Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eleionomae schreef:ja tuurlijk zou ik dat willen, maaar ik zou dan weer niet willen dat een ander daardoor ook nog eens kapot wordt geslagen... En daarom geeft het mij schuldgevoelens.. Ik wil best helpen, maar op mijn manier en als ik dat niet doe ben ik blijkbaar een asociaal. Dat is hoe die reclame bij mij overkomt. Omdat ik zelf niet in elkaar gemept wil worden omdat je nou eenmaal met dit soort dingen niet op je medemens moet vertrouwen.. Want grote kans dat als jij opstaat om te helpen, die 10 anderen dat niet doen en er dus 2 in elkaar geslagen mensen zijn. En dat is toch ook niet wat je wil?
Urielle schreef:De titel was voor mij al prikkelend genoeg om eens te kijken en bij mij komen idd ook de haren overeind.
Zelf ben ik jaren geleden in de trein in elkaar geslagen door een groep kinderen tot jongeren. Er zaten meer mensen in de coupe maar iedereen dook zijn krant in. Er was op die trein een camera en er is schijnbaar ook een rechtzaak geweest (ik heb aangifte gedaan) maar aangezien de jongste echt nog erg jong was, wat komt er van zoiets?
Verder ben ik op een zonnige zomerdag bij het plaatselijke zwembad lastig gevallen door een groep jongens van zeker 10 jaar jonger, ik was behoorlijk zwanger en lag naast de uitkijkpost van de badmeester. Geen kip die iets deed, het hele gras lag vol met bezoekers en de badmeester keek er dus zo op.
Voorheen was ik de eerste die bij incidenten zou ingrijpen maar door wat er met mezelf is gebeurd ben ik ook angstig geworden.
Huertecilla schreef:Amanda_T schreef:Helaas worden we met zijn allen steeds banger, en staan we erbij en kijken ernaar terwijl er dagelijks onnodig mensen sterven door nalatigheid van omstanders...
Dat is onzin.
Iemand die doodgestoken wordt sterft door doodsteken. Niet door een omstander die wel/niets zegt.
Huertecilla schreef:Iemand die doodgestoken wordt sterft door doodsteken. Niet door een omstander die wel/niets zegt.
Appiehappie schreef:Het hele punt van de campagne is om een verandering in denken te bewerkstelligen: zie je iets wat niet kan, maak je iets mee; blijf dan niet passief en verschuil je niet achter een ander met de idee 'hij/zij belt 112 wel'. De 'Ik' mentaliteit is datgene waar dingen vaak spaak lopen.
Als IK er maar geen last van krijg, als IK maar veilig ben, etc.
Bovendien stipt de campagne het punt van geweld tegen uniformdragers aan in al zijn diversiteit: mensen (de bovengenoemde Ik mentaliteit) vinden dat alles mag en moet kunnen omdat zij dat vinden. Gezag bestaat niet en rede evenmin. Dat iemand een publieke functie heeft is niet een vrijbrief om gewelddadig te worden onder het motto "that's all part of the job" want dat is het niet.
Kijk, heldendom wordt niet gevraagd, en zelfopoffering evenmin. Wél wordt de spiegel voorgehouden: blijf je passief of grijp je in, in welke vorm dan ook.
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Iemand die doodgestoken wordt sterft door doodsteken. Niet door een omstander die wel/niets zegt.
De verantwoordelijkheid van de een sluit die van de ander niet uit. Je bent niet schuldig aan het doodsteken, maar als je niet ingrijpt terwijl je ziet dat het gebeurt, ben je wel degelijk verantwoordelijk voor dat niet-ingrijpen EN de consequenties die daaraan verbonden zijn.
Appiehappie schreef:Kijk, heldendom wordt niet gevraagd, en zelfopoffering evenmin. Wél wordt de spiegel voorgehouden: blijf je passief of grijp je in, in welke vorm dan ook.
Huertecilla schreef:Bijvoorbeeld een profi hulpverlener is niet verplicht in een overstroomde rivier of een zee vol haaien te springen om een drenkeling te redden en het omkomen daarvan núl verantwoordelijkheid van die persoon.
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Bijvoorbeeld een profi hulpverlener is niet verplicht in een overstroomde rivier of een zee vol haaien te springen om een drenkeling te redden en het omkomen daarvan núl verantwoordelijkheid van die persoon.
Verplicht zijn tot en verantwoordelijkheid hebben voor lijken me nogal andere dingen. Dat je in bepaalde omstandigheden niet in de zee springt, kan. Maar als je daar onaangedaan je schouders over op kunt halen ('boeit mij het, niet mijn verantwoordelijkheid') dan heb je behoorlijk wat van je menselijkheid verloren.