Stelling: Het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Stelling: Het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 20:42

Nee dat je op basis van één ervaring alles over een kam scheert, dat heet denken vanuit vooroordelen.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:45

Ben jij dan wel op alle geitenhouderijen in Nederland geweest? Deden ze daar dan allemaal niet aan onthoornen? Mochten de geitjes bij de moeders blijven? Kwamen ze buiten? Hadden ze stro? Lijkt me sterk als ik nét bij degene ben geweest waar 't helemaal mis was...

Je gebruikt het woord vooroordeel trouwens niet goed in deze context. Als je mijn argument als drogreden zou willen betitelen dan is hier sprake van een onterechte generalisatie. Maargoed, ik zal mijn best doen niet naar je niveau af te dalen ook al is het lastig discussiëren met iemand die de Nederlandse taal niet goed beheerst.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 21:01

ik ben het met de stelling eens. ik vind het echt misdadig dat die dieren zonder pardon (op basis van 1! monster uit de melktank) geruimt worden. Zelfde geld heeft maar 1 geit 1-koorts.

Ik vind dat minister Klink maar een jaartje mee moet gaan werken op de boerderij voordat weer tot dit soort idiote beslissingen komt. De dieren zijn hier weer de duppe van, wetende dat er nog geen 22 mensen gestorven zijn aan q-koorts, en die mensen waren al ziek of oud voordat ze deze ziekte kregen.

@fitch: weet je waarom de geitjes niet bij de moeder mogen blijven? Omdat de biest van geiten een ziekte verspreid en die willen ze uit de geiten hebben. Daarom laten ze nu generaties geen *soorteigen* biest drinken om zo de ziekte uit te bannen. Ik kan me vergissen, maar in de week dat ik meegelopen heb op een geitenbedrijf hebben ze het me zo uitgelegd.
De geiten in dit bedrijf stonden in een dikke laag stro, kwamen niet buiten (mocht simpelweg niet van de gemeente), ze fokken daar hoornloos en exemplaren die wel hoorns hadden werden geveild/afgezaagt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 21:06

onthoornen ben ik niet bij geweest, ze kwamen gewoon buiten en stonden op stro :j

Nee jij hebt een vooroordeel op basis van hetgeen je gezien hebt. Op basis daarvan verwacht jij (niet gehinderd door kennis van andere bedrijven) dat het er overal zo aan toe gaan. Drogreden betekent letterlijk bedriegelijke redenering. En ik zou je niet van een bedriegelijke redenering willen betichten. Vooroordeel betekent "oordelen op basis van een een op gebrek aan kennis berustende mening of afkeer van een situatie.

Beiden Van Dale.
Hetgeen betekent dat jouw vermeende kennis van de Nederlandse taal kennelijk eveneens berust op vooroordelen ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:10

Je kon er niet omheen, een ieder heeft er wat over gehoord Q-koorts..

Ik denk dat de meeste mensen het wel hebben gelezen of gehoord; er is geruimd. Er is veel geruimd, lees vermoord! In Hoogersmilde ook veel. Er is ook geruimd bij ons thuis. Evert Jansen die de stal huurt van mijn ouders is veel in het nieuws geweest. Ik wil heel graag dat dit meer onder de aandacht komt, want wat er gebeurd is kan absoluut niet. Voor een ieder die geinteresseerd is:

- Vanavond (zaterdag)om 18:20 op ned 1, (een vandaag) Een uitgebreide reportage van Evert Jansen (een week lang gevolgd)

Geiten uit Hoogersmilde worden geruimd

HOOGERSMILDE - De geiten van de geitenhouder uit Hoogersmilde die een kort geding had aangespannen tegen het ministerie van Landbouw, worden momenteel geruimd. Evert Jansen, de eigenaar van de geitenhouderij, verwacht dat de ruiming van zijn 703 dieren vrijdag aan het eind van de middag is afgerond.

Medewerkers van LNV en geruimde geiten in de stal . ANP

Medewerkers van LNV en geruimde geiten in de stal . ANP

Jansen had een kort geding aangespannen om de ruiming tegen te houden. De geiten van de boer zijn verdeeld over twee locaties. Op één locatie, het moederbedrijf, werd Q-koorts vastgesteld. De tweede niet-besmette locatie ligt 1,5 kilometer verderop. De geitenhouder vond ruiming van drachtige geiten op de niet-besmette locatie onzin. Het College van Beroep voor het Bedrijfsleven oordeelde echter dat de niet-besmette dieren te nauw verwant zijn aan de dieren op het moederbedrijf omdat ze daar zijn geboren. Besloten werd dat de ruiming toch door moest gaan.

Jansen reageerde vrijdag emotioneel. ''Ik voel me verrot, machteloos en bestolen.'' De ruiming heeft grote gevolgen voor zijn bedrijf. ''Het betekent crisis. De belangrijkste dieren zijn weg. Het voelt alsof de poten onder je tafel worden weggezaagd.'' (ANP)

Maar wat blijkt nu:

Geiten in Hoogersmilde mogelijk onterecht geruimd

09 jan 2010 09:57

Het bedrijf van geitenhouders Evert en Mira Jansen in Hoogersmilde is vrijdag volgens geitenhouder Evert Jansen onterecht geruimd.

Hij heeft vrijdag geprobeerd de ruiming stop te zetten, meldt RTV Drenthe.

