Paard los in de openbare ruimte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:39

Welshcobfan schreef:
Een kat zorgt alleen voor een hobbel op de weg, een hond rijd je ook wel omver. Maar voor grote, zware dieren sja... Dan zit je ook weer met het wild wat wél losloopt. Een zwaar zwijn zorgt ook nog wel eens voor een ongeluk, die loopt bewust los.
Wie is er dan aansprakelijk?
In feite de overheid, die de beheerder van het natuurterrein waarop het zwijn leeft toestemming heeft gegeven om dat zwijn daar te houden. En langs de andere kant nogmaals de overheid, die er niet voor heeft gezorgd dat er hekken langs de weg of het spoor waarop het zwijn loopt staan.

Alet, ja maar dat is het verschil tussen het bestaan van de wet en hoe die geimpliceerd wordt, en daar heb ik het niet over ;) hoewel je zeker een punt hebt hoor.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:41

A_lette schreef:
Nou :)* Dan rasteren we toch alle wegen af? Flinke muur omheen, geen paard die de weg meer op kan. :Y)

Zie je dat al voor je joh? :P
Ik blijf bij mijn mening, eigenaren moeten daarvoor zorgen.
Als de overheid daar ookn nog voor moet zorgen en controleren blijven ze bezig.

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:42

Je kunt nooit alles wegnemen. Een hert/ree etc lopen ook los en daardoor gebeuren ook ongelukken.
Wel vind ik dat je als eigenaar verantwoordelijk gesteld kunt worden voor goed onderhoud van je omheining. Als het komt omdat deze op een plek is omgevallen en de paarden zo uit wandelen kunnen gaan dat moet niet mogen. Maar een paard wat uit angst schrik toch over een goede omheining springt waar stroom opstaat, normaliter hoog genoeg zou zijn ga zo maar door tja dan is het lastig.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:42

Het probleem is: hoe gaat de overheid het controleren als er een verstrenging of maatregel wordt doorgevoerd? Wat wordt de norm? En is de norm dan hetzelfde voor een shet in de wei als voor bvb een belg of fries?

Ik vind dat idd iets gedaan moet worden aan de manieren waarop sommige weides zijn afgemaakt.

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard... Als die om één of andere reden, al dan niet door jezelf, iemand anders of niemand veroorzaakt is, ben jij verantwoordelijk en moet je ook de gevolgen daarvan dragen...

Ik zou het mezelf nooit vergeven moest door mijn paard iemand anders om het leven komen of enorm zwaar gewond geraken...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:45

Zwartwitje schreef:
Maar de overheid kan wel wet- en regelgeving opstellen waarin staat hoe hoog of sterk een afrastering moet zijn. Er bestaan al diverse wetten (indirect of direct) over dieren met als doel risico's voor de volksgezondheid als gevolg van het houden van die dieren te verkleinen. Dus ik vind het helemaal niet zo'n vreemd punt wat aangedragen wordt, eigenlijk :)

Ik heb er trouwens een ´goede bedoeling´ mee.
Hoe meer ´ongelukken´ hoe meer roep om actie door de overheid :)*

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:46

Besje schreef:
Het probleem is: hoe gaat de overheid het controleren als er een verstrenging of maatregel wordt doorgevoerd? Wat wordt de norm? En is de norm dan hetzelfde voor een shet in de wei als voor bvb een belg of fries?

Ik vind dat idd iets gedaan moet worden aan de manieren waarop sommige weides zijn afgemaakt.

Jij bent verantwoordelijk voor jouw paard... Als die om één of andere reden, al dan niet door jezelf, iemand anders of niemand veroorzaakt is, ben jij verantwoordelijk en moet je ook de gevolgen daarvan dragen...

Ik zou het mezelf nooit vergeven moest door mijn paard iemand anders om het leven komen of enorm zwaar gewond geraken...

Heel simpel een paard is een paard, dus minimum hoogte van omheining 1.40 en of daar dan een shet of fries achter staat maakt niets uit.

