Gratis spullen van de sociale dienst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:15

Nog even over die tv. Het wordt als normaal beschouwd dat een huishouding beschikking heeft over een tv. Merendeel van de huishoudens heeft één of meerdere tv's in huis. Dat is mede een reden waarom gemeenten/sociale dienst dit toekennen.
Dit betekend dus niet dat ik de tv geen luxe artikel vind, maar dat is wel een argumentatie.

Rosita... dat weet ik dus niet... of je dan boven die grens valt, ik heb gelukkig zelf niet in die positie gezeten. Daar kan ik dus weinig over zeggen. Weet wel dat dat beeld wel steeds geschetst wordt. Ik weet echter dat vaker het geval is dat mensen die er recht op hebben deze hulp niet krijgen omdat ze niet de juiste wegen weten.

Ik ken ook verhalen vanuit de gemeente dat mensen weigeren hulp te aanvaarden omdat hun hele huishouding dan wordt bekeken. Mensen die zelf vinden dat ze het financieel moeilijk hebben en in media klagen over dat ze niet voldoende krijgen (moeten lopen ipv buskaart) maar hulp van de gemeente weigeren omdat ze niet hun hele hebben en houden uit de doeken willen doen.

Sorry dat ik steeds mijn berichten wijzig maar anders wordt het helemaal een onoverzichtelijke bende in mijn hoofd.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 08-12-09 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:17

Evelijn schreef:
KiWiKo schreef:
dus je hebt eigenlijk een groter koopkracht in de sociale dienst dan als je als hard werkende meneer een minimum salaris bijeen brengt?

Dat is wel een probleem... maar bijzondere bijstand kan je ook krijgen als je minimum salaris hebt. Daarvoor hoef je echt geen uitkeringstrekker voor te zijn. Echter zal die meneer het waarschijnlijk wel lastig vinden om aan te kloppen bij de sociale dienst. Die heeft ook zijn trots en helemaal omdat je vaak ook alles op tafel moet leggen (inkomen, uitgaven etc.) daar hebben velen geen zin in [of ze weten eigenlijk wel dat bij hun er ook niet alles wit aan toe gaat].

nah, dan zit je 100 euro per maand boven het minimum........ dan ben je echt het haasje :)

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:18

Die spullen krijgen asielzoekers met een verblijfsstatus niet van de gemeentelijke sociale dienst. Ze kunnen een geldbedrag lenen om huisraad van te kopen en moeten dit dan later terug betalen. Dit wordt dan automatisch op hun bijstandsuitkering ingehouden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:18

gohya schreef:
KiWiko
Op radio zie je de beelden niet.
Ze zeggen dat je op de hoogte moet kunnen blijven wat er allemaal in de maatschappij gebeurt.
Ik vind t.v. ook een luxe,maar zij denken er anders over.

dat is toch een rare redenering :D geef ze dan een puter, kunnen ze tenminste nog online solliciteren ergens :D

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:21

Al heb je 50 tv's in huis, als jij het kan betalen... prima! Maar ik zie werkelijk niet in dat een tv een must is en ervoor betaald moet worden...
Mensen die al jarenlang met een uitkering depressief thuiszitten, krijgen een tv! Schop deze mensen de buitenlucht in, de natuur in, ik ben ervan overtuigd dat dat beter werkt tegen een depressie dan alle soaps en ellende van tv.
En mensen die de taal niet spreken, ga verplicht koffiedrinken in een gemengde groep mensen en betaal dan de koffie... Is er sociaal contact, wordt de Nederlandse taal eigen gemaakt.. nee geef deze mensen een tv en ze kopen er een schotel bij, hup buitenlandse zenders, dag nederlandse inburgering

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:22

Shadow0 schreef:
Wat een afgunst. Als je dan toch kijkt naar wat andere mensen wel of niet hebben zou ik zeggen dat we het in verhouding tot zeg 80% van de wereld nog redelijk getroffen hebben, niet? Je had ook in Afghanistan of Somalie of Cambodja of China geboren kunnen worden. Als je voor je geboorte al Aids hebt, als je hele dorp is opgeblazen door concurerende drugsmaffia, je verdronken wordt omdat je een meisje bent, of je land in handen is van religieuze fanatici, waardoor je kansen al verkeken zijn voordat je ook nog maar 1 minuut hebt geleefd, DAT is pas niet eerlijk.

En dat die situaties voor een groot deel in stand worden gehouden door ons eigenste vrije westen, dat is niet eerlijk!

