''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:04

EvaLuna schreef:
Tja, ik denk dat het strategisch plaatsen van mensen of het verbreden van deurtjes niet veel zin heeft. Dik, dun, groot of klein; in een noodsituatie vallen alle regels weg en is het volgens mij (helaas) vaak een kwestie van "the survival of the fittest"

Daar heb je ook een zeer goed punt. Zo zal het altijd blijven. In nood zoekt altijd iedereen de eerste de beste mogelijkheid zichzelf te redden en zal ineens een stuk minder om een ander denken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:06

Uthrick schreef:
Wat vinden jullie ervan dat mensen met overgewicht even veel kilo baggage mee mogen nemen als mensen met een licht tot normaal gewicht?

Ach, dat compenseert toch wel weer met de baby's die meegaan. ;)

Anders wordt het ZO krom in mijn ogen. Dan krijg je dus een vast gewicht: er mag per persoon 100 kilo mee. Dus een baby van 3 kilo mag 97 kilo aan bagage mee nemen.

Dat mensen dubbel moeten betalen omdat ze niet in 1 maar in 2 stoelen passen vind ik dan wel weer normaal.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:07

EvaLuna schreef:
Tja, ik denk dat het strategisch plaatsen van mensen of het verbreden van deurtjes niet veel zin heeft. Dik, dun, groot of klein; in een noodsituatie vallen alle regels weg en is het volgens mij (helaas) vaak een kwestie van "the survival of the fittest"

Nou, dan kunnen erg dikke mensen sowieso wel het verst van de nooduitgangen geplaatst worden toch? :Y)
Niet zo moeilijk doen :))

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:10

EvaLuna schreef:
"the survival of the fittest"

Maar die persoon bij de nooduitgang zal toch de deur open moeten trekken en vlot zn zwemvest oid aan moeten trekken. En er moet ervan verwacht worden dat ie toch wel snel door het deurtje past zonder eerst door 2 man geduwd te moeten worden. :+

Kijk in crisis situaties weet je nooit hoe iemand gaat reageren. Wie weet verstijft die slanke fitte persoon aan de nooduitgang wel en moet ie door een stevig persoon uit zn stoel gesjord worden, maar je moet uitgaan van de grootste gemene deler. ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:12

Iris82 schreef:
Uthrick schreef:
Wat vinden jullie ervan dat mensen met overgewicht even veel kilo baggage mee mogen nemen als mensen met een licht tot normaal gewicht?

Ach, dat compenseert toch wel weer met de baby's die meegaan. ;)

Anders wordt het ZO krom in mijn ogen. Dan krijg je dus een vast gewicht: er mag per persoon 100 kilo mee. Dus een baby van 3 kilo mag 97 kilo aan bagage mee nemen.

Dat mensen dubbel moeten betalen omdat ze niet in 1 maar in 2 stoelen passen vind ik dan wel weer normaal.

Volgens mij heeft een baby geen stoel. Wordt op de schoot gehouden tot een bepaalde leeftijd.

En als iemand, omdat die zwaarder is, dubbel moet betalen in een vliegtuig, dan moet dat toch overal zo mee zijn. Bus, trein, taxi enz....

Is wel weer een lekker onzin topic dit.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:13

Vuyatela schreef:
Een stoel aan de nooduitgang zal je ook NOOIT vooraf kunnen vastleggen : iedereen wil daar graag zitten uiteraard ivm extra beenruimte, maar enkel de mensen aan de check in zijn bevoegd om deze toe te wijzen. Zij moeten namelijk zien wie zij op deze stoelen plaatsen.

Dat "nooit" klopt dus niet. Wij reizen altijd comfort class omdat we allemaal heel lang zijn. Dan reserveren we onze plaatsen via internet en daar kun je ook de stoelen bij de nooduitgang reserveren (alles tegen meerprijs natuurlijk) Het is dus wel mogelijk :-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:16

Zammie schreef:
Volgens mij heeft een baby geen stoel. Wordt op de schoot gehouden tot een bepaalde leeftijd.

En als iemand, omdat die zwaarder is, dubbel moet betalen in een vliegtuig, dan moet dat toch overal zo mee zijn. Bus, trein, taxi enz....

Volgens mij was er niemand die het eens was met de stelling dat mensen met overgewicht extra moesten betalen dus ik weet niet waarom je dit bij voorbaat een onzin topic vindt? :?

Enne sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde natuurlijk kleine kinderen. ;)

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:17

Bij de meeste maatschappijen kun je idd geen stoelen bij de nooduitgang vastleggen, ook niet bij het online inchecken.

Natuurlijk zijn er maatschappijen waar het wel bij kan als voorkeur maar bij incheck mogen de medewerkers van de luchtvaartmaatschappij jou altijd weer van die stoel afhalen als zij vinden dat jij hier niet zou kunnen of mogen zitten om welke reden dan ook.