Besje

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:47

oké... dus de hoogste draad is afgespannen op 1.40m... en de laagste? en hoeveel draden? want dat moet ook bepaald worden dan... :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:49

Besje schreef:
oké... dus de hoogste draad is afgespannen op 1.40m... en de laagste? en hoeveel draden? want dat moet ook bepaald worden dan... :)

Normaal gezien op 30-40cm boven de grond begint de eerste plank of draad. Heb je een echte kleine, kan je misschien gewoon een dichte boord afzetten tot 50 cm en dan nog een draadje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:50

Besje schreef:

Dat is makkelijk op te lossen.
Een invulling van ´deugdelijk´ is zó gemaakt.
Daar kan je een minimum in opnemen en een formaatkoppeling in stevigheidsverschil vertalen. De eigenaar is verplicht dit de kleur van de bovensta laag schrikdraad aan te geven.
Is zó te zien en ook of daar een shet of lomperik achter staat.

Uitvoering is echt geen argument voor niet invoeren of niet handhaven.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:50

Silly1972 schreef:
Vergeet niet de vandalen die het leuk vinden om een paard los te laten en de weg op te jagen. Zo zijn er 2 paarden bij ons doodgereden, door een stelletje ongeregeld, die dat sensatie vonden.
Is het dan ook nog de verantwoordelijkheid voor de eigenaar?

Idd dat heb ik zelf ook meegemaakt. Werd midden in de nacht opgebeld dat mijn paarden op de weg liepen en ze inmiddels weer op het land waren gezet. Het hek kon onmogelijk worden losgemaakt door de paarden zelf dus zijn er idd mensen geweest die dit leuk vinden. Uit het verhaal van de vrachtwagenchauffeur mag ik mazzel hebben want hij had ze niet gezien maar de auto voor hem wel dus moest hij keihard op zn rem. De auto heeft me shetje geraakt maar godzijdank is alles met een sisser afgelopen.
Nog een voorbeeld paar maanden terug nog een paard met tuig op door het dorp in galop. We hebben hem gevangen en terug gebracht is door net nieuwe omheining met stroom gegaan tijdens het inspannen waarbij 3 mensen hielpen. De omheining was stuk maar het paard ongedeerd.
Dit alles had heel anders kunnen lopen en dan heeft het dus niks met nalatigheid van de eigenaren te maken.

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:51

bulck schreef:
Besje schreef:

Normaal gezien op 30-40cm boven de grond begint de eerste plank of draad. Heb je een echte kleine, kan je misschien gewoon een dichte boord afzetten tot 50 cm en dan nog een draadje.

ben ik het mee eens ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:52

Dat begrijp ik HC. Het blijft een pijnlijk onderwerp, omdat er in het minst erge geval emoties, schrik en materiele schade bij komt kijken. Maar het blijft een feit dat we, hier in Nederland, althans gewoon ontzettend weinig ruimte hebben en dieren en verkeer vrij gauw een dodelijke combinatie kunnen vormen. Laatst sprak ik nog met een Zweed die van zijn moeder had leren paardrijden. Zijn moeder had hem geleerd dat hij het paard maar moest laten rennen als die op hol sloeg; geen probleem, beest komt wel een keer thuis. Ik moest hem echt aan zijn verstand peuteren dat zoiets in NL gewoon haast niet kan, omdat je zelfs in het minst druk bevolkte gebied na 5 minuten wel een weg tegenkomt.

Zoefff, maar langs snelwegen die door natuurgebieden lopen staan toch ook afrasteringen om te voorkomen dat het wild zich op de weg begeeft? Met dat in het achterhoofd is het toch eigenlijk vreemd te bedenken dat er geen regelgeving bestaat voor afrastering van weides waar dieren in staan. Hoewel, bestaat die eigenlijk..? Weet iemand dat? Ik ga opzoeken >;)

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:53

Je kan je ook nog afvragen waarom zoveel paarden ervan door gaan.Zijn niet erg blij thuis blijkbaar...
Afgezien van onvoorziene paniek,kwaadwillend bezoek of een rij-ongeluk onderweg zou een paard gewoon lekker thuis moeten willen blijven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 13:57

Zwartwitje schreef:
Zoefff, maar langs snelwegen die door natuurgebieden lopen staan toch ook afrasteringen om te voorkomen dat het wild zich op de weg begeeft? Met dat in het achterhoofd is het toch eigenlijk vreemd te bedenken dat er geen regelgeving bestaat voor afrastering van weides waar dieren in staan. Hoewel, bestaat die eigenlijk..? Weet iemand dat? Ik ga opzoeken >;)

Voor zover ik weet is een ´deugdelijke omheining´ de plicht van de eigenaar.

