"1 kind is een accessoire, 2 kinderen zijn een gezin"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:28

Mag ik dan het leren tasje zijn?

Nee ik vind dit een onnozele opmerking.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:29

Het ligt er maar helemaal aan hoe de ouders met de situatie omgaan, en wat voor karakter kindlief meegekregen heeft van de ouders. Ouders van 1 kind moeten zich realiseren dat dat ene kind niet het slachtoffer moet worden van het feit dat de ouders niet meer kinderen konden/wilden krijgen. Ik ken slechts een enkel strontverwend enig kind, maar ik ken ook enige kinderen die het goed doen, en heel sociaal zijn. Ook in grote gezinnen is lang niet iedereen even sociaal vaardig en aangenaam in de omgang, integendeel, juist in grotere gezinnen kan er enorme levenslange jaloersheid en gefrustreerdheid heersen tussen de kinderen onderling, is mij opgevallen.

Zelf heb ik maar 1 kind kunnen krijgen, maar qua karakter verschilt ze niet van familieleden die opgroeiden met meerdere broers en zussen.

Het is wel een probleem als de ouders het ene kind later niet "los" kunnen laten, maar het dwingen naar hun grillen te leven.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:31

Ik denk dat je het niet te letterlijk moet nemen, en dat de nadruk vooral ligt op 'dán is het pas een (traditioneel) gezinnetje' à la huisje boompje beestje.

YSR1971

Re: "1 kind is een accessoire, 2 kinderen zijn een gezin"

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:35

Wat een absurde opmerking! Een kind een accessoire?!?! Nou ja zeg!
Ik ben van mening dat een gezin bestaat uit 2 of meer personen met ten minste één kind en één ouder (ja, een alleenstaande moeder/vader met kind is dus imo ook een gezin).

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:38

Ik denk toch dat kim hiermee veel mensen op hun tenen trapt :(:)
Wat te denken van mensen die maar 1 kindje hebben kunnen krijgen? Ben je dan geen echt gezin? En voor diegene die enig kind zijn is het ook leuk om te horen om ze te vergelijken met een handtas of armbandje :(:)
Nee voor mij zijn ouders met 1 kind gewoon een gezin. Anders zou het wel erg zielig zijn want dan zouden mijn neefje en mijn nichtje niet eens bij een gezin horen omdat ze allebei enig kind zijn :7

Angelita schreef:
dat de nadruk vooral ligt op 'dán is het pas een (traditioneel) gezinnetje' à la huisje boompje beestje.

Maar is traditioneel niet meer als 2 kids dan?

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:41

We kunnen hier wel allemaal over vallen, maar op die manier zal ze het niet bedoeld hebben. Ken het interview niet, maar kan me voorstellen dat ze bedoelt dat 1 kind makkelijk is. Je neemt het gewoon mee naar vrienden, hoeft alleen maar dat kind in de gaten te houden etc. Dat is nog prima te combineren met een druk sociaal leven.
Bij twee kinderen moet je dubbel opletten, maar ze hebben bij verschillende leeftijden ook verschillende behoeften en dingen die je mee moet nemen voor ze. Dus lijkt het gevoelsmatig misschien meer op een traditoineel gezin omdat ze dan toch meer aan huis gebonden bent.

Zo zal ze het bedoeld hebben. En zo kan ik het ook wel met haar eens zijn, als kinderloze.

MamaMiesje

Dus in China zijn hoeveel-miljoen-stellen allemaal géén gezin :n

:roll:

En meer aan huisgebonden maakt dan wél dat je een gezin bent, zie ik hier boven? Nou, dat is dan ook nieuw voor mij.
Dus mensen met paarden/andere dieren aan huis, die ook niet zomaar weg/op vakantie kunnen, zijn dan ook een gezin :j
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 02-01-10 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

beebie75

Kim-Lian was altijd al een doos.. :')
...met dure accesoires..dat dan weer wel _O-

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:42

Mwah is net hoe je traditioneel opvat. Als in '70 jaar geleden' ja dan heb je het over heel veel kinderen. Maar ik bedoel het huidige huisje boompje beestje idee, dat is een papa, een mama, zoon en dochter (+ hond, modern vrijstaand huis vul maar aan)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:42

Overigens circuleert deze uitspraak al veel langer, zij is niet bepaald de eerste die het zo roept...

