Thomas de Locomotief " seksistisch"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:09

Cayenne schreef:
zonnebloem18 schreef:
Wat te denken van de smurfen waar smurfin een lustobject is of de snorkels daar zaten ook maar een paar vrouwen in.

Haha, ja dat heb ik me ook altijd afgevraagd.
43 smurfen en maar 1 smurfin. Dat is toch ook niet helemaal handig verdeeld :=
Maar seksistisch vind ik wel weer een beetje ver gaan.

En ik altijd denken dat er 99 smurfen waren? Weer wat geleerd :=

Maar eindelijk een goede reden om al die Thomas treintjes de deur uit te doen *\o/*

En nu even serieus, wat een onzin! Er zijn tegenwoordige vele ergere programma's op de televisie, zoals jacky chan ofzo, en al die andere vecht tekenfilms. Dat ze dan eens onder de loep gaan nemen ipv een zeer onschuldige serie over een locomotiefje :')

Overigens, wat een trieste baan heb je dan! Verplicht 23 series van Thomas de trein kijken :')

Blue_Eyes

Re: Thomas de Locomotief " seksistisch"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:16

Wel relaxed Joyce :')

Ik kan me best iets indenken bij de bedenkingen van sommige mensen - maar ik vind ook wel dat je ver kunt gaan. Thomas is volgens mij ook gewoon grotendeels bedoeld voor jongetjes en waarmee identificeren jongetjes zich? ... Juist, niet met meisjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:22

Blue_Eyes schreef:
Ik kan me best iets indenken bij de bedenkingen van sommige mensen - maar ik vind ook wel dat je ver kunt gaan. Thomas is volgens mij ook gewoon grotendeels bedoeld voor jongetjes en waarmee identificeren jongetjes zich? ... Juist, niet met meisjes.

En dat houden we op deze manier ook goed in stand!

Ik denk dat als de situatie anders was zouden de meeste kinderen zich vooral zouden identificeren met kinderen... maar nu wordt de wereld opgedeeld in jongetjes en meisjes (en steeds meer - sexe-neutraal speelgoed is steeds minder te vinden) en dan hoor je als jongetje bij de jongetjes.

Nou ben ik niet zozeer tegen deze ene serie, maar ik merk wel dat het verschil tussen de sexen groter wordt, dat meisjes zich veel afhankelijker opstellen en dat relaties nogal eens erg ongelijkwaardig zijn... en dat vind ik een hele teleurstellende ontwikkeling. Dus ik hoop wel dat het verandert, en Thomas is een klein deeltje van dat geheel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:36

He denk je een onschuldig tekenfilm te hebben krijg je dat gelazer weer, dat die mensen een vak leren ipv kinderfilmpjes zo lopen te bestuderen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:55

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:

En dat houden we op deze manier ook goed in stand!

Ik denk dat als de situatie anders was zouden de meeste kinderen zich vooral zouden identificeren met kinderen... maar nu wordt de wereld opgedeeld in jongetjes en meisjes (en steeds meer - sexe-neutraal speelgoed is steeds minder te vinden) en dan hoor je als jongetje bij de jongetjes.

Nou ben ik niet zozeer tegen deze ene serie, maar ik merk wel dat het verschil tussen de sexen groter wordt, dat meisjes zich veel afhankelijker opstellen en dat relaties nogal eens erg ongelijkwaardig zijn... en dat vind ik een hele teleurstellende ontwikkeling. Dus ik hoop wel dat het verandert, en Thomas is een klein deeltje van dat geheel.

Op die leeftijd gaan kinderen krijgen kinderen besef van het bestaan van 2 geslachten. Dat moeten ze ook leren, want meisjes zijn nu eenmaal niet hetzelfde als jongetjes. Het is juist goed dat er tv-programma's voor jongens en voor meisjes zijn. En ook dat er speciaal speelgoed voor jongetjes en meisjes is. Ze moeten ontdekken wie ze zijn, en ontdekken dat er kinderen van het andere geslacht zijn. Dat hoort nu eenmaal bij die leeftijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:11

verootjoo schreef:
Op die leeftijd gaan kinderen krijgen kinderen besef van het bestaan van 2 geslachten. Dat moeten ze ook leren, want meisjes zijn nu eenmaal niet hetzelfde als jongetjes. Het is juist goed dat er tv-programma's voor jongens en voor meisjes zijn.

Bijna net zo overtuigend als alle andere vormen van 'separate but equal'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:17

Hm ik vind het lichtelijk overdreven. Het is juist zo'n lekker onschuldig tv programma. De meeste kindjes hebben niet eens door dat Thomas een mannetje is. Die vinden gewoon die trein leuk.

