70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

draver170

Re: 70 plussers en auto rijden wel of niet verantwoord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:54

Mijn oma reed op haar 85e nog naar frankrijk en heeft daar door een supersnelle reactie een ongeluk voorkomen. Het ligt dus echt aan hoe de mensen nog zijn. Dat ze gekeurd worden ben ik het helemaal mee eens.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:55

Ik vind dit heel moeilijk.. Mijn oma was echt een gevaar op de weg. Kon dingen niet goed inschatten, keek nergens naar. Vond dat alle weggebruikers maar met haar rekening moest houden want ZIJ was immers een 65+er. Ook had ze er lak aan als ze (teveel) wijntjes had gedronken.

Terwijl mijn buurman een super sportieve man van 85jaar is. Fietst iedere dag een behoorlijk stuk, staat nog op het dak van de garage om iets te doen, etc.

Dus ik denk eerlijk gezegt dat je geen leeftijdsgrens kunt aanmeten. Ieder individu is anders.

Mijn oma mocht in principe ook nog gewoon autorijden.. Wij hebben dit opgelost door iets met de startkabels te doen van de auto van mijn oma. ( Wat weet ik niet meer precies? :o? ) En gezegt dat haar auto kapot was. Zodat ze nietmeer kon autorijden. :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:57

Eigen ervaring?
Nou dan mag men ook eens beginnen over bestuurders van middelbare leeftijd (tussen de 30 en de 45) :x Bah... Ik werd vandaag bijna van de baan geknalt door een of andere idioot met een grote bak die zijn baanvak niet kon houden, had nog voorrang op die .... ook verdorie! En nog eentje die me in dezelfde rit, ook met zo'n grote bak (ik heb maar een klein mazda'tje) aan de kant wilde drukken terwijl hij achter haaientanden stond!! :roll: Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België betekent dat toch echt dat je voorrang moet verlenen... Niet dat je iemand van de baan moet drukken.

Dat voorrangsregels voor weinig mensen duidelijk zijn is me al vaker opgevallen overigens, maar goed dat ik het verstand heb om regelmatig zo iets te hebben van "als jij je wil dood rijden prima maar ik doe daar liever niet aan mee" en gewoon mijn voorrang af geef. Maar als iemand stopt, me door laat (ik heb voorrang he) en dan ineens toch maar voor me in schiet... Ja dan weet ik ook niet meer wat ik fout doe hoor.... Maar goed dat die auto goede remmen heeft. :x

Was het laatst ook niet iemand van middelbare leeftijd die me knoerthard voorbij stak (zonder reden, je mag daar 50 en ik reed netjes 50) en op een cm na mijn voorkant miste bij het invoegen waarop ik schrok, toeterde (om te laten weten dat het haast mis ging) en al op mijn rem stond om terug afstand te nemen van die heer, waarop hij alles toe gooide :x Maar goed dat ik het verstand had om al vast te remmen of ik had er in gezeten...

Ja ik moet zeggen dat ik een heel onverstandige jongere ben... Zeker achter het stuur... Maar goh wacht, was het niet ik die al in heel veel gevallen accidenten voorkomen heeft waarbij ik in geen geval in fout was geweest? Als ik twijfel haal ik er steevast mijn rijinstructeur bij, vertel het verhaal eerlijk en deze verteld dan ook eerlijk wie wat fout heeft gedaan, maar tot nog toe had ik, als ik toch te laat was geweest met reageren, bij geen enkele keer in fout geweest. Misselijk kan ik dan worden van dit soort vooroordelen :\ De keren dat ik al geschrokken ben omdat een ander de verkeersregels niet begrepen heeft... En dat was in 1 enkel geval een jongere... Voor de rest constant mensen van middelbare leeftijd... :\

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:59

Pardon is middelbare leeftijd tegenwoordig al vanaf 30.

Ayasha
Blogger

Ik wist niet hoe ik het anders moest uitdrukken. Ik bedoelde dus de generatie tussen de jongeren en de ouderen :')

Anoniem

sjeik schreef:
We pakken allemaal wel eens een stoep. Vooral met het weer van de laatste weken.