Het is niet alsof het je eigen prestatie is dat je hier geboren bent en niet daar, dat is puur geluk. En wees blij. De meeste mensen op de wereld hebben het minder getroffen. (En als je toch misstanden aan de kaak wilt stellen en gemeenschapsgeld wilt besparen, waarom worden we dan niet heel erg kwaad om de bonussen van de topmensen? Die krijgen wel meer dan een wasmachine, zelfs als ze een bedrijf naar de kl0te helpen. Da's pas oneerlijk.)

Afgunst, heeft niks met afgunst te maken.......... het heeft te maken met de besteding van onze belastingcenten........ Ik kan morgen geen nieuwe tv kopen hoor als deze kapot gaat, en ik ben bang dat ik ook niet bij de soos aan kan kloppen voor een nieuwe.

Kijk dat ze hun huis in moeten richten helemaal mee eens......... wasmachine, gasfornuis, koelkast kan ik helemaal inkomen........... maar een tv? kan ik niet bij :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:22

sanne222 schreef:
Die spullen krijgen asielzoekers met een verblijfsstatus niet van de gemeentelijke sociale dienst. Ze kunnen een geldbedrag lenen om huisraad van te kopen en moeten dit dan later terug betalen. Dit wordt dan automatisch op hun bijstandsuitkering ingehouden.

stelt mij alweer een hoop gerust :D

Anoniem

Re: Gratis spullen van de sociale dienst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:25

Mooie regeling! Jammer dat urgentie en deze regeling niet voor vrouwen met kinderen geldt die gaan scheiden en geen cent te makken hebben voor een huis in de vrije sector en de inrichting.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:26

faye schreef:
Mooie regeling! Jammer dat urgentie en deze regeling niet voor vrouwen met kinderen geldt die gaan scheiden en geen cent te makken hebben voor een huis in de vrije sector en de inrichting.

dat is dan niet eerlijk.......... of voor allemaal of voor niet een, lijkt me

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:28

Zoek via uitzendinggemist eens naar de documentaire "de onrendabelen" het is niet zo vrolijk aan de onderkant.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:36

KiWiKo schreef:
Afgunst, heeft niks met afgunst te maken.......... het heeft te maken met de besteding van onze belastingcenten........ Ik kan morgen geen nieuwe tv kopen hoor als deze kapot gaat, en ik ben bang dat ik ook niet bij de soos aan kan kloppen voor een nieuwe.
En dat is dus afgunst. "Jamaar zij hebben iets wat ik niet zou krijgen, oh nee!"

Als je wilt klagen over de belastingcenten, zou ik zeuren over dingen waar ook wat te halen valt. Dit is miezerig gerommel in de marge... ga klagen over bouwfraude, witteboordencriminaliteit, nutsbedrijven die worden verkwanseld. Daar worden miljarden weggetoverd ten koste van jouw belastinggeld.

(Het blijft opmerkelijk. Als iemand een tientje jat, moet hij aan de hoogste boom. Maar licht het land voor miljarden op, en je blijft gewoon een topmanager...)

Van mij mogen zij hun tv hoor. En als je echt zo krap zit dat je geen tv hebt en hij gaat kapot, mag je de mijne, ok? ( -> Aanbod geldt slechts voor Kiwiko en niet voor de rest van Bokt. ;) Ja, da's ook niet eerlijk!)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:40

sanne222 schreef:

Is dat echt zo?
Ik herinner mij dat de ouders van onze klas voor een vriendinnetje van mij en haar gezin toen zij een huis toegewezen kregen een heleboel meubilair ingezameld hebben,
maar da's al wel weer flink wat jaar geleden, dus misschien is dat daarom..

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:21

TE5: dat is toch heel wat anders? Dat hebben ouders zelf gedaan, is particulier geregeld. Lijkt me logisch dat dat niet ingehouden wordt op je uitkering.. :=

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:59

Wil je weten hoe het in jouw gemeente geregeld is met de bijstand en de bijzondere bijstand, zoek kan maar eens op google naar het minimabeleid van je gemeente. Daar vind je alle regelingen en voorzieningen, en de bijbehorende voorwaarden.

