectie houdt geen gericht toezicht en zo heeft de kwakzalverij vrij spel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:05

Kanelly schreef:
Heb het ook gezien en vond het toch wel schokkend.
Het kan natuurlijk zeker dat het eenzijdig belicht is, maar het gegeven dat iedere kneus zich in pricipe genezer kan noemen en een praktijk kan openen...
En dat zonder gericht toezicht van de Inspectie, schandalig.

En Verootjoo, jij zegt dat die 'holding' (waaraan de baby dus hoogstwaarschijnlijk aan overleden is) geen CS onderdeel is.
Hoe kan het dan dat bij de eerste link die ik op goolgle vind, dit wel degelijk op de site staat van een gecertificeerde therapeut (te vinden via jou link), welke tevens CS docent is?
Hieruit maak ik toch op dat het wel degelijk een vaker toegepast onderdeel is en het bij de besproken therapeut dus niet om een 'rotte appel' gaat...
Citaat:
Holding of ‘inbakenen”

Bij een behandeling van huilbaby’s besluit een cranio-sacraal therapeut ook wel eens het kind in de foetushouding te leggen. ‘Holding’ (foto 9) als therapie is niet van oorsprong cranio-sacraal, maar ontstaan omdat de therapeut het lichaam volgt. “Bij huilbaby’s zit er zoals gezegd gigantisch veel spanning in de buik. Je ziet echter dat ze een tegenovergestelde beweging maken dan wat je zou verwachten. Ze overstrekken zich voortdurend, waarbij ze als het ware continue het wondje dat daar zit oprekken.

Als we het kind volgen in de buiging die de spanning in de buik aangeeft, merken we dat het ervan weg wil. Hoe dichter je bij de spanning komt, des te groter de weerstand. Wij proberen het kind te ondersteunen om deze spanning te ontladen, door het in de ronde houding te laten blijven liggen.

Stel dat je iemand tegen zijn schouder duwt, en de ander doet steeds stappen naar achteren. Geen weerstand voelen is heel vervelend. Je moet als ouder/therapeut durven blijven staan, niet bang zijn. Het kind zoekt grenzen en veiligheid.

Bij 99% zie je tijdens deze “holding” (een soort inbakenen met heel veel liefde en heel veel zachtheid) eerst een enorme woede opkomen, gevolgd door verdriet en ten slotte door ontspanning. Soms liggen ze na het met de handen “inbakenen” (dat soms wel een half uur kan duren) rustig om zich heen te kijken, anderen vallen meteen in slaap. Heel vaak hebben de baby’s na de behandeling een volle poepbroek, ook bij baby’s die last hebben van obstipatie (niet durven loslaten). Als we dit een aantal keer bij een kind doen, kan het ten slotte zelf de rust vinden.”

bron: http://209.85.229.132/search?q=cache:16 ... =firefox-a

De foetus houding, die hij hier 'holding' noemt, is niet degene waar het kindje in de uitzending aan overleden is... De foetushouding is een onschuldige houding, en dat moet ook, want een kindje ligt op deze manier 9 maanden in de baarmoeder. Dit is hetzelfde wat er gebeurt bij het inbakenen, en dit is een methode die nog vaak toegepast wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:09

Heb je het filmpje gezien?
Werd wel degelijk foetus houding genoemd.
Maar hoofdje werd met kin op borst "gedrukt", en dat geeft ademhaalproblemen.
Ik geloof niet dat een kindje zo in de baarmoeder ligt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:10

Overigens is de kleine van m'n zus een tijd ingebakend geweest in bed, en dat was toch echt heel iets anders als dat ik op het filmpje zag. :+
Laatst bijgewerkt door Needje op 19-01-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:11

dan is de houding dus verkeerd uitgevoerd, en dat is wat ik steeds probeer te zeggen! Niet dat die therapie een en al slecht is... Ik zou mijn kind er zo heen doen. Maar dat de therapeut slecht gehandeld heeft.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:15

fijn bericht :=

ik loop momenteel onder behandeling voor mijn nek :oo

en met therapie krijg ik alleen maar meer pijn
maar nou is de therapeut wel zo reeel geweest om niet door te duwen maar gewoon even foto's te laten maken van mijn nek :j

weet dus niet zo goed wat ik van het bericht moet denken, denk dat je goede en slechte hebt
daar waar je ze overal hebt