Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:08

Ik denk ook dat de MG overschat is en de Qkoorts onderschat.

Ben er zelf even ingedoken omdat er in mijn omgeving een besmet bedrijf is en ik een aangeboren hartafwijking heb dat mij vatbaarder maakt voor complicaties bij Qkoorts.

Dus ja, weet nog niet heel veel van, maar ben er niet heel erg gerust op.

Over het ruimen, ik neem aan dat ze zoeits doen in uiterste gevallen en als ze gezonde dieren doden ze dit niet voor niets doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:16

Yucca schreef:
Over het ruimen, ik neem aan dat ze zoeits doen in uiterste gevallen en als ze gezonde dieren doden ze dit niet voor niets doen.

Helaas ben ik het daar niet mee eens, door gevallen in het "verleden".
Soms zit er een andere reden achter ipv de gezondheid voor mens en dier...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:21

Kan je me vertellen welke dit zijn, ben daar wel nieuwsgierig naar!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 16:54

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2001/01/11/B067.htm

Citaat:
Dierenbescherming

Protest ingediend bij minister

11/01/01
Heeft in Nederland een koe BSE, dan worden alle andere op de boerderij aanwezige dieren 'preventief geruimd'. De Dierenbescherming heeft ernstige bezwaren tegen deze aanpak. Met deze maatregel gaat de Nederlandse overheid namelijk verder dan in Europa is vereist. Het gaat hier om het voortijdig doden van gezonde dieren. De BSE-tests die vervolgens worden uitgevoerd op de preventief geruimde dieren, hebben nog nooit een nieuw geval van BSE opgeleverd. Er is geen sprake van doden in het kader van het bestrijden van een besmettelijke ziekte, want BSE is geen besmettelijke ziekte. Ook is er geen sprake van doden in het belang van mens of dier.
De mogelijkheid het dier te zijner tijd bij het slachthuis op BSE te testen is een reëel alternatief. Zeker nu de capaciteit voor het testen van koeien op BSE op peil is, zien wij geen enkele reden meer waarom ingeval van BSE alle andere aanwezige dieren voortijdig geslacht moeten worden. Het alleen preventief ruimen van runderen van dezelfde jaargang en de generatie voor en na de BSE-koe neemt onze bezwaren uiteraard niet weg. Op 10 januari hebben wij een brief gestuurd aan minister Brinkhorst van Landbouw. Daarin vragen wij de bewindsman met klem om te stoppen met het preventief ruimen.

politieke redenen dus.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:03

Maar BSE is geen besmettelijke ziekte, Q koorts toch wel, of heb ik het nu mis?

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:05

Yucca schreef:

BSE is wel besmettelijk, maar dan alleen via het eten ed van materiaal dat besmet is. Via veevoer waar BSE materiaal in verwerkt zit bijvoorbeeld. Qkoorts is een bacterie en overdraagbaar wanneer deze vrijkomt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 18:18

Yucca schreef:

jawel, maar het ging mij om je reactie
Citaat:
ik neem aan dat ze zoeits doen in uiterste gevallen en als ze gezonde dieren doden ze dit niet voor niets doen.

Dat "aannemen" doe ik iig niet zomaar ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:11

Nikka schreef:
@ Anastasia als je het stuk verder leest zie je dat het de tekst van de PVD is.

Weet ik, maar dat vetgedrukte dat is toch ook geen optie.....
De PvdD die blaat maar weer eens wat, in hoeverre hebben ze over de consequenties nagedacht.
Ik denk namelijk dat een besmet bedrijf beter geruimd kan worden, dan dat ze een fokverbod gaan instellen voor alle bedrijven.

De beelden van de MKZ-crisis staan me nog op het netvlies.
En daar werden ook de ''nog'' gezonde bedrijven geruimd.

