Tienermeisje gemarteld om "te sexy" rokje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Tienermeisje gemarteld om "te sexy" rokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:20

Nu zitten jullie wel allemaal ziek/walgelijk/ect. te noemen, maar het is hun cultuur gewoon om geen 'korte' rokken te dragen.
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben (of met de straf) maar realiseer wel dat het een andere cultuur is, met andere normen en waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 18:35

Angelita schreef:
Waarom doet de VN hier niks aan? Of helpen die alleen maar de westerse wereld à la 'want daar krijgen we later lekker centjes voor terug'. zulke dingen zouden niet mogelijk moeten zijn tegenwoordig.

Ja goede vraag...
Omdat er geen finaciële belangen op het spel staan? Omdat er geen olie te halen is?
Die regio (Sudan, Somalië, Ethiopië, Tsjaad, Kenia etc.) is het al tijden ellende...
Darfur, het is verschrikkelijk wat er daat met miljoenen mensen gebeurd. Mannen worden vermoord, er is bijna geen vrouw of meisje meer wat daar niet verkracht is.
Maar daar hoor je amper wat over in het nieuws.
Somalië krijgt (al dan niet direct) met bosjes zware wapens van Westerse landen, al decennia lang worden er mensenrecht geschonden en het gaat gewoon lekker door.

En dat je je Westerse refentiekaders los moet laten weet ik ook, de sharia wordt daar nog nageleefd. Het is niet te vergelijken... Maar toch.
Meer aandacht en inzet in die regio zou niet verkeerd zijn.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:22

De VN zit wel degelijk in Sudan. Dezelfde tekst stond in de Telegraaf; fok heeft onderstaande tekst uit het originele bericht weggelaten:

Citaat:
Waarnemers verwachten dat de zaak de discussie over de fatsoenswetgeving en de toepassing van de islamitische wetgeving in het Afrikaanse land zal doen oplaaien. Eerder dit jaar lagen die onder vuur, nadat een Sudanse VN-medewerkster, Lubna Hussein, kort gevangen was gezet, omdat zij in het openbaar een broek had gedragen. Hussein, een voormalige journalist, is nu in Frankrijk om haar boek over het proces onder de aandacht te brengen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5434 ... rok__.html

In Sudan is dit dus ook geen normale gang van zaken. Als ik me het goed herinner zou de sharia ook alleen toegepast worden in overwegend Islamitische gebieden, en dit meisje woont dus niet in zo'n gebied. Benieuwd of het rechtssysteem al zo sterk is dat ze dit recht kunnen trekken.

Overigens: hoe zou je ertegenover staan als de VN zou bepalen wat wel en niet goed is in een land? Ik ben nog steeds wel blij dat ik mag stemmen over wat er in dit land gebeurt, en dat dat niet overgelaten wordt aan een paar ambtenaren die hier nog nooit geweest zijn. Ik denk dat het niet aan de VN is om op die manier in te grijpen in de soevereiniteit van een volk. Hulp, ja. Ontwikkeling is de beste manier waarop mensen beredeneerd voor zichzelf kunnen bedenken aan welke wet ze zich willen onderwerpen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:26

Ik denk niet dat je dit vanuit ons land en onze cultuur mag veroordelen. Je reageerd altijd vanuit wat jou is geleerd dat goed is. Deze mensen dus ook. Het meisje is ongetwijfeld op de hoogte geweest van de wetten, en dus had ze het niet aan moeten trekken.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:29

walgelijk, ziekelijk, geschift.. geen woorden voor ;(

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:30

Vjestagirl schreef:
Ik denk niet dat je dit vanuit ons land en onze cultuur mag veroordelen. Je reageerd altijd vanuit wat jou is geleerd dat goed is. Deze mensen dus ook. Het meisje is ongetwijfeld op de hoogte geweest van de wetten, en dus had ze het niet aan moeten trekken.

dat is wel waar, maar vindt jij de straf die daar op staat terecht dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:31

Dat weet ik Prrr, ik weet ook dat ze er wel zijn.
Maar i.m.o. wel te weinig.
Het is niet dat ik die situaties in Irak en Afghanistan niet schrijnend vindt, maar hoeveel (media) aandacht krijgt Darfur, Somalië etc nou?
Laatst is nog bekend geworden dat Nederland doodleuk wapens levert aan Jemen... en hoe komen de rebellenlegers aan de wapens? Via o.a. Jemen.
Ik snap niet dat een wij, die in de VN zitten, de wapenhandel e.d wel blijven stimuleren zo.

