Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Meer veiligheid op straat heb je zelf in de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:47

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik zelf nog nooit iemand in elkaar geslagen heb zien worden terwijl er 10 mensen omheen stonden en stonden te kijken. Mijn ervaring is dat het gebeurt op achteraf plekjes, een situatie waar je geen 10 man om hulp kan vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:50

Dat is mijn ervaring niet. Ik heb gelukkig niet veel met geweld te maken gehad, maar ik heb een incident in een stampvolle trein gezien, en ik ben ooit een keer lastig gevallen voor school met talloze leerlingen eromheen.
En de conducteur is toch een duidelijk voorbeeld dat het dus wel voorkomt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:56

Van de zomer nog op een festival werd een meisje in elkaar geslagen: er waren zo'n 50 mensen om haar heen. 3 mannen grepen gelijk in en de jongens werden over gedragen aan de politie. (en ik moest met nog iemand eerste hulp verlenen, want ze was goed hard geraakt in haar gezicht... ). Gelukkig stapten veel mensen ook op de politie af om zich te melden als getuige :)

Ik weet van mijzelf dat ik wél wat doe. Ik spreek absoluut medemensen aan om te doen. En ik grijp ook gerust zelf in als het om wat jongere mensen gaat (tegen een beer van een vent kan ik niet op dus dan bel ik 112, maar een 12 jarige puber die nog niet zo groot is durf ik nog wel aan := Als ik kids met elkaar zie vechten, ga ik er ook gelijk tussenstaan. Goed, zijn maar kinderen. Maar toch... er fietsen heel veel mensen wél door.... )
Maar toekijken? nee :n Ik zit tevol adrenaline.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:23

Eleionomae schreef:
ja tuurlijk zou ik dat willen, maaar ik zou dan weer niet willen dat een ander daardoor ook nog eens kapot wordt geslagen... En daarom geeft het mij schuldgevoelens.. Ik wil best helpen, maar op mijn manier en als ik dat niet doe ben ik blijkbaar een asociaal. Dat is hoe die reclame bij mij overkomt. Omdat ik zelf niet in elkaar gemept wil worden omdat je nou eenmaal met dit soort dingen niet op je medemens moet vertrouwen.. Want grote kans dat als jij opstaat om te helpen, die 10 anderen dat niet doen en er dus 2 in elkaar geslagen mensen zijn. En dat is toch ook niet wat je wil?

Jij bent bang voor een blauw oog, dus de andere mag dan wel afgeranselt worden??
Dat is gewoon egoistisch.. Wat als jij in die situatie zou zitten? dan zou jij toch ook heel graag willen dat iemand het voor je opnam?
Maar nee, je medemens is bang voor een blauwe plek dus je mag lekker gaan creperen.... :)

Ik heb eigenlijk het idee dat mensen steeds agressiever worden.. En waarom? men word er neit op aangesproken.. Iedereen loopt weg en doet alsof ze het niet zien!
Eigenlijk belachelijk..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:03

De titel was voor mij al prikkelend genoeg om eens te kijken en bij mij komen idd ook de haren overeind.

Zelf ben ik jaren geleden in de trein in elkaar geslagen door een groep kinderen tot jongeren. Er zaten meer mensen in de coupe maar iedereen dook zijn krant in. Er was op die trein een camera en er is schijnbaar ook een rechtzaak geweest (ik heb aangifte gedaan) maar aangezien de jongste echt nog erg jong was, wat komt er van zoiets?

Verder ben ik op een zonnige zomerdag bij het plaatselijke zwembad lastig gevallen door een groep jongens van zeker 10 jaar jonger, ik was behoorlijk zwanger en lag naast de uitkijkpost van de badmeester. Geen kip die iets deed, het hele gras lag vol met bezoekers en de badmeester keek er dus zo op.

Voorheen was ik de eerste die bij incidenten zou ingrijpen maar door wat er met mezelf is gebeurd ben ik ook angstig geworden.