Hier in andalucía houdt het in de praktijk zelfs een metálen omheining is als je een hengst houdt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:58

jodi schreef:
Je kan je ook nog afvragen waarom zoveel paarden ervan door gaan.Zijn niet erg blij thuis blijkbaar...
Afgezien van onvoorziene paniek,kwaadwillend bezoek of een rij-ongeluk onderweg zou een paard gewoon lekker thuis moeten willen blijven.

Ah nee maak er nu weer niet zo'n topic van e. Anders kunnen we beter een grote put maken, ze een voor een spuitje of kogel geven, grond erover en gedaan paarden.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:01

Huertecilla schreef:
Voor zover ik weet is een ´deugdelijke omheining´ de plicht van de eigenaar.

Eur-lex geeft errors -O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:08

bulck schreef:
Ah nee maak er nu weer niet zo'n topic van e. Anders kunnen we beter een grote put maken, ze een voor een spuitje of kogel geven, grond erover en gedaan paarden.

...en geen risico meer in de openbare ruimte.

Ís een oplossing ja ;)
Beetje extreem, het streven naar nul risico.
Net zo extreem als geen deugdelijke omheining, max. risico.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:12

Citaat:
Heel simpel een paard is een paard, dus minimum hoogte van omheining 1.40 en of daar dan een shet of fries achter staat maakt niets uit.

Tja....
Een kennis van ons had een paard in pension die zonder aanloop over 1.20 heen ging,en als hij uitgegraasd was weer terugsprong :D .Ik denk niet dat 1.40 een probleem zou zijn geweest voor hem.
Aangezien veel paarden leren springen mag je dus wel wat hoger instellen voor de zekerheid.
Wordt reuzegezellig,het platteland met overal hekken van 2 meter!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:15

jodi schreef:
Wordt reuzegezellig,het platteland met overal hekken van 2 meter!

Dus?
Geen hekken, wel risico of geen paarden?

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:16

Huertecilla schreef:
Besje schreef:

Dat is makkelijk op te lossen.
Een invulling van ´deugdelijk´ is zó gemaakt.
Daar kan je een minimum in opnemen en een formaatkoppeling in stevigheidsverschil vertalen. De eigenaar is verplicht dit de kleur van de bovensta laag schrikdraad aan te geven.
Is zó te zien en ook of daar een shet of lomperik achter staat.

Uitvoering is echt geen argument voor niet invoeren of niet handhaven.

vind ik ook een goed idee... van mij zouden ze zoiets goed mogen invoeren... Moet ik niet de oren van het hoofd van mij moeder haar vriend (waarvan de wei is) afzagen als ik zeg dat de wei hoger of beter moet afgemaakt worden :D

Besje

Re: Paard los in de openbare ruimte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:16

liever een lelijk goed hek... dan een ongeluk... ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 14:20

Besje schreef:
vind ik ook een goed idee... van mij zouden ze zoiets goed mogen invoeren... Moet ik niet de oren van het hoofd van mij moeder haar vriend (waarvan de wei is) afzagen als ik zeg dat de wei hoger of beter moet afgemaakt worden :D

Druk het ´Sticky´ over aansprakelijkheid af :)*

Zonder ´deugdelijke omheining´ kan het nóg lastiger worden.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:23

Ergens is dit een beetje een dubbel topic.
Natuurlijk is het van belang dat paarden achter een goeg hekwerk komen te staan, is dit niet aanwezig vind ik best dat de eigenaar van het land/paarden aansprakelijk mag worden gesteld.
Maar ik ga ervan uit de als dit bij wet geregelt zal worden dat men echt alleen de minimun eisen er in vermeld, wat vaak niet afdoende is voor een veilig hekwerk.

Leuk voorbeeld:
Ik heb mijn paarden achter 3 dikke stroomkoorden staan met een flinke klap stroom ( op de onderste lijn staat geen stroom), het stuk hek aan de weg is naast de stroomdraden ook nog eens afgezet met 2 rijen hout.
Tot op de dag van vandaag zijn hier nog nooit paarden los gekomen (ff afkloppen).
Mijn buren hebben een schitterend heras hekwerk laten plaatsen, toen ik het zag was ik er gewoon stil van want het sluit gelijk het hele erf hermetisch af, hoe vaak heb ik ondertussen al niet achter de paarden van de buren aan gerent omdat ze weer losbraken.

