Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:19

Pauline schreef:
Klopt odet maar ik vind het bv misschien niet een must dat ze hun bord leegeten, dan wil ik niet dat jij ze daartoe probeert te dwingen.

Nee maar dat zijn ook dingen dat behoort thuis.

Ik zou alleen wat zeggen van gedrag van een kind als het gedrag mij beinvloed.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:20

Ik spreek voor mezelf als ik zeg dat een ander mijn kinderen best mag corrigeren als ze zich misdragen.
Maakt wel uit in hoeverre het echt misdragen is of meer onverdaagzaamheid van diegene die corrigeert ;) Er zijn mensen die niks van kinderen verdragen...

wat is voor jou maatschappelijk gewenst? Ik voed mijn kinderen naar mijn idee maatschappelijk gewenst op maar misschien zie jij dat heel anders?

odetteke

Pauline schreef:
Klopt [***] maar ik vind het bv misschien niet een must dat ze hun bord leegeten, dan wil ik niet dat jij ze daartoe probeert te dwingen.

Nee inderdaad! Of als juist het tegenovergestelde gebeurt: "laat de korstjes maar liggen hoor, die zijn toch vies he?"

Baal

Re: Kinderen mogen enkel door de ouders gecorrigeerd worden?

Volgens mij is het simpel: als ik of mijn kinderen last hebben van andermans kinderen, dan spreek ik ze (de kinderen dus) erop aan. Wel in vraagvorm en met uitleg erbij ('Wil je xxx niet meer doen, dan kan mijn paard schrikken en gebeuren er straks nog ongelukken').
Ouders erop aanspreken doe ik vrijwel nooit. Bovendien: kinderen luisteren vaak beter naar 'n vreemde.

Ik heb zelf kinderen, en eigenlijk zou ik het balen vinden als mensen hun ergernissen voor zich zouden houden en er niks van zouden zeggen, liefst ook direkt tegen m'n kinderen want dan kunnen ze zich ook eens inleven in een ander.
Het heet niet voor niets: 'samenleving'.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:21

WenK schreef:
Dat is wel weer een stukje opvoeding MammaMiesje waarbij ik dus twijfelachtig vind of je dat als "omgeving" kunt zeggen, kind jengelt naar mamma dat zij het jasje op moet hangen en jij zegt dat ie het zelf moet doen. Ik snap je ergernis, maar aan de andere kant is het mamma die dat op moet lossen met het kind.

Je zou ook kunnen zeggen dat ik een voorbeeld stel aan de ouders: je hoeft je kind echt niet de hele dag alles achter hun gat op te ruimen bijvoorbeeld. Er zijn nu eenmaal ouders die zo'n hint wel eens nodig hebben.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:21

Jaaaaa mijn voormalige schoonmoeder :')

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:22

WenK schreef:
Zelfde met het aanspreken van de ouders op het gedrag van het kind, ben bang dat je ouders al snel (in ieder geval voor hun gevoel) in "gezag" of respect aantast als je ze op het gedrag van hun kinderen aanspreekt waar de kinderen bij zijn...

Ik spreek de KINDEREN aan op hun gedrag dan he? (Op een goede manier) en niet de ouders ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:22

Zeker, heb er nog even een voorbeeldje bijgezet mammamiesje, waarom ik dus die twijfel heb. En dan ben jij in dit geval nog de juf van het kind.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:23

Ik vind 'ervan zeggen/aanspreken' nogal een negatieve klank hebben. Kinderen doen iets niet expres maar zijn onbezonnen. Je zou ze om te beginnen ook gewoon even kunnen vragen of het anders kan?
Laatst bijgewerkt door LDRD op 16-11-09 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:23

Pauline schreef:
Jaaaaa mijn voormalige schoonmoeder :')

Was die maar kinderloos gebleven he? _O-

Ahum...totaal off-topic

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:24

MamaMiesje schreef:
WenK schreef:
Zelfde met het aanspreken van de ouders op het gedrag van het kind, ben bang dat je ouders al snel (in ieder geval voor hun gevoel) in "gezag" of respect aantast als je ze op het gedrag van hun kinderen aanspreekt waar de kinderen bij zijn...

