Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

Onali

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:49

Omdat dat niet hoort, ik krijg salaris.
Toen ik nog bij de thuiszorg werkte kregen we bv wel van sommige clieneten die al heel lang in de route zaten, een aardigheidje. Meestal was het bodylotion of doucheschuim ofzo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:50

Hier in NL is het ietsje anders als daar, elk land heeft zo zijn eigen gebruiken.

Ik geef fooi geheel afhankelijk van de service.
Slechte service, dan ook geen fooi!

Goede service , dan maken we meestal het bedrag mooi rond, en of geven wat losgeld erbij.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:55

Ik geef bijna altijd fooi, tenzij het echt heel erg slecht was. Vraag me wel af of je dan in Amerika niet de werkgevers aan kunt pakken die zo schandalig laag betalen, omdat de klanten hun personeel dus wel betalen. Beetje raar dat de gasten daar voor op moeten draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:56

Nederland en Amerika zijn wat dat betreft niet te vergelijken :n
Als je de hele aflevering hebt gezien (zat gisteren toevallig ziek thuis) heb je ook gezien dat de fooien 80 tot 90% van het inkomen zijn daar.
De sociale wetgeving (ook wat betreft minimumloon) is daar heel anders dan in Nederland en er zijn plaatsen waar ze slechts 2,80 per uur krijgen, als volwassene! Daarvan moeten ze ook weer een deel afdragen aan de andere werknemers in het bedrijf.

In Nederland krijgen werknemers een veel beter minimumloon, namelijk rond de 8 euro per uur (als je ouder bent dan 23). Dat maakt dus nogal wat verschil :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:56

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat ze je verplicht stellen om fooi te geven. Nee, ik ben nog niet in Amerika geweest maar mijn schoonouders wel en die zijn normaal heel royaal in het geven van fooi. Ze zijn daar alleen bij een aantal restaurants zo slecht bediend dat ze simpelweg weigerde fooi te geven. En als ze dan nog om fooi durven te vragen dan vind ik dat ronduit belachelijk.

Een fooienpot vind ik overigens ook vrij belachelijk. Ik ben eens met een hele groep (dik 40 man) ergens gaan eten. We werden bediend door 3 mensen die hun voeten onder hun lijf vandaan liepen met zo'n grote groep. Die hebben we op het einde van de avond een hele dikke fooi gegeven (ongeveer 30%). Dit weigerde ze omdat ze het toch met hun collega's moesten delen en die hadden die avond met zijn 5-en misschien 50 klanten bediend. Dat vind ik dan echt belachelijk.... wij hebben een topservice gehad van die 3, maar wie zegt dat het andere personeel ook net zo'n service opbrengt...

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 10:59

Ik ben zelf tijdje terug in Zuid Afrika geweest.. En daar is het ook 15% fooi.. Het kost daar al helemaal niets dus die 15% is
ook niet echt schokkend.. Alleen is het daar wel dat het meeste
bedienend personeel geen loon krijgt maar alleen die fooi die ze
ontvangen is hun "loon".

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 11:08

Als je de fooi in Amerika nou gewoon prestatieloon noemt zit je meer in de richting. In Nederland geef ik ook wel fooi maar toch anders als in Amerika. Mede omdat ik dus weet hoe de opbouw van het loon in elkaar steekt.

De stelling van Oprah klopt prima voor Amerika maar in Nederland gaat dat niet op vind ik.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:20

Dan vraag ik me af..
Als het verplicht is om 15% fooi te geven, waarom maken ze dan niet de prijzen wat duurder en krijgen de werknemers wat loonsverhoging?
Dat is toch veel handiger als al dat gezeur en gereken om fooi? ;)
Bovendien ben ik er tegen dat fooi verplicht is.
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/ ... woord=fooi :
betekenis: vrijwillige gift aan een kelner, taxichauffeur enz.

