Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Dierenbescherming
Protest ingediend bij minister
11/01/01
Heeft in Nederland een koe BSE, dan worden alle andere op de boerderij aanwezige dieren 'preventief geruimd'. De Dierenbescherming heeft ernstige bezwaren tegen deze aanpak. Met deze maatregel gaat de Nederlandse overheid namelijk verder dan in Europa is vereist. Het gaat hier om het voortijdig doden van gezonde dieren. De BSE-tests die vervolgens worden uitgevoerd op de preventief geruimde dieren, hebben nog nooit een nieuw geval van BSE opgeleverd. Er is geen sprake van doden in het kader van het bestrijden van een besmettelijke ziekte, want BSE is geen besmettelijke ziekte. Ook is er geen sprake van doden in het belang van mens of dier.
De mogelijkheid het dier te zijner tijd bij het slachthuis op BSE te testen is een reëel alternatief. Zeker nu de capaciteit voor het testen van koeien op BSE op peil is, zien wij geen enkele reden meer waarom ingeval van BSE alle andere aanwezige dieren voortijdig geslacht moeten worden. Het alleen preventief ruimen van runderen van dezelfde jaargang en de generatie voor en na de BSE-koe neemt onze bezwaren uiteraard niet weg. Op 10 januari hebben wij een brief gestuurd aan minister Brinkhorst van Landbouw. Daarin vragen wij de bewindsman met klem om te stoppen met het preventief ruimen.
Yucca schreef:Maar BSE is geen besmettelijke ziekte, Q koorts toch wel, of heb ik het nu mis?
Nikka schreef:@ Anastasia als je het stuk verder leest zie je dat het de tekst van de PVD is.
Citaat:Kabinet maakt Q-koortsbedrijf toch openbaar
10 dec 2009 19:00
Het kabinet gaat toch bekendmaken welke schapen- en geitenhouderijen besmet zijn met Q-koorts.
Alle Kamerfracties drongen hier vandaag op aan. Veehouders en samenleving zijn gebaat bij 'volledige transparantie', zei Verburg. Wel moet openbaarmaking zorgvuldig gebeuren. "Bedrijven moeten weten waar ze aan toe zijn." Eerder was het kabinet tégen openbaarmaking, uit privacy-overwegingen en omdat onduidelijk was wat dit zou bijdragen.
De Kamer debatteerde vandaag met de ministers Gerda Verburg (LNV) en Ab Klink (VWS) over de bestrijding van de Q-koorts. Vrijwel alle fracties steunden het jongste besluit om drachtige, besmette dieren te ruimen. Toch was er ook kritiek, met name over de vele, nog bestaande onduidelijkheden. De linkse oppositie en coalitiepartij PvdA vonden dat het kabinet eerder maatregelen had kunnen en dus moeten nemen. Marianne Thieme (PvdD) verweet het kabinet 'dood door schuld', omdat informatie is achtergehouden. Ze kondigde een motie van wantrouwen aan, maar geen enkele fractie steunt deze.
De SP en PvdA willen dat er snel een parlementair onderzoek komt naar de aanpak van Q-koorts sinds 2007. Vandaag was nog onduidelijk of hiervoor een meerderheid bestaat. Die is er wel voor een algeheel aanvoerverbod. Vrijwel alle fracties riepen op om gezonde dieren, indien mogelijk, niet te ruimen. Verburg laat bekijken of drachtige, niet besmette geiten buiten het gevaccineerd gebied tóch ingeënt kunnen worden. Op een vraag van het CDA over het fokverbod zei ze dat dit tijdelijk is; na ruiming wordt dit verbod opnieuw bekeken.
miloetje schreef:Rot als je het hebt, maar het word wel gehyped he?
Ik bedoel eerst de Mexicaanse griep, nu dit weer. Dit is al wel langer in Nederland maar nu is het in een keer een probleem? Geiten inenten prima, maar ze afmaken.. Nee..
Wat volgend jaar, het Albino Virus?
kuzznathalie schreef:Woon in de kop van Drenthe, dus niet dichtbij. Volgens mij gewoon voorzorg... Verder geen informatie, zal ik m'n vriend even moeten vragen...
miloetje schreef:Rot als je het hebt, maar het word wel gehyped he?
Ik bedoel eerst de Mexicaanse griep, nu dit weer. Dit is al wel langer in Nederland maar nu is het in een keer een probleem? Geiten inenten prima, maar ze afmaken.. Nee..
Wat volgend jaar, het Albino Virus?
Jolandaa_ schreef:ja dat zou ik ook graag willen.
Er kan niet meer op lange termijn naar gekeken worden. het is al 3 jaar een lange termijn en nooit is er iets gedaan. Dus zullen er andere maatregelen genomen worden. Het is niet eerlijk tegen over de dieren nee. maar als je weet dat je dieren Q-koorts hebben dan had ik ze zelf al opgeruimd. ja toch? de boer is verantwoordelijk voor zijn dieren. en daar word niet naar gekeken. sommige boeren zijn erg netjes en waarschuwen mensen. maar niet iedereen doet dat. de goede boeren gaan onder voor de 'slechte'. Sorry hoor, maar als mijn paard droest of wat dan ook zou hebben zou ik daar meteen iets aan laten doen en zorgen dat het apart gezet word van de rest.
de overheid had al veel eerder iets kunnen doen, maar daar zeijn ze te lax mee geweest. Mexicaanse Griep 'was' belangrijker. Ik hoop dat de schade verhaalt kan worden op de overheid. de boeren (en wij patiënten) zijn de dupe. ook de geiten lijden eronder.
Zou jij als boerzijnde liever 1 geit willen besparen in ruil voor 30 patiënten die Q-koorts krijgen?
(het is níet aanvallend bedoeld, ik ben een beetje snel geïrriteerd, ben snel moe en kan dus niets tot weinig hebben (ook bijwerking ))