Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna

Re: Relatie tussen leraar en leerling, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:41

Tja, dan wordt het wel heel lastig.
Als je al verliefd bent en hij dan op je school komt werken :=
Ik zou me geen raad weten... :=

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:44

nee...dat wisten wij ook niet.
En toch hebben wij ervoor gekozen om het contact op een zeer laag pitje te zetten, voor de weken dat hij daar werkte ;)
en helaas... is dat uitgelopen op : geen contact meer

maarja wat wil je met een superlekkere gespierde gymdocent? ;)

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:48

er ist toch geen sprake van een gelijkwaardige relatie? Dus zit zowel de docent als de leerling niet gigantisch in de overdrachtgevoelens?
Dat een leerling of leerkracht verliefd op elkaar worden, totdaar aan toe... Maar een leerkracht mag nooit, maar dan ook nooit een relatie aangaan met de leerling. Wanneer het voor de docent niet meer 'behapbaar' is, zal het de klas aan een andere docent moeten sturen. Openheid hierin lijkt mij van belang, omdat dit soort dingen wel eens tot gekke situatie kan leiden.

Moraal van mijn verhaal dus: nee, het kan niet!!! De relatie is niet gelijkwaardig.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:43

Kijk, verliefd worden kan altijd, zeker als de leeftijdverschillen niet groot zijn en het om 18+ gaat, moet het geen probleem zijn. Alleen zorg er dan wel voor dat je open erover bent en de lessen over laat nemen door een andere docent.
Op de middelbare school met een volwassen leraar is mi in 99% van de gevallen foute boel.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:45

Ik had vorig jaar een student-leraar die stage liep achter me aan lopen...
Telt dat ook?

Ik was toen nog 17, hij 25...?

Ik vond het nog leuk toen hij me hielp tijdens de praktijk toets, door letterlijk alles voor me te doen... en dan daarna een krulletje te zetten voor me. (had een 94% gescoort op iets, waar ik de helft van de vragen zelf nooit bij had kunnen invullen.)
Maar ik vond het minder leuk worden toen hij in de klas constant mijn aandacht probeerde te vangen, naast me ging zitten/staan, specifiek naar mij ging vragen als ik er niet was, dingen ging vragen over mij (of ik een vriend had), mij letterlijk aanstaren...
Het begon wel een obsessie voor die gozer te lijken...

Ik reageerde op den duur eigenlijk alleen nog maar, door alles te negeren...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:09

tjady schreef:
Ik werk in het onderwijs en vind het niet kunnen dat een leraar of lerares een relatie aangaat met een leerling of student. De leraar moet professioneel zijn en als die al gevoelens voor een leerling krijgt hier alles aan doen om dat niet te laten blijken en ook niet aan toe te geven.
Mocht er sprake zijn van 'echte liefde' dan wacht die leraar maar tot de de leerling van de school of opleiding af is. Dan kunnen ze doen en laten wat ze willen.

Hier nog een docent en je hebt eigenlijk alles al gezegd wat bij mij opkwam.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:12

Equidea schreef:
Telt dat ook?

Dat vind ik ook ongehoord.
Toen ik nog voltijds studeerde had ik ook medestudenten van nog geen of voor in de twintig die opmerkingen zaten te maken over hun leerlingen van het vrouwelijk geslacht en ik vond dat echt echt echt niet kunnen. Als ik stagebegeleider zou zijn zou dat echt een reden voor me zijn om negatief advies te geven. Je mist imo dan echt een bepaald gevoel voor de beroepsethiek die bij het vak leraar hoort.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:12

Equidea schreef:
Telt dat ook?

Ik was toen nog 17, hij 25...?

Ik vond het nog leuk toen hij me hielp tijdens de praktijk toets, door letterlijk alles voor me te doen... en dan daarna een krulletje te zetten voor me. (had een 94% gescoort op iets, waar ik de helft van de vragen zelf nooit bij had kunnen invullen.)
Maar ik vond het minder leuk worden toen hij in de klas constant mijn aandacht probeerde te vangen, naast me ging zitten/staan, specifiek naar mij ging vragen als ik er niet was, dingen ging vragen over mij (of ik een vriend had), mij letterlijk aanstaren...
Het begon wel een obsessie voor die gozer te lijken...

Ik reageerde op den duur eigenlijk alleen nog maar, door alles te negeren...