In nederland vergeet ik vaak fooi te geven, alleen als er pizza wordt besteld denken we er thuis wel aan ;)
In Spanje op vakantie gaven we altijd zo'n 10% fooi (volgens reisleiding was dat normaal). Alleen bij een buschaffeur die zo levensgevaarlijk reed en ons 3 uur vertraging heeft opgelevrd hebben we geen fooi gegeven. :+

Ik weet de situatie in Amerika niet, maar ik Nederland moet het zeker niet verplicht zijn, ik vind dat het dan maar bij de prijs moet inzitten als die mensen zonder fooien niet kunnen leven. ;)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:33

In Amerika kom je het ook vaak tegen dat de fooi er al bij de bon opstaat. Dat staat dan gewoon onderaan, iets van 10 of 15 procent of zo. Ach ik kon me er niet zo druk om maken. Het eten kostte daar zo weinig en heel normaal om restantjea mee te nemen en zo. Hier in Nederland geef ik meestal ongeveer 10 procent, maar alleen als ik tevreden ben. Als de bediening waardeloos is dan kunnen ze de pot op.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 12:48

In frankrijk rekenen ze ook zo'n 15 a 20 % fooi. Alleen zetten ze het daar gewoon op je rekening onder het kopje bedieningskosten :D

In zuid afrika gaf ik altijd vrij veel fooi, t kost daar toch allemaal bijna niks :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:06

Ik geef in Nl. in principe geen fooi.
Omdat ik het niet nodig vind en over het algemeen weet de bediending niet meer hoe het hoort.
(oké als ik op een terras een hapje en een drankje doe, maakt me dat niet zoveel uit, maar daar geef ik ook echt geen fooi voor)
Als ik een keer wat duurder uit eten ga en alles is echt goed, eten is goed, bediening weet hoe het moet... Ja dan wil ik nog wel een fooi geven.
In het buitenland is het weer een ander verhaal, als ik ergens ben waar de lonen laag zijn en mensen moeten rondkomen van een schijntje, ben ik guller met mijn fooien.
Alleen is dan weer het dubbele, dat ze het meestal moeten afdragen aan de baas, die het dan in eigen zak steekt.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:18

Ik ben net terug uit Amerika en als ik dan had ontbeten moest ik tekenen en dan stond daar onder: Tip: en daaronder totale bedrag:
Vreselijk zo voelde ik me elke dag verplicht fooi te geven.
En toen we in een busje zaten naar het vliegtuig stond er gewoon op het dasbord:
15% fooi van de totale prijs is hier klantvriendelijk.

Nuchter als ik ben heb ik niemand fooi gegeven..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:39

En vind je dat dan niet een beetje asociaal als je bedenkt dat die mensen waarschijnlijk een heel laag loon hebben en nog minder krijgen omdat jij te 'nuchter' bent om fooi te geven.

Als ik op vakantie ga hou ik er altijd rekening mee dat ik fooi zal/moet geven. Als de bediening of het eten nou echt heel slecht is zal ik ik het niet doen maar dan moeten ze het ook wel heel bont maken.

In Nederland geef ik in restaurants ongeveer 10% maar voor gewoon een drankje op het terras met bitterballen ofzo krijgen ze niks extra, tenzij het bedrag makkelijk afgerond kan worden.
Ik vind dat mensen die een hele avond voor mij aan het rondrennen zijn zodat ik een fijne avond heb best een extraatje verdienen. Ik moet er iig niet aan denken om met vieze borden te zeulen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 15:21

bonney4evver schreef:
Ik ben net terug uit Amerika en als ik dan had ontbeten moest ik tekenen en dan stond daar onder: Tip: en daaronder totale bedrag:
Vreselijk zo voelde ik me elke dag verplicht fooi te geven.
En toen we in een busje zaten naar het vliegtuig stond er gewoon op het dasbord:
15% fooi van de totale prijs is hier klantvriendelijk.

Nuchter als ik ben heb ik niemand fooi gegeven..

Dat is niet nuchter, dat is daar echt gruwelijk asociaal.

Jij kunt daar zien hoeveel je bediening betaal krijgt, namelijk die 'tip' onderaan. Als het er op die manier op staat kun je er zeker van zijn dat de bediening niet meer krijgt dan 1 of 2 dollar per uur vast, en het verder van die percentages moet hebben. Kortom, als jij het niet betaald, dan krijgt iemand gewoon geen geld om jou te bedienen.

Ik denk dat het goed is om je goed in te lezen voordat je ergens heen op vakantie gaat. Dan weet je namelijk dat je bijvoorbeeld in Amerika het niet kan maken om geen fooi te geven, maar dat het bijvoorbeeld in Ierland nouwelijks nodig is.