Mijn mening is dat mensen veel te snel oordelen.... asielzoekers hebben vaak jaren in een asielzoekerscentrum gezeten, mogen niet werken totdat ze hun diploma van de inburgeringscursus hebben gehaald, en kunnen dus geen cent sparen. Als ze dan het geluk hebben om een verblijfsstatus te krijgen en een huisje toegewezen, hebben ze dus echt geen geld om huisraad te kopen....
Ik vind het goed dat deze voorzieningen er zijn voor de mensen die het nodig hebben!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:06

In het dorp waar ik hiervoor woonde, was een gezin uit Somalie die kreeg een koelkast, maar ze vonden hem te klein en hebben hem terug gestuurd en hebben toen ook een grotere gekregen. Het zijn niet alleen dit soort gezinnen die spullen krijgen van de gemeente. Veel gezinnen in de bijstand krijgen een computer, abbo op een krant en andere dingetjes wat als je het opteld een leuk bedrag is.
Kan me best voorstellen dat een gezin die geen wasmachine kan betalen dit krijgt of in de vorm van een gunstige lening of voor wat hoort wat wederdienst. Bijvoorbeeld plantsoenen schoffelen, papier prikken, etc.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:10

Myukii schreef:
TE5: dat is toch heel wat anders? Dat hebben ouders zelf gedaan, is particulier geregeld. Lijkt me logisch dat dat niet ingehouden wordt op je uitkering.. :=

Ik geloof dat je niet begrijpt wat ik bedoel :)
Dat is zo, maar dat deden ze omdat ze anders in een leeg huis zouden komen te zitten. Dat wil zeggen dat ze waarschijnlijk geen geld te leen hebben gekregen, dat bedoel ik dus meer. (Ik weet niet of ik nu duidelijk ben?)

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:22

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar aantal jaren geleden (en regelgeving verandert snel!) heb ik gewerkt bij de Sociale dienst. Er was idd sprake van de 'om niet' regeling; een regeling waarbij mensen tot een bepaald, vastgesteld bedrag huisraad vergoed konden krijgen van de Soos. Maar... je kwam daar niet zo maar voor in aanmerking; je moest zowiezo een bijstandsuitkering hebben (dat is geen vetpot!) en aantoonbare schulden hebben. Mensen die dus op bijstandsniveau zaten een geen schulden hadden, kwamen daarvoor dus NIET in aanmerking. Ik heb dus bijstandmoeders die het goed probeerden te doen en geen schulden hadden, de deur moeten wijzen en mensen die er een potje van maakten alles moeten toekennen. Dit is 1 van de redenen geweest dat ik met deze baan gestopt ben. Nogmaals, ik weet dus niet hoe het nu geregeld is; hopelijk beter, maar toen vond ik de wetgeving absoluut niet passend. Ik lees hier ook een aantal zaken waardoor ik het idee krijg dat niet iedereen een goed beeld heeft van de gemiddelde bijstandgerechtigde (en waar mijn bericht misschien zelfs aan bijdraagt), dus ik wil dat graag nuanceren. Natuurlijk word er fraude gepleegd met bijstandsuitkeringen, maar over het algemeen genomen ben ik van mening dat het nogal wat moeite kost om uberhaupt een dergelijke uitkering te krijgen; je moet volledige inzage geven in al je in- en uitgaven en dat periodiek voor de duur van de uitkering. Privebezit wordt ook als inkomsten gezien, dus gekort op je uitkering (denk aan autos, eigen huis etc). Verder wordt continue bekeken (en met het huidige beleid is dat alleen maar strenger geworden) hoe je onafhankelijk van een uitkering kunt zijn of komen. Dat een bouwvakker hard zou moeten werken voor hetzelfde inkomen is volkomen koeiepoep; de gemiddelde bouwvakker verdient behoorlijk lekker door alle klussen die hij zwart kan doen!
Maar goed, ik snap de redenering er achter wel; mensen zijn bang dat hun belastingcenten worden weggegeven aan mensen die te lui zijn om te werken. En misschien gebeurt dat ook wel, maar het overgrote deel gaat echt wel naar mensen die er niet om gevraagd hebben in de bijstand te komen. Ik ben daar meer dan genoeg voorbeelden van tegengekomen. Armoede in Nederland bestaat dus echt wel..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:53

