Bestaat het nog? na het huwelijk...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:22

Sonja schreef:
Ben ik denk ik toch wat ouderwets in, ik vind een 15-jarige die al met meerdere kerels naar bed is geweest niet normaal...

Dat vind ik ook niet normaal. Maar ik denk wel dat dat meer voorkomt dan dat mensen wachten tot na het huwelijk...

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:23

Ik ben niet van plan mezelf zomaar weg te geven. Tot na het huwelijk wachten hoeft voor mij niet per se, maar binnen een week met een jongen in bed liggen is zeker weten niet mijn plan...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:24

Sonja schreef:
Omdat ik iemand van 15 nog niet emotioneel stabiel genoeg vind om dergelijke grote beslissingen te nemen. De meeste meiden van 15 zijn nog erg afhankelijk en ontzettend kwetsbaar op die leeftijd.
Ik vraag me ook een beetje af hoe oud betreffende heren waren.

Dit bedoel ik een beetje met dat seks soms wel erg overromantiseerd wordt. Het is seks, ze koopt geen huis ofzo! Tuurlijk zijn veel meiden nog erg kwetsbaar en afhankelijk, maar sommige ook niet. Vind het dan vreemd dat je iemand meteen over een kam scheert met de meiden van 15 die jij kent.

Anoniem

Re: Bestaat het nog? na het huwelijk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:26

Nee het is geen huis kopen wat je doet, maar het is wel voor het eerst iemand dusdanig dicht bij/in je eigen lichaam laten... Heeft enórme gevolgen voor de rest van het leven. Gaat gelukkig in de meeste gevallen goed hoor, godzijdank wel. Maar ik vind 15 echt jong.

Overigens scheer ik niemand over 1 kam hoor, iedereen moet het helemaal zelf weten wat 'ie doet. 't Is alleen wél een forum hier, en daar mag je je mening geven ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:29

Sonja schreef:
Nee het is geen huis kopen wat je doet, maar het is wel voor het eerst iemand dusdanig dicht bij/in je eigen lichaam laten... Heeft enórme gevolgen voor de rest van het leven. Gaat gelukkig in de meeste gevallen goed hoor, godzijdank wel. Maar ik vind 15 echt jong.

Maar denk je dat het bij een 20jarige niet evenveel fout kan gaan als bij een 15jarige?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:33

Vast wel, maar ik denk dat een twintigjarige daar beter tegen gewapend is, 'sterker' is in bv nee-zeggen, en beter duidelijk kan maken waar haar grenzen liggen dan een meisje van 15.

En tuurlijk zijn er ook heel volwassen meiden van 15 die er wél aan toe zullen zijn, maar over het algemeen vind ik deze leeftijd nog best jong en zijn de meiden nog behoorlijk emotioneel onvolwassen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:34

Sonja schreef:
Nee het is geen huis kopen wat je doet, maar het is wel voor het eerst iemand dusdanig dicht bij/in je eigen lichaam laten... Heeft enórme gevolgen voor de rest van het leven.

Is dat zo? Heb ze geheel gemist :) Het hele relatiegebeuren was erg ingrijpend, en nog meer toen het uitging. Maar de lichamelijke intimiteit was op dat moment vanzelfsprekend en ik zou het helemaal niet als moment met 'enorme gevolgen' kwalificeren eigenlijk. De eigenlijke stap was veel eerder, de eerste keer dat je intiem met iemand wordt (elkaars huid aanraakt... het eerste moment dat je ineens moet toegeven dat er 'meer' is.) Dat waren momenten die veel intiemer, spannender, enger, ingrijpender waren eigenlijk, en ook echt veel veranderden aan de situatie: een sprong in het diepe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:36

Dat vraag ik me af, ik denk dat assertiviteit (want daar draait het hier voornamelijk om) meer een karaktereigenschap is die dus ook al aanwezig is op je 15e. Grenzen van een 15jarige worden wel meer beïnvloed door omgeving denk ik.

Maargoed, het ging mij er om dat ik het raar (en gemeen) vind om iemand die hier openlijk aangeeft met meerdere personen seks gehad te hebben als abnormaal te bestempelen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:37

Mijn eerste keer was toen ik net 17 was.
Ik wilde het niet zomaar met iemand doen en heb dus gewacht tot het goed voelde.
Daarvoor had ik al aardig wat vriendjes gehad maar met hun wilde ik het gewoon niet doen..

Ik heb nog steeds met dezelfde jongen.
Soms hoor ik echt verhalen dat sommige veertien jaar waren ofso..
Op mijn veertiende was ik nog niet eens zo heel erg met jongens bezig..

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:39

Sonja schreef:
Vast wel, maar ik denk dat een twintigjarige daar beter tegen gewapend is, 'sterker' is in bv nee-zeggen, en beter duidelijk kan maken waar haar grenzen liggen dan een meisje van 15.

En tuurlijk zijn er ook heel volwassen meiden van 15 die er wél aan toe zullen zijn, maar over het algemeen vind ik deze leeftijd nog best jong en zijn de meiden nog behoorlijk emotioneel onvolwassen.

