Maandag Vegadag!? :).

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een dag in de week iedereen vega eten, lijkt dat je wat?

Ja
95 (60%)
Nee
63 (39%)

Totaal aantal stemmen: 158

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:53

Punt 1: Mijn leven is een vega-dag, jaar, week, maand, jaar etc. Dus ik doe het al :P
Punt 2: Voor degenen die wel vlees eten kan ik me voorstellen dat het niet fijn is als ze niet kunnen eten waar ze trek in hebben. Als ze die maandag trek hebben in een steak... Laat ze dan lekker die steak eten.

Ik eet geen vlees, daarom hoeft het voor mij nog niet zo dat anderen dat ook - weliswaar maar 1 dag per week - geen vlees eten. Voor de dieren zou dan de enige reden kunnen zijn die ik kan bedenken. Heeft iemand goede argumenten waarom wel of niet een vleesvrije dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 15:55

Tja, natuurlijk en onnatuurlijk zijn nogal begrippen... Het zou natuurlijker zijn als we de bossen in zouden gaan om dieren te vangen om op te eten. ;)

Naar mijn mening heeft de mens geen vlees meer nodig om gezond te kunnen leven (sterker nog, de meeste mensen eten meer vlees dan gezond voor hen is). Zelf eet ik het dus helemaal niet.

Ik heb niet de illusie dat de hele wereld zal stoppen met het eten van vlees, maar de wel de wens dat men bewuster gaat worden. Als je vlees wilt eten, waarom dat geen biologisch vlees? De hoge prijs kan een argument zijn, maar als je dan 1 keer per week geen vlees eet kan dat weer gecompenseerd worden. Dat lijkt me een kleine opoffering en als veel mensen dat doen maakt het wel degelijk een verschil.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 16:01

ik zou het wel grappig vinden,
als iedereen op maandag geen vlees eet,
maar denk niet dat ze dat gaat lukken,
zovi zo omdat je het niet kunt na trekken,
maar daar bij er zit in zo veel dingen vlees!
een niet vega die staat daar echt niet bij stil.
ik ben zelf wel vegatariche,
ik eet dan dus ook niks waar gelatine in zit(want dit is ook dier)
ik drink wel melk en eet wel ei enzo,

Ixie

Re: Maandag Vegadag!? :).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:29

Sok schreef:
Pff no thanks. Ik vind vlees erg lekker en blijf het dan ook gewoon eten. Als je zo nodig iets voor de dieren wilt doen, word dan veganistisch en stop met het dragen van leren rijlaarzen, schoenen etc etc. Veel mensen die vegetarisch zijn vind ik over het algemeen genomen hypocriet. Geen vlees eten omdat ze het zielig vinden, maar ondertussen wel gewoon leren schoenen dragen.. Heeft ook weinig zin natuurlijk.

Ik vind het hele idee van vegetarisch zijn wel okee, het is een mooi streven, maar nooit helemaal te realiseren.. Je zal nooit de hele wereld vegetarisch kunnen maken en daarmee dus ook nooit de productie van vlees kunnen stoppen/verminderen.

Ik vind dat niet hypocriet, aangezien ze er al heel veel voor doen.
En dat is trouwens een erg pessimistische instelling!

Princess_ schreef:
Ik heb absoluut geen last van mijn geweten. Weet heel goed hoe dieren geslacht worden.

Biologisch?

Killyenn schreef:
Sok schreef:
Pff no thanks. Ik vind vlees erg lekker en blijf het dan ook gewoon eten. Als je zo nodig iets voor de dieren wilt doen, word dan veganistisch en stop met het dragen van leren rijlaarzen, schoenen etc etc. Veel mensen die vegetarisch zijn vind ik over het algemeen genomen hypocriet. Geen vlees eten omdat ze het zielig vinden, maar ondertussen wel gewoon leren schoenen dragen.. Heeft ook weinig zin natuurlijk.

Ik vind het hele idee van vegetarisch zijn wel okee, het is een mooi streven, maar nooit helemaal te realiseren.. Je zal nooit de hele wereld vegetarisch kunnen maken en daarmee dus ook nooit de productie van vlees kunnen stoppen/verminderen.