Door alleen de geinfecteerde haarden te ruimen wordt verspreiding tegen gegaan.
Het bedrijf wordt uiteindelijk wel grotendeels gecompenseerd.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 19:51

Rot als je het hebt, maar het word wel gehyped he?
Ik bedoel eerst de Mexicaanse griep, nu dit weer. Dit is al wel langer in Nederland maar nu is het in een keer een probleem? Geiten inenten prima, maar ze afmaken.. Nee..
Wat volgend jaar, het Albino Virus?

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:40

Maar ik vind het wel goed dat ze iets doen. Ik bedoel, het is niet goed als het virus zich verspreid.
En waarom heeft het kabinet niet eerder iets gedaan? Met inenten van geiten?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:44

Bij ons heeft de VA vanmiddag bloed afgenomen bij de koeien, testen op Q-koorts.

Ik vind dat ze de gezonde beesten niet mogen ruimen. :n

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:46

Citaat:
Kabinet maakt Q-koortsbedrijf toch openbaar
10 dec 2009 19:00

Het kabinet gaat toch bekendmaken welke schapen- en geitenhouderijen besmet zijn met Q-koorts.

Alle Kamerfracties drongen hier vandaag op aan. Veehouders en samenleving zijn gebaat bij 'volledige transparantie', zei Verburg. Wel moet openbaarmaking zorgvuldig gebeuren. "Bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn." Eerder was het kabinet tégen openbaarmaking, uit privacy-overwegingen en omdat onduidelijk was wat dit zou bijdragen.

De Kamer debatteerde vandaag met de ministers Gerda Verburg (LNV) en Ab Klink (VWS) over de bestrijding van de Q-koorts. Vrijwel alle fracties steunden het jongste besluit om drachtige, besmette dieren te ruimen. Toch was er ook kritiek, met name over de vele, nog bestaande onduidelijkheden. De linkse oppositie en coalitiepartij PvdA vonden dat het kabinet eerder maatregelen had kunnen en dus moeten nemen. Marianne Thieme (PvdD) verweet het kabinet 'dood door schuld', omdat informatie is achtergehouden. Ze kondigde een motie van wantrouwen aan, maar geen enkele fractie steunt deze.

De SP en PvdA willen dat er snel een parlementair onderzoek komt naar de aanpak van Q-koorts sinds 2007. Vandaag was nog onduidelijk of hiervoor een meerderheid bestaat. Die is er wel voor een algeheel aanvoerverbod. Vrijwel alle fracties riepen op om gezonde dieren, indien mogelijk, niet te ruimen. Verburg laat bekijken of drachtige, niet besmette geiten buiten het gevaccineerd gebied tóch ingeënt kunnen worden. Op een vraag van het CDA over het fokverbod zei ze dat dit tijdelijk is; na ruiming wordt dit verbod opnieuw bekeken.

Lynske78

miloetje schreef:
Ik bedoel eerst de Mexicaanse griep, nu dit weer. Dit is al wel langer in Nederland maar nu is het in een keer een probleem? Geiten inenten prima, maar ze afmaken.. Nee..

Dit is geen MG. MG is een virus waar je ziek van wordt en waar je normaal gesproken na een week weer beter bent. Q-koorts is een bacterie .
Mensen die deze bacterie oplopen kunnen jaren ernstig ziek zijn. En 10 jaar na de eerste besmetting nog sterven aan deze bacterie. Voor sommige mensen is dit zo ingrijpend dat ze niet meer kunnen werken e.d en zich vaak ziek voelen.
Onderschat deze bacterie niet en het is geen hype maar levensgevaarlijk.

annastasia

omdat jullie dicht bij het getroffen geitenbedrijf zitten?
Wat als blijkt dat de koeien antistoffen hebben gevormd, of is jullie verder geen infomatie verstrekt......

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 20:50

Waarom met Q-koorts niet gewoon testen. Er is een goede test beschikbaar. Waarom niet alle dieren testen en die dieren laten afmaken. Je kunt beter van gezonde dieren afblijven.

Tries, het vaccine is niet getest op drachtige dieren. Mare overal in Nederland worden drachtige dieren geënt. Morgen ga ik mijn eigen 6 drachtige schapen ook enten. De rest van de kudde geiten en schapen gaat vanaf morgen bij de bok of ram.

