Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: Boswachter op de bon voor voeren dieren (dierendrama in duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:16

Ik snap langzamerhand niet meer wat Nederland wil met de natuur.

Ze juichen het aan de ene kant heel hard toe dat er meer groen en leven moet komen, maar dan krijg je dit op je bord geschoven.

Nederland word toch met de minuut raarder :=

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:54

"zo natuurlijk mogelijk" ja ja, misschien heeft Mevrouw Les vergeten dat er boswachters, jachtopziener, hekken en nog meer rotzooi nodig zijn voor dat stuk "natuur"?
Wat een onzin, die arme man nog een boete geven voor zn goeie bedoelingen!
T'is niet dat ie kooien kapot heeft staan knippen ofzo >;)
Mee eens Magda_90, je zou toch denken dat we, nu we OCVERAL regeltjes voor hebben, het ook een beetje redelijk zou werken :z

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:57

Ronduit belachelijk dat de beste man in een dergelijke situatie op de bon wordt geslingerd. Ik zou de bekeuring aanvechten, dit is echt te zot voor worden...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:12

en dan staat een dame die komt collecteren voor de
diverse organisaties nog raar op te kijken
dat we niet willen sponsoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:20

Nog even en ik emigreer écht......

't Wordt steeds gekker hier :(

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:34

Weten jullie dat deze meneer jager is?
Dat heeft de Telegraaf er niet bij vermeld he? (Weten ze wel hoor.)
Omdat ik in de buurt woon en de situatie (en die meneer) ken, wil ik toch even wat meer info geven. Dan mogen jullie je mening weer geven. Ik zal proberen duidelijk te maken wat hierin mijn mening is en wat feiten zijn.

Vroeger was het gebied waar hij het over heeft een prive-landgoed. Niet toegankelijk voor de gewone mens. Dieren werden bijgevoerd om ze mals en wat minder schuw te maken. En dan komt het jachtgezelschap. Bijvoeren is voor jagers heel gewoon, zo help je 'jouw' dieren de winter door. Zodat ze ook aan het eind van de winter nog vet zijn. Hij werkte voor de landgoedeigenaar.
Sinds het gebied van Natuurmonumenten is, mag iedereen er wandelen. De jacht werd afgeschaft. Alleen dieren die bv een poot hebben gebroken ofzo worden geschoten om snel een einde aan hun leed te maken. Door een deskundig boswachter. De meneer in het artikel heeft nog een heel aantal jaren voor Natuurmonumenten in dat gebied gewerkt toen het landgoed overgedragen was.
Herten, vooral vrijgezellengroepen, zoeken altijd hun ruimte op, en gaan daarbij ook wel eens de openbare weg op. Die weg ligt vlak langs het duingebied. Daar gebeuren ongelukken met auto's. Een damhert op een auto betekent einde damhert, maar ook vaak einde auto (total-loss) en kan ook serieus menselijk letsel veroorzaken. Hier zijn al (vind ik) teveel ongelukken gebeurd.
Het huis van deze jachtopziener is vlakbij die weg. Door het bijvoeren lokt hij dus een grote groep herten naar die weg toe.
Het hek bij zijn huis in de buurt is laag, daar springen ze makkelijk over heen en weer. Dat hek met punten in het artikel is een eind verderop, bij een hotel en particulieren. Natuurmonumenten heeft haar hekken (veerasters) al jaren geleden aangepast om dit soort leed te voorkomen.

Ik ben benieuwd of er mensen hun mening nuanceren als ze deze feiten ook kennen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

Aanvulling: die bekeuring is gegeven door een handhaver dan de provincie. Die volgt daarin de wet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:39

Nope, mijn mening is niet veranderd.

Verleden van de man is helemaal niet relevant voor deze feiten, en ik ben helemaal neit tegen de jacht.....

