En dan zeuren ze over het broeikas effect!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:16

Cayenne schreef:
Betekent het broeikas effect niet dat de zomers warmer worden en de winters natter en kouder?

Maar laatst was op tv dat we vanaf nu slechts 1 keer in de 18 jaar op een elfstedentocht moeten rekenen. Die kan ik er dan weer niet in passen...

Maar het klinkt wel lekker eigenlijk :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:17

Toad schreef:
Ik geloof wel dat die hype misschien een beetje overdreven is, maar het gaat er toch om dat we de aarde vernielen? Wat is er dan raar aan om dit enigszins proberen te voorkomen?

Als je dit wilt moeten er ook minder mensen op de wereld komen...oei ....maar daar durven ze het niet over te hebben.

em_papillon

Re: En dan zeuren ze over het broeikas effect!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:18

jup.. met zn allen stopen met voortplanten ;) of alleen hele goede verkozen mensen die zich voortplanten.. een setje of 10.. :P
Leuk nieuw tv programma.. 'op zoek naar de perfecte mens'

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:31

em_papillon schreef:
jup.. met zn allen stopen met voortplanten ;) of alleen hele goede verkozen mensen die zich voortplanten.. een setje of 10.. :P
Leuk nieuw tv programma.. 'op zoek naar de perfecte mens'

echt een briljant idee, ben al jaren voorstander van een doordacht fokbeleid :+ :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:33

Nee mag niet van de paus :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:36

Ik belandde toevallig met de kerstdagen in een uitzending van National Geographic over het versnelde krimpen van de gletschers (sneller dan de wetenschappers verwachtten) en het ijs in Groenland. Het blijkt dat smeltwater de boel nog versnelt, en hele gletschers in een aantal jaar tijd om kilometers korter maken. Of dit een natuurlijk gegeven is of niet, ze weten niet wat ze er mee aanmoeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:41

geerke schreef:
http://www.groenerekenkamer.com/node/680

over de zure regen hype in de jaren '80....ik weet het nog...
hoor je helemaal niets meer over...

Gut ja, de zure regen hype, compleet met foto's van kaalgeslagen bomen. Iedereen die nu wel eens in NL door de bossen rijdt, ziet zelf dat dat wel meevalt, ook op de veluwe hebben de bomen weinig last van de snelweg zo op het oog.

Er zijn ook wetenschappers die vinden dat wij als mens onszelf niet zo hoog moeten aanslaan in de gedachte dat we de natuur kunnen sturen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:43

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:45

Lovely schreef:
geerke schreef:
http://www.groenerekenkamer.com/node/680

over de zure regen hype in de jaren '80....ik weet het nog...
hoor je helemaal niets meer over...

Gut ja, de zure regen hype, compleet met foto's van kaalgeslagen bomen. Iedereen die nu wel eens in NL door de bossen rijdt, ziet zelf dat dat wel meevalt, ook op de veluwe hebben de bomen weinig last van de snelweg zo op het oog.

Er zijn ook wetenschappers die vinden dat wij als mens onszelf niet zo hoog moeten aanslaan in de gedachte dat we de natuur kunnen sturen.

Hehe, ja en gelijk hebben ze...

Wat betreft de zure regen, het einde van de wereld 2012 en het broeikaseffect, zullen het misschien new agers zijn???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:46

Lovely schreef:

Dat kunnen we ook niet. Ga aan een eindje tornen, en de hele boel raakt uit balans.

Kijk maar eens naar De Grote Mussen Campagne in tijden van Mao in China:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mao_Zedong ... n_Campagne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:46

Pytje schreef:
Maar over hoeveel jaar zijn die gemiddelden genomen en hoe lang bestaat de aarde al? Juist, totaal niet in verhouding dus. Naar mijn mening kun je over zo'n korte tijdspanne niet veel zinnigs zeggen over een verandering in temperatuur. Net alsof iemand van 78 een paar dagen zijn lichaamstemperatuur meet en daarna concludeert dat hij zijn temperatuur stijgt. Misschien is het wel de normale schommeling en geen permanente steiging.

