Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:14

em_papillon schreef:
Nou sorry maar als vrouw van 43 zou ik een klein broekie van 25 echt niet met U aanspreken in eerste instantie...

Wat heeft dat met respect naar een ander te maken?

heel veel in mijn ogen
Jij stelt je in dit geval boven een ander
Als jij met zo'n houding op mij af zou stappen zou je van mij absoluut geen respect krijgen
Ik vind iemand van 25 net zo volwaardig als iemand van 60 en zal ze dan ook alletwee in eerste instantie met u aanspreken

De politie spreek ik ook met u aan maar als zij gaan tutoyeren dan doe ik dat ook maar dat zal nooit uit eigen initiatief zijn

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:15

Zeker met u aanspreken en direct een klacht indienen. Politie hoort zich wel te gedragen! Politie is een autoriteit en daar hoor je beleefd tegen te zijn. En waarom moet je tegen iemand van 25 niet beleefd zijn als je zelf 43 bent.. vind ik enorm krom, respect hoor je voor iedereen te hebben ook voor mensen die jonger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:15

em_papillon schreef:
Pardon? Ik doe toch gewoon gezellig en beleefd.. maar als ik zelf 43 zou zijn en een broekie die mij op zo'n manier aanspreekt.. zou ik er niet over peinzen...

Ik spreek iedereen aan met u , ben ook nog maar 19.
Maar soms vergeet ik het domweg gewoon.. dan heb ik echt niet opeens geen respect meer voor die gene hoor :P

Vergeten doe je dat niet, dat gaat automatisch, als ik iemand spreek van mijn leeftijd of wellicht een paar jaar jonger en ik ken die persoon niet, dan zeg ik automatisch u. Als het iemand in uniform is met gezag, lijkt het mij vanzelfsprekend. Gewoon een normale gang van zaken, zo zijn we allemaal opgevoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:16

em_papillon schreef:
Ik heb het ook over dit geval.

Dít geval, daar ben je niet bij geweest.

En het siert als je ten alle tijden beleeft blijft, ook als je vind dat de andere partij dat niet is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:17

Als ze normaal doen tegen mij wil ik best u zeggen,maar soms denken ze dat ze heel wat zijn gatver dan zeg ik echt heen u hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:18

Ja, een agent spreek je aan met U. En een agent spreekt een volwassen burger ook aan met U. Heeft niets met leeftijd te maken, wel met etiquette.

Verhaal an sich zeg ik niets over, is flink gekleurd denk ik. Heb het vermoeden dat de agentes in kwestie een heel andere versie hebben en dat de waarheid wel ergens in het midden zal liggen.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:18

russel schreef:
Maar in Belgie gaat niemand zo te keer tegen politie als dat hier gebeurd hoor en men vind het heel normaal om zich heel erg onbeschoft te gedragen en te gaan schelden. Dat moet je echt niet proberen in Belgie. Zou hier ook zo moeten zijn, dan denk ik dat de broekie agentjes die nog niet veel overwicht hebben aangeleerd, ook minder dominant en op het randje gaan, immers ze hoeven zich niet van te voren al groot te maken tegen de grote bekken die ze heel de dag krijgen.

Vraag me af of dat in andere landen minder gebeurd :=

Su_Cr_Cheese schreef:
heel veel in mijn ogen
Jij stelt je in dit geval boven een ander
Als jij met zo'n houding op mij af zou stappen zou je van mij absoluut geen respect krijgen
Ik vind iemand van 25 net zo volwaardig als iemand van 60 en zal ze dan ook alletwee in eerste instantie met u aanspreken

De politie spreek ik ook met u aan maar als zij gaan tutoyeren dan doe ik dat ook maar dat zal nooit uit eigen initiatief zijn

Ik heb het over het geval van TS. De politie komt in dit geval ZELF op de moeder afgestormd en roept naar haar. Dan zou ik niet beginnen met U. 1 omdat ze jonger is en 2 omdat ze zich asociaal gedraagd.