En ja het meisje kwam uit het zuiden van Sudan, maar zoals in het artikel ook staat, liep ze op de markt in Khartoum.
En als ik me niet vergis is dit nog het noorden en dus Islamitische 'deel' van Sudan.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:33

Ze zijn geschift in dat soort landen!!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:35

Klopt - heb net zitten wiki-en om dat weer helder op het netvlies te krijgen. Meisje uit het zuiden, Khartoum ligt in het noordelijke deel. Ben benieuwd hoe dit gaat verlopen. Al vermoed ik dat de uitkomst van een dergelijk proces de Nederlandse pers niet gaat halen...

@ sherif: kun je toelichten waarom je dat geschift vindt? De enkele mededeling dat je dat vindt voegt weinig toe aan de discussie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:37

sherif schreef:
Ze zijn geschift in dat soort landen!!

Nee, ze hebben andere normen en waarden en een andere cultuur... Dat is niet geschift, dat is anders.

@delfa. Daar gaat het helemaal niet om. De normen en waarden in dat land/gebied schrijven voor dat je als vrouw niet jezelf laat zien. Doe je dat wel, dan staan daar straffen op. Zo zit hun cultuur in elkaar. Wat wij daarvan vinden is compleet irrelevant. Heeft zij de wet gebroken: ja. Is ze daarvoor gestraft volgens hun systeem: ja.

Wie weet vinden zij wel dat de VN wat moet doen aan euthanasie, abortus of homo's die seks met elkaar hebben. Als dan de VN hier op de deur komt kloppen lachen we ze toch ook weg...

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:38

In dit geval is het dus zo dat het meisje in haar eigen deel van het land keurig gekleed was, maar toen zij op bezoek was in de hoofdstad van het land kennelijk niet. Hier speelt een toepassingsprobleem dat specifiek voor Sudan geldt.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:40

Ohh das echt zielig..

Tot net boven haar knieen! moet je eens nagaan hoe lang dat dat is in vergelijking wat sommige mensen hier dragen, als die soedanezen hier komen schirkken ze zich vast tepletter :P

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:42

hier wordt je weggecijferd als je geen homo accepteert, daar als je het wel doet............ de pot verwijt de ketel :)
je kunt onze culturen niet met elkaar vergelijken.

wel vindt ik 50 zweepslagen belachelijk, dat is toch gewoon dood, of ben ik nu gek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:43

Blijkbaar niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:44

Vjestagirl schreef:
Wie weet vinden zij wel dat de VN wat moet doen aan euthanasie, abortus of homo's die seks met elkaar hebben. Als dan de VN hier op de deur komt kloppen lachen we ze toch ook weg...

Mee eens hoor :j
Zit net m'n eigen post nog even terug te lezen en heb me wat onhandig uitgedrukt zie ik :+
Ben het wat dat betreft ook eens met Prr.
Meer hulp en uiteraard niet op het 'opleggen' van normen, waarden en wetten door de VN. Ik weet ook wel dat dat onmogelijk is en averechts werkt.

