Wie doneert er aan giro555?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:40

Ja natuurlijk staat het er los van, maar dan geef ik toch liever geld daaraan uit dan aan het buitenland

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:40

Armoede in Nederland is ook vreselijk, maar waarom zou je dan een ander die toevallig in Haiti woont niet helpen? Die heeft geen dak boven zijn hoofd, geen kraan om uit te drinken, een dokter die hij/zij met 100.000 anderen moet delen en geen regering die hem of haar beschermd, dat is pas armoede...

izzy1985

Re: Wie doneert er aan giro555?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 16:43

Tja die mensen daar kunnen niet eens naar een voedselbank omdat ze die daar gewoonweg niet hebben!

Bovendien zijn er genoeg in Nederland die alles willen hebben, maar het geld er niet voor bezitten. Kopen alles op afbetaling en uiteindelijk blijven er alleen maar schulden over.

Over het algemeen kunnen we als Nederlander zeggen dat we gebruik kunnen maken van TV, Auto, douche, mobiele telefoon etc.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:44

Ik geef niet via giro 555, gewoon omdat ik dat niet vertrouw.

Wel geef ik via een christelijke organisatie waar een voorganger van onze kerk warme banden mee heeft. Hij heeft geholpen met het stichten en de opbouw en heeft ook bepaalde periodes op Haiti gewoond.

Voor degenen die en kijkje willen nemen:

http://www.hartvoorhaiti.nl

Ik wil hier niet mee zeggen dat niet christelijke organisaties niet te vertrouwen zijn, trouwens. Maar wel dat ik zeker weet dat deze organisatie te vertrouwen is.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:46

Cassidy schreef:
Het probleem met Haiti is, dat er geen infrastructuur is. Er is niets wat gerepareerd moet worden, alles moet worden aangelegd. Dat gaat miljarden kosten. Moet de rest van de wereld ervoor zorgen dat Haiti opgekrikt wordt naar het niveau van omliggende landen zoals de Dominicaanse Republiek of Jamaica, omdat ze het zelf al die tijd dat ze zelfstandig waren niet hebben kunnen doen? Er is geen waterleiding, er is geen riolering, er is geen structuur, en de politiek is corrupt.

Het is ook pas nadat de Amerikanen het vliegveld als het ware hebben overgenomen, dat de situatie op het vliegveld een beetje op orde is. Maar alle goederen die daar aankomen, moeten verder het land in. En dat zie ik niet gebeuren.

Er is niets wat gerepareerd moet worden? :? Er was idd al niet veel, maar wat er was is compleet verwoest.
En ja, misschien wordt het idd tijd dat het buitenland de inwoners van dit vreselijk arme land eens goed helpt. Onder supervisie van bijv. Amerika.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:50

San1978 schreef:
Ik heb 10 euro overgemaakt, alle kleine beetjes helpen. Verschrikkelijk wat daar aan de hand is momenteel.

Dat er nog steeds Nederlanders naar de voedselbank moeten staat daar ècht totaal los van !

Is niet helemaal waar.....

Er gaan jaarlijks miljoenen euro's naar ontwikkelingshulp etc...., terwijl nederland in een crisis zit en er duizenden gezinnen met kindjes in nederland onder de armoede grens leven

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:58

Er gaan jaarlijks miljarden euro's naar Nederlanders die leven van uitkeringen en hulpprogramma's om deze mensen uit de armoede te trekken. Om maar niet te spreken van de miljaren om omhooggevallen bankiers te redden.
De ontwikkelingshulp is echt een fractie van de NL begroting. 2% van het bruto nationaal product.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:08

Toekie schreef:
Cassidy schreef:
Het probleem met Haiti is, dat er geen infrastructuur is. Er is niets wat gerepareerd moet worden, alles moet worden aangelegd. Dat gaat miljarden kosten. Moet de rest van de wereld ervoor zorgen dat Haiti opgekrikt wordt naar het niveau van omliggende landen zoals de Dominicaanse Republiek of Jamaica, omdat ze het zelf al die tijd dat ze zelfstandig waren niet hebben kunnen doen? Er is geen waterleiding, er is geen riolering, er is geen structuur, en de politiek is corrupt.

Het is ook pas nadat de Amerikanen het vliegveld als het ware hebben overgenomen, dat de situatie op het vliegveld een beetje op orde is. Maar alle goederen die daar aankomen, moeten verder het land in. En dat zie ik niet gebeuren.

Er is niets wat gerepareerd moet worden? :? Er was idd al niet veel, maar wat er was is compleet verwoest.
En ja, misschien wordt het idd tijd dat het buitenland de inwoners van dit vreselijk arme land eens goed helpt. Onder supervisie van bijv. Amerika.