Voor de rest vind ik het ook fatsoenlijk om mensen met U aan te spreken. Probeer me hier altijd ook aan te houden, daar niet van.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:19

Ik spreek in principe niemand aan met u, ook geen politie.

Maar dat vind ik eigenlijk los staan met het hele verhaal van de aggresieve politiedame.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:20

Het woordje U wordt gewoon uit respect gebruikt. Zeker weten dat de agentes je moeder ook met U aangesproken hebben. Zijn gewoon algemene omgangsvormen.

Wel inderdaad even aangifte doen, alhoewel dat 0,0 procent kans van slagen heeft.

Als je moeder paaltje wilde laten zakken, waarom maakte ze jullie deur dan open waar kinderslot op zat? Agent zag niets anders dan iemand die ergens stopte waar dat niet mocht en ook nog eens pasagiers uit liet stappen.

En als een agent je sommeert om door te rijden, behoor je eigenlijk daar naar te luisteren. Kan zomaar zijn dat er gevaar dreigt.

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:21

LizMD schreef:
BrittKitt schreef:
Natuurlijk spreek je iemand met U aan die je niet kent, niet meer dan normaal, is gewoon een kwestie van fatsoen.
Als het verhaal echt zo is gegaan zoals je het verteld (we kennen maar één kant natuurlijk, niet omdat ik je niet geloof ;) ) zou ik ook zeker een klacht indienen. Maar niet omdat zij eiste dat jullie haar met U aanspraken, wel omdat haar gedrag ietwat overtrokken was.

Amen. Maar ik, als dochter van 2 dienders, vraag me toch af wat de andere kant van het verhaal is... Kan me gewoon niet voorstellen dat het verhaal echt zo gegaan is.

Met alle respect, maar je hebt dienders en dienders. Eens, zo'n 20 jaar geleden, zo'n zelfde verhaal meegemaakt maar dan met 2 mannelijke agenten. Eén ging compleet over zijn stuivertje heen, om niets, vijandelijk gedrag, sloeg echt helemaal nergens op. Echt dat haantjesgedrag totdat zijn collega, een echte oom agent van middelbare leeftijd hem op een rustige maar vastberaden manier tot de orde sprak. En tot mij, tja, hij moet het nog leren dat respect NIET door je pakkie komt maar door je aanpak!

Maar ben wel meer aangehouden en eigenlijk altijd correct behandeld of ik nu wel of niet bekeuringswaardig was. Zelf blijf ik ook altijd rustig, kwaad worden helpt niet maar ga wel de discussie aan als ik dat nodig vind.

Anoniem

Ik heb eerder het idee dat het een fietspad was, en niet een doorgaande weg.

Anoniem

Mag ik vragen naar de reden dat je in principe niemand met U aanspraakt BraveSpots?
Stel dat je bij mij zou komen solliciteren, spreek je me dan met jij aan?

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:22

@Slimmerik: Misschien kwam het verkeerd open door het openen van de portier, maar dan vind ik het nog niet terecht hoe de politie heeft gereageerd. Een gewone vraag wat de bedoeling daar was, was al heel anders over gekomen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:23

Klopt ze zijn echt niet heilig hoor, ze kunnen heel verkeerd reageren zelfs snauwen dat heb ik ook mee gemaakt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:24

russel schreef:
Ik heb eerder het idee dat het een fietspad was, en niet een doorgaande weg.

Het waren parkeerpaaltjes. Dus van die paaltjes die zorgen dat niemand anders op jouw parkeerplaats gaat, begrijp ik uit bericht van TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:26

Ja zoiets, maar toch wel vaag zo, heb er geen duidelijk beeld van hoe die verkeerssituatie er uit ziet.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:26

Sonja schreef:
Mag ik vragen naar de reden dat je in principe niemand met U aanspraakt BraveSpots?

Ik was even vergeten dat ik het wel doe in situaties waar het moet waar mijn eigen belang (denk aan sollicitaties).

