Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IluvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:05

Ik merkte ook pas toen ik mijn rijbewijs had, dat je scooters soms niet zo goed ziet.

Komt door de snelheid.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:09

Iris82 schreef:
unicorn_kiss schreef:
een zwakke weggebruiker heeft altijd de hoogste 'rangorde' (als je er per se een naam wil aan geven)

Maar, een scooterrijder wordt niet gezien als een zwakkere weggebruiken dan een automobilist.
Fietsers en voetgangers wel. :j

Neen scooters is weer wat anders.. al zijn ze kwetsbaarder dan automobilisten.. en daarom is het belangrijk, indien je in de remmen kan, te stoppen voor een scooter
Liever een ongeval voorkomen dan steevast je 'recht' proberen te halen uiteraard.
Het is inderdaad de snelheid die het hem doet. Scooters kunnen heel plots verschijnen door het snelheid en flexibiliteit, daarom is het belangrijk meer dan één keertje te kijken (als je links kijkt en daarna recht, kijk dan toch maar even opnieuw links)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:10

Niet alleen scooters worden door automobilisten over het hoofd gezien hoor, ook motoren :Y)

Ik ben motorrijder en merk wel degelijk (vooral op de snelweg) dat automobilisten iets wat 'kleiner' dan hun is niet (willen) zien. Heb zo vaak dat ze van baan verwisselen en niet goed kijken. Ik rijd normaal (ben niet levensmoe :7 ) met mijn motor en ook op de correcte plaats op de weg maar ze 'zien' je niet omdat je smaller bent.

Ik moet bekennen dat ik als automoblist ook wel eens scooters over het hoofd zie. Vaak zijn dat de scooters die opgevoerd zijn of van links naar rechts over de weg zwalken. Je kan dan de snelheid moeilijker inschatten en vooral het impulsief wegschieten is zo onvoorspelbaar. Waar ik me vooral aan irriteer is dat scooter buiten de bebouwde kom op de weg rijden, terwijl er aangegeven staat dat ze op het fietspad horen. Héél irri want ze rijden dan ook nog vaak middenop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:14

Iris82 schreef:
Maar, een scooterrijder wordt niet gezien als een zwakkere weggebruiken dan een automobilist.
Fietsers en voetgangers wel. :j

Nou ze zijn wel degelijk zwakker, ik denk dat je met je scootertje harder zal stuiteren dan een automobilsit die veilig in zijn wagentje zit tijdens een aanrijding met die twee :o

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:27

unicorn_kiss schreef:
Toekie schreef:
Behalve na een (ernstige) aanrijding dan. :+

:oo

Ja kwam misschien beetje harder over dan ik bedoelde. :o
Wat ik wil zeggen; je kunt op papier dan misschien wel hoger in 'rangorde' staan. In de praktijk is het qua veiligheid beter om daar niet naar te handelen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:39

Toekie schreef:
unicorn_kiss schreef:

:oo

Ja kwam misschien beetje harder over dan ik bedoelde. :o
Wat ik wil zeggen; je kunt op papier dan misschien wel hoger in 'rangorde' staan. In de praktijk is het qua veiligheid beter om daar niet naar te handelen.

Hehe weet ik hoor ;)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:08

Chiqa schreef:
xNursiex schreef:
Ach, bijna alle weggebruikers letten niet op elkaar.
Automobilisten, scooters, fietsers, voetgangers. Allemaal willen ze het hoogst in de rangorde staan.

Dan heb je dr niet veel van begrepen....er zijn namelijk rangordes. (Gezien in grootte, kracht, en veiligheid)

Een fietser die zich zonder licht voor mijn auto gooit ... dat bedoel ik met hoger in de rangorde willen staan.
Klaarblijkelijk denken ze ongeschonden uit een ongeluk te kunnen komen/nemen ze het risico maar.

Dus ik snap niet wat ik erniet aan begrepen heb :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:27

xNursiex schreef:
Een fietser die zich zonder licht voor mijn auto gooit ...