Ik snap het punt wel maar dat is meer voor de ouderen die daar over na gaan denken. Ik denk niet dat kinderen dit zo zien.

Ik vind Brum ook zo'n leuke onschuldige serie. Volgens mij is Brum ook mannelijk, had dat dan een vrouwtjesauto moeten zijn? Of misschien wel een zwarte auto genaamd Mohammed???

Dat is trouwens ook een leuke discussie. Ik kan niet meer normaal naar kinderseries kijken of kinderboeken lezen of er komen bruine kindjes in voor met hoofddoekjes die dan Fatima, Mohammed, Jamal of weet ik het hoe heten....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:24

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Op die leeftijd gaan kinderen krijgen kinderen besef van het bestaan van 2 geslachten. Dat moeten ze ook leren, want meisjes zijn nu eenmaal niet hetzelfde als jongetjes. Het is juist goed dat er tv-programma's voor jongens en voor meisjes zijn.

Bijna net zo overtuigend als alle andere vormen van 'separate but equal'.

Ik snap hier nooit het probleem van :? Mannen en vrouwen, resp. jongens en meisjes zijn nu eenmaal verschillend. Wat niks te maken heeft met gelijkheid ;)

Waarom zou je doen alsof jongens en meisjes niks verschillen van elkaar? Jongens spelen graag met jongensspeelgoed, en meisjes met meisjesspeelgoed. En meisjes houden van televisie met barbies en megamindy, en jongens houden van televisie met donkere kleuren en treinen. Who cares?

Dat dat aangeleerd wordt is volgens mij deels wel waar, maar deels ook zeker niet. Mijn oppasjongetje heeft een ouder zusje. Ze zijn nu 3 en 6. Hij zat nog niet op het kinderdagverblijf en vrijwel het enige sociale contact was nog zijn ouders en zus. En soms de nichtjes/neefjes e.d. Ondanks dat hij thuis geleerd heeft met poppen te spelen (van zijn zus) kiest hij in de speelgoedwinkel toch voor tractors en vrachtwagens. En wat maakt het uit? Hij identificeert zich ermee, want hij is een jongetje. Is imo heel normaal. En snap echt niet waarom dat gelijk getrokken moet worden. :n

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:29

wat een onzin zeg.. Ik ben allang blij dat onze kids met plezier naar thomas zitten te kijken ipv die geweldadige en imo erg sexsitische rommel die ze tegenwoordig op jetix etc uitzenden, hoezo rolverdeling: in de 'tekenfilmpjes' zie je regelmatig 'jongetjes voorbij komen als mega macho en meisjes nog net niet getekend als een of ander straathoertje met korte rokjes en shirtjes of hele strakke broekjes, nee doe mij dan maar de ietwat oubollige maar normalere thomas de trein.
Andere leuke series zijn inderdaad tractor tom, kleine rode tractor en bob de bouwer. Hier zijn ze trouwens momenteel ook in to the platvoet en zijn vriendjes.
En speelgoed is er niet voor niets voor jongens en meisjes altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Onze boys spelen regelmatig met hun nichtje of buurmeisje maar pakken dan automatisch toch een trekker of een auto ipv een pop want die zijn 'stom' en nee dat hebben wij er niet ingeprent (overigens zijn die van ons 5 en 6)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:29

Zo wat een onzin, ben benieuwd wanneer ze 'Wie is het' (dat spel) onderzoeken? Zitten ook minder vrouwen in dan mannen :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:30

A_lette schreef:
Zo wat een onzin, ben benieuwd wanneer ze 'Wie is het' (dat spel) onderzoeken? Zitten ook minder vrouwen in dan mannen :')

idd _O- Als je een vrouw had, was je de banketstaaf, want die is zo geraden :')

En er zit ook geen fatima of mohammed in...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:55

verootjoo schreef:
Ik snap hier nooit het probleem van :? Mannen en vrouwen, resp. jongens en meisjes zijn nu eenmaal verschillend.

De kinderen die niet precies voldoen aan de maatschappelijke normen over wat een jongen of een meisje moet zijn... die komen daardoor in de verdrukking. Jongens en meisjes zijn in mijn ervaring helemaal niet zo verschillend - dat wil zeggen: de verschillen tussen de kinderen onderling zijn al zo groot dat de verdeling 'jongens-meisjes' vaak niet zoveel toevoegt...

Maar ondertussen vertellen we wel dat een heleboel dingen niet kunnen. Mijn neefjes hebben een keukentje gekregen met sinterklaas en vinden dat geweldig... (en waarom ook niet? In mijn omgeving koken mannen en vrouwen, en zijn er zowel mannen als vrouwen die het goed kunnen of juist helemaal niks vinden.) Maar ook mijn neefjes weten wel dat ze niet thuishoren in een roze-met-paarse

Citaat:
Jongens spelen graag met jongensspeelgoed, en meisjes met meisjesspeelgoed. En meisjes houden van televisie met barbies en megamindy, en jongens houden van televisie met donkere kleuren en treinen. Who cares?