Er zijn groepen waar de politie niet eens tegen op durft te treden, moet ik dan wel de stoere griet uithangen? Ik wil 's avonds ook terugkomen bij mijn gezin.
Ik hou me wel bij het bijsturen van mijn eigen leerlingen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:04

Ja maar als je er tussen gaat staan, je verdedigd jezelf en degene op de grond en wie loopt er op het einde van de dag met een strafblad en op elk moment een oproep om voor te komen rond... Je mag ook niks meer terug doen, ook al is het uit zelfverdediging.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:05

Urielle schreef:
De titel was voor mij al prikkelend genoeg om eens te kijken en bij mij komen idd ook de haren overeind.

Zelf ben ik jaren geleden in de trein in elkaar geslagen door een groep kinderen tot jongeren. Er zaten meer mensen in de coupe maar iedereen dook zijn krant in. Er was op die trein een camera en er is schijnbaar ook een rechtzaak geweest (ik heb aangifte gedaan) maar aangezien de jongste echt nog erg jong was, wat komt er van zoiets?

Verder ben ik op een zonnige zomerdag bij het plaatselijke zwembad lastig gevallen door een groep jongens van zeker 10 jaar jonger, ik was behoorlijk zwanger en lag naast de uitkijkpost van de badmeester. Geen kip die iets deed, het hele gras lag vol met bezoekers en de badmeester keek er dus zo op.

Voorheen was ik de eerste die bij incidenten zou ingrijpen maar door wat er met mezelf is gebeurd ben ik ook angstig geworden.

schandalig hoor, die vent had heus wel wat kunnen doen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:24

Ik ken mezelf. Ik loop in zulke situaties niet weg, dan zelf maar een paar klappen opvangen/uitdelen, als ik hiermee iemand anders kan redden. Je weet namelijk op dat moment niet of het levensbedreigend word of niet. Met uitgaan laatst ook, een jongen, 20 man die er boven op dook, die jongen was ook paar keer iets of wat vervelend geweest, maar ik was wel een van de weinigen, met hulp van de security, die hem er tussenuit hebben kunnen trekken. Mijn adrenaline denkt dan voor me, en dan grijp ik ook direct in. Heb het al meerdere keren gehad, op een of andere manier lijk ik zulke dingen ook gewoon aan te trekken.. Ik ben heel eerlijk, ik eindig liever in het ziekenhuis, dan dat ik wegloop, en hun het leven van een ander nemen...Nu moet ik zeggen dat ik mijn lengte en kracht ook wel mee heb. Heb al aantal keer mensen gehad die snel d'r vandoor gingen..Ik besef me ook dat dat een keer misschien niet goed afloop, maar so be it...

Helaas worden we met zijn allen steeds banger, en staan we erbij en kijken ernaar terwijl er dagelijks onnodig mensen sterven door nalatigheid van omstanders...:n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:15

__Laura schreef:
Ik snap wat de bedoeling is. Maar wie durft er iets van te zeggen als 3 kerels iemand aan het slaan zijn?

Ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:17

Amanda_T schreef:
Helaas worden we met zijn allen steeds banger, en staan we erbij en kijken ernaar terwijl er dagelijks onnodig mensen sterven door nalatigheid van omstanders...:n

Dat is onzin.

Iemand die doodgestoken wordt sterft door doodsteken. Niet door een omstander die wel/niets zegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 17:17

Huertecilla schreef:
__Laura schreef:
Ik snap wat de bedoeling is. Maar wie durft er iets van te zeggen als 3 kerels iemand aan het slaan zijn?

Ik.

en ik zou naast je staan om er ook wat van te zeggen :j

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:13

Huertecilla schreef:
Amanda_T schreef:

Dat is onzin.

Iemand die doodgestoken wordt sterft door doodsteken. Niet door een omstander die wel/niets zegt.

Denkt dat ze bedoelt dat als een omstander zou ingrijpen het misschien minder erg zou zijn..
En dan misschien wel geen dodelijk afloop zou hebben

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:17

Huertecilla schreef:

De verantwoordelijkheid van de een sluit die van de ander niet uit. Je bent niet schuldig aan het doodsteken, maar als je niet ingrijpt terwijl je ziet dat het gebeurt, ben je wel degelijk verantwoordelijk voor dat niet-ingrijpen EN de consequenties die daaraan verbonden zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:50

Je kan ook stellen dat degene die daar liep verantwoordelijk is voor daar te lopen... :)

En voor ik half bokt over me af krijg. Ik vind niet dat iemand verantwoordelijk is voor het feit dat hij of zij neergestoken is, het is maar om te laten zien hoe ver je verantwoordelijkheid kan doortrekken als je wil.