Geloof hier weinig tot eerlijk gezegd helemaal niets van, of wilde dit persoon een eind aan zijn leven maken?
Je heb idd niet veel begrepen van de rangordes, dat er geen verschillen zijn of wou jij een gevecht aan gaan op je fietsje met een vrachtwagen?

Anoniem

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:44

Eerlijk gezegd herken ik dat wel, ik kom hier in de stad genoeg slecht (of niet) verlichte fietsers die hun plek op de weg opeisen. Het principe dat elkaar ruimte geeft, wordt door fietsers hier vaker niet dan wel nageleefd. Als automobilist vind ik fietsers veel vervelender dan scooters en als fietser vind ik andere fietsers ook de vervelendste medeweggebruikers.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 21:52

xNursiex schreef:
Chiqa schreef:

Dan heb je dr niet veel van begrepen....er zijn namelijk rangordes. (Gezien in grootte, kracht, en veiligheid)

Een fietser die zich zonder licht voor mijn auto gooit ... dat bedoel ik met hoger in de rangorde willen staan.
Klaarblijkelijk denken ze ongeschonden uit een ongeluk te kunnen komen/nemen ze het risico maar.

Dus ik snap niet wat ik erniet aan begrepen heb :n

Dat zou ik niet iemand noemen die hoger in de rangorde wil staan.. maar eerder een onoplettend iemand.
Tenzij de persoon in kwestie een zelfmoordpoging onderneemt of iets in die trand
Je hebt er natuurlijk wel die een gevaar erg slecht kunnen inschatten en zich vervolgens aan iets levensgevaarlijk wagen

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:02

Dit soort dingen maak ik zo vaak mee!!
en ik vind het zo schijt irritant en asociaal!!!

Net als laatst weer, ik rijd gewoon op een weg waar je 50 mag, en dus als automobilist ook niet harder, gaat er een of andere debiel op mn bumper hangen en steeds proberen er links/rechts langs te komen..
Ja op een gegeven moment ben ik het spuugzat en knijp ik mn rem vol in, en dan maar toeteren..

Verder halen ze me ook vaak in net voor bochten, vluchtheuvels enz..

En ja ik weet hoe irritant sommige scooterrijders zijn, ik heb nu al een poos rijlessen en scooterrijders zijn idd slecht zichtbaar..

Maar automobilisten mogen toch ook echt wel wat meer rekening houden met de scooters, het is nu eenmaal de regel dat ze op de weg moeten, daar kunnen we niks aan doen, Houd je als automobilist dan ook aan de regels want juist door dat gevaarlijke gedrag ontstaan er ongelukken..

Zo dat is er even uit :')

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:05

ukkiepuk schreef:
Héél irri want ze rijden dan ook nog vaak middenop.

Dit doe ik idd ook, maar wanneer ik dit niet doe wordt ik door een automobilist de berm in gedrukt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:06

Je remt als er een auto op je spatbord hangt? Dat is behoorlijk gevaarlijk en begrijp je wel dat jij dan de schade moet betalen die je door dat gevaarlijke gedrag aan de auto toe brengt?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:08

Natuurlijk rem ik niet zo dat ik meteen stilsta, maar laat wel even merken dat ik er klaar mee ben
Wat moet ik dan, die auto maar op me in laten rijden?
Wanneer ik plotseling hard moet remmen zit die auto in mn nek en lig ik ergens verderop met ernstig nekletsel..
Nee dan rem ik liever even om te laten merken dat degene iets meer afstand mag nemen

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:10

Ik ben ook al zovaak bijna van de weg gereden.
Je hebt bij ons een lange voorrangsweg waar ik met de brommer op de weg moet. Echt 8 van de 10 auto's die uit een zijstraat komen knallen hun auto gewoon op de weg waardoor ik of moet uitwijken of in een keer op mn remmen moet. vind die weg tegenwoordig eng om op te rijden :=
(heb trouwens een felroze brommer, en altijd mn licht aan)

