Moet de Burka kunnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is de Burka storend?

Ja
636 (65%)
Nee
328 (34%)

Totaal aantal stemmen: 964

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:12

it_is_me schreef:
Ik geef les in een taalklas. In mijn klas heb ik kinderen uit Somalie, die een hoofddoekje dragen, vanwege hun geloof. De afspraak is dat zij hun hoofddoek mogen dragen mits deze aan de achterkant als een knot zit. Dus het gezicht en hals is dan vrij. Andere kinderen op deze school dragen helemaal geen hoofddoek.

Dat vind ik een mooie compromis!

Ik vind burka's niet kunnen. Het bedekt alles en laat enkel de ogen zien. Alleen al uit veiligheid vind ik dat die dingen verboden moeten worden op straat. Je kunt iemand in een burka simpelweg niet identificeren en daarnaast is het niet fijn met iemand te praten waarvan je enkel de ogen kunt zien. Sterker nog, als ik iemand als klant met een burka krijg zou ik die zelfs weigeren.

Hoofddoek vind ik op zich niet zo'n probleem. Een burka vind ik té extreem. Net zoals je naakt over straat gaat, dan krijg je ook een boete. Ik vind dat je je toch aan moet passen aan de regels in het land. Net zoals je als vrouw in sommige landen een hoofddoek moet dragen. Als ik daar naar toe zou gaan, zou ik me aanpassen aan hun regels.

EDIT: zie net dat ik verkeerd gestemd heb. Ik heb mijn stem gegeven voor ''niet storend'', terwijl het wél storend moet zijn }:0
Laatst bijgewerkt door Vayo op 14-01-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:12

@ Vjestagirl: idd wij nederlanders hebben buitenlanders hier heen gedaan om het vieze werk op te knappen van waar nederlanders te vies voor waren om te doen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:13

hafjegek schreef:
NEE, hihi... nee vind het echt associaal, als hier wilt wonen moet je je maar aanpassen vind ik. en als je dat wilt dan ga je maar ergens anders heen, ik kan me vreselijk storen al die pinguïns aan de kassa en over straat.
ze hebben omdat hun mannen dan niet te eh hoe noem je het netjes? lustig worden naar de dames toe, alsof ze hier in nl niks anders hebben om naar te kijken, dus al het nut schiet het voorbij. dus kunnen ze er maar beter mee ophouden en gewoon normaal doen. als je in de hoofdsteden enzo gaat kijken in turkije en noem maar wat van die landen (ben topografisch niet zo goed :P) daar vind je geen hooddoekje of burka hoor, echt niet, het is zelfs verboden in de hoofdsteden, alles wat hier rondloopt met doekjes zijn die maffe boeren uit de buitengebieden, oftewel het zijn ook nog eens allemaal economische vluchtelingen, en wat mij betreft mogen die allemaal ophoepelen. :Y)

Dus als jij niet genoeg geld zou hebben om je kinderen te eten te geven en aan te kleden, dan bleef je precies waar je was, en dan ging je niet naar dat ene land waar je gehoord hebt dat mensen het zo goed hebben? Waar iedereen rijk is en iedereen te eten heeft? Vergeet niet dat zelfs de minima in Nederland het nog vele malen beter hebben dan de mensen op het platteland in bepaalde landen. Mensen die omkomen van de honger, die hun kinderen zien verhongeren. Dát zijn economische vluchtelingen.

Of denk je echt dat ze hier voor de lol naar toe komen. Naar een land waar het godsgruwelijk koud en nat is, waar mensen onvriendelijk en onverdraagzaam zijn, waar je de taal niet spreekt en niemand kent, en dan maanden tot jaren in onzekerheid zit of je wel mag blijven.