Overigens met een fokverbod gaat de markt kapot. Dat is toch ook niet de bedoeling? Ik ben er van overtuigt dat het een vervelende ziekte is. Maar niemand is er bij gebaat als bedrijven zo'n optater krijgen. Toen met de MKZ hebben we jaren moeten herstellen en heeft het een hoop bedrijven in de problemen gebracht.

En let wel, dit is een overheidsprobleem. 2 jaar geleden zagen ze dit aankomen. Ik ga ervanuit dat de overheid ons ook gewoon schadeloos gaat stellen. Ik vind het niet correct dat ik nog steeds zelf de kosten moet dragen om onze veearts te laten komen om te enten. Ik neem m'n verantwoordelijkheid, word het niet eens tijd dat we daar in gesteund worden?
Bedrijven waar nu bedrijven gedwongen gezonde dieren moeten ruimen omdat de overheid te laks was met het bestellen van vaccinaties. Die bedrijven hebben recht op overleving.

Van het voorjaar Mei/Juni zijn we al getest. Toen zijn onze 55 dieren vrij verklaard. Hadden we toen kunnen enten. Intussen kan er al zo veel veranderd zijn.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 20:51

Woon in de kop van Drenthe, dus niet dichtbij. Volgens mij gewoon voorzorg... Verder geen informatie, zal ik m'n vriend even moeten vragen...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:17

kuzznathalie schreef:
Woon in de kop van Drenthe, dus niet dichtbij. Volgens mij gewoon voorzorg... Verder geen informatie, zal ik m'n vriend even moeten vragen...

Als je dat zou willen doen, graag.

Runderen hebben van nature de Q-fever bacterie ook bij zich (Coxiella burnetii), maar waarom ze dat dan in verband willen brengen.............. of juist, waarom nu in deze tijd.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:30

Als ruderen hem bij zich dragen kunnen ze het toch net zo goed versprijden.
Dus vind ik dat deze inderdaat ook erbij moeten betrekken.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:31

er zat iets bij waardoor runderen weer een aparte groep werd, en dus anders als de geiten.
maar daar moet ik eens heel diep over nadenken........................

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 21:37

Nou, vriend gevraagd, maar het was gewoon dat ze uitgekozen zijn voor onderzoek. Verder weinig extra informatie. Gewoon uit voorzorg en ook voor andere onderzoeken naast de Q-koorts hebben ze bloed afgenomen, bij verschillende koeien. Oud, jong, drachtig, niet drachtig. Dus gewoon algemeen onderzoek. Including Q-koorts.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 00:52

miloetje schreef:

ik merk dat jij duidelijk geen verstand er van hebt. het is zo duidelijk geen hype. iets wat MG wel is. ik had zo veel malen liever de MG gehad als dat ik nu Q-koorts heb. Ze kunnen niets voor mijn doen. het moet vanzelf uit mijn lichaam gaan. en dat kan maanden, jaren duren. en tja, al die tijd ben ik moe, sneller ziek, langer ziek (voorheen was ik 3/4 dagen verkouden. nu al 2 weken.)
ik heb net gewerkt, ben er dood moe van.

Ik wilde kijken wat voor reacties er gegeven waren in dit toppic. maar nee, niet al te leuk.
En nee, ik vind het ook niet leuk voor de geiten. maar dan had het kabinet eerder in moeten grijpen. het is sneu, maar met koeien en varkens gebeurd hetzelfde, alleen was het allang gebeurd.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 01:14

Is het goed te praten Jolandaa dat juist na al die drama's met koeien en geiten we niks geleerd hebben.

Je beseft het niet misschien. Maar die mensen verliezen een hoop, die dieren verliezen hun leven. Naja daarna voelen ze niks meer. Maar die mensen, veel van die dieren hebben ze al 5 of 10 jaar. Komt er morgen iemand aan je deur die roept, kom ik ga je hond afmaken want er worden mensen ziek van. Dan wil je toch ook de onderste steen boven? Dan wil je toch ook dat alle opties zijn afgewogen.

