Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Princess_

Re: Ritueel slachten eindelijk onder de loep.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:00

Mac volgens mij niet. Mijn ex (moslim) at daar ook geen hamburgers etc. Alleen MCfish.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 12:03

Mac idd niet zover ik weet.

Dit vlees word allemaal bij Vion geslacht. En dit is met verdoven.
Deels gasverdoving en deels electroshock.

Laatst was een topic over domino's dat dat vlees wel allemaal hallal was..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:07

Princess_ schreef:
En ik denk dat als ze echt weten dat ze bedwelmd worden, dat degene die het wél kopen het daarna niet meer doen.

Ik vind het nogal hypocriet eigenlijk :=
In de Koran staat duidelijk dat de dieren een goed leven zonder stress moeten hebben gehad, en op rituele manier moeten worden geslacht, maar daar staat niets over bedwelmen (dat bestond duizenden jaren geleden niet eens)
En al die moslims maar zeuren over het bedwelmen, terwijl die dieren een heel leven vol stress achter de rug hebben.. Dat ze daar eerst eens op letten dan..

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:15

MysticTinker schreef:
Princess_ schreef:
En ik denk dat als ze echt weten dat ze bedwelmd worden, dat degene die het wél kopen het daarna niet meer doen.

Ik vind het nogal hypocriet eigenlijk :=
In de Koran staat duidelijk dat de dieren een goed leven zonder stress moeten hebben gehad, en op rituele manier moeten worden geslacht, maar daar staat niets over bedwelmen (dat bestond duizenden jaren geleden niet eens)
En al die moslims maar zeuren over het bedwelmen, terwijl die dieren een heel leven vol stress achter de rug hebben.. Dat ze daar eerst eens op letten dan..

Ik ben het met je eens, in principe ben ik 100% voor halal & kosher vlees.
Het dier moet een goed leven hebben gehad, en daarnaast moet het op de meest dier vriendelijke manier geslacht worden. Of het slachten met de keel doorsnijden dier vriendelijk is of niet is een andere discussie, in ieder geval weet ik zelf niet wat er letterlijk in de Koran en Thora over staat.

Naar mijn mening is het hypocriet om geld te gaan investeren om een label op een verpakking te zetten hoe het dier geslacht is. Laten ze dat geld gebruiken om te investeren in het vlees dieren welzijn.

Zelf kan ik het niet over mijn hart krijgen om mee te werken aan de vlees industrie vandaar dat ik vegetariër ben.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:20

Jep maar ook die regel word aan de laars gelapt, want de dieren die halal geslacht worden (behalve schapen) komen doorgaans uit de bioindustrie...
De koeien (meteen bij moeder weg etc) , de geiten (bioindustrie) en wss ook de kippen.

Dus hoe kosher is hallal vlees dan ?
Niet kosherder dan gewoon geslacht vlees dus ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:34

CM_ schreef:
Jep maar ook die regel word aan de laars gelapt, want de dieren die halal geslacht worden (behalve schapen) komen doorgaans uit de bioindustrie...
De koeien (meteen bij moeder weg etc) , de geiten (bioindustrie) en wss ook de kippen.

Dus hoe kosher is hallal vlees dan ?
Niet kosherder dan gewoon geslacht vlees dus ;)

Het huidige zogenoemde hallal is dus niet kosher :P

Toevallig heb ik dit een aantal weken voorgelegd aan een vrome moslima. Ze was er niet blij mee dat ik haar ging vertellen dat haar hallal niet hallal is...

Mijn vriend is moslim, ik ben voor hem op zoek gegaan naar biologisch hallal vlees. Dat bestaat dus naar mijn weten niet. Misschien een gat in de markt?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 20:48

Daarom snap ik heel dat gedoe niet.

Het hallal vlees is echt niet hallal dus, de schapen die ze slachten komen van de schapenmarkt, en ze hebben dus geen idee waar die schapen geleefd hebben, omdat de schapen daar dus gewoon van de markt gekocht worden, maar schapen worden anderzijds dus wel voornamelijk buiten gehouden, dit omdat het goede begrazers zijn die de wei niet stuk lopen,en al het gras opeten , ook het poepgras.

Geiten daarentegen zijn ontsnappers en worden binnen gehouden, in kleine hokjes.. en dus bio..

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:53

Halal is iets anders dan Kosher ;) Halal = onverdoofd slachten, Kosher = ook nog een aparte keuring van de organen en daar wordt ook geen vlees voro gebruikt waar veel bloedvaten in lopen (dus meestal alleen de voorhand).

Vrijwel alle kaas die in NL wordt verkocht is ook halal :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:54

ik zie liever dat er niet zo onnodig veel dieren geslacht worden!
Er beland zo ontzettend veel vlees op de vuilberg dat ik denk moest dat arme dier daarvoor sterven?
Een mens kan toch niet meer dan eten?Waarom moet toch alles zo in overvloed???? |(

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:01

Het probleem is eigenlijk dat de gemiddelde moslim in nederland zich niet bezig houdt met het dieren welzijn. Ik denk namelijk niet dat ze zich daar mee bezig houden.

Het is op zich ook wel logisch dat ze zich daar niet mee bezig houden, want de meeste allochtone moslims wonen in de stad en gaan helemaal niet met dieren om. Het kinderen denken dat melk uit de fabriek komt verhaal. In het land van herkomst bestaat lopen de dieren met een herder te grazen.

Misschien een punt waar de partij voor de dieren aan kan werken.