S_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:14

nee.naja eigenlijk wel prima maar dan moet er ook m idden in Mekka een kerk geplaatst worden. en dan moet ook in irak, iran, afghanistan overal kerken gebouwd worden en dan moet ook christenen daar normaal over straat kunnen en niet een mes op de keel gedrukt krijgen om het feit dat ze christen zijn. wat nou intolerant hier krijgen ze geen mes op hun keel of wat dan ook. wil je een burka dragen ga lekker terug naar waar je vandaan komt dan. het past niet bij de normen en waarden van Nederland. hier is men open en eerlijk en kan je mekaar recht in het gezegd aankijken. ik heb er een hekel aan als ik iemand niet recht in ze gezicht aan kan kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:14

Hoofddoekjes heb ik geen moeite mee, mensen doen dat voor hun geloof en je ze bedekken alleen hun hoofd. Mensen in een burka vind ik eerlijk gezegd eng. Je kunt hun gezicht niet zien.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:15

Storend, misschien wel handig om zo een bank te overvallen! Signalement: Helemaal zwart, als een pinquin. _O-
En een Burkini scheelt misschien wat scheerwerk! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:16

S_C schreef:
nee.naja eigenlijk wel prima maar dan moet er ook m idden in Mekka een kerk geplaatst worden. en dan moet ook in irak, iran, afghanistan overal kerken gebouwd worden en dan moet ook christenen daar normaal over straat kunnen en niet een mes op de keel gedrukt krijgen om het feit dat ze christen zijn. wat nou intolerant hier krijgen ze geen mes op hun keel of wat dan ook. wil je een burka dragen ga lekker terug naar waar je vandaan komt dan. het past niet bij de normen en waarden van Nederland. hier is men open en eerlijk en kan je mekaar recht in het gezegd aankijken. ik heb er een hekel aan als ik iemand niet recht in ze gezicht aan kan kijken.

Hoe bel jij?

Ojajoh

KellyZ schreef:
Beste Bokkers!

Ik moet een betogende spreekbeurt houden voor Nederlands en hierbij de mening vragen aan verschillende mensen, om erachter te komen hoe mensen over een bepaald onderwerp denken en wat voor'n verschillende argumenten er zijn.

Mijn stelling luid:
Moet de Burka kunnen?

Als je reageert leg dan uit waarom je voor of tegen deze stelling bent.

Alvast bedankt.

aaarggh nou heb ik verkeerd gestemd!! :(

je vraagt:moet de burka kunnen dus ik stem snel : NEE!

staat er boven......is de burka storend?
.....

geen poll voor impulsieve antwoorders :+

Air

pubelia schreef:
@ xmarr: Op de Id zelf staan ze wel met een foto.

Ja maar wat heeft een ID kaart voor zin als je niet kan zien of die inderdaad bij diegene hoort :?
Dan kan je net zo goed een pasfoto van iemand anders er op laten maken :=

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:17

pubelia schreef:
@ xmarr: Op de Id zelf staan ze wel met een foto.

@ Marion_: Maar waar een markt is.... Dus schijnbaar kunnen Nederlanders zich niet aanpassen aan de cultuur in bv Spanje, want als nederlanders dat wel zouden kunnen waarom is er dan een markt in Spanje op oa friet tenten?

Tuurlijk, en daarom gaan de Nederlanders ook juist daarheen, en niet naar een plaats waar ze scheef aangekeken worden als ze geen hoofddoek of burka dragen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:17

jolin schreef:
Storend, misschien wel handig om zo een bank te overvallen! Signalement: Helemaal zwart, als een pinquin. _O-
En een Burkini scheelt misschien wat scheerwerk! :D

Al eens gelopen met een jurk tot aan je voeten :P

De friettent moet er niet staan voor nederlanders of welke toeristen dan ook, culturen nemen dingen van elkaar over heel gewoon

jolin

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:18

Potjandosie, kan ik niet wegrennen!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:19

Een hoofddoek vind ik kunnen, een burka absoluut niet. Je bent te anoniem, ik wil weten wie ik voor me heb (zoals heel veel mensen waarschijnlijk). Zo'n zwarte jurk over je heen waar alleen de ogen zichtbaar zijn, vind ik bedreigend overkomen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:19

ikdoemaarwat schreef:
aaarggh nou heb ik verkeerd gestemd!! :(

je vraagt:moet de burka kunnen dus ik stem snel : NEE!