Nou ja, ik kan gewoon niet lekker uit m'n woorden komen vandaag geloof ik :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:45

Prrrr schreef:
De VN zit wel degelijk in Sudan. Dezelfde tekst stond in de Telegraaf; fok heeft onderstaande tekst uit het originele bericht weggelaten:

Citaat:
Waarnemers verwachten dat de zaak de discussie over de fatsoenswetgeving en de toepassing van de islamitische wetgeving in het Afrikaanse land zal doen oplaaien. Eerder dit jaar lagen die onder vuur, nadat een Sudanse VN-medewerkster, Lubna Hussein, kort gevangen was gezet, omdat zij in het openbaar een broek had gedragen. Hussein, een voormalige journalist, is nu in Frankrijk om haar boek over het proces onder de aandacht te brengen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/5434 ... rok__.html

In Sudan is dit dus ook geen normale gang van zaken. Als ik me het goed herinner zou de sharia ook alleen toegepast worden in overwegend Islamitische gebieden, en dit meisje woont dus niet in zo'n gebied. Benieuwd of het rechtssysteem al zo sterk is dat ze dit recht kunnen trekken.

Overigens: hoe zou je ertegenover staan als de VN zou bepalen wat wel en niet goed is in een land? Ik ben nog steeds wel blij dat ik mag stemmen over wat er in dit land gebeurt, en dat dat niet overgelaten wordt aan een paar ambtenaren die hier nog nooit geweest zijn. Ik denk dat het niet aan de VN is om op die manier in te grijpen in de soevereiniteit van een volk. Hulp, ja. Ontwikkeling is de beste manier waarop mensen beredeneerd voor zichzelf kunnen bedenken aan welke wet ze zich willen onderwerpen.

tja... zo is er toch ook die ene vrouw die 'huisarrest' heeft oid een militaire staatsgreep oid. Ik heb geen flauw idee meer hoe ze heet of in welk land dat is, maar ze is daar president (oid) en heeft huisarrest omdat ze nouja teveel goede dingen voor het volk over had en daar waren de militairen het niet mee eens. Dat is ook trietst... maar wat moeten we dan? een oorlog beginnen? is het dat waard?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:47

Vjestagirl schreef:

Dat is een aanname die niet te bewijzen is. Communicatie is daar een stuk slechter dan hier en het over grote deel van de bevolking is analfabeet. Dat het meisje wist dat ze zich anders moest kleden kan je niet zomaar concluderen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:51

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:58

Vreselijk... Stokslagen om misselijk van te worden..
En btw wie in godesnaam kan zoiets aandoen bij een ander.
Ziek ziek ziek

Wibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:00

Sommige landen blijven hangen in de middeleeuwen...
Ik vind het nergens op slaan, het is toevallig 2009 en mensen hebben zo hun rechten, en daar zit het recht op zweepslagen volgens mij niet tussen...

En ook waarom zeg, omdat de rok maar tot de knie kwam... Die politie zou hier een hartaanval krijgen joh...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:03

Dit is toch geen marteling? Ik zou het eerder mishandeling noemen.

Wel zwaar vreselijk trouwens, dat mensen zoiets - in deze tijd - nog kunnen bedenken. :n

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:29

Ik denk dat je niet over 'deze tijd' of 'het is 2009' kunt spreken. Heel veel landen lopen nou eenmaal 'achter' op ons. Honderd jaar geleden gebeurden hier ook dingen die je nu niet normaal zal vinden.
Zoals hier al een paar keer gezegd is kun je eigenlijk niet oordelen over deze straf vanuit onze normen en waarden.
Ja het is wel écht verschrikkelijk, daar ben ik het zeker mee eens.

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:37

Ik heb niet eens rokjes tot de knie. >;)

Pff, ik vind het echt niet normaal daar. Maar zij hebben natuurlijk ook andere gebruiken enzo..Hoop dat het daar ooit verandert.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:25

ik vind het verschrikkelijk, ben dan ook blij dat ik nederland woon.
Maar in die landen hebben ze hele andere waarden en normen.
daar is dit "normaal"
Hopelijk veranderd het ooit nog eens daar, maar dat zal de eerste jaren nog wel niet zo zijn.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:53

Zweepslagen is wel heel middeleeuws en barbaars. Dat doen ze alleen maar in onder ontwikkelde landen.... Inderdaad daar waar ze 100 jaar achterlopen. Triest hoor.