truckers naar 48-urige werkweek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 21:37

Klopt Groompje1975: Zonder transport staat alles stil.
Ik hoef jou niet te vertellen dat alles wat jij in huis hebt, ooit in een vrachtwagen heeft gestaan.
Ik snap daarom ook niet dat onze Camieleke Eurlings, minister van transport hier niets mee doet. 8)7
Vind hem een prachtige man met z'n accent, maar ik vrees dat zijn accent alles is wat de man kan inbrengen...
Ook hij kan niet op tegen de EU, de Europese Uitbuiters.

Samurai

Re: truckers naar 48-urige werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:15

Wat ik niet kan begrijpen is het feit dat iedereen roept, dit is niet goed, maar er niks wezenlijk gebeurd, een FNV die flyers staat uit te delen bij tankstations, nou dat is iets dat zoden aan de dijk zet. Alle vrachtauto's een uur laten staan, later rijden en het werk niet af krijgen, misschien werkt dat. Ook is het fijn dat de planners ook met alles rekening houden, zoals venstertijden, milieuzone, rijtijden, laden, lossen, rusten? ja als de auto geladen of gelost wordt. Geef mijn portie maar aan fikkie, op een grote "eigen"auto rijden is een van de mooie dingen van chauffeur zijn, king of the road, me reet, het ge-etter begint al bij de portier...
Het chauffeursvak is imo ook het enige waar je gestraft wordt als je hard werkt.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:28

Ik als Truckster zal me hier ook maar eens melden.
ben het idd ook niet eens met de regeling van de 48 urige werkweek.
Ook bij ons hebben de chauffeurs er goed de balen van. we worden gewoon onderuit gehaald terwijl ze van de zomer een tekort aan chauffeurs dreigen te gaan krijgen en juist nu tijdens de kredietcrisis pakken ze ons het hardst.........

Dit word dan verzonnen door een stel van die kantoorpikkies die nog nooit geen vrachtwagen gezien hebben en GEEN IDEE heeft wat ons werk nou eigenlijk inhoud.... stelletje pannekoeken zijn het!

Kan jullie melden dat ik er goed ziek van ben zoals deze regeling doorgedrukt word!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:30

Ik ben ook chauffeuse als beroep. Ben werkzaam in de winkeldistributie. Maar we hebben laatst eens met de collega's zitten kijken, maar er zijn er een aantal bij ons die het wel moeilijk gaan krijgen. Die maken nu werkweken van 60/65 uur, maar die vragen zich af hoe ze straks hun gezin moeten onderhouden. Dan heb ik het niets eens over de eigenrijders en de chauffeurs die internationaal rijden. Als op donderdag de uren op zijn, gaat de baas echt geen chauffeur richting frankrijk sturen. Dan is het pech voor de chauffeur, en dan mag je dus gewoon blijven staan daar, tot je wel weer mag rijden..Het is gewoon te belachelijk voor woorden. Ik heb het voordeel, ik werk 4 dagen per week, maak dan bijna 50 uur, dus ik lever straks niet veel in. Maar de dag extra gaan werken, wat op de planning stond, gaat nu dus ook niet meer door...

Op deze manier ontstaan er alleen nog maar meer problemen, naast het chauffeurs tekort wat er straks komt...Hoe moet een chauffeur die jaren ruim 60 uur per week heeft gewerkt, rond gaan komen als hij maximaal 48 uur werkt? Hierdoor is het chauffeurswerk ook niet echt aantrekkelijk meer...

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:36

ik ben hier ook niet blij mee.
ik ben zelf fultime chaufeuse.
we zijn al een beetje opweg om het werk meer te verdelen.
maar helaas kost het mij geld in me porto en me baas ook!!
zal dus betekenen dat we meer chaufeurs moeten hebben.
meer auto,s dus financeel niet makkelijk gaat worden.
ik heb ook totaal geen behoefte om met 2 man dalijk op mijn vrachtwagen te rijden.
en ook geen behoefte om mijn centen af te geven.
ik moet het juist hebben van mijn overuren....

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:42

Nou fijn me pap zit in een vof met 6 andere bazen en wat werknemers.. maken nu weken van zondagavond tot zaterdagochtend... komen ze straks op donderdag dus al stil te staan fijn...

