Nederlander verspilt elk jaar een berg eten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Nederlander verspilt elk jaar een berg eten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:48

Ik hoef ook niet elk dubbeltje om te draaien, maar dat betekend toch niet dat ik góed eten weg hoef te gooien? Bovendien heb ik meer dubbeltjes om om te draaien door tactisch te kopen en te koken :D

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:26

Hanneke84 schreef:
Misschien dat ze eerst eens moeten beginnen bij restaurants/winkels en bakkers. Die verspilling daar is gewoon niet te geloven.. Verder is het bij ons zelf een kwestie van goed inschatten qua hoeveelheden. Restjes gaan als het nog de moeite is in de koelkast en anders gooi ik ze inderdaad weg. ( En vaak is dat niet) Alleen brood, vlees en iets van soepgroenten gaat in de vriezer. Steeltjes en restjes van witlof/ broccoli gaan naar de paarden zijn ze gek op :D

Dat vind ik een goeie! Wat denk je van de klimaattop in Kopenhagen: Hoeveel van het superdeluxe buffet wordt weggegooid? :n

Dagmar_k schreef:
:oo Dingen die bij jullie in de vriezer gaan.. Moet er eerlijk gezegd niet aan denken! Wat een boer niet kent.......

Nee hoor, hier gaat redelijk wat weg elke week. Zonde, klopt. Maar ik hoef niet elk dubbeltje om te draaien, en moet eerlijk toegeven dat ik mij daar ook niet zoveel zorgen over maak :o

Hèhè, eindelijk een eerlijke bokker. ;)
Kreeg al weer het gevoel dat dit een topic zou worden waarin elke bokker weer roomser is dan de paus....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 12:59

Uhm diegene hier roomser dan de Paus? :+
Of de rest van bokt durft niet eerlijk te zeggen dat ze een hoop weggooien :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:02

Niks roomser dan de paus, wel bewust. En mijn bankrekening vind mij ook niet aardig meer als ik bergen eten koop die ik vervolgens tóch weer weggooi. Van dat geld kan ik ook leukere dingen doen :))

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:09

Alles wat teveel gekookt is gaat naar de kippen die mij er heerlijke verse eitjes voor terug geven. Brood, helaas uit de vriezer geen winkels dicht bij, het enige nadeel van achteraf wonen, maar ik heb het er graag voor over, dus ook daarvan weinig afval.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:17

Een jaar of drie geleden realiseerde ik me dat ook. Dat was toevallig in december, dus ik besloot bij hoge uitzondering eens aan een goed voornemen voor het nieuwe jaar te doen. ;)

Ik moet zeggen dat ik sindsdien bewuster bezig ben met wat ik al dan niet weggooi. Sowieso kom ik uit een familie waar restjes niet zonder meer de vuilnisbak in gaan (vooral mijn oma gooide niet snel eten weg, mede door haar kampverleden), dus ik ben er wel mee opgegroeid. Ik ben alleen soms het zicht op de inhoud van mijn koelkast een beetje kwijt :+ maar daar probeer ik dus bewuster mee om te gaan. Houdbaarheidsdata in de gaten houden, restjes alleen in een bakje bewaren als ik zeker weet dat ik het morgen of overmorgen opeet. Is er veel over, dan vries ik het meteen in. Laat ik het per ongeluk toch te lang staan, dan gaat het alsnog de bak in. Want ik ga niet met mijn gezondheid spelen, mijn darmen kunnen soms wat vreemd reageren op restjes uit de koelkast.

IMO is er iig niets mis mee als je bewust bezig bent met voedsel. Wat een ander doet moet-ie zelf weten, maar ik voel me hier goed bij. En met het geld dat ik 'bespaar' kan ik weer andere leuke dingen doen, zoals Berdien ook al zegt. ;)

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:29

Hier wordt gelukkig amper wat weggegooid. Mijn moeder weegt alles altijd af naar de hoeveelheden die we nodig hebben met avondeten en soms blijft er een aardappel over. Eten en drinken worden ook heel precies gekocht. Mijn moeder koopt elke week hetzelfde aantal broden en pakken melk.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:37

Nou.. ontbijtspek in de vriezer... :?
Fris zonder prik :? Of alleen koffie/thee/water drinken en niets anders? :?
Nee dat vind ik een beetje teveel van het goede.

En ja, eerlijke bokker, dit doe ik dus niet!

Vleeswaren die er aan het eind van de week liggen? Afvalbak.
Drinken wat nog open is? Afvalbak.
Groente/oud fruit? Afvalbak (behalve appels, die gaan naar 't paard)
OUd brood? Afvalbak....