Hypocriet? Wij doen er tenminste iets aan! Ik ben vegetarisch, eet geen vlees en vis, geen eten waar dier in verwerkt zit, ik draag geen leer en ook geen bont. Leer gebruik ik tijden het paardrijden inderdaad wel, maar daar heb ik momenteel geen invloed heb en daar ga ik me uberhaupt ook niet voor verantwoorden. Why the hell zou dat moeten? Elke bijdrage is er een. Ik ben vegetarisch omdat ik het belachelijk vind hoe onze huidige consumptiemaatschappij omgaat met andere levende wezens. Mensen willen niet zien hoe de koe die op hun bordje ligt geslacht is, dat vinden ze vies, maar het 'ding' smaakt uiteraard wel. Dat is pas hypocriet.

En natuurlijk kun je de productie van vlees wel reduceren. Denk je dat de productie van vlees momenteel even groot is als wanneer niemand op de wereld vegetarier zou zijn? Natuurlijk niet! Inmiddels zijn er zo veel vegetariers op de wereld dat dat effect heeft.

Een vaste dag invoeren gaat natuurlijk nooit werken, maar het idee erachter is goed en door het te opperen breng je het weer onder de aandacht, iets wat imo zeker nodig is :) De ideeen die RedPassion oppert vidn ik inderdaad ook betere manieren om hier wat aan te doen.

Ik ben het echt met jou eens! Het zou iig wel veel mensen meer informeren over bio-industrie vlees.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:34

IsabelvS schreef:
Vegetarisch is vlees, anders is het veganistisch.

Je hoeft dan ook niet per sé vis te eten oid.

Vis is ook vegatarisch hoor :j Anders ben je pescotarier, of iets in die richting

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:37

Wat een onzin zeg: ik ben dol op vlees, dus kan geen dag zonder.
Ik ben dol op patat dat eet ik ook niet elke dag?

Ik ben vegetarisch..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:43

Ik ben ook vega en ik zou het goed vinden :j alleen is het niet te controleren..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:44

koeky schreef:
ik zou het wel grappig vinden,
als iedereen op maandag geen vlees eet,
maar denk niet dat ze dat gaat lukken,
zovi zo omdat je het niet kunt na trekken,
maar daar bij er zit in zo veel dingen vlees!
een niet vega die staat daar echt niet bij stil.
ik ben zelf wel vegatariche,
ik eet dan dus ook niks waar gelatine in zit(want dit is ook dier)
ik drink wel melk en eet wel ei enzo,

Koe moet een kalfje krijgen om melk te geven. Gooi je dat kalfje dan maar weg? En wat als koe oud is? Ook weggooien alsof het afval is, want beest? Kip idem, trouwens die is ook op een dag klaar met leggen.
We eten vaak teveel en te vaak vlees, maar of gebruik alles in ong. de juiste verhoudingen (dus meer melkproducten dan vlees en meer eieren dan kip) of eet het geen van allen. De tussenweg die je hier beschrijft is eigenlijk pas echt hypocriet.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 18:45

Stef_Winston schreef:
Ik ben ook vega en ik zou het goed vinden :j alleen is het niet te controleren..

nee ;) maar het is meer een soort van idee, om mensen bewuster om te leren gaan met vlees :j.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:51

Ik heb er trouwens geen moeite mee als mensen biologisch-vlees eten.. Dat heeft de koe een goed leven gehad.. Ik vind het gewoon achterlijk dat er koeien een slecht leven hebben en slecht worden behandeld.. Zelfde voor varkens etc.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:03

Killyenn schreef:
Sok schreef:

Hypocriet? Wij doen er tenminste iets aan! Ik ben vegetarisch, eet geen vlees en vis, geen eten waar dier in verwerkt zit, ik draag geen leer en ook geen bont. Leer gebruik ik tijden het paardrijden inderdaad wel, maar daar heb ik momenteel geen invloed heb en daar ga ik me uberhaupt ook niet voor verantwoorden. Why the hell zou dat moeten? Elke bijdrage is er een. Ik ben vegetarisch omdat ik het belachelijk vind hoe onze huidige consumptiemaatschappij omgaat met andere levende wezens. Mensen willen niet zien hoe de koe die op hun bordje ligt geslacht is, dat vinden ze vies, maar het 'ding' smaakt uiteraard wel. Dat is pas hypocriet.