Dat zal misschien even goedgaan, maar dan komen de protesten, wil me het heft weer in eigen hand nemen, krijg je burgeroorlog of misschien guerillaoorlog, en iedereen die op dit moment wat in de melk te brokkelen heeft gaat daar niet blij mee zijn.
Mijn eerste idee was ook: geef de Amerikanen het heft in handen en laat ze het regelen. Maar dit is niet met een jaartje bekeken, daar is veel langer voor nodig. Jarenlange politieke instabiliteit (en de gevolgen daarvan) ga je niet zomaar rechtzetten.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:10

Ben ik met je eens Cassidy. En voorwaarde zal dan ook moeten zijn dat Amerika dus supervisie heeft. Anders gaat het sowieso verkeerd denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:16

Amerika moet zich er helemaal niet mee bemoeien. Anders kon deze in het begin goede bedoelde humanitaire hulp ontaarden in een tweede Vietnam of Afghanistan. Niet iedereen die geholpen wordt weet de hulp als zodanig te waarderen.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:18

Wie dan wel?
Gewoon zo laten?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:20

Het enige wat andere landen kunnen doen is adviseren. Als de adviezen niet worden uitgevoerd, als de financiele middelen weer in bodemloze putten verdwijnen en niet belanden bij de bevolkingsgroep die het echt hard nodig heeft, rest idd niet veel anders dan toekijken.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:25

Ben blij dat dat in de Tweede Wereldoorlog niet zo is gegaan...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:30

Geen appelen met peren vergelijken alsjeblieft.

Een land dat na een oorlog door de overwinners wordt bezet en voor de verandering niet wordt leeggeplukt (zoals ze dat met Duitsland na WO I wel hebben gedaan) maar in hun opbouw van infrastructuur en van regering wordt geholpen, is een heel ander verhaal dan het "bezetten" van een zelfstandig land na een natuurramp. Een land, dat door politieke spanningen en corruptie ondermijnd is, maar evengoed een president en een regering heeft. In hoeverre die regering capabel is, is een tweede.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:32

Inderdaad, dankzij de Marshal-hulp is West-Europa er weer bovenop gekomen. Niet overal waar de VS ingrijpen wordt het oorlog, vreemde redenering. Al is de VS wel grotendeels verantwoordelijk voor de politieke instabiliteit in Midden-Amerika (in het zadel helpen van zwakke regeringen...)
Maar dit topic gaat over giro 555 :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:38

Ik doneer iedere maand aan artsen zonder grenzen & care, meer gaat er niet vanaf.. AZG werkt mee in Haïti, dus ik denk dat mijn geld daar nu gebruikt wordt..

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:49

Lotus83 schreef:
San1978 schreef:
Ik heb 10 euro overgemaakt, alle kleine beetjes helpen. Verschrikkelijk wat daar aan de hand is momenteel.

Dat er nog steeds Nederlanders naar de voedselbank moeten staat daar ècht totaal los van !

Er gaan jaarlijks miljoenen euro's naar ontwikkelingshulp etc...., terwijl nederland in een crisis zit en er duizenden gezinnen met kindjes in nederland onder de armoede grens leven

Precies ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 17:54

Ik snap de redenering hulp = oorlog ook niet zo goed. In ieder geval, dat Amerika zich er niet mee moet bemoeien want het zou wel eens kunnen dat... :?

Xantaatje: Lees dan ook even de post van Grobegni. ;)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:03

Cassidy schreef:
Een land dat na een oorlog door de overwinners wordt bezet en voor de verandering niet wordt leeggeplukt (zoals ze dat met Duitsland na WO I wel hebben gedaan) maar in hun opbouw van infrastructuur en van regering wordt geholpen, is een heel ander verhaal dan het "bezetten" van een zelfstandig land na een natuurramp. Een land, dat door politieke spanningen en corruptie ondermijnd is, maar evengoed een president en een regering heeft. In hoeverre die regering capabel is, is een tweede.

In hoeverre is het dan een heel ander verhaal? De oorzaak is totaal anders, maar je doel is toch het land en haar inwoners weer (enigszins) op de rails krijgen?

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:13

Lotus83 schreef:
San1978 schreef:

hier ben ik het totaal niet mee eens, ik ben afgelopenjaar een aantal maanden naar Zuid-Afrika geweest, nou je kan mij niet meer wijs maken dat er in Nederland dan nog arme mensen leven.
Natuurlijk zijn er mensen die moeilijk rond kunnen komen en zijn er hier ook "armere"mensen. Maar als je ziet wat voor leed er daar is valt het hier allemaal heel erg mee!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:18

Tuurlijk is het in ontwikkelingslanden vele malen erger dan hier...

Maar hier in Nederland is veel verborgen armoede... en dat moet ook eens worden aangepakt.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:21

Lotus83 schreef:
San1978 schreef:

Dat ontken ik ook absoluut niet, ik vind alleen dat dit totaal niets met een evt. schenking (al is het maar een tientje) aan giro 555 te maken heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:24

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:24

Mijn ouders maken deze maand €50,- over naar giro 555. En dan volgende maand misschien nog een keer wat.

Wij hebben zoiets van: Stel dat er zo'n ramp hier gebeurt, dan vinden wij het ook fijn als we geld krijgen van andere landen. En het is natuurlijk al een niet al te best ontwikkeld land, dus ze hebben het gewoon echt nodig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 18:25

Toekie schreef:
Cassidy schreef:

In hoeverre is het dan een heel ander verhaal? De oorzaak is totaal anders, maar je doel is toch het land en haar inwoners weer (enigszins) op de rails krijgen?

Je kunt niet gewoon een land gaan overspoelen en ahw gaan bezetten omdat het weer op de rail gezet moet worden. En wat als het eenmaal op de rail is gezet? Wie zorgt ervoor dat het zo blijft?
Je kunt ze beter gaan adviseren hoe ze heb beter kunnen doen, dan dat je het heft uit handen neemt, alles voor ze gaat doen, en ze vervolgens het zelf laat uitzoeken.

"Give a man a fish, and he will eat for one day"
"Learn him how to fish, and he will never go hungry again"