Jep, ik gooi veel weg.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:42

Als mijn kaas langer houdbaar is dan mijn vleeswaren (die ik maar zelden heb, maar soms koop ik kalkoenfilet), dan gaan toch eerst de vleeswaren op brood en dan pas de kaas. Eerst opmaken wat bederfelijk is, de rest kan wel wachten. Hetzelfde geldt voor drinken. En als je de dop er goed op draait, dan gaat de prik er ook niet met een razende snelheid uit.

Ik kan écht leukere dingen met mijn geld doen dan boodschappen doen en uiteindelijk de helft in de vuilnisbak kieperen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:00

Hier, in mijn studentenhuis, wordt ook niet zuinig met voedsel om gegaan. Meestal tot ergernis van mij. :P Maar ja, laatst ging ik rijst koken en was de weegschaal weg, gevolg was dat ik teveel rijst had gekookt. Wel jammer, maar dat gaat dus weg.

Net zoals melkpakken die niet terug in de koelkast worden gezet.. Als er voldoende groente overblijft gaat het in de vriezer, maar niet als mijn huisgenoten opruimen.. Brood gaat over het algemeen wel in de vriezer.

Hoop het toch beter te doen als ik echt op mezelf woon. :)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:09

(Verse) groente in de vriezer? Ik wist niet eens dat dat kon :+

Karin, ik lust geen kaas ;)
Ik gooi geen overbodige dingen weg, ik heb van alles mogen genieten. De dingen die zijn aangebroken, of soms over datum gaan de afvalbak in.
(ik wil aldoor prullenbak typen, maar ik geloof dat dat Gronings is??)
In die zin, gooi ook niet iets overbodigs weg. Ik geniet van elk product, alleen blijft er altijd wat over.
Overgebleven vleeswaren belanden ook nog weleens in de maag van de honden... :D

Eerlijk is eerlijk, ik ben blijkbaar niet bewust van het verspillen van mijn eten. Maar jullie heffen mijn gebrek weer op :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:11

Ach, zolang ik me maar goed voel bij wat ik doe, toch? Ik hoef jouw boodschappen niet te betalen. ;)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:12

_O- Nee dat hoeft niet... :')
En het gekke is, zoveel geven wij wekelijks niet uit aan boodschappen. Ik bedoel 60-70 euro voor 2 personen, 3 katten en 2 honden is niet gek veel?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:21

Dagmar_k schreef:
Of alleen koffie/thee/water drinken en niets anders? :?

Ik hou niet van frisdranken. :D

Ik gooi ook niet veel weg. Vroeger wel, dan deed ik eens in de week boodschappen en haalde allemaal verse producten. Nu haal ik voor 3 dagen verse groenten etc en verder diepvries spullen (roerbak groentes en aardappelblokjes oid). Als het verse voer op is stap ik over op het diepvriesspul. Werkt perfect, scheelt vooral veel geld. :)

Ik pas ook de taktiek van Karin toe, als ik kaas en vlees beleg hebt kijk ik even naar de houdbaarheidsdatum voor ik kies wat aanbreek/opmaak.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:29

Dagmar_k schreef:

Ik drink uitsluitend alcohol en dat is ingevroren niet lekker. :n

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:55

Betteke, moet je eens proberen met bier..... :')

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 16:12

Citaat:
Dagmar_k schreef:
Nou.. ontbijtspek in de vriezer... :?
Nee dat vind ik een beetje teveel van het goede.

En ja, eerlijke bokker, dit doe ik dus niet!

Vleeswaren die er aan het eind van de week liggen? Afvalbak.
Drinken wat nog open is? Afvalbak.
Groente/oud fruit? Afvalbak (behalve appels, die gaan naar 't paard)
OUd brood? Afvalbak....

Jep, ik gooi veel weg.

Ik denk dat je hierbij op mij doelt? :?
Komt met al die :?-smilies een beetje irriterend bij me over!
Waarom vries ik spek in? Niet voor op mijn brood want dat lust ik niet, maar voor op pannenkoeken of voor in gerechten, dan heb ik het altijd in huis ;)
Het prik-fris verhaal heb ik uitgelegd. Ik drink geen prik :+ bij hoge uitzondering!
En alleen koffie, water en thee drinken doe ik ook niet :+ er staat namelijk ook melk en limonade bij. Waarom drink ik verder niet veel anders??? Omdat ik me er bewust van ben geworden dat je lichaam verslaafd kan raken aan al die suikers in frisdranken, ben niet voor niets 23 kilo afgevallen ;) Daarbij kunnen mijn darmen niet goed tegen koolzuur :)
Enja,... ook de limo is suikerloos :D Dat heeft dus niet enorm veel met zuinigheid te maken maar gewoon omdat wij dit graag drinken. Daarbij is water enorm gezond en ik vind het ook lekker!