Hihi, grappige vergelijking. :D . Volgens mij doen we die metingen nog maar een paar eeuwen. Maar aan de andere kant kunnen wetenschappers al veel zinnigs zeggen over temperatuur op aarde vóórdat we dat braaf gingen registreren. Aan de hand van plantenresten/fossielen kun je determineren bij welke plant die resten horen. Planten zijn een behoorlijk betrouwbare indicatie voor de bijbehorende temperatuur. (denk maar aan het klimaatsysteem van Köppen, die bijvoorbeeld palmbomen als indicatie voor tropisch klimaat gebruikt, omdat palmbomen niet groeien bij een temperatuur lager dan 18 graden Celsius).

Een ander hulpmiddel is stratigrafie, waarbij wordt gekeken naar gelaagdheid in de grond. Daarbij kunnen zomers en winters tot zo'n 10.000 jaar (dus tot aan de laatste IJstijd) geleden worden onderscheiden. Afhankelijk van de dikte van dat laagje kun je zien of er sprake was van een strenge winter met veel sneeuw en ijs of juist niet. Naar mijn idee kunnen wetenschappers dus wel redelijk een inschatting maken of er inderdaad verandering is of niet. Maar je kunt pas praten over klimaatveranderingen als je het hebt over periodes van minimaal 30 jaar. Dat we dus nu toevallig al een paar weken sneeuw hebben wil dus niet zeggen dat het allemaal wel mee zal vallen met die opwarming van de aarde.

De reden dat er nog maar relatief kort (een paar eeuwen) sprake is van een flinke gemiddelde temperatuurstijging is volgens mij wel iets waar we wat aan moeten doen. Het is dan misschien een hele korte periode vergeleken met de ouderdom van de aarde, maar het is wel de periode waarin we begonnen zijn met uitstoot van broeikasgassen met fabrieken e.d.. Ik denk dan ook dat er wel degelijk sprake is van een versterkt broeikaseffect.
Ik maak me niet zozeer zorgen om mezelf, maar wel om de natuur. Ik weet wel dat de natuur zich goed kan aanpassen enzo, maar aan de andere kant hangt alles zo verschrikkelijk nauw met elkaar samen. Een kleine maar permanente opwarming kan dan al een kettingreactie veroorzaken waar je u tegen zegt. :Y) Inderdaad het smelten van de poolkappen en het landijs, zeespiegelstijging, verwoestijning, beïnvloeding van de Golfstroom, El Niño's, La Niña's, noem maar op.

Maar doe er maar eens wat aan. Ik kan me heel goed voorstellen - dat heb ik zelf ook - dat mensen niet het idee hebben dat het veel uithaalt als zij voortaan met de fiets naar de supermarkt gaan in plaats van met de auto, terwijl de buurvrouw zo'n beetje de hond uitlaat vanuit de auto.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:48

Ik denk dat het in Nederland al heel veel zou schelen als er dichtbij het werk gewoon (kon) worden, of er meer werk vanuit huis gedaan kon worden. Is het fileprobleem ook opgelost.

Nu zijn er een heleboel mensen die niet kunnen verhuizen om dat de huizen in bepaalde gedeeltes van Nederland niet te betalen zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 13:50

Cassidy schreef:
Ik denk dat het in Nederland al heel veel zou schelen als er dichtbij het werk gewoon (kon) worden, of er meer werk vanuit huis gedaan kon worden. Is het fileprobleem ook opgelost.

Nu zijn er een heleboel mensen die niet kunnen verhuizen om dat de huizen in bepaalde gedeeltes van Nederland niet te betalen zijn.