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:41

Dus je wilt die beesten eerst vetmesten, naar de weg lokken, daar laten verongelukken (stel dat jouw man/ vriend/ kind/ moeder in die auto zit?)? Of wil je ze zelf afschieten?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:42

Kan er niet een rekening geopend worden om op te storten?!?
Ik wil voor die arme man wel mee betalen aan die bekeuring!! Mag van mij die arme beesten blijven voeren.

Voor de goede orde, ik ben nNIETtegen het afschieten wanneer een dier ziek is/gebroken been heeft of wanneer dat nodig is om de populatie in goede proporties te houden.
Ik ben WEL tegen dat er op meerdere 'natuur'gebieden veel meer dieren worden uitgezet dandat dat gebied in hun levensbehoeften kan voorzien en dat die dieren het dan maar moeten zien te redden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:43

jowien schreef:
Dus je wilt die beesten eerst vetmesten, naar de weg lokken, daar laten verongelukken (stel dat jouw man/ vriend/ kind/ moeder in die auto zit?)? Of wil je ze zelf afschieten?

Waar haal jij dat nu weer uit?

JIj bent creatief met lezen, jeetje......

Maar quoot mijn teksten eens waar ik heb gezegd dat ik dat vind, toe maar.

Devaney2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:53

jowien schreef:

Wie zegt dat die man bij zijn huis heeft bijgevoerd?
Kan zomaar zijn dat hij zelf ook zo slim is om niet bij een drukke weg te gaan bijvoeren en de dieren gewoon in het natuurgebied heeft gevoerd.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:55

@Kentaro: deze herten zijn niet uitgezet, die leven daar gewoon in het wild.

@Yamcha: ja, lezen is lastig, geschreven/ getypte woorden zijn vaan voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik lees uit jouw toon en woorden dat jij het goed vind dat die man de herten naar de weg lokt. Misschien heb jij dat niet zo bedoeld. Maar zo komt het wel over op mij.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:56

@Devaney2009: kijk dan de filmpjes op de site van de Telegraaf maar, daarin wordt duidelijk dat hij de dieren bij zijn huis voert, vlakbij de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:08

jowien schreef:
@Yamcha: ja, lezen is lastig, geschreven/ getypte woorden zijn vaan voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik lees uit jouw toon en woorden dat jij het goed vind dat die man de herten naar de weg lokt. Misschien heb jij dat niet zo bedoeld. Maar zo komt het wel over op mij.

Nee, zeker niet.

Maar ik vind het prima dat hij ze voert, heb daar zeer zeker geen problemen mee, en zeker niet met de reden die hij daarvoor aanvoert.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:08

O:) maar het is niet verboden om in je eigentuin penen en bieten te storten

dat er dan heeel toevallig hertjes konijntjes en haasjes komen om dit te eten
dat is een ander verhaal 8-)
zijn wilde dieren , dus tja .. daar kan je niks aan doen ..

heb overigens ook niks tegen jagers
zonder deze jagers waren herten nu ook uitheemse die weer geintroduceert werden

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:02

Volgens mij heb ik deze man vandaag op RTVNH gezien. En er staat in het artikel dat hij ze IN het natuurgebied zelf heeft gevoerd, om juist te VOORKOMEN dat ze de weg overgaan. Op het moment dat die beesten inderdaad de weg overgaan en aangereden worden (waarbij de kans op ernstig of zelfs dodelijk letsel vrij reëel is), moet je eens kijken wat voor gezeik we dan krijgen. Door ze te voeren probeert hij te voorkomen dat er ongelukken gebeuren. Wat hij vroeger heeft gedaan heeft hier geen moer mee te maken en ik vind het nogal sneu dat je die man hier probeert zwart te maken, bah.