Ik vind zelf dat mensen met extreem overgewicht hier ook niet mogen zitten, dit voor de veiligheid van andere, deze mensen zijn vaak toch minder snel/mobiel en iemand die bij de nooduitgang zit moet gewoon snel kunnen handelen vind ik.
Laatst bijgewerkt door _Madelon op 17-11-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:18

Jola schreef:
Vuyatela schreef:
Een stoel aan de nooduitgang zal je ook NOOIT vooraf kunnen vastleggen : iedereen wil daar graag zitten uiteraard ivm extra beenruimte, maar enkel de mensen aan de check in zijn bevoegd om deze toe te wijzen. Zij moeten namelijk zien wie zij op deze stoelen plaatsen.

Dat "nooit" klopt dus niet. Wij reizen altijd comfort class omdat we allemaal heel lang zijn. Dan reserveren we onze plaatsen via internet en daar kun je ook de stoelen bij de nooduitgang reserveren (alles tegen meerprijs natuurlijk) Het is dus wel mogelijk :-)

comfort class is geen nooduitgang ;)
Ik werk al jarenlang in toerisme, en dat iemand een stoel vooraf aan de nooduitgang zal kunnen vastleggen, nog nooit meegemaakt hoor!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:20

Zammie schreef:

Nou bedankt.. :+
Ik vind het in ieder geval geen onzin, en zou er ook niet vrolijk van worden als ik door die deur wil en er zit iemand klem die halsoverkop weer het gangpad in moet om anderen erlangs te laten. Dat kost tijd en kan in een noodsituatie ook levens kosten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:21

Ik heb vorige week ook nog gevlogen via Arke (Comfort Class) en heb idd bij de nooduitgang gezeten. ;)

Ik had gezien op de website bij online stoelen reserveren dat je idd ook die stoelen voor 50 euro kon vastleggen maar mij niet gezien hoor. Uiteindelijk zat ik daar dus toch. :)

VillaNeusjes

Re: ''Volle'' mensen in het vliegtuig & de nooduitgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:24

ik heb behoorlijk overgewicht ( en voor de nadenkers, nee ik rijd geen paard meer) maar ik word net zo goed bij de nooduitgang neergezet, overgewicht of niet.
heb daar nooit zelf om gevraagd of zo.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:25

Jilleroo: niet om onaardig te doen, en ik wil je ook niet aanvallen. Maar hoe voel je jezelf daarbij dan? Heb je het idee dat je in een noodsituatie zo zou kunnen handelen als op dat moment nodig is? Of zou je overgewicht dan echt in de weg zitten? (Bedoel het echt niet onaardig hoor!)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:26

Iris82 schreef:
Zammie schreef:

Volgens mij was er niemand die het eens was met de stelling dat mensen met overgewicht extra moesten betalen dus ik weet niet waarom je dit bij voorbaat een onzin topic vindt? :?

Enne sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde natuurlijk kleine kinderen. ;)

Omdat iedereen maar weer onzin dingen zit te posten, zonder erbij na te denken. Ik heb trouwens geen idee waar je het over hebt, met die stelling?? Ik heb hier geen stelling gezien over extra betalen. Ik heb het erover, dat je dan alles zo moet gaan "doen". En dan ook mensen die een handicap hebben op die manier behandelen. Iemand in een rolstoel is erg veel extra werk voor zowel luchtvaartmaatschappijen als de gehele maatschappij. Laat die dan ook maar extra gaan betalen.
Nog beter: een standaard bedenken, waar iedereen aan moet voldoen. Wijk je daarvan af... Lichamelijk of geestelijk, deze mensen extra laten betalen voor alles. Zij kosten de maatschappij handen vol geld.
(Laat het duidelijk zijn: dit is sarcastisch bedoeld)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:29

Anoeska schreef:
Jilleroo: niet om onaardig te doen, en ik wil je ook niet aanvallen. Maar hoe voel je jezelf daarbij dan? Heb je het idee dat je in een noodsituatie zo zou kunnen handelen als op dat moment nodig is? Of zou je overgewicht dan echt in de weg zitten? (Bedoel het echt niet onaardig hoor!)

ik vind het altijd erg amusing om te zien hoe iedereen begint met: ik bedoel het niet verkeerd etc etc .. ( ik ben gewoon dik en heb dr niet zoveel moeite mee :+ )
maar dat daarbuiten.
Ik denk wel dat ik in staat ben die deur eruit te rukken ja. En ik maak me niet zo druk over of ik er doorheen pas of niet. de deuren in de vliegtuigen waarin ik heb gezeten zijn groot zat. of je moet 300kg wegen , maar geen maatschappij die je dan laat vliegen.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:33

Vreemd, mijn moeder is ook niet een van de dunsten én slecht ter been en die zat gewoon bij de nooduitgang hoor!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:38

Lous schreef:
Iris82 schreef:
Ik vind dat ze zo iemand niet bij de nooduitgang moeten zetten. De mensen bij de nooduitgangen moeten wat mij betreft aan een paar eisen voldoen:

