Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:29

linky schreef:
In Amerika is het aantal autostische kinderen de laatste decennia na toevoeging van deze stoffen in vaccinaties opgelopen van eerst 1:50.000 naar 1:161 nu................. en dat voor een paar centen; hoe groot is de financiële en niet te vergeten de emotionele schade op lange termijn voor al de betrokkenen?

Hier is geen wetenschappelijk bewijs voor en ik vind dit soort dingen altijd bangmakerij. Natuurlijk zijn het aantal toegenomen, maar allereerst door een vermeerderde aandacht hiervoor. Hierdoor zijn ook andere aandoeningen zoals Borderline of ADHD sterk toegenomen. Wat wel wetenschappelijk is aangetoond is dat er een genetische component is.

dell_1

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:39

Ik werk in de zorg en laat mij ook niet inenten. Ik vind niet dat je zoiets verplicht moet maken. Ik laat me ook niet inenten voor de gewone griep. Verder weet je nog helemaal niet wat het doet. De reden is vooral dat ze bang zijn voor een groot uitval van personeel.
Verder heb ik ook wel eens NORO-virus gehad dat is super besmettelijk en ook niet tegen te enten en daar gaan (zwakke) mensen ook aan dood. Er is altijd wel iets.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:01

Nikka schreef:
Ik heb op dit moment geen intensieve patiëntencontacten, anders zou ik me zeker laten inenten. Ik vind dat een verantwoordelijkheid jegens mijn patiënten.

Dat kan je vinden en die keuze mag je maken.

Het onderwerp is of je het zelf mág beslissen of jouw zeggenschap over jouw eigen lijf ondergeschikt is aan een paniek-van-de-dag en politieke correctheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:03

Nikka schreef:
Wat wel wetenschappelijk is aangetoond is dat er een genetische component is.

Hoppa, verplicht genetisch onderzoek en wie aanleg heeft voor iets komt niet in aanmerking voor een plek in de gezondheidszorg :+

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:05

19LindA83 schreef:
Ik werk ook in de zorg, maar laat me niet inenten..

hier nog 1, en ik laat me ook echt niet inenten :n
er is nog veel te weinig bekend over dat vaccin

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:07

Mijn moeder laat zich wel inenten. Werkt ook in de zorg.
Ik krijg hem zelf ook, tis niks meer dan een griepprik alleen dan met een andere vorm van griep. Volgend jaar zit hij dr wss bij in de gewone griepprik.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:17

Huertecilla schreef:
Nikka schreef:
Ik heb op dit moment geen intensieve patiëntencontacten, anders zou ik me zeker laten inenten. Ik vind dat een verantwoordelijkheid jegens mijn patiënten.

Dat kan je vinden en die keuze mag je maken.

Het onderwerp is of je het zelf mág beslissen of jouw zeggenschap over jouw eigen lijf ondergeschikt is aan een paniek-van-de-dag en politieke correctheid.

Het merendeel van de mensen geeft hier aan dat ze de prik niet willen nemen en hier reageer je vervolgens niet op met het wijzen naar het onderwerp? Het is mijn keuze dit zo te zien. Dat jij dit politiek correct vindt en onderhevig aan paniek is jouw mening. Helaas ken je me onvoldoende om dit goed in te kunnen schatten.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:18

Huertecilla schreef:
Nikka schreef:
Wat wel wetenschappelijk is aangetoond is dat er een genetische component is.

Hoppa, verplicht genetisch onderzoek en wie aanleg heeft voor iets komt niet in aanmerking voor een plek in de gezondheidszorg :+

Heb je überhaupt mijn post gelezen? Vind het persoonlijk als een tang op een varken slaan wat je erover zegt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:21

bedoel ben het met Nikka eens.. :o

Ik vind dat als jij in de zorg werkt en vooral te maken hebt met patienten die in de risicogroep vallen je moet enten.
Laatst bijgewerkt door Loody op 05-11-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:24

:D
Laatst bijgewerkt door Nikka op 05-11-09 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:29