Dus neen, k vind mensen die niets doen niet medeplichtig, wél zijn ze verantwoordelijk voor de al dan niet toegediende hulp. Als iemand een verwonding had welke hij of zij had kunnen overleven als iemand na de steekpartij wat gedaan had, en dat is niet gebeurt, dan kan je gaan spreken over verantwoordelijkheid van de omstaanders. :)

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:21

Het hele punt van de campagne is om een verandering in denken te bewerkstelligen: zie je iets wat niet kan, maak je iets mee; blijf dan niet passief en verschuil je niet achter een ander met de idee 'hij/zij belt 112 wel'. De 'Ik' mentaliteit is datgene waar dingen vaak spaak lopen.

Als IK er maar geen last van krijg, als IK maar veilig ben, etc.

Bovendien stipt de campagne het punt van geweld tegen uniformdragers aan in al zijn diversiteit: mensen (de bovengenoemde Ik mentaliteit) vinden dat alles mag en moet kunnen omdat zij dat vinden. Gezag bestaat niet en rede evenmin. Dat iemand een publieke functie heeft is niet een vrijbrief om gewelddadig te worden onder het motto "that's all part of the job" want dat is het niet.

Kijk, heldendom wordt niet gevraagd, en zelfopoffering evenmin. Wél wordt de spiegel voorgehouden: blijf je passief of grijp je in, in welke vorm dan ook.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:25

Appiehappie schreef:
Het hele punt van de campagne is om een verandering in denken te bewerkstelligen: zie je iets wat niet kan, maak je iets mee; blijf dan niet passief en verschuil je niet achter een ander met de idee 'hij/zij belt 112 wel'. De 'Ik' mentaliteit is datgene waar dingen vaak spaak lopen.

Als IK er maar geen last van krijg, als IK maar veilig ben, etc.

Bovendien stipt de campagne het punt van geweld tegen uniformdragers aan in al zijn diversiteit: mensen (de bovengenoemde Ik mentaliteit) vinden dat alles mag en moet kunnen omdat zij dat vinden. Gezag bestaat niet en rede evenmin. Dat iemand een publieke functie heeft is niet een vrijbrief om gewelddadig te worden onder het motto "that's all part of the job" want dat is het niet.

Kijk, heldendom wordt niet gevraagd, en zelfopoffering evenmin. Wél wordt de spiegel voorgehouden: blijf je passief of grijp je in, in welke vorm dan ook.

AMEN! _/-\o_

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:36

Goed omschreven AppieHappie :)

Ik stond gisteren met de auto stil, te wachten omdat de auto voor mij linksaf sloeg. Hij stond daar al even stil, had blijkbaar een fietser over het hoofd gezien die rechtdoor fietste en dus voorrang had. De fietser was echt zo'n ploert van een kerel, die zn fiets op de grond smeet (er was niets gebeurd, had kunnen ontwijken en had dus enkel schrik/boosheid) en naar de bestuurder toeliep. Ik zag de bui al hangen, stond er bovenop met mn neus en dacht al "oh jee als dit uit de hand loopt moet ik wat doen!". Gelukkig stonden er mensen in de buurt, die het hadden zien gebeuren (was bij de inrit van een winkelcentrum gebeurd) en die bemoeiden zich er ook mee. De autobestuurder stapte ook al uit de auto dus ik dacht oh jee nog zo'n kleerkast, dat wordt knokken! Gelukkig bedaarde de fietser en er kwam een man langs hem fietsen, klapte hem even op zijn schouder en zei "joh je hebt helemaal gelijk, maar ga gewoon lekker naar huis toe, niets aan de hand". De fietser stapte toen inderdaad op de fiets en ging weg.

Ik was erg blij dat het niet uit de hand liep, ik zou niet weten wat ik zou hebben gedaan! (ik was al wel mn raampje open aan het draaien, verder was ik nog niet gekomen :+ ) Was wel blij dat er meer mensen waren en blijkbaar zijn er bij ons dus sowieso mensen die niet doorlopen en wegkijken maar gewoon blijven staan om te kijken of er hulp nodig is.