Citaat:
Het hek bij zijn huis in de buurt is laag, daar springen ze makkelijk over heen en weer. Dat hek met punten in het artikel is een eind verderop, bij een hotel en particulieren. Natuurmonumenten heeft haar hekken (veerasters) al jaren geleden aangepast om dit soort leed te voorkomen

Enneh, als hij bij zijn huis voert en ze daar over de hekken springen, is de kans groot dat ze daar ook weer terug gaan, dus niet bij dat hek met de punten. Die heel toevallig gesitueerd is in de buurt van een hotel. Lijkt mij waarschijnlijker dat onbenullige hotelgasten het zielug vonden en zonder enige kennis die beesten gevoerd hebben.....

Ik vind het ook te krom voor woorden dat ze die arme man een boete hebben gegeven, om je kapot te schamen :n.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:08

Oh die meneer met z'n mooie visitiekaartje... wat lopen er in dit land toch een halve zolen rond zeg... :(

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:14

nickyu schreef:
O:) maar het is niet verboden om in je eigentuin penen en bieten te storten

dat er dan heeel toevallig hertjes konijntjes en haasjes komen om dit te eten
dat is een ander verhaal 8-)
zijn wilde dieren , dus tja .. daar kan je niks aan doen ..

herhaal mij zelf even

kom al maanden geld te kort maar wil mee betalen aan zijn boete

ben benieuwd of in de buurt wonende bokster door wil geven dat dumpen van peen hooi stro
en bieten in eigen tuin , zegge en schrijve paar meter voorbij huidige voerpunt volgens de wet
niet verboden is ..

en dat indien deze jager problemen heeft met de hoogte vd boete er meerdere zijn
die willen steunen dmv kleine bijdrage

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:30

Ik zou dit ook wel een petitie waard vinden, iedereen in protest tegen de boete :j! En als ie 'm toch moet betalen wil ik ook best een (zij het kleine) bijdrage leveren, als we dat met z'n allen doen, vele handen maken licht werk zullen we maar zeggen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 08:50

Het huis is inderdaad in het natuurgebied, en hij voert ze vlakbij zijn huis, in het natuurgebied. Maar dat is wel helemaal aan de rand van het natuurgebied, vlakbij die weg.
Er zijn wat mij betreft al teveel ongelukken gebeurd met damherten op die weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:39

hyppolyte schreef:
Ik zou dit ook wel een petitie waard vinden, iedereen in protest tegen de boete :j! En als ie 'm toch moet betalen wil ik ook best een (zij het kleine) bijdrage leveren, als we dat met z'n allen doen, vele handen maken licht werk zullen we maar zeggen.

Ik teken nooit petities, maar deze zou ik de moeite waard vinden.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:16

Haha....ik voer ook de hertjes hier bij. Heb zelfs de jachtopzichter al gewaarschuwd dat hij van "mijn hertjes" af moet blijven. Ze eten echter nog steeds niet van het hooi dat ik in het bos gooi. De jachtopzichter zei dat die dieren nu eenmaal eigenwijs waren. Daar ga ik dan maar van uit. :D Ze zien er in ieder geval nog goed uit en staan op 30 meter afstand rustig van de struiken in en rond het land te eten als ik met de paarden bezig ben. Laten die natuurorganisaties dan maar een bon uitschrijven....in mijn weiden verhongeren geen beesten! }:) Kan me het bijvoeren door die man dus heel goed voorstellen. ;)

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:21

Nederland op zijn smalst 8)7 :(
Hebben ze daar niets beters te doen!!!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 01:26

Mijn mening over deze meneer is zeer zeker niet verandert na het lezen van het mooie epistel van Jowien.

Wat de man in het verleden heeft gedaan, hoe de situatie in het verleden was, zal mij toch echt aan mijn bips oxideren. Ik kijk naar het nu en het vandaag, lees dat er in allerlei natuurgebieden niet bijgevoerd wordt omdat de natuur zogenaamd zijn gang moet gaan, en dat er mensen serieus gevaar lopen door het feit dat er dieren op zoek gaan naar voedsel dat er in het beperkte gebied waar ze in zijn gehuisvest in de winter gewoon NIET is.

Ik had het er toevalling vanavond op stal nog over...schijnt dat de bekeuring is teruggedraaid?