staat er boven......is de burka storend?
.....

geen poll voor impulsieve antwoorders :+

Kijk, daar ging het bij mij ook verkeerd :+

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:20

_Nicky schreef:
Een hoofddoek vind ik kunnen, een burka absoluut niet. Je bent te anoniem, ik wil weten wie ik voor me heb (zoals heel veel mensen waarschijnlijk). Zo'n zwarte jurk over je heen waar alleen de ogen zichtbaar zijn, vind ik bedreigend overkomen.

Inderdaad net zoals ik een man met een zwarte bivakmuts niet vind kunnen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:21

_Nicky schreef:

Ik weet dat er veel mensen zijn die Gothen en Punkers/Skaters bedreigend over vinden komen. Dan moeten we dat ook verbieden. Er zijn ook veel mensen die grote kale mannen bedreigend vinden overkomen, moeten we dat ook verbieden?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 21:21

Ik heb het filmpje van Jong gezien, erg interresant, mischien dat ik de aflevering laat zien bij mijn presentatie als dit mag van mijn docent, de aflevering duurt namelijk wel langer dan 20 minuten.

Voor de geinterreseerden:
http://player.omroep.nl/?aflID=10513531

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:22

Ik vind een burka niet kunnen. Je ziet nooit wie je voor je hebt staan, ik vind het een gek idee als ik niet weet met wie ik praat..

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:23

@ ik doe maar wat: de vraag is aangepast, dus nu klopt de stemming niet meer, want ik vind een bruka niet storend...

@ Vjestagirl: Ben het helemaal met jou eens.

@ X_marr: Vraag jij bij iedereen dan die in een burka loopt naar zijn id/paspoort?

@ Marion_: Inderdaad om zich niet te hoeven aanpassen aan de cultuur die daar is. Dus waarom verwachten mensen dan wel dat mensen vanuit het buitenland zich hier komen aan passen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:24

Vjestagirl schreef:
_Nicky schreef:

Ik weet dat er veel mensen zijn die Gothen en Punkers/Skaters bedreigend over vinden komen. Dan moeten we dat ook verbieden. Er zijn ook veel mensen die grote kale mannen bedreigend vinden overkomen, moeten we dat ook verbieden?

Wat vind je er dan van als je 's avonds een man met een zwarte bivakmuts tegen het lijf loopt?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:26

Delphi schreef:
Ik vind burka's niet kunnen. Het bedekt alles en laat enkel de ogen zien.

Correctie; een boerka laat ook niet de ogen vrij, maar bedekt het hoofd ook geheel. Voor de ogen zit een soort gaas. Hij kan ook niet even af want het is zeg maar 1 geheel kledingstuk voor het hele lichaam, dus een jurk-met-hoofdbedekking ineen.
Een nikaab is een (losse) hoofddoek waarbij wel de ogen nog zichtbaar zijn, maar verder niets.

Een nikaab vind ik overigens ook niet kunnen.
Als ik in een bank of een tankstation kom, wordt het niet gewaardeerd als ik een bivakmuts of helm draag. Waarom een boerka dan wel? Je kunt niet eens zien of ik man of vrouw ben, laat staan of ik wapens eronder verstopt heb.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:26

Delphi schreef:
Wat vind je er dan van als je 's avonds een man met een zwarte bivakmuts tegen het lijf loopt?

Ook verbieden :D

pubelia

Re: Moet de Burka kunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:27

@ Beanstje: Politie kan dat dus wel!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:28

Pubelia: Ik niet, politie ed. wel.
Je moet je kunnen identificeren, en daarvoor je niet eerst half uit te moeten kleden aangezien ze ook gewoon op straat mogen vragen naar je ID.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:28

pubelia schreef:
Delphi schreef:

Ook verbieden :D

Zeker bij tankstations en banken is dat meestal al verboden. en terecht!