Ik vind niet dat ze enten kunnen verplichten, maar ik vind wel dat zorgmedewerkers er verstandig aan doen om zich te laten enten, je hoeft zelf geen griep te hebben om het over te dragen.
Eerder werd het NOROvirus genoemd, mooi voorbeeld, blijkbaar ben ik niet gevoelig voor dit virus, we hebben het een paar maal gehad in het verzorgingshuis en ik was een van de weinig die nergens last van had.
Maar dankzij mij zat wel m'n moeder een hele nacht op de wc met een emmer voor d'r neus :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:32

linky schreef:
Zolang er om economische redenen thimoresal en formaldehyde aan een vaccin toegevoegd wordt voor mij en de mijnen GEEN enting!
Deze stoffen zijn conserveringsmiddelen, zodat er voor 10 vaccinaties in 1 flesje kan, i.p.v. een unidose per injectie.
In Amerika is het aantal autostische kinderen de laatste decennia na toevoeging van deze stoffen in vaccinaties opgelopen van eerst 1:50.000 naar 1:161 nu................. en dat voor een paar centen; hoe groot is de financiële en niet te vergeten de emotionele schade op lange termijn voor al de betrokkenen?
Maar ja, daar zit de pharmaceutische industrie niet mee, die heeft daar wel weer een pilletje voor...............

Ja, lastig, als je zwaar longpatient bent wordt de mexicaanse griep waarschijnlijk je einde, dus tja keuze. Wees bllij dat je een keus hebt, zou ik zo zeggen.
Het is gemakkelijk praten als je het als een gewone griep kan ervaren, kun je dat niet, dan wordt het een heel ander verhaal.

Ik weet niet of het hoeveelheid autistische kinderen en kinderen met adhd daardoor is vermeerderd. 20 jaar geleden had niemand bijna van adhd gehoord. Niet dat het er niet was, maar waarschijnlijk omdat het niet bekend was.
Het alternatief is je kinderen niet enten en ja, daar kleven ook zo zijn nadelen aan.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:36

Ik werk ook in de zorg en heb me verplicht moeten laten enten tegen de "gewone" griep. Ik vind niet dat ze dat mogen verplichten, maar voor mij was het geen punt omdat ik me sowieso wilde laten vaccineren. Er is hier een groot tekort aan H1N1 vaccines, dus dat is niet verplicht ... sterker nog, ik kom er op het moment niet eens in aanmerking voor. Of ik me laat vaccineren wanneer het beschikbaar is weet ik nog niet. Ben niet zo happig op nieuwe vaccines.

Aan de andere kant is dit geen normaal griepje. Mensen van mijn leeftijd, sterke jonge football spelers zonder gezondheidsproblemen, overleven het soms niet. Het aantal zieken (en doden) is vele malen groter dan in een normaal jaar. Het is dus echt geen bangmakerij! :n

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:45

Het zal me een worst zijn.
Ik héb rechten en als die getreden worden stap ik opzij.

Als het een voorwaarde voor werk als hulpverlener wordt, dan voldoe ik niet aan de voorwaarden en verleen ik geen hulp meer.

Ik wens geen afstand te doen van een fundamenteel stuk beslissingsvrijheid.
Dit is principieel en heeft niets van doen met of ik het wel/niet zinvol vind om me vrijwillig te laten enten.

Dit is nu een massahysterie over een niet eens gevaarlijke griep. Volgende stap verkoudheid?
Verplicht enten? Kassa voor de pharmaceutische industrie en nog meer kasplantjes die nog langer nergens aan dood gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:48

Huertecilla schreef:
Dit is nu een massahysterie over een niet eens gevaarlijke griep. Volgende stap verkoudheid?
Verplicht enten? Kassa voor de pharmaceutische industrie en nog meer kasplantjes die nog langer nergens aan dood gaan....

Voor jou is die griep misschien niet gevaarlijk en verder vind ik je uitlating grof.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:57

Guinevere schreef:
Ik werk ook in de zorg en heb me verplicht moeten laten enten tegen de "gewone" griep.

In Amerika ligt het percentage gevaccineerde hulpverleners aanzienlijk hoger dan in Nederland. Heeft, naar ik heb begrepen, voor een groot gedeelte met de claimcultuur te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:57

Dat is jouw goed recht Mindim.
Mijn uitspraak is ook realistisch. Als niemand meer ergens aan dood gaat wordt het knap grijs in de samenleving en dat ís een probleem; een duur probleem.
Dat is niet het kernpunt echter, maar wel een perspectief.