Ik spreek de KINDEREN aan op hun gedrag dan he? (Op een goede manier) en niet de ouders ;)

Ok, maar er werd net ook aangehaald dat men (weet niet meer wie) de ouders zou aanspreken op het gedrag van de kinderen... En dan vraag ik me af hoe dat valt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:25

Welshcobfan schreef:
Het zijn en blijven kinderen die ongeleide projectielen kunnen zijn, het is de taak van de ouders om ze daarin te begeleiden.

Dat klopt helemaal! De mijne (2,5 jaar) is weleens zo enthousiast dat hij ergens naar toe rent (de autowinkelwagentjes van de AH bijvoorbeeld) dat hij mensen over het hoofd ziet := Als ik hem dan roep om te waarschuwen kijkt hij om en loopt hij gegarandeerd tegen iemand aan _O-

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:27

Echt leuk vind ik het niet als iemand em aanspreekt op mijn kinderen. Als ze een punt hebben kan ik dat wel erkennen en mijn excuses aanbieden.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:27

odetteke schreef:
Welshcobfan schreef:
Het zijn en blijven kinderen die ongeleide projectielen kunnen zijn, het is de taak van de ouders om ze daarin te begeleiden.

Dat klopt helemaal! De mijne (2,5 jaar) is weleens zo enthousiast dat hij ergens naar toe rent (de autowinkelwagentjes van de AH bijvoorbeeld) dat hij mensen over het hoofd ziet := Als ik hem dan roep om te waarschuwen kijkt hij om en loopt hij gegarandeerd tegen iemand aan _O-

Hahaha, daar zou ik dus gewoon om kunnen lachen..

Dat is echt een kind met al z'n enthousiasme.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:27

odetteke schreef:
Welshcobfan schreef:

Ja, maar dan zeg ik (als hij tegen mij aanloopt) heel vrolijk "oeps!" en loop ik weer verder. Das kinderlijk enthousiasme, daar kun je haast geen last van hebben. Op die leeftijd weten ze vaak ook nog niet zo goed dat ze dan eigenlijk even "sorry" moeten zeggen, dus ook dat kun je ze m.i. niet kwalijk nemen, hoewel ik denk dat ik als ouder dat nog niet eens erg zou vinden als iemand zegt dat ze dan even sorry zouden moeten zeggen...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:29

WenK schreef:
Ja, maar dan zeg ik (als hij tegen mij aanloopt) heel vrolijk "oeps!" en loop ik weer verder. Das kinderlijk enthousiasme, daar kun je haast geen last van hebben. Op die leeftijd weten ze vaak ook nog niet zo goed dat ze dan eigenlijk even "sorry" moeten zeggen, dus ook dat kun je ze m.i. niet kwalijk nemen, hoewel ik denk dat ik als ouder dat nog niet eens erg zou vinden als iemand zegt dat ze dan even sorry zouden moeten zeggen...

Een verontschuldigend lachje werkt altijd wel :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:30

Gelukkig doet die van mij bij anderen meestal net alsof hij heel goed opgevoed is, dat scheelt :')

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:30

Pauline schreef:
Echt leuk vind ik het niet als iemand em aanspreekt op mijn kinderen. Als ze een punt hebben kan ik dat wel erkennen en mijn excuses aanbieden.

Nou ik zou echt geen excusses willen hebben,
Dat is nergens voor nodig.

Als een kind achter mijn paard langs rent en ik zeg.. zouden jullie hier niet willen rennen?

Dan heb ik 10 x liever een moeder die naar haar kinderen loopt om uit te leggen dat paardjes daar van kunnen schrikken en dan kunnen er ongelukken gebeuren, dan een moeder die mij haar excusses aan biedt.

Weet je, kinderen mogen wel de "fout" ingaan.
Het zijn kinderen geen volwassen.
Ik verwacht echt niet dat elk kind zich altijd en overal gedraagd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:32

daantjuhhh schreef:
Nou ik zou echt geen excusses willen hebben,
Dat is nergens voor nodig.