Ja, maar of iemand eraan toe is of niet, dat vind ik nog altijd liggen bij de persoon zelf. Die moet daar zelf voor waken, en dus ook zelfs beslissen wanneer het moment daar is. Vind ik.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:42

Mijn eerste keer was ook op mijn 15e, ken ook mensen die het eerder of juist later pas hebben gedaan maar het ligt bij iedereen van die leeftijd anders of het echte liefde is of dat ze stabiel zijn of niet, noem maar op. Dat blijft ook wel een eeuwige discussie die overal gevoerd word, wat nou normaal is..
Ik ken geen mensen die voor hun huwelijk of wat dan ook geen sex hebben gehad eigenlijk maar ze zullen er vast nog wel zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:48

gelukkig bestaat het nog wel! :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:49

jameyskatje schreef:
gelukkig bestaat het nog wel! :D

Waarom gelukkig?

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:52

Er bestaan nog meer dan genoeg mensen die niet aan seks doen voor het huwelijk, ik ken ze alleen persoonlijk niet, haha. Denk alleen wel dat je dan vooral in de gelovigen-hoek moet zoeken, er zullen niet veel niet-gelovigen zijn die uit principe niet aan seks voor het huwelijk doen.
Zelf vind ik het ook onzinnig; ik wil toch graag weten wat voor vlees ik in de kuip heb, en daar kom ik liever nu achter dan na mijn trouwdag.

Shadow0 schreef:
Is dat zo? Heb ze geheel gemist :) Het hele relatiegebeuren was erg ingrijpend, en nog meer toen het uitging. Maar de lichamelijke intimiteit was op dat moment vanzelfsprekend en ik zou het helemaal niet als moment met 'enorme gevolgen' kwalificeren eigenlijk. De eigenlijke stap was veel eerder, de eerste keer dat je intiem met iemand wordt (elkaars huid aanraakt... het eerste moment dat je ineens moet toegeven dat er 'meer' is.) Dat waren momenten die veel intiemer, spannender, enger, ingrijpender waren eigenlijk, en ook echt veel veranderden aan de situatie: een sprong in het diepe.

Dit vond ik inderdaad een veel ingrijpendere beslissing dan het seks hebben zelf. Het moment dat je besluit, ja, diegene vind ik leuk genoeg, en dan voor de eerste keer elkaars naakte huid voelen. Eigenlijk elke andere handeling daarna was lang niet zo spannend of ingrijpend als dat eerste moment.

Overigens; ik geloof dat de gemiddelde leeftijd om voor het eerst seks te hebben al járen rond de 16 ligt.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:00

MysticTinker schreef:
Ik denk dat het inderdaad meer gaat om het erbij horen, en je hoort het overal, op tv enzo lijkt het hele leven alleen nog om sex te draaien.. dus 'het is normaal'.. :=
Misschien dat ze ook wel bang zijn dat hun vriendje ze dumpt als ze niet verder willen gaan..
En veel jonge meisjes zijn nog echt kinderen van binnen maar willen graag volwassen zijn, ze leven in hun eigen fantasiewereld en geloven dat die ene knappe jongen voor altijd bij hun zal blijven. Dat zie je ook ontzettend vaak.

Nee.. ik vind het ook allemaal belachelijk, en wacht fijn op mijn ware liefde :D
Trouwen dat doet me zelf weinig, vind ik niet zo belangrijk, dus daar zou ik dan weer niet op gaan wachten

Wat jij beschrijft dat zie ik dus echt totaal niet. De eerste keer beleven met iemand waar je geen relatie mee hebt is onder jongeren juist best wel taboe. En bovendien weet je nooit zeker of iemand voor altijd bij je zal blijven, dat staat los van je eigen leeftijd. Hoewel de kans op jonge leeftijd de kans groter is dat het niet zo is, maar dat is ook juist omdat je nog moet ontdekken wat je nou eigenlijk in een partner zoekt.

Je eerste relatie is dan ook vaak niet de enige die je in je hele leven zult hebben.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:44

Ik ben van plan om maagd te blijven tot ik getrouwd ben. Dit omdat ik seks wil bewaren voor diegene met wie ik oud wil worden, met wie ik mijn
leven wil delen. Ik wil het delen met iemand die altijd bij me blijft (tenminste, dat is natuurlijk wel de insteek van een huwelijk ;) ) en met wie ik de nare en fantastische dingen deel. Ik zie seks als iets heel moois, wat ik als een cadeau wil zien samen met diegene met wie ik ga trouwen :) .

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 19:48

je kan t ook anders formuleren...na het huwlijk geen seks meer.... :+

nej serieus, ik ken mensen zat die wachten, vanuit hun geloof maar ook omdat ze het gewoon niet willen voor hun huwelijk. ik denk dat moet iedereen zelf weten dan. ik zal het niet kunnen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:01

Sunrise_ schreef:
Ik ben van plan om maagd te blijven tot ik getrouwd ben. Dit omdat ik seks wil bewaren voor diegene met wie ik oud wil worden, met wie ik mijn
leven wil delen. Ik wil het delen met iemand die altijd bij me blijft (tenminste, dat is natuurlijk wel de insteek van een huwelijk ;) ) en met wie ik de nare en fantastische dingen deel. Ik zie seks als iets heel moois, wat ik als een cadeau wil zien samen met diegene met wie ik ga trouwen :) .