Verder, tja, ik zie echt het nut er niet van in om u te zeggen. De gewoonte bij mij is 'je'. Bovendien vind ik maar een rare manier van respect uiten. Dat doe ik wel in een andere vorm dan u te zeggen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:27

BraveSpots schreef:
Sonja schreef:

Ik was even vergeten dat ik het wel doe in situaties waar het moet waar mijn eigen belang (denk aan sollicitaties).

Verder, tja, ik zie echt het nut er niet van in om u te zeggen. De gewoonte bij mij is 'je'. Bovendien vind ik maar een rare manier van respect uiten. Dat doe ik wel in een andere vorm dan u te zeggen.

Als U mij met je aanspreekt, heeft U in ieder geval mijn respect niet. :D ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:29

Hoe de verkeersituatie ook was.. Het gaat erom dat de agente zo agressief reageerde. Ik vind dit niet kunnen. Inderdaad:

BrittKitt schreef:
Je zal nooit respect van een ander krijgen als jij dat ook niet toont naar een ander

De agente had gewoon rustig aan Ts moeder kunnen vragen wat de bedoeling was of even duidelijkheid scheppen.
Rijbewijs invorderen zonder enige communicatie lijkt me niet geheel netjes?

Anoniem

Met u begint het respect, het jijen geeft al meteen een irritatie, dus hoe dan het respect in een korte communicatie naar voren moet komen, lijkt mij heel moeilijk. Vage omgangsvormen.

BraveSpots

slimmerik schreef:

Vind ik geen probleem ;) . Ik heb helemaal geen nood aan respect van wildvreemde mensen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:31

Alves schreef:
Voor ons staat een auto horizontaal op de weg en er staan 2 vrouwelijke politieagentes met fiets erbij.
Politie 1 schreeuwt naar me moeder wat hier de bedoeling van is en dat ze door moet rijden.

Ik denk dat het hier omdraait.
Wss hebben deze agenten net iemand aan de kant gezet.
Ze verwachtte hoogst waarschijnlijk problemen en sommeren dus de moeder om weg te gaan.

Als een agent zegt dat je weg moet, heb je helaas te gaan, ook al sta je voor je eigen huis.
Over hoe de agent gesproken heeft kan ik niets zeggen.

slimmerik

BraveSpots schreef:
slimmerik schreef:

Vind ik geen probleem ;) . Ik heb helemaal geen nood aan respect van wildvreemde mensen.

Zeker veel na moeten blijven op school? Of geldde daar ook je eigenbelang? :D

BraveSpots

russel schreef:
Met u begint het respect, het jijen geeft al meteen een irritatie, dus hoe dan het respect in een korte communicatie naar voren moet komen, lijkt mij heel moeilijk. Vage omgangsvormen.

Mensen die geirriteerd worden door mijn 'jij' kunnen echt de boom in wat mij getreft. Hoe oppervlakkig ben je dan wel niet?
Ik heb het nog nooit meegemaakt overigens. En mijn 'respect' toon ik anders door gewoon beleefd te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:32

em_papillon schreef:
Hoe de verkeersituatie ook was.. Het gaat erom dat de agente zo agressief reageerde. Ik vind dit niet kunnen. Inderdaad:

BrittKitt schreef:
Je zal nooit respect van een ander krijgen als jij dat ook niet toont naar een ander

De agente had gewoon rustig aan Ts moeder kunnen vragen wat de bedoeling was of even duidelijkheid scheppen.
Rijbewijs invorderen zonder enige communicatie lijkt me niet geheel netjes?

Die verkeersssituatie is juist van cruciaal belang in dit geheel. De toon en reaktie van de moeder al veel meer. Dus als de verkeerssituatie het aanspreken waard was en de toon al meteen een "toon" zette, dan is het conflict geboren...

Die 2 agentes hadden het idd wat anders kunnen oplossen, maar dat is een sociaalvaardigheid die ze gaandeweg zeker zullen leren.

Maar wij met zijn allen zijn er niet bij geweest, dus het is het verhaal van 1 zijde. Maar ik proef dat moeders ook niet echt respectvol en beleefd heeft gereageerd, als ze gecorrigeerd wordt met U. Daar is ook al een toon mee gezet.