- Tussen de 25 en de 60
- Niet te dik
- Goed ter been

Zij zijn de mensen die zouden moeten kunnen handelen als het nodig is. En dan vind ik dat je daar als maatschappij wel naar dient te kijken bij het indelen van de stoelen. (mochten ze dat nog niet op voorhand gedaan hebben)

Waarom zou een persoon bove de 60 niet bij de nooduitgang mogen zitten eigenlijk?!

zo'n nooddeur gaat zwaar hoor ;) die krijgt niet iedereen open.

veel maatschappijen hebben wel regels over die plaatsen, er moet bijv. iemand zitten anders mag het vliegtuig niet opstijgen, het moet een volwassene zijn... ik vind dat dat best nog een beetje aangescherpt kan worden, want het gaat immers over noodsituaties waar mensen kunnen overlijden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:45

Er komen jaarlijks heel wat meer mensen om in het dagelijkse verkeer. Het enigste wat men hoeft te behalen om een auto te mogen besturen is een rijbewijs.
Als ik zie, hoe hier in Nederland door jongeren in hun opgepimpte VW gescheurt wordt en dan weer lees, dat er weer eentje in een boom is blijven hangen en dat daarbij de medepassagiers om het leven zijn gekomen en zelfs uit de auto zijn geslingerd.... Dan denk ik: doe daar maar eens wat aan! Dat soort mensen nemen meer levens mee, als dat ene volle mens, dat toevallig niet door de deur zou passen. (Vraag me nu trouwens wel af, hoe vol zo'n persoon dan wel niet mag wezen...of hoe groot/klein die deuren zijn)

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:48

enniee schreef:
Vreemd, mijn moeder is ook niet een van de dunsten én slecht ter been en die zat gewoon bij de nooduitgang hoor!

Ik weet zeker dat bejaarden en kinderen ( -12 ) en gehandicapten niet aan de nooduitgang mogen.
Van mensen met echt serieus overgewicht ben ik echt helemaal niet zeker, ik denk dat dit zo'n beetje afhangt van maatschappij per maatschappij en wie je aan de check in voor je hebt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 18:55

Zammie schreef:
(Vraag me nu trouwens wel af, hoe vol zo'n persoon dan wel niet mag wezen...of hoe groot/klein die deuren zijn)

De vrouw naast mij was aardig flink, en die deur was wel wat klein. Als je je schouders recht houdt dan pas je er als gemiddeld persoon prima doorheen, maar heel veel breder moet je niet zijn. (maar ja dan kan je nog zijwaarts natuurlijk :+ ).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:57

Angelita schreef:
Zammie schreef:
(Vraag me nu trouwens wel af, hoe vol zo'n persoon dan wel niet mag wezen...of hoe groot/klein die deuren zijn)

De vrouw naast mij was aardig flink, en die deur was wel wat klein. Als je je schouders recht houdt dan pas je er als gemiddeld persoon prima doorheen, maar heel veel breder moet je niet zijn. (maar ja dan kan je nog zijwaarts natuurlijk :+ ).

Dan zou dus de gemiddelde man al te breed zijn. Die moeten dan allemaal zijwaarts, dus die mogen ook niet vooraan zitten. hooguit eentje om de deur te openen ;)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:14

luf_horses schreef:
zo'n nooddeur gaat zwaar hoor ;) die krijgt niet iedereen open.

veel maatschappijen hebben wel regels over die plaatsen, er moet bijv. iemand zitten anders mag het vliegtuig niet opstijgen, het moet een volwassene zijn... ik vind dat dat best nog een beetje aangescherpt kan worden, want het gaat immers over noodsituaties waar mensen kunnen overlijden.

Ken zat mensen van boven de 60 die nog sterk genoeg en helemaal gezond zijn. Maar goed ze zullen idd ergens een grens moeten trekken. :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:20

oke, de grens van + 60 begrijp ik enigszins nog wel. - 12 niet. Alsof een kind van 13 zo'n deur wel los kan krijgen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:25

Iris82 schreef:
EvaLuna schreef:
"the survival of the fittest"

Maar die persoon bij de nooduitgang zal toch de deur open moeten trekken en vlot zn zwemvest oid aan moeten trekken.

Ook dát nog: dan past het helemáál niet meer :P

In een noodsituatie werkt georganiseerd reageren nog steeds het beste: Twee sterke mannen kiepen de verstopping over de rugleuning naar de rij erachter waarvan de zitters al staan te wachten bij de opstopping 8-)

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:05

Hmmm ik zat op mijn 14e naast de nooduitgang.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt er meestal wel aan de gene naast de nooduitgang gevraagd of diegene zich capabel acht de uitgang te openen.

En er kan toch altijd geswitcht worden als het personeel iemand niet capabel inschat?

In verband met veiligheid is het echt niet discriminerend om iemand te verplaatsen vind ik.