Met de sneeuw was het ook geen pretje. Die klein ijsdingen die op de weg liggen zijn voor mij heel gevaarlijk, mn wiel glijdt er zo op weg. Dus ga ik wat langzamer. Ik snap dat dit misschien wat vervelend is voor de automobilisten, maar het fietspad is ook geen optie, daar ligt nog veel meer. Gevolg is dat de auto's vlak achter me gaan rijden waardoor je denk; Goh als ik nu val weet ik tenminste wel echt zeker dat ik dood ben :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:33

ukkiepuk schreef:
Waar ik me vooral aan irriteer is dat scooter buiten de bebouwde kom op de weg rijden, terwijl er aangegeven staat dat ze op het fietspad horen. Héél irri want ze rijden dan ook nog vaak middenop.

Het is knap irritant, dat freewheelen van veel scooters. Maar als ze op de rijbaan moeten, dan heb ik ze het liefst wel gewoon duidelijk midden op de rijbaan, want dat maakt ze wel het makkelijkst in te schatten. Maar dat is ook mijn advies aan alle fietsers en 45-km karretjes die ergens de weg moeten delen met auto's (en trouwens ook te paard): als je ergens rijdt, maak dan vooral goed onderscheid tussen wel in te halen en niet in te halen. En als je vindt dat inhalen niet verantwoord is, rij dan goed duidelijk in het zicht, en maak duidelijk ruimte als je iemand in laat halen.
Dat maakt het voor iedereen het duidelijkst.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:15

_Patriciaa schreef:
ukkiepuk schreef:
Héél irri want ze rijden dan ook nog vaak middenop.

Dit doe ik idd ook, maar wanneer ik dit niet doe wordt ik door een automobilist de berm in gedrukt..

Maar op deze weg MOGEN geen scooters/brommers, die moeten namelijkl op het fietspad. Wij rijden daar met de auto namelijk 60 en een brommer mag niet zo hard rijden, dus hoort op het fietspad en niet middenop de weg. Het is te smal voor een 2 auto's en ook nog eens een brommer die op dat moment langzaam verkeer is.
Bovendien is de plaats van een brommer nog altijd rechts op de weg en niet in het midden. Middenop is zowiezo gevaarlijk, plaats op de weg voor motoren is namelijk links uit het midden.

*edit* ik zie meerdere malen dat middenop rijden, toch raad ik dat als motorrijder sterk af, er is namelijk een reden voor waarom motoren links uit het midden rijden en niet middenop! Doe dit dan met een brommer al helemaal niet! Bovendien lok je vreselijk irritatie uit bij automobilisten die er niet langs kunnen omdat je middenop rijdt, feit blijft dat een brommer geen 50km/u mag rijden, dus een auto gaat (theoretisch) altijd sneller.*edit*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:24

ukkiepuk schreef:
*edit* ik zie meerdere malen dat middenop rijden, toch raad ik dat als motorrijder sterk af, er is namelijk een reden voor waarom motoren links uit het midden rijden en niet middenop!

Waar precies bedoel je? Ik weet namelijk niet wat motorrijders aangeleerd wordt. Ik weet alleen dat helemaal naar rechts wegkruipen op stukken waar je niet in kunt halen een heel slecht idee is.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:18

Op je rijbaan trek je een denkbeeldige streep in het midden en daar ga je met de motor precies links van rijden. De reden hiervoor is dat de auto voor je (mits je met de motor op 2 sec. afstand van je voorganger blijft :Y) ) de motor in zijn buitenspiegel kan zien.

Als je met de motor (of met de brommer) middenop rijdt, dan zit je in de dode hoek van de buitenspiegel en dat is niet handig. Verschil tussen motor en brommer: motor mag 50 km/u in de bebouwde kom, brommer niet. Brommer moet dus gewoon zijn plaats op de weg handhaven en dat is rechts van het midden (niet perse in de berm :Y) )

Auto's gaan zowiezo inhalen omdat zij harder mogen dan een brommer, dus middenop rijden met een brommer zou ik niet doen. Zo veroorzaak je imo een gevaarlijke situatie. Zou dan hooguit rechts van het midden gaan rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:05

ukkiepuk schreef:
Op je rijbaan trek je een denkbeeldige streep in het midden en daar ga je met de motor precies links van rijden. De reden hiervoor is dat de auto voor je (mits je met de motor op 2 sec. afstand van je voorganger blijft :Y) ) de motor in zijn buitenspiegel kan zien.