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:49

dit gaat mij gewoon enorm veel geld kosten.
ik hou van mijn beroep.
daarvoor heb ik gekozen om veel uren te werken.
wij zijn degene die ieder mens voorzien van alle,s
waaneer gaan ze dat nou eens zien?

IK ZIE DOOR WOUTER HET BOS NIET MEER!!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:03

tja, heel die zooi ambtenaren in brussel en den haag moet ook bezig blijven. dan is díe sector weer aan de beurt en de week erop de andere weer. zolang ze zelf hun baantje maar kunnen behouden zullen ze door blijven gaan met ondernemertje en/of harde werker pesten.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:19

Blij toe dat mijn vriend een dag in de week minder is gaan werken, die komt straks dus niet zo heel hard in de problemen. Maar ergens vind ik het voor de chauffeurs die wel 60 uur in de week werken niet goed dat ze ineens ingekort worden...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:25

Gaan er niet ongeloofelijk veel tekorten komen als iedereen maar 48 uur mag doen in plaats van 60?

schimanski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:25

Gaat het nou om echte werkuren of alleen om de "rij-uren"?

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:32

Werkuren

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:32

er komt zeker wel een tekort.
maar ze gaan dit alemaal anders oplossen.
zo ga je krijgen dat chaufeurs op 2 passen gaan rijden voor de laatste uurtje,s
ze vragen gewoon een kennis die ook c rijbewijs heeft en er niks mee doet of ze een kaart willen aanschaffen.
dan kun je alsnog rijden.
dus iedereen op een ander z,n pas gaat rijden.
het risico is wel dat je gepakt word.
maar dat nemen de meeste bazen voor lief.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:49

MarvanTom schreef:
Misschien handig om even de gevolgen te vermelden voor wie denkt: nou en?
De EU heeft gesteld: alle vrachtwagenchauffeurs mogen maar een 48-urige werkweek.
Dit voor onder andere de verkeersveiligheid.
Leuk, maar een werkdag van een chauffeur bestaat niet alleen uit rijden; daar komt laden/lossen en wachttijd bij.
In de nederlandse wet staat ook nog zoiets vreemds: ook ziekte- en verlofdagen worden daarbij gerekend. 8)7
Dan werk je toch helemaal niet ?!? Dus heb je 1 week vakantie, wordt dat toch als werktijd gezien...
Onze wetten en CAO's zijn daar dus nog helemaal niet klaar voor, maar Nederland BV heeft zoals gewoonlijk weer geen ruggengraat en zwicht om de EU haar zin te geven... :r

:') 48 uur ...

mijn man nu ex chauffeur , werkt alleen nog voor zijn eigen zaak , de ruitershop
werkte 4 dagen per week en zat al op 55 uur
(en dat is nog rondje kerk rijden .. en op christelijke uren beginnen ..)

nu dan gaan er heeel veel chauffeurs een 2e baan naast nemen , als chauffeur ? , deze word weer zwaarder belast , dagen en uren regeling word nog steeds genegeerd , dat is simpel
draaien in 3 dagen max 3,5 dag 48 uur
en stappen verolgens op wagen vd concurrent en idd van een vaste eigen wagen
is er gelijk geen sprake meer , dat is voor een baas niet te doen

zit nogal een verschil in 48 rij uren of werk uren
maar men .. 48 ... hoe wilden ze dat ign in een vat gieten ??

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:54

je hebt nu een chaufeurspas persoonsgebonden.
dus daar valt niet veel mee te rommelen.
maar je kan altijd een anders zijn pas nemen.....
of de ouderwetse schijf nemen(tevens zijn trucks met schijf nog erg in trek ik weet wel waarom :+ )

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:00

ja , heel erg in trek zelfs , hoe zou dat nu komen

maar jeetje
als je dan bedenkt dat mijn man zijn contract niet is verlengt
mede om de reden dat ze geen partimers meer wilden
terwijl hij dus gemiddeld 55 uur draaide op de 4 dagen
en het nu dus 48 word

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:25

dat ze ons terug willen zetten in uren om ons te beschermen prima. ben ik het in zekere zin ook wel mee eens, maar het jammere van het hele verhaal is dat wij er als chauffeurs de dupe van worden.
ons korten op uren prima maar dan wel een financiele tegemoetkoming. ik werk zelf in de winkeldistributie en zie het echt nog niet gebeuren dat ik van de zomer wanneer het bij ons onwijs druk gaat zijn dat ik dan beneden die 48 uur blijf. dat worden er dik 60 elke week. en dat gaat absoluut zeer doen in de porto.