@ Renskeee, ik ben zelf joods maar heb daar nooit van gehoord... Kosher is dacht ik, eten wat in de kashroet wetten valt. Het onderzoek is alleen om te kijken of het dier gezond is, je mag nl. geen ziek vlees eten. Ook mogen joden geen vet noch bloed eten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:02

Hoezo hallal kaas, wat houdt dat in?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:16

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjroet

Hallal kaas is meen ik kaas die van stremsel is gemaakt van hallal geslachte kalveren?

Omdat normaal gezien de kaas gemaakt wordt met stremsel uit gewoon geslachte kalveren.

Kaas is dus ook niet vegetarisch om die reden, toch?

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:19

Wat ik heb geleerd (net een heel vak over slachten etc gehad) is dat je iets pas kosher mag noemen als de organen etc apart bekeken zijn. Dat is dus op een andere manier dan de organen die 'niet kosher' zijn (die worden alleen een beetje ingesneden enzo).

Alle kalveren die in NL geslacht worden, worden halal (= onverdoofd) geslacht (tenminste, dat is wat ik geleerd heb) Aangezien kaas oa gemaakt wordt met stremsel, afkomstig uit de lebmaag van een kalf, is het dus halal. Kaas kan ook gemaakt worden met 'nep-stremsel' en dat is dus niet halal ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:29

Klopt, dan moet je biologische kaas nemen, die gebruiken vegetarisch stremsel :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 21:31

Ik meende dat ook kalveren in NL gewoon de pin kregen, en dus niet hallal geslacht worden.

Er zijn sommige slachterijen die een hallal gedeelte hebben, waar een x aantal dieren word geslacht op de hallal wijze..

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:32

Kosher word op exact dezelfde manier geslacht? Daar staan net zoveel verontrustende youtube filmpjes van online als van de halal slager.

Mijn ex zijn ouders kochten altijd bij een slager die zijn eigen dieren ook fokt. Die lopen lekker in een weide een stukje verder dan de slagerij. Die dieren werden heel goed behandeld, ben er geweest.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:46

Volgens mij is Kosher idd ook onverdoofd geslacht, en dan nog met een aparte keuring voor de organen etc.

Mij is verteld dat de meeste kalveren in NL halal geslacht worden, dit omdat 't meeste kalfsvlees aan mensen wordt verkocht die Halal willen eten.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:53

Nog even terugkomend op de Mac, zij zijn o.a verantwoordelijk voor die masale en afschuwlijke overvolle treinen en vrachtwagens richting italie, dat lijkt me nog erger dan onverdoofd vlees welke ik overigens ook absoluut niet op me bord wil dit vind ik dus een goede zaak als het middels een etiket bekend word gemaakt. Nu eet ik gelukkig heel weinig vlees want lust het niet zo graag, maar als ik het eet let ik er zeer zeker op welk leven het dier heeft gehad.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:56

weet je............ eigenlijk maakt de manier van slachten me niet zo heel veel uit......... tis nooit leuk!!

de ene duurt 5 seconden de andere1 seconde........

wat ik inderdaad veel ergen vind is de manier omgang voor het slachten, slecht transport, rare veehandelaren........... en malafide transportbegeleiders........

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:00

Nou bij onverdoofd slachten duurt het soms wel tot 2 minuten voordat een dier het bewustzijn verliest. Maar het schijnt niet echt pijnlijk te zijn omdat ze het met een heel scherp mes doen. Wel is er veel stress omdat de dieren op hun rug gekanteld moeten worden (eis van de DB :\)

Wat de bio-industrie in het algemeen betreft, dat is een heel andere discussie...

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:02

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 22:13

Ik hoorde laatst juist van een insider dat Mac vlees allemaal uit nederland kwam, van de VION.

Dit zal weliswaar B keuze vlees zijn, maar wel gewoon doorgaans nederlands.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:14

Een goede halssnede waardoor de druk op de hersens wegvalt is verschrikkelijk zielig en boehoe, maar kippen die vaak verkeerd geëlektrocuteerd worden voor ze via hun snavel doodgebloed worden, dat is goed? Kom nou op zeg.
Een góed Halal geslacht dier is net zo zielig/niet zielig als een 'normaal' geslacht dier. Met een goed geplaatste pin is een dier hersendood, met een goede halssnede is de druk ook direct van de hersens af -> bewusteloos.

En inderdaad, hoe zit het dan met huisvesting? Vervoer? Voedsel? Medicijnen? Maak je dáár dan ook druk om.

En het gaat er bij mij écht niet in dat er bij élk geslacht dier een DA naast staat.

Ook vraag ik me af hoeveel mensen die hier staan te roepen over ach en wee bewust stil staan bij het biefstukje/kroketje/plakje salami als het op hun bord ligt.

En hoe zit het dan met vissen? Alsof dat zo lekker gebeurd, sleepnetten waardoor veel 'bijvangst' sterft in de netten. Om over de overbeviste zeeën en vissoorten die op uitsterven maar niet te spreken.

Overigens ben ik vegetariër en eet dus geen enkel dier, halal geslacht of niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:51

Ik ben ook vegetariër trouwens :j
Voor mij hoeven geen dieren te worden gefokt en geslacht :) Ik voel me prima met alleen groente en fruit

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:42

eindelijk gaan ze er eens achter aan om dit soort dingen op het etiket te zetten.

ik heb als consument toch verdorie het recht te weten wat ik koop en eet.
van mij mag dit vandaag nog ingevoerd worden.