Waarom zou dat niet kunnen zonder huwelijk?. Ik had en heb nog steeds dezelfde insteek dan jij, alleen dat ik niet wil trouwen in de eerstevolgende tien jaar ofzo.

De eerste en enige waar ik seks mee heb gehad IS degene waarmee ik oud wil worden en waarmee ik nare en fantastische dingen deel.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:04

BraveSpots schreef:
Sunrise_ schreef:

Waarom zou dat niet kunnen zonder huwelijk?. Ik had en heb nog steeds dezelfde insteek dan jij, alleen dat ik niet wil trouwen in de eerstevolgende tien jaar ofzo.

De eerste en enige waar ik seks mee heb gehad IS degene waarmee ik oud wil worden en waarmee ik nare en fantastische dingen deel.

Bedoel je in een vorm als samenwonen? Hmm omdat het huwelijk voor mij net die bevestiging is als het ware, dat je echt voor elkaar kiest. Daarmee
wil ik niet zeggen dat je minder voor elkaar kiest als je gaat samenwonen, maar voor mij persoonlijk zit er net meer (symbolische) waarde aan. Daarom kies ik voor trouwen :) .

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:07

nu wil ik niet banketstaaf zijn, maar moet die voor jou dan ook nog maagd zijn?

Want ik ben bang dat er vrij weinig mannen zijn die wel maagd zijn en dat ook zo willen houden tot het huwelijk

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:09

Sunrise_ schreef:
Bedoel je in een vorm als samenwonen? Hmm omdat het huwelijk voor mij net die bevestiging is als het ware, dat je echt voor elkaar kiest. Daarmee
wil ik niet zeggen dat je minder voor elkaar kiest als je gaat samenwonen, maar voor mij persoonlijk zit er net meer (symbolische) waarde aan. Daarom kies ik voor trouwen :) .

In een vorm als een relatie.

Als de dingen die je zegt kan je ook gewoon hebben in een 'gewone' relatie. Vind ik. Daar hoef je niet percé maagd voor blijven tot het huwelijk. Hoewel ik de symbolische waarde er wel van inzie :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:17

Eigenlijk snap ik nooit zo goed wat maagdelijkheid tot zo'n belangrijk symbool maakt. Ik heb nooit helemaal begrepen wat het uitmaakt, weet iemand dat?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 20:28

Zo weer wat bijgelezen :) sommige msnen een pb gestuurd.

Hoe ik op dit onderwerp kwam is dus nou wel duidelijk? ;) jonge volwassenen nemen snel een grote stap, terwijl het gevolgen kan hebben.

Even andwoorden op bokker shadow, mij is geleerd, dat maagdelijkheids iets van jezelf is, 100%. Je geeft iemand een kans, om jou een ervaring te geven van iets speciaals. (in mijn ogen ;) ) die gene kan het verknallen, of juist niet. maar daarom heb ik het topic geopend, om te vragen hoe andere bokkers dit inzien, en of het echt nog bestaat van een geloof. blijkbaar wel, en ik heb respect voor die mensen, maar ook respect voor de mensen die het op hun eigen gevoel doen :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:30

Het gaat niet zo zeer om het maagd zijn.. maar meer erom dat sex iets speciaals is, iets wat je niet zomaar met iedereen deelt en wat (in mijn ogen) toch echt samengaat met liefde en een diepe band met elkaar hebben. Het maakt de band tussen twee geliefden sterker en sterker.. en dat werkt niet meer als je al met tig mensen naar bed bent geweest, dan is het niet speciaal meer..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:30

EngeltjeS schreef:
Zo weer wat bijgelezen :) sommige msnen een pb gestuurd.

Hoe ik op dit onderwerp kwam is dus nou wel duidelijk? ;) jonge volwassenen nemen snel een grote stap, terwijl het gevolgen kan hebben.

Waar doel je precies op met grote gevolgen? In Nederland weten kinderen al op jonge leeftijd vaak al dat je je tegen zwangerschap en soa's moet beschermen.

EngeltjeS schreef:
Even andwoorden op bokker shadow, mij is geleerd, dat maagdelijkheids iets van jezelf is, 100%. Je geeft iemand een kans, om jou een ervaring te geven van iets speciaals. (in mijn ogen ;) ) die gene kan het verknallen, of juist niet. maar daarom heb ik het topic geopend, om te vragen hoe andere bokkers dit inzien, en of het echt nog bestaat van een geloof. blijkbaar wel, en ik heb respect voor die mensen, maar ook respect voor de mensen die het op hun eigen gevoel doen :)

Je deelt inderdaad iets heel speciaals met elkaar, maar waarom moet je dat perse uitstellen tot het huwelijk?