Zahlina schreef:Ergens is dit een beetje een dubbel topic.
Natuurlijk is het van belang dat paarden achter een goeg hekwerk komen te staan, is dit niet aanwezig vind ik best dat de eigenaar van het land/paarden aansprakelijk mag worden gesteld.
Maar ik ga ervan uit de als dit bij wet geregelt zal worden dat men echt alleen de minimun eisen er in vermeld, wat vaak niet afdoende is voor een veilig hekwerk.
Leuk voorbeeld:
Ik heb mijn paarden achter 3 dikke stroomkoorden staan met een flinke klap stroom ( op de onderste lijn staat geen stroom), het stuk hek aan de weg is naast de stroomdraden ook nog eens afgezet met 2 rijen hout.
Tot op de dag van vandaag zijn hier nog nooit paarden los gekomen (ff afkloppen).
Mijn buren hebben een schitterend heras hekwerk laten plaatsen, toen ik het zag was ik er gewoon stil van want het sluit gelijk het hele erf hermetisch af, hoe vaak heb ik ondertussen al niet achter de paarden van de buren aan gerent omdat ze weer losbraken.
Het grote verschil is in dit geval het type paard, mijn arabieren rennen niet snel door het hekwerk, de friezen van mijn buren hebben gewoon somd lak aan het heras hekwerk van 2 meter hoog en gaan er dwarsdoor heen.
Nog een andere casus (overkomt me ook vaker per jaar):
Mijn hengst staat bij mijn ouders aan het bos, als het slechter weer wordt gaat hij in zijn eigen zandpaddock naar buiten (3 rijen beoband, 3 rijen stroomdraad, op het hoogste denk ik 1.30m).
Nu hebben we iemand in het dorp met 2 pony's die deze in de winter nog weleens los laten lopen in het bos en ja hoor de grootste heeft er een hobby van gemaakt om dan gelijk naar mijn hengst te rennen (via een akkerland want mijn hnegst hebben we afgeschermt van de openbare weg).
Wat moet ik doen als mijn hengst besluit deze pony een lesje te leren en door het hekwerk heen gaat of andersom de pony loopt weer te hangen in het hek, hengst staat al affgeschermt, moet ik hem dan ook nog binnen gaan houden???
Tot op zekere hoogte kan je het allemaal zelf in de hand houden maar echt niet alles is te verkomen.
Ja maar een heras hek alleen is niet goed e, maar als buitenomheining, laatste buffer na draad of houtwerk toch vaak een extra rem hoor.