Waar het om draait is de vraag in hoeverre de rechten van hulpverleners ondergeschikt zijn aan die van anderen.
Ik vind nul.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:01

vind het ook een grove uitspraak hoor HC

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:05

Huertecilla schreef:
Dat is jouw goed recht Mindim.
Mijn uitspraak is ook realistisch. Als niemand meer ergens aan dood gaat wordt het knap grijs in de samenleving en dat ís een probleem; een duur probleem.
Dat is niet het kernpunt echter, maar wel een perspectief.

Waar het om draait is de vraag in hoeverre de rechten van hulpverleners ondergeschikt zijn aan die van anderen.
Ik vind nul.

Tja helaas zijn het niet alleen de oudjes die er aan dood gaan echter.

Dan kun je mensen ook maar beter dood laten gaan aan kanker bedoel je? Dan gaan mensen toch nog ergens dood aan en wordt het leven straks een stuk goedkoper. Laat maar gaan die hartaanval, laat het reanimeren maar zitten? Als je met dit soort argumenten gaat komen, omdat er anders niemand meer ergens aan dood gaat, hoe sta je dan uberhaupt tegenover dit soort geneeswijzen?

In wat voor realiteit leef jij?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:37

Ik leef in de realiteit dat de medische wetenschap ethische vragen oproept over wie wat en hoe lang wel of niet.
Met name in een sociale maatschappij waarin niet alleen het recht van de rijkste geldt, moeten keuzes over het aanwenden van de beschikbare middelen gemaakt worden.

Ik hoef gelukkig geen antwoord op die vragen te geven. Dat mogen ethici en politici invullen.

Voor mij geldt slechts dat ik geen afstand wil nemen van mijn beslissingsvrijheid.
Als dat inhoudt dat ik geen hulp meer mag verlenen, dan is dat zo.
Of dat per saldo in meer/minder risico resulteert is niet mijn vraagstuk.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:51

ik werk zelf ook in de zorg...en vind dat je niemand kan en mag verplichten om een enting te laten zetten. Er zijn hele volksstammen die zich om geloofsredenen niet laten enten en dat eten we ook met zijn allen.

Daarnaast ter bescherming voor de patiënt...dat zou een verantwoordelijkheid zijn...is dat net zo'n uitspraak als de zorg is een roeping?

Klinkt misschien gek, maar ik overweeg wel sterk om hem wel te halen. niet voor de patiënten op mijn afdeling, want dat zal me zwaar bommen. Wij halen netjes een prik...en vervolgens komt de hele familie hoestend en proestend de afdeling op. Mooi mee genomen voor die patiënten die ik bescherm...maar ik doe het puur en alleen voor mijzelf, ik val zelf in een risicogroep en heb inmiddels mensen van mijn leeftijd met de mexicaanse griep gezien met een blanco voorgeschiedenis die dood en doodziek waren, als die prik mij voor een deel kan beschermen (wat ik best geloof ondanks de massahysterie) dan doe ik dat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:00

Straks op een vandaag een stuk over de vaccinatie :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:07

Kitty84 schreef:
Daarnaast ter bescherming voor de patiënt...dat zou een verantwoordelijkheid zijn...is dat net zo'n uitspraak als de zorg is een roeping?

Artsen leggen een eed af dat zij patiënten geen schade zullen toebrengen, verpleegkundigen leggen een soortgelijke eed af. Als er nu uit de onderzoeken die bekend zijn omtrent griepvaccinatie blijkt, dat vaccineren van het personeel leidt tot een lager sterfte cijfer, dan betekent niet vaccineren mijns inziens patiënten schade toebrengen.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:16

Ik werk in de ouderenzorg en laat me niet enten.
Ik vind niet dat je mensen kunt verplichten om zich te laten enten, dat moet een eigen keus zijn.

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:19

Ook ik werk in de zorg en laat me niet enten. Vind ook niet dat ze het je kunnen verplichten. Wel zijn ze er bij ons erg streng in en krijgen we er altijd een dwingend papiertje bij. Maar mijn afdelingshoofd laat zich zelf niet inenten dus dat staat ook een beetje raar.
Ik heb hem 1 keer gehaald en toen werd ik ziek. De 2 keren dat ik hem niet gehaald heb was ik niet ziek. Dus ik heb er eigenlijk weinig vertrouwen in.