I do. De verdeling is niet nodig. Waarom niet gewoon treinen en poppen, waarom moet zo benadrukt worden dat treinen alleen maar voor jongens zijn, en megamindy's alleen maar voor meisjes? Waarom niet gewoon een boel ruimte om te spelen met wat je leuk vindt, en vooral ook ruimte voor dat grote middengebied, gewoon, kinderen?

En ik geef daarom, omdat het benadrukken van die zogenaamde verschillen er haast altijd toe leidt dat er toch ongelijkwaardigheid ontstaat. En die wordt in onze maatschappij alleen maar weer groter op dit moment...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:01

wie zegt er dat o.a thomas niet door meisjes gekeken mag worden? veel meisjes vinden thomas gewoon niet leuk, jongens wel. Jongens vinden megamindy vaak niet leuk, meisjes wel.
Ergens zit dat er dus gewoon in.

Ga ik ff een andere kant op; laatst stond er in een blad een heel artikel over een moeder die haar dochter te jongensachtig vond: dochterlief speelde graag buiten, klom in bomen en haat jurkjes/rokjes wat moet je daar dan mee?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:12

Ik heb idd niet gezegd dat ze het niet mógen kijken.
Mijn nichtjes zijn toevallig echt meisjes-meisjes. Ze kijken alleen naar megamindy, barbapapa (alhoewel dat geloof ik sexe-neutraal is) spelen in hun keukentje, met hun strijkplank, stofzuiger, en hebben beiden een roze kamertje, en spelen met poppen. Overigens hebben ze ook een autogarage om mee te spelen, maar daar heb ik ze nog nooit mee gezien. En als meisjes daar wel graag mee willen spelen, maakt het mij geen bal uit. En het maakt me ook geen bal uit of thomas zogenaamd de verschillen in de maatschappij benadrukt :\
Verschillen zijn er nu eenmaal.

En hebben mensen die deze onzin verzinnen echt niks beters te doen?? Thomas is een leuke kinderserie.

En trouwens... ik heb ook nooit iemand gehoord over alfred jodokus kwak uit mijn tijd. Dát is pas een serie die dingen benadrukt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:17

Wat een gezeur. Laat ze dan de Jetix zender maar eens onder de loep nemen.
Mijn zoontje van 3.5 jaar vind thomas geweldig en waarom? Hij is gek op treintjes, rails, spoorbomen en remises.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 01:21

Citaat:
I do. De verdeling is niet nodig. Waarom niet gewoon treinen en poppen, waarom moet zo benadrukt worden dat treinen alleen maar voor jongens zijn, en megamindy's alleen maar voor meisjes? Waarom niet gewoon een boel ruimte om te spelen met wat je leuk vindt, en vooral ook ruimte voor dat grote middengebied, gewoon, kinderen?

Kinderen hebben geen rolverdeling. Jongens spelen vaak(mijn zoontje al vanaf anderhalf jaar) uit zich zelf met auto's en treintjes en met meisjes de poppen en dergelijke. Maar mijn zoontje heeft ook een theeserviesje hoor.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:03

Shadow0 schreef:

En ik geef daarom, omdat het benadrukken van die zogenaamde verschillen er haast altijd toe leidt dat er toch ongelijkwaardigheid ontstaat. En die wordt in onze maatschappij alleen maar weer groter op dit moment...

Waar maak jij je zo druk om? Net als mijn moeder die vond dat mijn zoontje ook maar moest leren om met poppen te spelen en hem dus toen hij 1 jaar was een pop gaf. Kind had nog geen flauw benul van een jongetje zijn, laat staan van de verschillen tussen jongens en meisjes. Maar nee, hij heeft nooit, echt nooit, met die pop gespeeld. Dat vond hij niks. Wel speelt hij graag met auto's, treinen en ridders. Wat maakt het uit?

Hij kan ook prima met iets anders spelen als hij met een meisje afspreekt. Maar liever speelt hij met andere jongens, want die willen wel lekker ravotten en stoeien met hem. Wat is dan het probleem? Jemig, je hebt het over KINDEREN! Die spelen echt niet met elkaar en met treinen omdat ze vinden dat meisjes minderwaardig zijn....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:14

Citaat:
Net als mijn moeder die vond dat mijn zoontje ook maar moest leren om met poppen te spelen en hem dus toen hij 1 jaar was een pop gaf. Kind had nog geen flauw benul van een jongetje zijn, laat staan van de verschillen tussen jongens en meisjes.