Yildiz, is het de bedoeling om zwart te werken en te klussen? Nee toch zeker! Ken tientallen mensen met uitkering die keihard werkhuisjes poetsen, zwart! Maar dáár moet toch niet op berekend worden, zou mooi zijn!
De bouwvakker die ik noemde, bedoelde ik als voorbeeld. Iemand die retezwaar werk doet en zich helemaal de kolere werkt, zit echt niet enorm ver boven de grens hoor, maar wel hoog genoeg om niets te 'krijgen', ook niet voor hun kinderen. Moeten wel alle kosten betalen, computers aanschaffen etc etc.
Wat jij beschrijft, de bijstandmoeders die keihard hun best doen hun kind goed op te voeden en door omstandigheden niet kunnen werken, krijgen idd ook niets, behalve wat kortingen her en der.
Maar een kneier en knoeier, die er 1 grote puinhoop van maakt, schuld na schuld, niet willen werken etc... dát zijn de lui die álles krijgen, van materialen tot gratis rechtshulp en noem het allemaal maar..Ik kan me goed voorstellen dat je bent gestopt met daar werken, zou het enorm frustrerend vinden die mensen die het écht nodig hebben de deur te moeten wijzen en de lui die er een potje van maken een inboedel te bieden, die ze vervolpgens weer verpatsen voor drank en/of drugs ( ja, ken serieus zo'n geval en het jaar erop kwam er weer een nieuwe inboedel)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:58

Computer kun je ook via de gemeente krijgen :j
Het is tegenwoordig een eerste levensbehoefte. Via de computer kun je weer een baan vinden etc.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 08:59

Jup idd, maar wel met een inkomen onder een bepaalde grens, waar je als éénverdiener met een 40 urige job al snel weer nét boven zit en deze zelf mag aanschaffen..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:00

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:
En dat is dus afgunst. "Jamaar zij hebben iets wat ik niet zou krijgen, oh nee!"

Als je wilt klagen over de belastingcenten, zou ik zeuren over dingen waar ook wat te halen valt. Dit is miezerig gerommel in de marge... ga klagen over bouwfraude, witteboordencriminaliteit, nutsbedrijven die worden verkwanseld. Daar worden miljarden weggetoverd ten koste van jouw belastinggeld.

(Het blijft opmerkelijk. Als iemand een tientje jat, moet hij aan de hoogste boom. Maar licht het land voor miljarden op, en je blijft gewoon een topmanager...)

Van mij mogen zij hun tv hoor. En als je echt zo krap zit dat je geen tv hebt en hij gaat kapot, mag je de mijne, ok? ( -> Aanbod geldt slechts voor Kiwiko en niet voor de rest van Bokt. ;) Ja, da's ook niet eerlijk!)

hahahaha ik zal het onthouden :) ............. er gaat zo ontzettend veel geld weg in de BV Nederland naar onzinnige dingen. Ik vind het niet erg om minima bij te staan, maar mijn visie op het geheel is dat ik vind dat een hardwerkende stratenmaker die net boven die grens zit eerder een break verdient dan iemand in de soos. Ik vind dat die bijstandsmoeder eerder een break verdient dan die aso die gewoon niet wil........ maargoed das mijn bescheiden mening :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:14

Ach het zou me niks verwonderen. In Nederland delen we graag uit. Mijn vader kwam te overlijden en ik had een rollator die hij 1 x had gebruikt, niemand die hem terug wilde. Een vrouw wilde een traplift en kwam ervoor in aanmerking. Iemand bij haar in de straat had hem niet meer nodig en ze stelde zelf voor om die te krijgen, nee hoor ze moest en zou een nieuwe. Als iemand een nieuwe rolstoel krijgt wordt in sommige delen van het land de oude niet eens meer opgehaald. Bij sommige gemeentes krijg je standaard boven een bepaalde leeftijd een fiets met motor. Enzo voort enzovoort enzovoort.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:33

Dit geldt niet alleen voor buitenlanders/asielzoekers hoor. Ook voor NL'ers :j
Mijn ex-schoonmoeder met MPS kreeg ook vanalles voor elkaar bij de soos...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:19

Ik geloof niet dat het voor iemand hier in te schatten is hoe iemand zich voelt die uit een oorlogsgebied komt, geliefden kwijt geraakt is, wellicht zelf aangerand of verwond, vaak psychisch verwond

Op een tv kan zo iemand zien hoe het thuis gaat, en wellicht ook wat er hier gebeurt.
Als zo iemand in 1950 een tv gekregen had was het luxe geweest. Dat mensen waar in iedere kamer en slaapkamer een breedbeeld tv staat dat zo durven te noemen, vind ik nogal schokkend.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:56

KiWiKo schreef:
............. er gaat zo ontzettend veel geld weg in de BV Nederland naar onzinnige dingen.

Helemaal waar hoor, maar het meeste geld stroomt weg via de bovenkant, en niet aan de onderkant. Als je de stratenmaker wilt belonen (en terecht :j ), mag het wat mij betreft weggehaald worden bij ieder die meer dan een paar ton per jaar opstrijkt - geen mens is zo nuttig om dat werkelijk te verdienen. (Ja, ze werken best hard hoor, maar veel stratenmakers ook.)