Mohammet Enait stapt op bij Pauw&Witteman; terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Mohammet Enait stapt op bij Pauw&Witteman; terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:12

Een advocaat hoort voor zijn cliënt op te komen, niet voor zijn eigen godsdienst.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:13

Ook waar, maar vrijheid van godsdienst geldt in heel Nederland dus ook in de rechtzaal, of heb ik het daarin mis?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:19

Maar dat is in dit geval helemaal niet aan de orde. De rechtszaak waarin hij niet wilde gaan staan ging helemaal niet over godsdienst, hij trekt dat er dan weer bij.
Dus die godsdienst wordt hier misbruikt om regels te overtreden en er weer een zaak van te maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:20

Het gaat ook niet om de zaak. Maar om het verdedigen van de client met een hoofdeksel op.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:21

Nee de rechtszaak ging idd niet over de godsdienst, maar het niet willen staan heeft wel te maken met godsdienst (volgens hem).
Ik vind Enait echt helemaal geen sympathieke man, maar in principe is de uitspraak van het Hof imo wel de juiste.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:26

Chrisje92 schreef:
Nee de rechtszaak ging idd niet over de godsdienst, maar het niet willen staan heeft wel te maken met godsdienst (volgens hem).
Ik vind Enait echt helemaal geen sympathieke man, maar in principe is de uitspraak van het Hof imo wel de juiste.

Nou dat vinden een heleboel mensen gelukkig niet. Hij mag dat hoofddeksel en vrouwelijke advocaten een hoofddoek op en hij mag in een jurk lopen, maar hij moet wel gewoon net zoals iedereen gaan staan.
Dat was niet vastgelegd omdat het nog nooit aan de orde geweest is, maar reken maar dat dat spoedig gaat gebeuren. Ik vind het een vorm van minachting voor de rechtelijke macht en zo wordt het over het algemeen ook gezien.

We moeten in Nederland niet al onze waardes verliezen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:29

Ik snap niet zo goed wat het met nederlandse waarden te maken heeft? Is het een Nederlandse waarde op geen hoofddoek te dragen bij een rechtzaak?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:37

Krips schreef:
Ik snap niet zo goed wat het met nederlandse waarden te maken heeft? Is het een Nederlandse waarde op geen hoofddoek te dragen bij een rechtzaak?

Je leest slecht het gaat over het niet willen opstaan als de rechter binnen komt, niet over hoofddeksels

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:38

Narya, klopt, hier in Tunesie staan de advocaten ook op voor de rechter...

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:39

Maar dan hebben we het toch niet over het verlies van Nederlandse waarden. Of dat we de zouden verliezen. Die verliezen we door de consumptie maatschappij en de grote rol van de media. In mijn ogen. Niet door één persoon die wil aanvechten dat hij moet gaan staan voor de rechter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:42

Geen respect willen tonen voor de rechterlijke macht als advocaat zijnde lijkt me een aardig verlies van vaststaande waardes.

De rest waar je het over hebt is totaal wat anders

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 10:23

lakshmi schreef:
Narya, klopt, hier in Tunesie staan de advocaten ook op voor de rechter...

Ah, mooi dat je dat bevestigt. Tunesië zal daarmee echt niet het enige land zijn, gok ik. Wat is trouwens de achtergrond van deze meneer Enait? Marokkaans o.i.d.?

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe hij dit motiveert, en dan meer dan alleen met het recht op godsdienstvrijheid. Dan wil ik ook een concrete passage zien waaruit blijkt dat dit zo te interpreteren valt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:06

Het wordt steeds gekker in dit land!!
Wat denk je wat er gebeurd als wij als nederlander de wetten en gebruiken van bijv. SaoudiArabie niet respecteren?
Wat ik ook te dol vind, iedereen van buitenlandse komaf mag alles maar dragen wat bij zijn/haar geloof hoort en een NL treinconducteur mag zijn katholieke kruisje niet dragen!!?
Volgens mij beginnen we door te draven.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:23

Teddy321 schreef:
Het wordt steeds gekker in dit land!!
Wat denk je wat er gebeurd als wij als nederlander de wetten en gebruiken van bijv. SaoudiArabie niet respecteren?
Wat ik ook te dol vind, iedereen van buitenlandse komaf mag alles maar dragen wat bij zijn/haar geloof hoort en een NL treinconducteur mag zijn katholieke kruisje niet dragen!!?
Volgens mij beginnen we door te draven.