Nu kijken we naar de korte termijn, maar op lange termijn is dit het misschien niet. Ik vind het heel vervelend voor al die mensen die ziek zijn en misschien blijven... Maar dat is geen excuus om niet alle opties af te wegen. Het blijven levens van dieren en menselijke gevoelens waar je het over hebt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 09:32

ja dat zou ik ook graag willen.

Er kan niet meer op lange termijn naar gekeken worden. het is al 3 jaar een lange termijn en nooit is er iets gedaan. Dus zullen er andere maatregelen genomen worden. Het is niet eerlijk tegen over de dieren nee. maar als je weet dat je dieren Q-koorts hebben dan had ik ze zelf al opgeruimd. ja toch? de boer is verantwoordelijk voor zijn dieren. en daar word niet naar gekeken. sommige boeren zijn erg netjes en waarschuwen mensen. maar niet iedereen doet dat. de goede boeren gaan onder voor de 'slechte'. Sorry hoor, maar als mijn paard droest of wat dan ook zou hebben zou ik daar meteen iets aan laten doen en zorgen dat het apart gezet word van de rest.

de overheid had al veel eerder iets kunnen doen, maar daar zeijn ze te lax mee geweest. Mexicaanse Griep 'was' belangrijker. Ik hoop dat de schade verhaalt kan worden op de overheid. de boeren (en wij patiënten) zijn de dupe. ook de geiten lijden eronder.

Zou jij als boerzijnde liever 1 geit willen besparen in ruil voor 30 patiënten die Q-koorts krijgen?

(het is níet aanvallend bedoeld, ik ben een beetje snel geïrriteerd, ben snel moe en kan dus niets tot weinig hebben (ook bijwerking ))

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:00

voor zoverik weet konden de boeren weinig doen omdat vaccin niet beschikbaar was.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 10:52

Jolandaa_ schreef:
ja dat zou ik ook graag willen.

Er kan niet meer op lange termijn naar gekeken worden. het is al 3 jaar een lange termijn en nooit is er iets gedaan. Dus zullen er andere maatregelen genomen worden. Het is niet eerlijk tegen over de dieren nee. maar als je weet dat je dieren Q-koorts hebben dan had ik ze zelf al opgeruimd. ja toch? de boer is verantwoordelijk voor zijn dieren. en daar word niet naar gekeken. sommige boeren zijn erg netjes en waarschuwen mensen. maar niet iedereen doet dat. de goede boeren gaan onder voor de 'slechte'. Sorry hoor, maar als mijn paard droest of wat dan ook zou hebben zou ik daar meteen iets aan laten doen en zorgen dat het apart gezet word van de rest.

de overheid had al veel eerder iets kunnen doen, maar daar zeijn ze te lax mee geweest. Mexicaanse Griep 'was' belangrijker. Ik hoop dat de schade verhaalt kan worden op de overheid. de boeren (en wij patiënten) zijn de dupe. ook de geiten lijden eronder.

Zou jij als boerzijnde liever 1 geit willen besparen in ruil voor 30 patiënten die Q-koorts krijgen?

(het is níet aanvallend bedoeld, ik ben een beetje snel geïrriteerd, ben snel moe en kan dus niets tot weinig hebben (ook bijwerking ))

Bedenk wel dat het gaat om het inkomen van die boer. Die boer kan van alles willen, maar het moet wel mogelijk zijn, want hij kan niet zomaar terug vallen op een uitkering.

Nu de overheid zich ermee gaat bemoeien zou het financieel wsl makkelijker zijn om zeker de besmette dieren te "ruimen"

Als het mogelijk is om de gezonde dieren te houden, zonder extra risico op die q-koorts vind ik wel dat dit gedaan moet worden.
Het gaat imo om de dieren, maar ook om de boer. Zijn gezondheid wordt er ook niet beter van als hij zijn hele bedrijf incl gezonde dieren moet afmaken.