Dat zijn dus momenten dat ik het te ver vind gaan :j
Maar op het moment dat het geen invloed heeft op de lessen van de docent, en cijfers/schoolwerk van de leerling, vind ik het kunnen.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:14

Urielle schreef:
tjady schreef:
Ik werk in het onderwijs en vind het niet kunnen dat een leraar of lerares een relatie aangaat met een leerling of student. De leraar moet professioneel zijn en als die al gevoelens voor een leerling krijgt hier alles aan doen om dat niet te laten blijken en ook niet aan toe te geven.
Mocht er sprake zijn van 'echte liefde' dan wacht die leraar maar tot de de leerling van de school of opleiding af is. Dan kunnen ze doen en laten wat ze willen.

ik denk juist dat je het aan toe moet geven aan je collega's of directie... (jammer dat docenten geen intervisie hebben.. :) ). Dat je als docent zijnde er juist niet alleen moet staan!!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:18

Absoluut not done...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:20

Ik heb een relatie gehad met mijn leraar (nog steeds, maar ik ben inmiddels al lang van school af).

Wij hebben er voor gezorgd dat we niet meer bij elkaar in de klas zaten en toen werd er geen probleem meer van gemaakt. We hebben eigenlijk altijd open kaart gespeeld en nooit problemen mee gehad. Dit was wel op het MBO, denk dat dat wel heel anders ligt dan op een middelbare school...

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:23

Urielle schreef:
tjady schreef:

En hier nog een leraar, ik ben het ook met bovenstaande eens. Hetzelfde geld voor leraren in opleiding, zij horen ook professioneel te zijn.

Al kan ik wel begrijpen dat het soms moeilijk is wanneer het leeftijd verschil niet zo groot is. Vorig jaar had mijn stage genoot een bende van 16 en 17 jarige meisjes achter zich aan lopen. Hij wist ze goed af te wimpelen maar die meiden kunnen soms best hardnekkig zijn.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:23

Ik vind het afhankelijk van het soort onderwijs. Op de middelbare school zou ik het not done hebben gevonden, maar op de uni vind ik het een minder groot probleem. Er lopen hier genoeg jonge docenten rond. Dit jaar had ik zelfs een docent en een student die bij elkaar in de klas hadden gezeten op de middelbare school. Dat is wel een beetje een typische situatie :D Maar goed, mensen zijn hier volwassen, soms zijn studenten zelfs ouder dan de docenten. De verhoudingen zijn gelijkwaardiger geworden. De vraag blijft dan alleen of je moet toestaan dat deze docenten werk beoordelen van de student waarmee ze een relatie hebben.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:54

Ik vind het niet kunnen, ivm met het machtsverschil idd. Als de liefde zo groot is, moet er maar eentje verhuizen van school, en anders is het wachten geblazen.

NLieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:31

Jolliegirl schreef:
Waarom zou je liefde aan de kant zetten :=
Als het echte liefde is...
Ik twijfel n beetje bij mn mening ;) Ene kant vind k het niet kunnen, maar de andere kant... het zijn maar gewoon 2 mensen...

Zo denk ik er ook over :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:40

Op mijn oude middelbare school ging het gerucht dat een jonge leraar (22) ging met een meisje uit 6 Vwo. Dat werd uiteraard door allebei ontkend en niemand heeft op school ooit iets aan ze gemerkt.

Tot het moment dat ze van school af kwam... ik geloof dat ze een week na het eindexamen opeens officieel verkering hadden :+ in dit geval vind ik het geen probleem. zij was 18, het scheelde 4 jaar, en op school hebben ze er niks mee gedaan (al gingen de geruchten wel omdat ze buiten school om samen waren gesignaleerd) en alles netjes gehouden (ze zat overigens niet bij hem in de klas). Dus dan... nee, dan heb ik er geen problemen mee.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:12

Ik vind het niet kunnen zolang de leerling nog les heeft van de betreffende leerkracht/de opleiding nog niet heeft afgerond.

Eén van mijn leerkrachten in het middelbaar heeft nu al 3 jaar een relatie met een ex-leerlinge van hem. Maar hij was op dat moment 22, zij 18, en ze hebben netjes afgewacht totdat zij van school was (hij is leerkracht in het 6de middelbaar). Dat vind ik een heel verschil met zitten flikflooien met iemand waar je op dat moment ook daadwerkelijk les hebt. Want het is gewoon niét te voorkomen dat zoiets je werk (hier dus het lesgeven) gaat beïnvloeden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:28

Ik vind het geen probleem. Liefde kun je niet bedwingen.

Het is natuurlijk niet zoals je gewent ben, maar de leraren worden wel steeds jonger. En als het verder de school niet beïnvloedt, waarom zou het dan niet mogen?