Helemaal mee eens! Dat je je eigen gebruiken wilt houden vindt ik allemaal best, maar als je meent dat je meer bent dan alle anderen dan mag je van mij keihard onderuit gehaald worden. Dat is nu net het probleem. Ze hebben alle buitenlanders (aangepast en sociaal of niet) altijd de hand boven het hoofd gehouden en tegen autochtonen gezegd: hou er rekening mee, ze zijn in een vreemd land, hebben rechten die hier eigenlijk van oorsprong niet mogen bla bla bla..... En hebben daardoor meteen geroepen Dat is discriminatie!!!!

Nu zijn de rollen omgedraaid. vooral de genen die het niet van plan zijn zich aan te passen, maken het erna dat ze door hun gedrag worden uitgekotst door het hele land, en dan roepen ze Dit is discriminatie!!! dus dan mogen ze doen wat ze willen doen. Zij zijn tenslotte ook zielig.

Weet je wat ik ervan vindt? flikker deze mensen eruit en laat in hun plaats andere mensen het land binnen die hier wel graag willen zijn! er zijn genoeg mensen die het graag willen of nodig hebben om hier heen te komen omdat zij in hun eigen land geen toekomst hebben of niet veilig zijn. Zij mogen het land niet in omdat het "vol" is. En de lui die hier dan zitten die zitten alleen maar te ze*ken dat het hier allemaal niet deugt en dat hun eigen land beter is. Enkeltje vliegtuig en de mensen die zich wel willen aanpassen zijn welkom!

En aanpassen bedoel ik niet mee dat zij al hun eigen gebruiken e.d. moetetn afzweren. Helemaal niet zelfs. Alleen 20 jaar in nederland en dan nog geen woord nederlands spreken gaat mij te ver. Ook een ander de hand schudden e.s. Hoort bij fatsoen.

Er staat trouwens nergens in de koran dat dit niet mag. De genen die dat toch doen die vinden dat dat erbij hoort. Maar de tekst in de koran is vergelijkbaar met die van de bijbel. Alleen interpreteren wij hem anders.

Als er iets staat in de trand van zij zult niet aan andersmans vrouw komen, wil dit toch ook niet zeggen dat je een vriend geen hand mag geven of dat je geen mannelijke dokter mag hebben?

Daarbij vergeten mensen nog wel eens dat bijv. Het dragen van een hoofdoek in turkije op scholen en in overheidsgebouwen helemaal niet mag. Iedereen accepteert dat, alleen als ze hier hetzelfde willen is het discriminatie.....

De genen die het hards schreewen wij worden gediscrimineerd, discrimineren zelf het hardst en wijzen naar een ander om zelf in een beter daglicht te komen. De rollen zijn omgedraaid.....

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:42

+:)+ helemaal mee eens

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:49

Ik moest best lachen om meneer Enait :o
Nu moet ik ook eerlijk bekennen dat ik geen idee had wie die meneer is..

Ik vond de sfeer al verkeerd, ze moesten allemaal een Nederlands woord spellen (meen ik mij te herinneren) en toen zag ik al aan hem dat hij daar niet voor zijn plezier zat.. Ik weet niet waarom Meneer Enait bij P&W is gaan zitten, maar ik vond hem vanaf begin af aan al "vervelend"

Meneer Pauw was ook niet echt vriendelijk bezig toen hij met Enait in gesprek ging (vond ik ..)
Dat Enait vervolgens opstapt, vind ik laag. Ga niet heen of zit het uit.. maar loop niet halverwege weg..

Ben het eens met Pluisje88

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:53

Ga niet heen of zit het uit.. maar loop niet halverwege weg..

Helemal mee eens marjo_x

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:37

pluisje88 schreef:
Er staat trouwens nergens in de koran dat dit niet mag. De genen die dat toch doen die vinden dat dat erbij hoort. Maar de tekst in de koran is vergelijkbaar met die van de bijbel. Alleen interpreteren wij hem anders.

Als er iets staat in de trand van zij zult niet aan andersmans vrouw komen, wil dit toch ook niet zeggen dat je een vriend geen hand mag geven of dat je geen mannelijke dokter mag hebben?

Wat jij vind dat zijn geen feiten, maar interpretatie. De een zal zeggen dat dat betekent dat je er niet met de vrouw van een ander vandoor mag gaan, de ander meent dat dit gaat over handen schudden of mannelijke dokters. In het fijnste en gemakkelijkste geval is een tekst maar op een manier te interpreteren, maar in realiteit is dit vrijwel nooit het geval. Dat schept ruimte voor andere ideeën die jou misschien absurd voorkomen, maar helaas is de Koran nou typisch zo'n boek wat op meerdere manieren te begrijpen is.