Het grote verschil is in dit geval het type paard, mijn arabieren rennen niet snel door het hekwerk, de friezen van mijn buren hebben gewoon somd lak aan het heras hekwerk van 2 meter hoog en gaan er dwarsdoor heen.

Nog een andere casus (overkomt me ook vaker per jaar):
Mijn hengst staat bij mijn ouders aan het bos, als het slechter weer wordt gaat hij in zijn eigen zandpaddock naar buiten (3 rijen beoband, 3 rijen stroomdraad, op het hoogste denk ik 1.30m).
Nu hebben we iemand in het dorp met 2 pony's die deze in de winter nog weleens los laten lopen in het bos en ja hoor de grootste heeft er een hobby van gemaakt om dan gelijk naar mijn hengst te rennen (via een akkerland want mijn hnegst hebben we afgeschermt van de openbare weg).
Wat moet ik doen als mijn hengst besluit deze pony een lesje te leren en door het hekwerk heen gaat of andersom de pony loopt weer te hangen in het hek, hengst staat al affgeschermt, moet ik hem dan ook nog binnen gaan houden???

Tot op zekere hoogte kan je het allemaal zelf in de hand houden maar echt niet alles is te verkomen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:24

En je kan in een degelijk buitenomheining toch een struik laten groeien, en na enkele jaren zie je het hek dan niet meer staan enkel nog een muur van bvb Beukenhaag of meidoorn ofzo.
Dus landelijk perfect in te kaderen hoor

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:26

Zahlina schreef:
Ergens is dit een beetje een dubbel topic.
Natuurlijk is het van belang dat paarden achter een goeg hekwerk komen te staan, is dit niet aanwezig vind ik best dat de eigenaar van het land/paarden aansprakelijk mag worden gesteld.
Maar ik ga ervan uit de als dit bij wet geregelt zal worden dat men echt alleen de minimun eisen er in vermeld, wat vaak niet afdoende is voor een veilig hekwerk.

Leuk voorbeeld:
Ik heb mijn paarden achter 3 dikke stroomkoorden staan met een flinke klap stroom ( op de onderste lijn staat geen stroom), het stuk hek aan de weg is naast de stroomdraden ook nog eens afgezet met 2 rijen hout.
Tot op de dag van vandaag zijn hier nog nooit paarden los gekomen (ff afkloppen).
Mijn buren hebben een schitterend heras hekwerk laten plaatsen, toen ik het zag was ik er gewoon stil van want het sluit gelijk het hele erf hermetisch af, hoe vaak heb ik ondertussen al niet achter de paarden van de buren aan gerent omdat ze weer losbraken.

Het grote verschil is in dit geval het type paard, mijn arabieren rennen niet snel door het hekwerk, de friezen van mijn buren hebben gewoon somd lak aan het heras hekwerk van 2 meter hoog en gaan er dwarsdoor heen.

Nog een andere casus (overkomt me ook vaker per jaar):
Mijn hengst staat bij mijn ouders aan het bos, als het slechter weer wordt gaat hij in zijn eigen zandpaddock naar buiten (3 rijen beoband, 3 rijen stroomdraad, op het hoogste denk ik 1.30m).
Nu hebben we iemand in het dorp met 2 pony's die deze in de winter nog weleens los laten lopen in het bos en ja hoor de grootste heeft er een hobby van gemaakt om dan gelijk naar mijn hengst te rennen (via een akkerland want mijn hnegst hebben we afgeschermt van de openbare weg).
Wat moet ik doen als mijn hengst besluit deze pony een lesje te leren en door het hekwerk heen gaat of andersom de pony loopt weer te hangen in het hek, hengst staat al affgeschermt, moet ik hem dan ook nog binnen gaan houden???

Tot op zekere hoogte kan je het allemaal zelf in de hand houden maar echt niet alles is te verkomen.

Ja maar een heras hek alleen is niet goed e, maar als buitenomheining, laatste buffer na draad of houtwerk toch vaak een extra rem hoor.