Ja kon dat maar, maar let op wat het geweldige argument van de leidinggevende zal zijn: Tokens zijn veel te duur om aan alle medewerkers te verschaffen.
Zeker in deze tijden... :+ Achjaa, zoals superwoman al zei, hebben ze in ieder geval een reden om de belasting te verhogen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:09

Ik vind de film "The Great Global Warming Swindle" over dit onderwerp erg interessant, op youtube kan je hem geloof ik ook wel vinden.

Volgens mij komt het er gewoon op neer dat niemand weet hoe het nu echt zit..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:11

http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47677

Citaat:
Gepolitiseerde wetenschap...
knip>
...en enorme belangen
De discussie speelt zich af tegen de achtergrond van een wereld waarbij enorme belangen op spel staan. Het zijn vaak de gerenommeerde instituten die alarm slaan over het klimaat. Deze instellingen zijn vooral afhankelijk van overheidsbijdragen en donaties van particulieren en bedrijfsleven. De overgrote meerderheid van de klimaatwetenschappers hoort tot deze groep. De groep zogenoemde klimaatsceptici is veel kleiner en bestaat onder meer uit onafhankelijke onderzoekers en wetenschappers die al met pensioen zijn. Hun wordt vaak verweten banden te hebben met de grote oliebedrijven. Het is voor gewone burgers haast ondoenlijk af te wegen wie de beste argumenten heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:19

superwoman schreef:
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=47677

Citaat:
Gepolitiseerde wetenschap...
knip>
...en enorme belangen
De discussie speelt zich af tegen de achtergrond van een wereld waarbij enorme belangen op spel staan. Het zijn vaak de gerenommeerde instituten die alarm slaan over het klimaat. Deze instellingen zijn vooral afhankelijk van overheidsbijdragen en donaties van particulieren en bedrijfsleven. De overgrote meerderheid van de klimaatwetenschappers hoort tot deze groep. De groep zogenoemde klimaatsceptici is veel kleiner en bestaat onder meer uit onafhankelijke onderzoekers en wetenschappers die al met pensioen zijn. Hun wordt vaak verweten banden te hebben met de grote oliebedrijven. Het is voor gewone burgers haast ondoenlijk af te wegen wie de beste argumenten heeft.

Als je het zo leest is de keuze natuurlijk snel gemaakt, maar als je er over na gaat denken, de instellingen die afhankelijk zijn van overheidsbijdragen kunnen ook andere banden en communicatie met die overheden hebben.......
Mogelijk verwijt de pot de ketel...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 14:35

Janine1990 schreef:
Als je het zo leest is de keuze natuurlijk snel gemaakt, maar als je er over na gaat denken, de instellingen die afhankelijk zijn van overheidsbijdragen kunnen ook andere banden en communicatie met die overheden hebben.......
Mogelijk verwijt de pot de ketel...

:j

Politiek geeft duidelijk slechts een eenzijdig beeld en dat alleen al is imo bedrog en bangmakerij.
(met als doel macht en geld ophalen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:22

superwoman schreef:

heel erg bedankt!
Mijn vriend en ik hebben hem helemaal uitgekeken!
Het is nog erger dan we dachten...er wordt zelfs met grafieken gesjoemelt..
Lord Christopher Monckton...onthoud deze naam...

Paar weetjes uit een 1 uur 35 minuten durende speach:

-In het jaar 1750 was het co2 gehalte 0,03%
-In het jaar 2009 was het co2 gehalte 0,04%......een verschil van 0,01% dus...

-In het jaar 1700 steeg de temperatuur met 4 graden in 35 jaar...en dat zonder industrie

-De zeelevels staan al 4 jaar gelijk....zakken niet en stijgen niet

-De oceanen worden kouder
-600 miljoen jaar geleden was het co2 gehalte 20x hoger ,en de temperatuur 7 graden warmer dan nu...

ik heb z'on idee dat we in de maling genomen worden....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:41

Het boek State of Fear van Michael Crighton gaat hier ook over. Het is dan wel een thriller en hoeft niet over de werkelijkheid te gaan, maar het schetst het probleem wel heel duidelijk.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:41

Toad schreef:
Dit is echt weer heel typisch. Iets dat wetenschappelijk bewezen is onzin vinden? Dat vind ik al knap.