Net of ik een abnormale levensstijl heb ofzo :=
Ik leef gewoon als ieder ander, gooi alleen niet alles weg en sommige dingen kan ik ivm mijn gezondheid/darmen niet verdragen :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:28

Ik vind de aktie overdreven. Zonde van het geld :$

Wanneer mensen (veel) eten weggooien is dat niet slecht voor de economie ofzo. Mensen moeten er zelf voor betalen en kunnen dus zelf ook wel bedenken om daarmee te kunnen bezuinigen wanneer ze dat nodig vinden.
Ik zie het probleem niet dat mensen wat weggooien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:30

We leven toch al in een wegwerpmaatschappij. Dat beetje afval kan er ook nog wel bij. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:33

Karin schreef:
Ach, we leven toch al in een wegwerpmaatschappij. Dat beetje afval kan er ook nog wel bij. ;)

Je hebt afval en afval.
eten lijkt mij niet zo vreselijk schadelijk.
Die grote vriezer die mensen aanschaffen om hun eten te bewaren zou imo nog wel eens schadelijker kunnen zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:41

Wij zijn heel zuinig met eten. Mijn vader en broer zijn allebei in de armste delen van Afrika en Brazilië geweest en als je hoort hoe het er daar aan toe gaat dan eet je je bord wel leeg, en peins je er niet over om zomaar iets weg te gooien.

En nee daar hebben die mensen niets aan, maar het gaat om het principe en met dat in mijn achterhoofd kan ik niet zomaar iets weggooien wat ''over datum is'' of waar een rotte plek op zit (fruit): die snij ik er wel uit.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:56

Ik kook bewust meer dan noodzakelijk is voor mijn gezin. Wat over is gaat in een bakje de vriezer in. Mijn lover is de hele week van de hut af en neemt die maaltijden dan mee in de auto. Wat de rest betreft. Er wordt hier zelden of nooit eten weggegooid en als er dan toch een minuscuul beetje over is dan vind mijn hond de groenten altijd erg lekker. Brood en broodbeleg gaat hier ook niet overstuur. Soms worden er wel dingen weggegooid, maar dat is dan als vriendlief mee is geweest met boodschappen doen en hij persé dat of dat produkt moest hebben. Terwijl hij weet als hij het niet verwerkt in iets ik het ook niet zal gebruiken, omdat het vaak dingen zijn die ik niet of nauwelijks gebruik.
Verder zijn we wel zuinig met elektriciteit en water (ik overdreven volgens vriendlief).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:01

tsja ik moet erg op de centen letten dus dan ben je automatisch ook veel zuiniger denk ik.
het eerste wat ik gekocht heb toen ik op mezelf woonde was een vriezer. ik haal 1 keer in de maand 'grote' boodschappen met mijn moeder of zus want zij hebben een auto en meerendeel van vers voer gaat de vriezer in, Vlees, brood, maar ook wel verse groenten als ik meer haal dan wat ik op kan voordat het bederft.
ik kook meestal wat grotere porties en vries een deel in om een andere keer op te eten , want koken voor 1 portie is niet altijd even makkelijk , meeste dingen zijn toch wel op porties van 2 tot 4 mensen.

vleeswaren haal ik niet te veel van , dat kan ik tussendoor ook nog wel eens halen. maar alles wat in de vriezer kan gaat in princiepe de vriezer in.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:25

superwoman schreef:
Karin schreef:
Ach, we leven toch al in een wegwerpmaatschappij. Dat beetje afval kan er ook nog wel bij. ;)

Je hebt afval en afval.
eten lijkt mij niet zo vreselijk schadelijk.
Die grote vriezer die mensen aanschaffen om hun eten te bewaren zou imo nog wel eens schadelijker kunnen zijn.

Maar het wordt wel voor Jan met zijn korte achternaampie geproduceerd en verbouwd en vervolgens niet/nauwelijks geconsumeerd.
Als men zou minderen met consumeren en daarop zou gaan letten heeft men in die opzichten wel voordelen :j
En dat heeft in mijn ogen weinig met een vriezer te maken :+
Wij hebben overigens ook geen grote vriezer maar ook geen grote energierekening :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:53

Ik gooi ook vrij veel weg. Ik let er wel altijd op dat wat het eerste opgaat wel datgene is met de kortste houdbaarheidsdatum. Maar bijv avondeten dat overblijft? Ik ben vaak zo moe en zo lui aan het eind van de dag dat ik het laat staan 's nachts en tja, dan moet ik het dus wel weggooien.

M'n man is nog erger, daar moet ik afentoe wel 's boos op worden ;) Hier is het ook water, thee/koffie, voor de rest niets. Nu toevallig dan een sapje, maar dat is ook voor het eerst in 2 jaar ofzo.