Overigens is er in Turkije heel duidelijk een discussie gaande over het hoofddoekverbod op bepaalde plekken. Er zijn grote groepen mensen die het daar absoluut niet mee eens zijn, dus zo algemeen gesteld als 'iedereen accepteert het' is het niet. Genoeg mensen zouden het meteen afschaffen als het hen gevraagd werd.

Aan een vergelijking van de Bijbel en de Koran ga ik mij niet wagen, en tenzij je allebei de boeken grondig heb bestudeerd zou je dat ook niet moeten doen. Ik ben ervan overtuigd dat er zowel overeenkomsten als verschillen te vinden zijn, maar 1 op 1 werkt het zeker niet.

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:27

Ik vind eigenlijk ook dat de vraagstelling wel een beetje netter had gekund. Het nut en doel van een hoofddeksel is al vaak genoeg ter discussie gesteld. Ik snap niet waarom dat hele punt weer opnieuw behandeld moest worden en waarom ze niet gewoon genoegen konden nemen met het antwoord.

Daarna word Enait een provocateur genoemd. Dit is als je meneer Enait mag geloven niet waar. Hij handeld vanuit zijn geloof. Dat zijn acties provocerend werken kan zijn, maar dat is niet de insteek. Ik kan me dus voorstellen dat hij erg geïrriteerd raakte toen hij zo genoemd werd.

Het enige jammere is dat Enait nog een beetje te naïef is over de media en wat die van hem willen. Hij had kunnen weten dat dit soort vragen gesteld zouden worden en had zich dus beter kunnnen voorbereiden zodat hij sneller langs deze punten zou zijn gegaan en had kunnen vertellen wat hij echt wilde zeggen. Doordat hij in de media verschijnt word ook het provocorische karakter van zijn acties meer naar voren gebracht. En als hij zich dan ook nog een laat ophitsen is het vooroordeel voor veel mensen al helemaal bevestigd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:40

bollebeer schreef:
Dit is als je meneer Enait naïef geloven niet waar. Hij handeld vanuit zijn geloof. Dat zijn acties provocerend werken kan zijn, maar dat is niet de insteek.

Als je dat gelooft, en je bent bekend met alle opruiende acties die hij al gevoerd hebt ben jij erg naïef.
Enait is allesbehalve naïef. :n

bollebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 16:08

sarabande schreef:
bollebeer schreef:
Dit is als je meneer Enait naïef geloven niet waar. Hij handeld vanuit zijn geloof. Dat zijn acties provocerend werken kan zijn, maar dat is niet de insteek.

Als je dat gelooft, en je bent bekend met alle opruiende acties die hij al gevoerd hebt ben jij erg naïef.
Enait is allesbehalve naïef. :n

Ik moet eerlijk zeggen dat ik verder nooit van Enait heb gehoord en alleenheb beoordeeld op dit filmpje.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:21

Of meneer Enait gelijk heeft met zijn gedrag of niet dat boeit niet. Ik vond Pauw bijzonder onrespectvol door alsmaar te blijven praten over hoofddoek en muts.

Vind Pauw en Witteman zowiezo gruwelijk irritant om naar te kijken. Ze laten niemand uitspreken hakken overal kei hard op in en laten niemand een kans zichzelf te verklaren. Vind het een verschrikkelijke vorm van interviewen, dan zit je geintresseerd naar iemands mening te luisteren en word diegene constant afgekapt. Afschuwelijk...

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:20

Chrisje92 schreef:
Ook waar, maar vrijheid van godsdienst geldt in heel Nederland dus ook in de rechtzaal, of heb ik het daarin mis?

Ooit van scheiding van Kerk en Staat gehoord?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:35

Ja, maar dat is op mijn stukje niet van toepassing. Zie wikipedia:

De scheiding van kerk en staat betekent dus niet de scheiding van religie en politiek, al is dat een gangbare misvatting. Wel is de consequentie ervan dat de Wet het hoogste gezag heeft en religie in feite (slechts) wordt getolereerd indien en voor zover religie of uitingen van religie niet in strijd zijn met de Wet. Dit blijkt bijvoorbeeld duidelijk uit het eerste lid van artikel 6 van de Nederlandse Grondwet: Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. De godsdienstvrijheid is zodoende altijd beperkt.

In principe mag je dus je geloof uiten in de rechtszaal.