Daarnaast: het broeikaseffect gaat over het opwarmen van de aarde, gemiddeld genomen over het hele jaar. Het is dus niet zo dat door het broeikaseffect de winters kouder worden en de zomers warmer. Alle seizoenen bij elkaar, in een jaar tijd komen warmer uit.

Dit kun je allemaal zien op de site http://www.knmi.nl
Hier kun je alle gemiddelden bekijken e.d.

Door alle eeuwen heen is het al vaker warmer EN kouder geworden. Erger nog, waar nu de noordpool ligt hebben vroeger planten en grassen gegroeid (wetenschappers hebben ze onder het ijs vandaan gehaald). Waar nu de Sahara ligt heeft vroeger een zee gelegen (is ook wetenschappelijk aangetoond).
Ik ben het met Superwoman en Geerke eens, die hele broeikashype is geld uit de zak kloppen voor extra belastingen en regeltjes.
Jaren geleden werd er gepraat over het gat in de ozonlaag. Nog weleens iemand overgehoord? Nee, want het gat is weg, heeft de natuur zelf opgelost!!
Ik ben het eens met de stelling dat wij de aarde geen goed doen, alleen hebben wij veel minder invloed op het klimaat dan wij denken. En toevallig een documantaire gezien van wetenschappers die op hun manier aantonen dat we weer richting kleine ijstijd gaan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:39

chocobroodje schreef:
Het bestaat niet, het is de beste hoax ooit! Bij deze een prachtige website mte het hele verhaal
http://www.tegenwicht.org/12_moraal/aarde.htm

Geweldig stuk! Ik moest heel erg lachen over dat stukje van de ijskappen die smelten. En moest denken aan een mopje/raadsel.
"Iemand gooit een pallet bakstenen van 5.000kg weg, hoeveel lichter is de aarde geworden?"

Tsjah... dat ik dat zelf nooit heb bedacht zeg. Maar het word je met de paplepel ingegoten bij aardrijkskunde :)
Net zoals op mijn oude school geen biologieleraren voor de klas mochten die de evolutietheorie zouden vertellen. Op een gewone christelijke scholengemeenschap... 8)7
Wie houdt wie dan voor de gek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:43

Nou, dat deel van de ijskappen dat boven het water uitsteekt zal bij smelten wel degelijk een bijdrage doen aan de zeespiegel, maar ik weet niet wat de verhouding is en wat de omvang van al het ijs is tov de omvang van al dat ijs in water.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:44

het ijs op antartica is zelfs verdikt....daar hoor je ook niemand over

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 16:50

geerke schreef:
superwoman schreef:

heel erg bedankt!
Mijn vriend en ik hebben hem helemaal uitgekeken!
Het is nog erger dan we dachten...er wordt zelfs met grafieken gesjoemelt..
Lord Christopher Monckton...onthoud deze naam...

Paar weetjes uit een 1 uur 35 minuten durende speach:

-In het jaar 1750 was het co2 gehalte 0,03%
-In het jaar 2009 was het co2 gehalte 0,04%......een verschil van 0,01% dus...

-In het jaar 1700 steeg de temperatuur met 4 graden in 35 jaar...en dat zonder industrie

-De zeelevels staan al 4 jaar gelijk....zakken niet en stijgen niet

-De oceanen worden kouder
-600 miljoen jaar geleden was het co2 gehalte 20x hoger ,en de temperatuur 7 graden warmer dan nu...

ik heb z'on idee dat we in de maling genomen worden....

Leuk dat je de moeite heb genomen. Vond het allemaal wel grappig verteld, waardoor het kijken wel makkelijker werd, al vond ik het wel een lang fimpje :D