En kleine kanttekening: het gemiddeld aantal kinderen per gezin in Nederland haalt de 2 niet eens... :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:45

:j
Ik ben nu met m'n 0.3 kind bezig, dan voldoe ik straks aan de gemiddelden: 1.3 kind _O-

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:54

Niet dat ik het nou eens ben maar haar uitspraak maar ik snap 'm wel.
Je wilt niet weten hoeveels stellen een kind "nemen" omdat het zo hoort (kinderen krijgen) of omdat iedereen in de vriendengroep al kinderen heeft.
Dat zijn mensen die een kind als een soort accessoire zien, oftewel dat moet je hebben anders hoor je er niet bij.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:55

Ik vind een stel zonder kinderen overigens geen gezin maar gewoon een stel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:56

Als we nou eens het hele verhaal waar de zin uit is gehaald en de context waarin het geplaatst is zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:58

ìk vind wel dat er mensen zijn die maar 1 kind willen omdat ze dat zelf veel handiger vinden, dat vind ik wel kortzichtig, als je ziet hoeveel kinderen aan elkaar hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:00

@Fokfanaat.
Ik heb 2 meiden die elkaar letterlijk de hersens inslaan.
Helaas zijn ze genoodzaakt nog enige tijd met elkaar te leven, maar echt, ze kunnen absoluut niet met elkaar!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:02

ja maar ze groeien wel op met dat ze dingen moeten delen en niet alleen alle aandacht krijgen.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:02

Nou, ik ben enig kind maar ik voel me toch geen accessoire. Sowieso geven mijn ouders niks om accessoires of anderen hun mening. Maar het is gewoon een uitspraak van niks. Volgens mij heeft ze niet bepaald erover nagedacht. En daarbij vond ik het altijd al een irritant mens

Edit: Ik kan wél delen en krijg ook niet altijd alle aandacht. Het is echt grote onzin dat alle mensen die enigskind zijn verwend zijn!
Laatst bijgewerkt door Aurelle_ op 02-01-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:03

Ik vind het toch ook wel een behoorlijk vooroordeel om te denken dat kinderen die enigkind zijn, per definitie verwend zijn, niet kunnen delen en altijd aandacht willen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:04

Twee of meer kinderen is absoluut geen garantie voor meer geluk van die kinderen. Het is idd maar de vraag of ze met elkaar overweg kunnen.

Een kind alleen kan net zo gelukkig zijn als twee kinderen, maar ook meer of minder gelukkig.

Ik vind wel dat een enig kind met name later als zijn/haar ouders ouder/bejaard/ziekelijk worden, wel als enig de zorg daarvoor moet dragen wat iet altijd makkelijk is. En dan kan het wel 'handig' zijn om broers en zussen te hebben om lief en leed mee te delen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:05

Eens :j

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:06

xDramaQueen schreef:
een hersenloze uitspraak... een kind is nooit een accessoire..

Amen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 18:06

MamaMiesje schreef:
Ik vind het toch ook wel een behoorlijk vooroordeel om te denken dat kinderen die enigkind zijn, per definitie verwend zijn, niet kunnen delen en altijd aandacht willen.

Uit onderzoek is inmiddels ook al lang gebleken dat dat niet zo is en dat het tegendeel juist waar is. Enig kinderen zijn vaak heel sociaal omdat ze zich veel meer zelf hebben moeten ontwikkelen, en ook qua ontwikkeling lopen ze vaak voor omdat ze alle aandacht en mogelijkheden krijgen.

Leuk weetje: veel bekende briljante mensen zijn enig kind! (oa Einstein ha ha)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:09

fokfanaat schreef:
ja maar ze groeien wel op met dat ze dingen moeten delen en niet alleen alle aandacht krijgen.

Maar je kan het ook omdraaien.
Theoretisch hebben 2 kinderen altijd aandacht, is het niet van de ouders, hebben ze elkaar nog.
Een enig kind zal zichzelf moeten leren vermaken als moeders wat anders aan het doen is.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

En bovendien:
Op school/verenigingen etc. leren enigkinderen óók delen/samen spelen en aandacht delen :j