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:02

Tja opisop_shop, kan me voorstellen dat je dan met wild kloppend hart in de auto zat. Ik zou daar ook behoorlijk zenuwachtig van zijn geworden! :o
Maar ja, op deze manier is er dus goed opgetreden door omstanders. Er is een gevecht voorkomen, beter kan het eigenlijk niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:14

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

De verantwoordelijkheid van de een sluit die van de ander niet uit. Je bent niet schuldig aan het doodsteken, maar als je niet ingrijpt terwijl je ziet dat het gebeurt, ben je wel degelijk verantwoordelijk voor dat niet-ingrijpen EN de consequenties die daaraan verbonden zijn.

Nee.
Je bent primair verantwoordelijk voor je eigen welzijn.
Iets doen, wat ook, is een risico-afweging.

Bijvoorbeeld een profi hulpverlener is niet verplicht in een overstroomde rivier of een zee vol haaien te springen om een drenkeling te redden en het omkomen daarvan núl verantwoordelijkheid van die persoon.

Je bent wel verplicht de hulpdiensten, in dit geval een eventuele beveiligingsdienst, of de politie te waarschuwen. Díe moet wel wat doén.
Je mag verder een slachtoffer niet zonder ´hulp´ achterlaten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 11:16

Appiehappie schreef:

Er zijn twee fenomenen:
- hoe meer toeschouwers hoe kleiner de kans dat íemand iets doet; niemand voelt zich dan aangesproken; gedeelde verantwoordelijkheid/schuld
- zelf initiatief nemen vergroot de kans op dat anderen ook iets doen; veel voelen zich dan aangesproken; gedeeld risico

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:44

Huertecilla schreef:
Bijvoorbeeld een profi hulpverlener is niet verplicht in een overstroomde rivier of een zee vol haaien te springen om een drenkeling te redden en het omkomen daarvan núl verantwoordelijkheid van die persoon.

Verplicht zijn tot en verantwoordelijkheid hebben voor lijken me nogal andere dingen. Dat je in bepaalde omstandigheden niet in de zee springt, kan. Maar als je daar onaangedaan je schouders over op kunt halen ('boeit mij het, niet mijn verantwoordelijkheid') dan heb je behoorlijk wat van je menselijkheid verloren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:51

Ik zou alleen ingrijpen als ik zou zien hoe iemand een bejaarde in elkaar slaat.Ik zou dat niet aan kunnen zien,zou uit een reflex ingrijpen.Net als iemand een dier zou mishandelen,zou ik ook niet toe kunnen kijken,ongeacht hoe groot en sterk de dader zou zijn.Maar bij andere ingrijpen?Nee zou ik niet doen,zou wel politie bellen.Wat hier al staat in het topic,als je al zou ingrijpen word jij vaak gearresteerd wegens mishandeling.Want uiteraard sla je terug als jij word geslagen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:03

Shadow0 schreef:
Huertecilla schreef:

Verplicht zijn tot en verantwoordelijkheid hebben voor lijken me nogal andere dingen. Dat je in bepaalde omstandigheden niet in de zee springt, kan. Maar als je daar onaangedaan je schouders over op kunt halen ('boeit mij het, niet mijn verantwoordelijkheid') dan heb je behoorlijk wat van je menselijkheid verloren.

Wat is het verschil met haaien in zee en een stel thugs die iemand met boksbeugels aftuigen?

Een burger kan niet meer doen dan zichzelf niet in gevaar brengend ´hulp´ bieden/inroepen.

Een burger mag in onze maatschappij niet zelf weerbaar ingrijpen. ´Gepast geweld´ bestaat in een dergelijke situatie niet.
Je moet of zó hard ingrijpen dat je geen klappen op kán lopen óf van een afstandje roepen/bellen.
In het eerste geval stampt het gewicht van de wet op joú, in het tweede heb je niets gedáán´...

Het is volstrekt onrealistisch die burger in die situatie een aap op de schouder te zetten.

De stáát heeft de verantwoordelijkheid, de samenleving als geheel welke die staat dit zo laat invullen.