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:13

Op mijn middelbare school had een meisje uit 6VWO een relatie met de leraar Duits :)
Overigens was zij toen 17. bijna 18, hij 22 en hadden ze al een relatie voordat hij op de school te werken kwam. Toch was het een vreemde gewaarwording, zij stond in de pauze tussen haar vriendinnen en hij zat in de docentenkamer tussen de leerkrachten. Overigens kreeg zij geen les van hem en heb ik ze op school nooit ongepast gedrag zien vertonen, als in kleffend bij de kluisjes staan ;)

Ik vind het erg afhangen van de situatie dus, in dit geval ging het om een stel dat al samen was voordat hij er kwam te werken en op school niks met elkaar te maken had. Een relatie tussen leerkracht en leerling die ontstaat op school, waarbij de leerling nog les krijgt, vind ik niet kunnen. De leerling krijgt dan teveel een uitzonderingspositie, de leerkracht wordt mogelijk niet meer serieus genomen door de rest van de groep en als er dan sprake is van echte liefde, dan moet dat maar wachten tot na schooltijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 22:13

zolang beide partijen 18+ zijn en de cijfers en de sfeer in de klas er niet door laten beinvloeden heb ik er niks op tegen! Liefde laat zich toch niet tegen houden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:21

Je hebt altijd te maken met subjectieve factoren dus daar hoeft niet zo'n zwaarwegende bij.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:23

tjady schreef:

Hier nog een docent (havo/vwo) die het volledig met het bovenstaande eens is :)

Het is niet eenvoudig om warme gevoelens te ontkennen, maar mocht het je verkomen: stop het in de koelkast. Het kan gewoon niet, omdat een relatie inderdaad niet in evenwicht is qua machtsverhoudingen. Denk je verder dan de schoolgrenzen dan zul je dit meestal wel inzien: hoe zou zoiets werken, mocht het zich voortzetten? Ik heb trouwens collega`s die het wel is overkomen en waarvan in een aantal gevallen de relatie nog overeind is - ook na twintig jaar :)

De column van Lily vind ik niet sterk, trouwens.

Leestips over dit onderwerp:
Suezkade en Laatste Schooldag van Jan Siebelink en Het Rookoffer van Tessa de Loo.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:29

Het ligt zowiezo aan de leeftijd.
18 en 22 is dan niet vreemd, maar het lijkt me wel ongemakkelijk hoor..

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:33

Tja, het kan gebeuren. Ikzelf wil docent worden. Momenteel ben ik 17 en ben rond de 21/22 als ik voor de klas kom te staan. (zit nu nog op het middelbaar). Mijn vriend is 22.
Stel dat mijn vriend dezelfde loopbaan door zou hebben gelopen als ik van plan ben dan zou ik dus nu verkering hebben met een docent. Sterker nog, een kameraad van mijn vriend (21 jaar) staat nu voor de klas bij ons op school.

Bij ons op school loopt zelfs een meisje rond die met de onderwijsassistent heeft.
Zij kenden elkaar al voordat hij op school kwam werken.

Het kan dus wel, en met zulke leeftijdverschillen zie ik het probleem niet

edit: nog ff wat toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 10:34

Hier ook iemand uit het onderwijs (MBO), en vind het een gevaarlijk onderwerp.

Als je gaat kijken naar de verhoudingen die er liggen qua machtsposities, zou ik zeggen dat het absoluut niet kan. Als docent hoor je toch wat overwicht te hebben, en dat raak je kwijt als je een relatie aangaat met één van je leerlingen.

Maar ook snap ik dat het kan gebeuren, ik (en mijn collega's, zijn erg jong team nog) hebben leerlingen in de klas zitten die van dezelfde leeftijd zijn, en sommige zelfs ouder. In dat opzicht zou het dus goed kunnen gebeuren dat er meer gevoelens komen kijken. Heb het nog niet meegemaakt, maar zou het moeilijk vinden er een heel duidelijk oordeel over te hebben. Ligt ook heel erg aan de personen denk ik.

Over stellen die het zo goed geheim kunnen houden, petje af, maar toch blijft het vreemd. Denk dat er in die relaties wel meer dingen worden verteld dan docent/leerling normaal van elkaar weten wat de verhoudingen toch anders maakt.

Zelf ben ik erg gelukkig met mijn vriend, maar toch houd ik bewust een beetje afstand mbt privéleven, ze weten wel dat net zo oud ben als hen, maar toch 'vergeten' (moeilijk uit te leggen, hopelijk snappen jullie het) ze dat wel eens. Laatst kwam mijn vriendje mij ophalen op mijn werk en waren er nog een aantal leerlingen aanwezig, kreeg toen wel de opmerking van hen: 'jouw vriendje is net zo oud als ons, dat is vreemd!' :+