Jansen ontving namelijk aan het eind van de middag een brief van de gezondheidsdienst voor dieren, waarin staat dat in het melkmonster, genomen begin november, de Q-koorts bacterie niet is aangetroffen. Op het bedrijf werden vrijdag 703 melkgeiten geruimd.
Volgens de Voedsel en Warenautoriteit wordt een bedrijf pas Q-koorts-vrij verklaard, als er zes aaneengesloten testen worden gedaan, waaruit blijkt dat er geen q-koorts-bacterie meer in het melk zit. Dat is dan ook de reden, dat de ruiming van de laatste drachtige geiten is doorgegaan.

Volgens geitenhouder Evert Jansen had hij niet anders verwacht. Hij wil met de meting aantonen dat zijn dieren ten onrechte geruimd zijn. Jansen hoopt ook dat er nu een discussie komt over de wijze waarop Q-koorts wordt vastgesteld. Hij gaat ook proberen een hogere vergoeding te krijgen voor zijn dieren.

LTO Noord reageert met verbazing op de brief. Volgens voorzitter Schapenhouderij Nico Verduin zijn de onderzoeken betrouwbaar, maar scheiden de dieren niet continue de bacterie uit. Hierdoor kan een test soms positief uitvallen, en soms negatief. Verduin betreurt het feit dat de geitenhouder deze brief krijgt op de dag van de ruiming. Dit zorgt volgens hem voor een onmenselijke situatie die niet meer voor mag komen.

Het ministerie van landbouw spreekt van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Volgens het ministerie is in eerdere onderzoeken wel degelijk aangetoond dat de op het bedrijf van Jansen besmette geiten rondliepen. Verder is het volgens het ministerie logisch dat er op den duur geen Q-koorts bacterie meer in de melk gevonden wordt. Want de geiten die gemolken worden zijn niet-drachtig, en bij die geiten verdwijnt de bacterie langzaam maar zeker. Dat betekent volgens het ministerie niet dat het bedrijf dan Q-koorts vrij is.

ER IS ONTERECHT GERUIMD!
Over een maand staan er weer mensen op de stoep om te checken op Q-koorts. Ook al is het bedrijf schoon , kan dit niet worden aangetoond omdat er 6 (!) monsters nodig zijn die dit moeten bewijzen. De monsters mogen niet in zo`n korte tijd achter elkaar worden afgenomen, dit betekent dat wat er over een maand drachtig is, ook weer wordt geruimd.

- Fragment om te luisteren:
(Dit is de dag van de EO)
http://www.eo.nl/programma/ditisdedag/p ... e=11255676

Teken tegen , teken petitie om het verder ruimen te stoppen! Stop met het vermoorden van GEZONDE dieren!
Petitie kun je tekenen op:

http://petities.nl/petitie/stop-het-rui ... en-schapen

DOEN!

Ongelukkige samenloop van omstandigheden |o En daar moet nederland maar op vertrouwen
dat zij ons land goed kunnen regeren. In Hoogersmilde zelf hadden ze gister op veel plaatsen de vlag half stok
hangen en en de teksten op de spandoeken waren ook een hele duidelijke boodschap.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:20

Anya schreef:
onthoornen ben ik niet bij geweest, ze kwamen gewoon buiten en stonden op stro :j

Nee jij hebt een vooroordeel op basis van hetgeen je gezien hebt. Op basis daarvan verwacht jij (niet gehinderd door kennis van andere bedrijven) dat het er overal zo aan toe gaan. Drogreden betekent letterlijk bedriegelijke redenering. En ik zou je niet van een bedriegelijke redenering willen betichten. Vooroordeel betekent "oordelen op basis van een een op gebrek aan kennis berustende mening of afkeer van een situatie.

Beiden Van Dale.
Hetgeen betekent dat jouw vermeende kennis van de Nederlandse taal kennelijk eveneens berust op vooroordelen ;)

oeps typo; 'gaan' moet natuurlijk 'gaat' zijn ;)
En twee keer 'een' is natuurlijk ook niet netjes. Maar de inhoud sta ik vierkant achter. Dat kan niet anders, want die inhoud heb ik uit de Van Dale ;)

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:30

Mij valt op dat dit topic het "het ruimen van drachtige geënte geiten is misdadig". Maar de geciteerde bronnen noemen het niet misdadig (of heb ik er overheen gelezen?). De bronnen spreken over "moreel niet te verkopen' en "buitenproportioneel". Misdaad is het domein van het strafrecht ( "geen straf zonder wet") , morele oordelen horen bij de ethiek.

Juist door de topic titel was mijn interesse gewekt om dit topic te lezen. Welke deskundige durft zich te vergrijpen aan zulke krachttermen? De toon is dan al gezet...misschien oorzaak voor de felheid van reacties?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 22:34

Mijn titel. Ik vind dat. De citaten zijn van deskundigen. Als mijn deskundigenadvies wordt gevraagd op mijn terrein van expertise dan zal ik ook het woord misdadig niet snel gebruiken. Dat werkt contraproductief.

Maar het werkt wel zo bij een discussie. Bovendien is er sprake van een stelling. Bij een stelling is het juist uitgangspunt dat je een controversiële uitgangspositie poneert ;)

Discussies mogen ook fel zijn :j
Dat scherpt meningen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:44

Anya...agree! Ik vind het ook lichtelijk unheimisch worden in Nederland. Beleid is niet meer te volgen. Het meest vreemde vind ik nog dat er een uitzondering wordt gemaakt voor kinderboerderijen - terwijl daar kinderen juist in aanraking komen met de geiten, die vast ook wel eens een lammetje hebben...