Nou de eerste keer dat ik nog een stoep moet pakken, moet anders nog steeds komen dus weet niet hoe jij rijdt? :oo

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:01

Dan had je hier de afgelopen weken even moeten kijken in de woonwijken, met de sneeuw.
maar jij rijdt vast onfeilbaar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:02

Mwa als je de stoep niet eens ziet liggen is het natuurlijk ook niet eenvoudig om ze te ontwijken... :)

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:03

Stoepen waren niet te zien. Verder straten vol bagger en richels en dan kan er wel wat mis gaan. Maar gelukkig hoeft Chiqa daar niet doorheen te glibberen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:05

Heb daar ook niet doorheen geglibberd :D Ben braaf langs mijn vriend/moeder/broer gaan zitten die iets meer rij ervaring hebben dan ik zelf :') Regen durf ik nog wel aan maar sneeuw nog niet :D

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:08

ik vind dat ouderen getest moeten worden op reactie vermogen en of ze hun nek nog kunnen draaien
veel ouderen worden stijf in de nek en kunnen niet eens meer over hun schouder kijken

nu rijd ik ook veel in Belgie en de meeste hebben niet eens fatsoenlijk les gehad via een rijschool en zijn vaak een gevaar op de weg
de vrouwen heel vaak en de mannen geregeld
ik heb pas mijn E gehaald in Belgie en de rijschoolhouder vertelde dat veel jongelui eerst via hun ouders proberen hun rijbewijs te halen(L achter op de ruit en les van pa of ma en vervolgens op examen, ja dat kan nog in Belgie 8)7 ) en na het zakken toch maar op de rijschool komen

eigenlijk zou het niet verkeerd zijn om minstens om de 10 jaar een keertje theorie examen te doen om op te frissen en de nieuwe regels te leren
iemand dan gelijk nog eens te laten inparkeren en wat verrichtingen te laten doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:09

Tuurlijk er zijn er van alle leeftijden die belabberd rijden.

Maar verzekeringen gooien de premies voor de jeugd niet voor niets omhoog en de statistieken geven niet voor niets aan dat jeugd nou eenmaal meer ongelukken veroorzaakt.
Als je ziet hoe die broekies soms rijden, dan hou je je hart wel eens vast. Totaal geen benul dat ze medeweggebruikers ook in gevaar brengen. Verkeersinzicht hebben ze vaak nog niet, dus kunnen het soms wat ongeleide projectielen worden. Hier in de buurt zijn de afgelopen 3 jaar al meerdere jongeren verongelukt, dronken in de sloot geraakt of op via een eenzijdig ongeval in de sloot beland. En jongeren doen dat nu even wat vaker dan mensen van 70, dat schijnt vaker blikschade te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:10

Ik ben via de rijschool gegaan en heb ook een L op de achterruit hoor spatter. Overigens heb ik enkel problemen in Genk.... Echt elke keer als ik naar Genk ga kom ik idioten tegen... :x

Mindim: bedankt he :+

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:11

oja; wat sliplessen zou ook niet verkeerd zijn, vooral voor jongelui en vrouwen }>
ik heb het voordeel gehad mijn autorijbewijs te halen bij een rijschoolhouder die daar ook les in gaf en laten we toen nu ook zo'n sneeuwachtige winter gehad hebben
ik heb toen zoveel geleerd
draaien op de weg? gewoon aan de handrem trekken en hup 180° gedraaid

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:14

Dat heb ik dan weer niet gedaan (in de sneeuw)... Maar slipcursus wil ik wel sowieso doen :j Vind dat heel erg belangrijk... Mijn broer heeft dat ook gevolgd... Ik geloof zelfs dat je dat in België soms terug betaald krijgt he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:16

sjeik schreef:
Stoepen waren niet te zien. Verder straten vol bagger en richels en dan kan er wel wat mis gaan. Maar gelukkig hoeft Chiqa daar niet doorheen te glibberen ;)

Je weet wel veel van mij zeg _O-
Maar dan heb je het toch mis, ik heb op de weg gereden, en ja met auto. En geen stoepje geraakt, waarom zou ik? Je weet toch waar de stoepen ongeveer liggen?