Ok, dat klinkt misschien wel nuttiger dan middenop.

Citaat:
Auto's gaan zowiezo inhalen omdat zij harder mogen dan een brommer,

Als het niet kan, dan kan het niet. Er zijn hier ook een aantal situaties waarin ik met de fiets gewoon middenop ga rijden - dan blijven die auto's achter me. Als ik dan rechts ga rijden gaan ze het toch proberen en krijg ik de problemen, maar als ik gewoon duidelijk in het midden rij, is het voor iedereen duidelijk dat er niet kan worden ingehaald.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:11

Ik rijd nu ook al 4 jaar met de brommer/scooter en autobestuurders hebben vaak geen enkel respect voor scooterrijders.. Ze piepen op rotondes altijd gauw even voor, waardoor ik vol in mn remmen moet en bijna op mn bek ga... Autobestuurders snappen niet dat als het wegdek nat is, je gewoon direct op je plaat gaat wanneer je dan hard remt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:13

ukkiepuk schreef:

Als je met de motor (of met de brommer) middenop rijdt, dan zit je in de dode hoek van de buitenspiegel en dat is niet handig. Verschil tussen motor en brommer: motor mag 50 km/u in de bebouwde kom, brommer niet. Brommer moet dus gewoon zijn plaats op de weg handhaven en dat is rechts van het midden (niet perse in de berm :Y) )

Auto's gaan zowiezo inhalen omdat zij harder mogen dan een brommer, dus middenop rijden met een brommer zou ik niet doen. Zo veroorzaak je imo een gevaarlijke situatie. Zou dan hooguit rechts van het midden gaan rijden.

een brommer mag wel met 50km/uur op de rijbaan in de bebouwde kom.. op het fietspad 30 km/uur

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:21

Als motor- en scooterrijder moet je gewoon defensief rijden en er van uit gaan dat de automobilist je niet ziet.
Toad schreef:
Ik rijd nu ook al 4 jaar met de brommer/scooter en autobestuurders hebben vaak geen enkel respect voor scooterrijders.. Ze piepen op rotondes altijd gauw even voor, waardoor ik vol in mn remmen moet en bijna op mn bek ga... Autobestuurders snappen niet dat als het wegdek nat is, je gewoon direct op je plaat gaat wanneer je dan hard remt.

Als het wegdek nat is en je toch gewoon vol gas doorjakkert, zelfs met VIER! jaar ervaring op zak, verdien je eigenlijk niet beter.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:31

Ook ik irriteer me als scooter-rijder ook vaak genoeg aan auto's.

Auto's hebben dr nogal een handje van om heel dicht op je scooter te gaan zitten.
Je van de weg af proberen te drukken etc.

Albert : Dat is ook zoiets moet je dan met scooter maar 30 gaan rijden op de weg omdat het wegdek nat is ?
Dan krijg je nog veel meer ge-irriteerde weg gebruikers achter je.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:44

dravergekkie schreef:
Albert : Dat is ook zoiets moet je dan met scooter maar 30 gaan rijden op de weg omdat het wegdek nat is ?
Dan krijg je nog veel meer ge-irriteerde weg gebruikers achter je.

Nee, defensief rijden is iets anders dan langzaam rijden. Je moet er, zeker als je zelf je kreukelzone bent, gewoon van uit gaan dat je niet gezien wordt.
Het is helaas illegaal, maar gewoon veiliger als je met gelijke snelheid met de stroom mee kan rijden. Ik denk dat het hele snelheidsverschil zorgt voor meer onveiligheid en ben voorstander van het afschaffen van "de brommer".