Als een kind achter mijn paard langs rent en ik zeg.. zouden jullie hier niet willen rennen?

Dan heb ik 10 x liever een moeder die naar haar kinderen loopt om uit te leggen dat paardjes daar van kunnen schrikken en dan kunnen er ongelukken gebeuren, dan een moeder die mij haar excusses aan biedt.

Weet je, kinderen mogen wel de "fout" ingaan.
Het zijn kinderen geen volwassen.
Ik verwacht echt niet dat elk kind zich altijd en overal gedraagd.

Helemaal eens hoor.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:32

MamaMiesje schreef:
Gelukkig doet die van mij bij anderen meestal net alsof hij heel goed opgevoed is, dat scheelt :')

Tenzij hij een ochtendmineur heeft _O- _O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:33

Ach, ik zeg echt wel wat als ik echt last heb van kinderen. Maar een opmerking maken tegen anderman's kinderen vind ik iets heel anders dan ze 'opvoeden'. Ik heb totaal geen behoefte om anderman's kids op te voeden :+ . Dat doen pa en ma zelf maar, ik heb mijn eigen kind en daar kan ik mijn handen al aan vol hebben. :D

Overigens; kinderen van nu zijn niet helemaal meer te vergelijken met kinderen van vroeger. Ze zijn tegenwoordig veel eerder 'wijs', mede dankzij de manier van communiceren, de benadering van kinderen in het algemeen, de televisie, de computer etc. De wereld is gewoon heel erg veranderd. We leven niet meer zoals vroeger, dat is nou eenmaal zo. Ik vind het helemaal niet erg als mijn dochter ergens op in gaat of vraagt waarom ze iets niet mag. Dat zijn zelfs leermomenten voor haar (als je haar een goed antwoord geeft). Dat kan een buitenstaander als 'discussie' opvatten en daar meteen een oordeel over vellen, dat moeten zij maar weten, maar mijn kind mag van mij best vragen stellen :j . En op een bepaalde leeftijd peuter- en kleuterperiode) drammen ze wel eens door, tja, dan moet je gewoon voet bij stuk houden als ouder. Heel simpel eigenlijk. :D

Dus ja, ik roep zeer zeker bij de kinderen bij ons bij de paarden (leskids) dat ze rustig moeten doen, niet mogen schreeuwen etc. Maar een kind van een ander wat jengelt bij een gesprek, tja, ik kap het gesprek dan gewoon af, als ouderlief niets doet. Ik bemoei me daar verder eigenlijk niet mee, hoor. Als je een uur staat te kleppen, kun je ook niet verwachten dat een kind continu stil is. En daarbij vind ik dat het aan de leeftijd ligt. Een kindje van 3 of 4 jaar is toch wat anders dan een kind van 9 of 10 jaar. Snappen jullie de nuance?

Verder mag een ander mijn kind best corrigeren, hoor, bij ontoelaatbaar gedrag. En dan corrigeren in de zin van even goed aanspreken. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:33

MamaMiesje schreef:

Dat doet die van mij ook bij anderen. :D
Maar bij mij laat ze zich wel eens heel erg gaan en dan kom ik behang te kort..... :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:34

@Odet:
Ja of als hij speelgoed moet delen met een net 2 jarig jochie :D

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:36

@Twiggy:
Vooral als ze zich dan de héle dag braaf hebben gedragen en dan kom jij ze ophalen. Dan kunnen alle remmen los :')

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 17:36

Een vraag stellen vind ik wat anders, mits het op rustige manier gebeurd. Een kind wat staat van "ja maar ik wil COLA!" zou van mij als ouder ook te horen krijgen dat ie kan kiezen, nu vrijwillig instappen of ik help je even. Nee is nee, als dat kind nu rustig vraagt waarom ie geen cola mag zodat ik rustig uit kan leggen dat dat slecht voor z'n tandjes is en dat we nu weg moeten, maar dat ze op wedstrijd wel wat anders mogen drinken als ze dan nog dorst hebben vind ik dat heel wat anders.