En natuurlijk kun je de productie van vlees wel reduceren. Denk je dat de productie van vlees momenteel even groot is als wanneer niemand op de wereld vegetarier zou zijn? Natuurlijk niet! Inmiddels zijn er zo veel vegetariers op de wereld dat dat effect heeft.

Een vaste dag invoeren gaat natuurlijk nooit werken, maar het idee erachter is goed en door het te opperen breng je het weer onder de aandacht, iets wat imo zeker nodig is :) De ideeen die RedPassion oppert vidn ik inderdaad ook betere manieren om hier wat aan te doen.

Waarom voel je je zo aangevallen?
Volgens mij lees je uit mijn bericht hierboven alleen het woordje hypocriet.
Ik denk dat je er goed aan zou doen om de rest ook te lezen. ;)
Te oordelen naar jouw berichtje hoef je je echt niet aangesproken te voelen hoor!

En om even op je punt in te gaan, ja ik weet hoe koeien geslacht worden, heb vanaf een jaar of 6 jaren geholpen bij de slagerij tegenover me en ik moet zeggen dat het vlees me nog steeds net zo goed smaakt :D

Daarnaast, het leer van bijvoorbeeld je zadel is goed te vergelijken met mijn biefstukje. Voor jouw zadel is er ook een beest geslacht, net zoals voor mijn biefstukje. En precies, je hoeft je inderdaad niet te verantwoorden, net zoals de mensen die geen zin hebben om vegetarisch te worden dat ook niet hoeven. Ieder z'n ding.

Ik vind dat er veel betere alternatieven zijn voordat ik erover ga denken om vegetariër te worden. Zoals biologisch vlees, of vlees van koeien waarvan je weet dat ze een goed leven hebben gehad. Ik ben dol op vlees, ik eet het graag en ik vind het een fijn idee om een beest op te eten waarvan ik zeker weet dat ie een goed leven heeft gehad. Als wij mensen 'm dan niet opeten word ie weggegooid en heb je er alleen maar veel meer werk van, als je hem dan opeet, heb je er tenminste nog iets aan.

IsabelvS schreef:
Ik vind dat niet hypocriet, aangezien ze er al heel veel voor doen.
En dat is trouwens een erg pessimistische instelling!

Ze doen er heel veel voor en dat vind ik ook zeker goed, maar of het veel uit zal halen weet ik nog niet zo zeker. Noem me pessimistisch, ik noem het liever realistisch, je zult nooit ALLE mensen in de wereld aan het vegetarisch voedsel gaan krijgen, hoe geweldig je standpunten ook mogen zijn. Ik ken genoeg (wat is het Nederlandse woord hiervoor?) ignorant people die dat echt geen bal uitmaakt, zolang ze hun hamburger maar kunnen eten.. Kijk naar (hoe heet ze ook alweer) de partijleidster van de partij voor de dieren.. Invloedrijk persoon zou je zeggen, in de politiek, maar zolang er van die omhooggevallen mensen de leiding hebben over een land, of zelfs de wereld, die er hun ogen voor sluiten, zul je je doel nooit bereiken omdat er niks aan word gedaan.

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 19:21

Ik vind ook dat je mensen niet kan verplichten, maar het zorgt er wel voor dat mensen meer te weten komen over vlees waardoor ze ook eerder alternatieve zoals biologisch vlees zullen gaan eten!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:50

Sok schreef:
Killyenn schreef:

Waarom voel je je zo aangevallen?
Volgens mij lees je uit mijn bericht hierboven alleen het woordje hypocriet.
Ik denk dat je er goed aan zou doen om de rest ook te lezen. ;)
Te oordelen naar jouw berichtje hoef je je echt niet aangesproken te voelen hoor!

En om even op je punt in te gaan, ja ik weet hoe koeien geslacht worden, heb vanaf een jaar of 6 jaren geholpen bij de slagerij tegenover me en ik moet zeggen dat het vlees me nog steeds net zo goed smaakt :D

Daarnaast, het leer van bijvoorbeeld je zadel is goed te vergelijken met mijn biefstukje. Voor jouw zadel is er ook een beest geslacht, net zoals voor mijn biefstukje. En precies, je hoeft je inderdaad niet te verantwoorden, net zoals de mensen die geen zin hebben om vegetarisch te worden dat ook niet hoeven. Ieder z'n ding.