Da's niet waar, kinderen hebben al vanaf een maand of 4 benul van of ze een meisje of jongetje zijn. (Is niet mijn persoonlijke mening maar bewezen, zie bv alle onderzoek over Ontwikkelingspsychologie)

Citaat:
Jemig, je hebt het over KINDEREN! Die spelen echt niet met elkaar en met treinen omdat ze vinden dat meisjes minderwaardig zijn....

Eh, jawel dus, juist wel... Dat is nou precies mijn bezwaar.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:22

Of ze het nou wel of niet weten, ze weten dan echt nog niet dat een pop voor meisjes is en een trein voor jongens. Zolang niemand ze dat verteld, weten ze dat niet.

En nee, kinderen spelen niet met kinderen van het eigen geslacht omdat ze het andere geslacht minderwaardig vinden. Ze spelen liever met kinderen van het zelfde geslacht omdat die dezelfde interesses hebben.
Mijn zoontje zijn beste maatje, is een meisje. Die 2 spelen altijd ontzettend leuk met elkaar! Er staan zelfs foto's van haar op zijn kamer! Dat neemt alleen niet weg dat hij ook heel erg graag met jongens speelt, daar die dezelfde interesses hebben.

Dat zou nog wat worden zeg, dat wanneer er hier een vriendje uit zijn klas komt spelen en ik er op aandring dat ze met de poppen een theekransje gaan houden...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:03

Shadow0 schreef:
Citaat:
Net als mijn moeder die vond dat mijn zoontje ook maar moest leren om met poppen te spelen en hem dus toen hij 1 jaar was een pop gaf. Kind had nog geen flauw benul van een jongetje zijn, laat staan van de verschillen tussen jongens en meisjes.

Da's niet waar, kinderen hebben al vanaf een maand of 4 benul van of ze een meisje of jongetje zijn. (Is niet mijn persoonlijke mening maar bewezen, zie bv alle onderzoek over Ontwikkelingspsychologie)

Citaat:
Jemig, je hebt het over KINDEREN! Die spelen echt niet met elkaar en met treinen omdat ze vinden dat meisjes minderwaardig zijn....

Eh, jawel dus, juist wel... Dat is nou precies mijn bezwaar.

Volgens mij hebben ze dat benul nog niet bewust hoor... Mijn oppaskindje van 3 begint nu pas met: "Kijk, dat is mijn piemeltje. Willemijn (zijn zusje) heeft geen piemeltje he?" Ik: "nee, want willemijn is een meisje'. "owja. En papa heeft wel een piemeltje he?" "Ja, die wel, want die is ook een jongetje."

En het idee van ongelijkheid heb ik bij kinderen echt nog nooit gezien. Zoals ik al zei kiest hij zelf voor tractors en treinen in de speelgoedwinkel, en niet voor barbies, terwijl hij dat wel ziet bij zijn zus.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:04

En toch heb ik nooit echt met poppen gespeeld. Wel met thunderbirds en in bomen geklommen en alles. Had alleen maar jongetjes als vrienden. En dat hoor je wel vaker. Hoe komt dat dan, als meisjes alleen van megamindy (?) zouden houden en jongens van treinen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:19

Mijn ervaring is dat een kind zelf wel uitmaakt waar het mee speelt, maar dat het zich nog steeds blijft identificeren met geslachtsgenoten. Ik ben helemaal niet van het jongetje/meisje - ook niet op zo'n jonge leeftijd (mijn ontwikkelingspsychologieboeken zeggen overigens iets heel anders dan die van Shadow, blijkbaar). Toch kiest een kind het zelf wel - en valt heel vaak op dat meisjes kiezen voor de poppen en jongens voor de auto's en treinen, ook als je beide aanbiedt. Ik heb twee meiden die allebei ook gewoon autootjes hebben gekregen bij hun Barbies en MLP - maar die auto's blijven in de bak liggen, ze willen allebei het liefst iedere dag een jurk aan en lang haar hebben. De zoontjes van mijn zus hebben laatst een keukentje gekregen, echt een leuk ding, maar gewoon niet interessant voor de heren. Met de zoveelste auto of voetbal zijn ze veel blijer.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:31

Maar dat is geen regel. Dat is niet altijd het geval. Waar heeft het dan mee te maken dat dat niet altijd het geval is of juist niet.

Is dat iets van binnen of van buiten?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:33

Ik zou me meer druk maken over de neo-nazi achtige boodschap die in de tekenfilmserie Alfred J. Kwak naar voren komt :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 14:41

Ik weet niet wat dat is, Krips, en feitelijk maakt het ook niet zoveel uit. Een kind doet toch waar het zich zelf goed bij voelt. Wat dat betreft staan kinderen veel dichter bij zichzelf dan wij.