Feit blijft ook dat de bouwvakkers nog altijd meer loon krijgen als de chauffeurs. hoop dat ze snel met een goede oplossing komen anders komen we van de zomer echt drastisch chauffeurs te kort want op deze manier word ons beroep er niet aantrekkelijker op gemaakt.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 21:06

Als het goed is zijn ze vandaag weer verder gegaan met de CAO-onderhandelingen, maar ach: om de chauffeurs te compenseren is zelfs 10 % loonsverhoging niet genoeg.
En logisch dat de werkgevers dat niet willen betalen; zij zijn immers niet degenen die deze situatie hebben gewild.
Die hebben het te druk met oplossingen zoeken om hun bedrijf draaiend te kunnen houden hierdoor!
Maar Nederland BV doet verder ook niets...

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 20:20

Mijn vriend heeft een eigen transportbedrijf.
Compensatie d.m.v. loonsverhoging is gewoon onmogelijk. Transport is al een moelijke sector waar de prijzen continu onder druk staan. En met de crisis en alle buitenlandse rijders is dat al helemaal niet beter geworden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:24

wat denk je van de opkomende km vergoeding ?
ook dat zal de transport wereld gaan voelen..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:28

Zeker weten.. :=

Ik denk niet alleen de transportwereld.. ;)

Denk dat wij als burger er ook flink op achteruit gaan.. Ik weet wel dat ik een persoonlijk faillisement aan kan vragen in dat geval.. :x

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:40

sorrie staat nl .. kan het niet meer betalen om naar mijn werk te gaan (buiten wat de boodschappen omhoog gaan in de prijs .. weer ..) neh denk dat verschil rijk arm nog groter gaat worden
en een dezer dagen gaat nl het zat zijn en komt er een opstand

kan toch niet zo zijn dat de mensen echt alles over zich heen bl;ijven laten komen ..

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:18

Ik kan het mezelf niet voorstellen..

Maar ik kan het mezelf ook niet voorstellen dat het kabinet dit soort plannen door wilt voeren.

Ik dacht dat we UIT de recessie moeten komen ipv verder er IN glijden?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:52

Mijn man heeft tot een paar jaar geleden fulltime als chauffeur gewerkt en werkt nu nog 3 dagen per week. Financieel gezien is er voor ons niets aan de hand, maar het wordt er allemaal niet leuker op.

De transportsector is imo. al jaren verkloot door allerlei vage regeltjes. Je zou er doodnerveus van worden om de hele dag op die digitale tachograaf te gaan zitten kijken, of je misschien een minuut over je rijtijden heen gaat. Da's toch geen werken zo.... :n
Leg het naast alle andere regeltjes, en dan mag je denk ik wel concluderen dat de hedendaagse chauffeur meer administrateur is dan chauffeur. Geen goede zaak.

Het basisloon staat ook totaal niet in verhouding met het werk dat geleverd moet worden. Zoals hier al meerdere keren gezegd is, zijn er veel chauffeurs die moeten leven van hun overuren. Dat is door de jaren heen zo ontstaan, is tig jaar zo geweest en nu moet het ineens allemaal anders.
Dat zou nog niet zo'n probleem zijn als het basisloon fors opgekrikt zou worden. Ook dat is weer lastig, want voorlopig zijn wij het enige land waar zo gewerkt wordt. Basisloon omhoog betekent automatisch een hogere transportprijs en dan kan ons land niet meer concurreren met de andere landen waar al deze regeltjes niet gelden.
En zo wordt het van kwaad tot erger.......

Ik ben blij dat ik niet meer als transportplanner werk. Heb het jaren met heel veel plezier gedaan, maar in deze tijd is het echt geen pretje :n

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 11:58

deel je mening oscar .. ben er ook niet rouwig om