Ik vind dat er veel betere alternatieven zijn voordat ik erover ga denken om vegetariër te worden. Zoals biologisch vlees, of vlees van koeien waarvan je weet dat ze een goed leven hebben gehad. Ik ben dol op vlees, ik eet het graag en ik vind het een fijn idee om een beest op te eten waarvan ik zeker weet dat ie een goed leven heeft gehad. Als wij mensen 'm dan niet opeten word ie weggegooid en heb je er alleen maar veel meer werk van, als je hem dan opeet, heb je er tenminste nog iets aan.

Ik voel me alleszins niet aangevallen, maar heb hierover simpelweg een felle mening. Ik heb je hele bericht gelezen, en grondig ook, en ga mijns inziens ook op alle delen van je bericht in. Het eerste deel draait volledig om het 'hypocriet', het tweede deel gaat over het al dan niet verminderen van de vleesfabricatie. Beide delen weerleg ik in mijn tekst. Dus er is geen reden om zo denigrerend te doen tegenover iemand met wie je aan het discussieren bent ;)

Zoals ik al zei, over het op leren zadels rijden heb ik simpelweg geen zeggenschap. Mijn keuze zou, zolang dit mijn paard niet schaadt, sneller vallen op een kunststof zadel. En mensen hoeven zich inderdaad niet te verantwoorden voor het niet vegetarisch worden. Ik vind echter wel dat je je moet kunnen verantwoorden. Ikzelf ben van mening dat je, wanneer je een keuze maakt, aan jezelf moet kunnen verantwoorden waarom je die keuze hebt gemaakt. En je kunt alleen een goede keuze maken wanneer je genoeg informatie hebt over het onderwerp van keuze. Dat is echter veel te vaak nog niet het geval.

Ik ben niet vegetarisch omdat ik het zielig vind dieren te eten. Ik walg echter wel van de manier waarop tegenwoordig met dieren omgegaan wordt. Daar maak ik een statement tegen door vegetarisch te zijn. Je laatste zinnen, ja, daar kan ik het mee eens zijn. Echter wens ik iets te veranderen aan deze wereld nu ik er toch ben, en dat kan alleen door mijn acties uit mijn meningen te laten volgen. Door vegetarisch te zijn heb ik al menigmaal mensen in een discussie kunnen leren over mijn kijk hierop. En daar doe ik het voor. Om een verandering te maken moet je bij jezelf beginnen, en dat doe ik dan ook.

Mag ik vragen hoe jij tegen de bio-industrie aankijkt?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:00

Onbewust komt het wel eens voor dat ik een dag geen vlees eet, maat ga er echt geen dag voor uitstippen. Vlees is me overigens veel te lekker. :9

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:18

aagje26 schreef:
Mijn goede voornemen in 2019 is om helemaal vegatariër te worden dus dat is dan de hele week :P

2019 nog wel? Hmm, dan heb je nog wel een tijdje!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:24

Nou ja, bij mij is het meer maandag-dinsdag-woensdag-donderdag-vrijdag-zaterdag-zondag-vegadag :D
Bevalt me prima :D

Maar over het algemeen denk ik dat het god is om sowieso minder vlees te eten, en daar geen vaste dag aan te koppelen.
Het is misschien wel een goede manier om het veggie-schap een beetje meer aandacht te geven (:)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:26

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 21-02-22 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:21

MelanieB schreef:
aagje26 schreef:
Mijn goede voornemen in 2019 is om helemaal vegatariër te worden dus dat is dan de hele week :P

2019 nog wel? Hmm, dan heb je nog wel een tijdje!

oeps... bedoel 2010 :P

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:23

Juist als iemand tegen mij zou zeggen dat ik op maandag geen vlees mag eten zou ik JUIST op maandag zin hebben in al het vlees wat ik maar kan bedenken.

Opzich eet ik helemaal niet veel vlees (niet elke dag :n gewoon omdat ik praktisch niks lekker vind). maar als mensen het gaan verplichten om niet te eten, nee... dan gaat bij mij de WHOEHOE, we gaan gourmetten! gedachten aan het werk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:26

Het eten van vlees staat mij al langere tijd tegen, er zijn geregeld dagen dat ik zo goed besef dat ik een lijk op zit te eten...Verder kom ik geregeld veetransporten tegen, en dan zie ik vrachtwagens vol koeien en varkens, die leuke snoetjes van die koeien, die grappige oren van die varkens, ik kan er gewoon niet meer tegen.