Maar goed ik heb mijzelf al meerdere malen bewezen op Zandvoort, werd vorig jaar nog tweede tussen een groep van 27 mannen, en dat doen veel vrouwen mij niet na, verloren op snelheid paar seconde.
Zit regelmatig op circuits en testbanen dus stoepje raken nee sorrie dat zou een blunder zijn voor mij.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:18

spatter schreef:
nu rijd ik ook veel in Belgie en de meeste hebben niet eens fatsoenlijk les gehad via een rijschool en zijn vaak een gevaar op de weg
de vrouwen heel vaak en de mannen geregeld
ik heb pas mijn E gehaald in Belgie en de rijschoolhouder vertelde dat veel jongelui eerst via hun ouders proberen hun rijbewijs te halen(L achter op de ruit en les van pa of ma en vervolgens op examen, ja dat kan nog in Belgie 8)7 ) en na het zakken toch maar op de rijschool komen

Ik heb mijn rijbewijs zelfs gehaalt zonder ooit naar de rijschool te gaan. Net als mijn boer.
Leve mijn vader, nu kan ik ongestoord een gevaar zijn op de weg *\o/* .

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:19

Dat zegt me niks, ik heb ook wel op Zandvoort
gereden. Verder rij ik in de zomermaanden regelmatig op Assen, alleen dan op 2 wielen.
Daar is niks geen bewijzen aan.
Verder zijn er zat vrouwen, die goed kunnen sturen.
Ik ben wel benieuwd in wat voor klasse je tweede werd op Z en wat voor tegenstanders je had.

Ik ben verbaasd over je drift je te bewijzen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:21

Ik wil ook wel eens een slipcursus doen, ik heb een ongeluk gehad op de a28 met gladheid en mag blij wezen dat ik er nog ben, dus wat onzeker met gladheid. Ik denk dat dat voor iedereen wel goed zou zijn trouwens.

Het probleem met op de weg rijden is dat je met medeweggebruikers te maken hebt die niet altijd op verantwoorde wijzen rijden en jou zo naar de andere kant kunne helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:26

Sjeik ik heb gereden met mijn collega's, geen coureurs, wel automonteurs :D
En waar staat dat ik mij moet bewijzen? _O-

Verder ja mijn werk brengt een hoop leuks met zich mee dat ik nog wel eens
met een leuk nieuw model iets mag uitproberen onder extreme omstandigheden,
het mooiste was de W220 op echt ijs (was in 1998), schitterend om te zien hoe deze wagen zich gedraagt
met al zijn toeters en bellen (BAS ESP ASR ABS) en weet ik veel wat....
Althans ik vond dat behoorlijk indrukwekkend. En je leert ook rijden.

Mindim, dóen het kan je leven redden en is heel erg leuk om te doen!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:30

Om op de weg te rijden moet je een rijbewijs hebben. Op een circuit hoeft dat niet.
Nu heb ik alle rijbewijzen wel. Van A tm E maar dat zegt mij niet alles. Voor in het verkeer is het handig :D
Je zegt zelf dat je je hebt bewezen Chiqa dus dat zijn jou woorden.
Zandvoort is ook een makkelijke baan. Het wordt wat pittiger op Hockenheim en de krappe bochten van Oschersleben zijn ook leuk voor gevorderden.
Nog leuker is Spanje. Albaceta, Barcelona, Valencia enz. dan heb je behalve bochten ook nog hoogteverschillen. Dat is laag bij de grond vliegen voor gevorderden :+

Ik ben in het dagelijks leven gewoon loonslaaf en oa in mijn eigen tijd monteur en testrijder bij een team in de ONK 600 supersport en ONK superbike. Naast de paardenverslaving.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:32

ik vind dat ze een betere test moeten af nemen.!!!

werd vorige week ook bijna van mn fietsie afgereden door een bejaarde man .. omdat hij een te krappe bocht nam en dus gewoon op de verkeerde weg helft reed..

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:33

En in belgië mag je les krijgen van familie, hier moet je vanaf C een chauffeursdiploma hebben anders mag je alleen een uitgebouwde bus besturen. Hé sjeik overal geweest? Heb je een bron met olie ofzo? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:35

Nou je krijgt mij met geen poot op het circuit, bij karten houdt het op. Ik rijd wel altijd hard, maar altijd op de verkeerde wegen, helaas :+

Kan je slipcursussen bij een reguliere autorijschool doen of aanvragen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:37

Overigens vind ik wel dat er ergens wel iets mag getest worden bij ouderen.

Mijn oma heeft al tig jaren haar rijbewijs (kon je in haar tijd nog zo op halen bij het gemeentehuis) en heeft van haar hele leven nog nooit achter het stuur van een auto gezeten...