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:15

gruwelijk ascociaal???? Ik ben een student die heel lang en hard heeft gewerkt op mn reis naar Amerika te maken. Als ik vervolgens een busje boek om naar disney te gaan moesten wij daar per persoon 120 dollar voor betalen. Reken daar eens 15% over? Dan verwachten ze dat wij dus even 38 dollar fooi gaan aftikken. Ik weet niet waar ik het geld vandaan moet halen???
Ik betaal netjes voor mn rit en nee dan ga ik niet nog even extra geld geven. Prima dat kan jij asociaal vinden, ik vond het allemaal al duur genoeg. ( Verbleef in L.A. Hollywood )
Zolang je niet in mijn portomonee kan kijken moet je mij niet asociaal gaan noemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:26

In een land als Amerika is dat asociaal, omdat je nu dus je chaufeur zelf niet hebt betaald. Je hebt zijn benzine, zijn bedrijf en zijn afschrijvingskosten betaald, maar niet zijn loon. Hij heeft niets verdient op die rit.

Ook zonder in je portomonee te kijken kan ik het asociaal vinden, omdat ik weet hoe het daar werkt.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:36

In de USA gaven we altijd 20% fooi, waren ze wel erg tevreden over geloof ik. De service is zo ongeveer dubbel zo goed als in Nederland. We hebben een keer een half uur moeten wachten op het hoofdgerecht ( voorgerecht salade ondertussen al gehad), excuses en drankjes van de rekening gehaald. Bij aankomst staat gelijk iemand aan je tafel en op het eten hoef je niet lang te wachten. Bij veel restaurant hoef je alleen het eerste drankje te betalen een "refail" is gratis. Het is in de all American restaurants alleen niet gebruikelijk om nog even na te tafelen.

Dan valt de service in Nederland wel weer heel erg tegen, en ik geef nu ook minder fooi hier in Nederland. (bij slechte service/ eten geef ik geen fooi meer)

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:38

Ik heb nooit geweten dat mensen daar zo op fooi leven, dus dan weet ik dat voor de volgende keer. Maar dat JIJ weet hoe het daar werkt betekend niet dat IK dat ook meteen weet. Dus laat dat asociale achterwege. Punt ;)

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:44

Ben net een aantal weken terug uit Bali.
Daar staat altijd apart onder aan de rekening +/-10 á 15% service er extra bij op. Rekenen ze zelf al.
Maar goed, het koste er geen drol, dus daarna ronden wij het ook altijd af nog omhoog.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:45

Je had je natuurlijk ook een klein beetje kunnen verdiepen in het land waar je op vakantie gaat. ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:48

Ik merk wel dat er in Nederland de fooien persoonlijk gehouden worden, of zit ik fout? Hier in België worden fooien vooral in 1 pot gehouden om dan achteraf met het hele personeel iets te gaan eten. Bij de ene krijg je al een betere maaltijd dan bij de andere, maar 't gaat om 't idee denk ik.
Ik mag ook geen fooien aannemen, omdat ik in een winkel werk. (zoiets zoals het kruidvat & de colruyt)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:50

Tja... het ligt er bij ons gewoon aan op wat voor bedrag het uiteindelijk komt maar geef het niet altijd :n

En in die zin vind ik het ook wel een beetje onzin!
Mijn vriend is assistent bedrijfsleider en die krijgt toch ook geen fooien in zijn hand geduwd omdat men 100.000 keer per dag vraagt waar Product X staat omdat men zelf te lui is om te zoeken... :+
Die loopt zich ook de poten onder het lijf vandaan met een glimlach op zijn gezicht voor de service!

En wat dacht je van een postbode etc etc... :=

Lissyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:51

Ik werk zelf ook full time in de horeca. Van mijn fooi moet ik echt leven. Ik werk 40 uur per week en verdien zon 400/500 euro in de maand. Ik wil niet zeggen dat een fooi geven verplicht moet zijn maar als er een groote groep zit en ik loop een paar uur lang voor ze te rennen en vervolgens krijg ik geen fooi ben ik wel teleur gestelt.

Zonder fooi kom ik absoluut niet rond in de maand.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:52

Lissyx schreef:
Ik werk zelf ook full time in de horeca. Van mijn fooi moet ik echt leven. Ik werk 40 uur per week en verdien zon 400/500 euro in de maand. Ik wil niet zeggen dat een fooi geven verplicht moet zijn maar als er een groote groep zit en ik loop een paar uur lang voor ze te rennen en vervolgens krijg ik geen fooi ben ik wel teleur gestelt.

Zonder fooi kom ik absoluut niet rond in de maand.

:oo hoe oud ben je dan? Is dat het minumumloon :?

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:54

In Italië (rome) hoef je geen fooi te geven.

Dat is namelijk al berekend in de rekening, staat er ook echt op, 10%!!
Daar heb je dus niks te kiezen, eigenlijk te gek voor woorden