Ik ga samen met mijn moeder dus per 1 januari (zo veel mogelijk) vegetarisch eten.

Stel dat volledig niet lukt, dan gaan we gewoon voor een paar dagen. Alle beetjes helpen toch!!

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:48

x_Rebecca schreef:
Juist als iemand tegen mij zou zeggen dat ik op maandag geen vlees mag eten zou ik JUIST op maandag zin hebben in al het vlees wat ik maar kan bedenken.

Opzich eet ik helemaal niet veel vlees (niet elke dag :n gewoon omdat ik praktisch niks lekker vind). maar als mensen het gaan verplichten om niet te eten, nee... dan gaat bij mij de WHOEHOE, we gaan gourmetten! gedachten aan het werk....

Waar lees jij verplichten? Ik zeg dat het een streven is, om de mensen meer bewust te maken over het eten van vlees en wat daar al dan niet aan te pas komt.

[edit]spelfout.
Laatst bijgewerkt door Ixie op 25-12-09 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:49

Liek_ schreef:
Het eten van vlees staat mij al langere tijd tegen, er zijn geregeld dagen dat ik zo goed besef dat ik een lijk op zit te eten...Verder kom ik geregeld veetransporten tegen, en dan zie ik vrachtwagens vol koeien en varkens, die leuke snoetjes van die koeien, die grappige oren van die varkens, ik kan er gewoon niet meer tegen.

Ik ga samen met mijn moeder dus per 1 januari (zo veel mogelijk) vegetarisch eten.

Stel dat volledig niet lukt, dan gaan we gewoon voor een paar dagen. Alle beetjes helpen toch!!

Ja idd, en je kan ook als je bijvoorbeeld maar 3 keer per week vlees eet dan biologisch vlees eten, dan maakt het ook niet uit kwa geld als je anders altijd bio industrie vlees at.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:54

IsabelvS schreef:
x_Rebecca schreef:

Waar lees jij verplichten? Ik zeg dat het een streven is, om de mensen meer bewust te maken over het eten van vlees en wat daar al dan niet aan te pas komt.

[edit]spelfout.

Dan nog zou ik het niet doen.
Lekker zelf weten wat je wanneer wil eten.
Denk dat veel mensen ook wel weten wat er allemaal gebeurt als ze vlees eten, maar veel mensen die ik ken zouden daar écht niet hun stukje vlees voor op geven.
Buiten dat het duur is om vleesvervangers te kopen (en niet iedereen heeft daar geld voor, ook niet als je dan een andere dag iets anders/iets niet zou eten komt dat écht niet uit :n ) vind ik vleesvervangers absolúút niet lekker.

Daarbij, mensen zijn gemaakt om vlees te eten, we zijn niet voor niets alles-eters. Als we alleen op plantjes zouden kunnen leven waren we wel planteneters geworden. Tuurlijk, een hoop kun je vervangen.. maar of dat nou allemaal zo geweldig lekker is, nee..

een goed geweten is leuk hoor, maar een lekker stukkie vlees ook, en persoonlijk word ik blijer van dat laatste :+.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 22:59

Princess_ schreef:
Nee, daar doe ik niet aan mee. Als ik zin heb in vlees, eet ik vlees. Ga daar niet een bepaalde dag aan binden om geen vlees te eten. Ben een echt vlees mens dus minder vlees eten zie ik echt niet zitten :=

Jaaa, eindelijk iemand die net zo denkt als ik!

En biologisch is eigenlijk helemaal niet zo logisch, vegetarisch evenmin. Als je weet waar allemaal dierlijke producten in zitten verwerkt, heeft simpel vegetariër worden geen zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:02

IsabelvS schreef:
x_Rebecca schreef:

[edit]spelfout.

Wat heeft dat voor nut? Moet het parlement dat doen?
Die hebben toch wel betere dingen te doen, aangezien zij ook kunnen beslissen over de transport van de dieren. Dus dan moeten ze nu niet zorgen dat iedereen daar naar gaat streven. Daar heb je die instanties voor.
Ik vind vleeseten wel nodig eigenlijk, je hebt die stoffen gewoon nodig. Vegetariërs snap ik wel, maar laat het ieder zijn eigen keuze zijn.