Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:55

Vjestagirl schreef:
http://kateharding.net/faq/but-dont-you ... unhealthy/

Hier kun je lezen over te dik zijn. Nou het is in het engels, maar er staat kort samengevat dat dik zijn niet ongezond is, dat dikke mensen langer leven dan dunne mensen, dat vet beschermt tegen 'infecties, kanker, long ziekten, hart ziekten, osteoporosis, hoge bloeddruk, reuma en zelfs type 2 diabetes'. Daar komt nog eens bij dat niemand weet hoe je iemand die dun is van zichzelf dik moet maken, net zo min als dat ze weten hoe ze dikke mensen dun moeten maken.

"Daar komt nog bij dat er nog nooit is bewezen dat dikke mensen meer eten dan dunne mensen, of dat ze minder bewegen. Niemand. En geloof me, dat hebben ze geprobeerd"

Nou ga ik niet alles vertalen, niet nu iig, misschien als dit topic geweldig goed loopt. Maar obesitas is niet hetzelfde als jezelf volproppen met ongezond eten.

Ziet er heel wetenschappelijk uit... :n

Vjestagirl

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:57

Kom jij dan eens met wetenschappelijke bronnen die het tegendeel beweren?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:59

Poe... moeilijk! Want wat doen we dan met:

- Mensen die roken?
- Mensen die drugs gebruiken?
- Mensen die het vertikken te werken?
- Mensen die alcohollist zijn?
- Mensen die weigeren te sporten?
- Mensen die gevaarlijke sporten doen? (paardrijden is er ééntje van) :D
- Mensen die anorexia hebben?
- Mensen die psychisch met zichzelf in de knoop zitten?
- Mensen die op school met de pet er naar gooien en hun toekomst hiermee vergallen?
- Mensen die om de haverklap naar de dokter gaan voor "niks"?
- Mensen die chronisch ziek zijn?
- Mensen die een vervuilende auto rijden?
- Mensen die onnodig veel afval produceren?
- Mensen die milieuverontreinigend bezig zijn?

En waarschijnlijk ben ik nog -tig dingen vergeten.....

Overgewicht kán voor gezondheidsproblemen zorgen. Hoeft niet. Maar er zijn legio andere "doelgroepen" die ook de ziektekosten flink opdrijven. Voorlichting over gezonde voeding kan nooit kwaad, maar ik denk dat er meer is dan dit alleen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:00

Ik ben ook te zwaar en rookte tot 2 weken terug 2 tot 3 pakjes sigaretten per week.

Inmiddels wel gestopt met roken ( wat wonderbaarlijk makkelijk gaat overigens! :D ) maar ik kom nooit bij de dokter.. De laatste keer dat ik bij de dokter was, is januari dit jaar geweest omdat ik de prikpil moest halen :+ ( waar ik overigens ook weer mee gestopt ben :P )

Ik denk dat je hoge ziektekosten niet aan zwaardere mensen toe kunt schrijven. Waar mensen leven worden mensen nou eenmaal ziek. En ziektes kijken niet naar wie je bent..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:00

Ja, ik vind dat de overheid zich best mag realiseren dat er een groeiend probleem is in Nederland.

Dat betekend voor mij overigens NIET dat ze zich óveral mee moeten bemoeien.
Maar er zijn zó veel verschillende manieren waarop het probleem aangepakt kan worden, dat er best een paar punten zijn waarop de overheid zou mogen bijspringen.

Dan denk ik bijv. aan:

- Campagnes voor gezond eten, waar het publiek zich goed mee kan identificeren (ik vind de huidige campagnes zo'n ver-van-mijn-bed verhaal).
- Subsidie zetten op gezonden producten, zodat de consument wellicht eerder kiest voor gezonde producten, en zodat deze producten ook betaalbaar zijn.
- Voorlichting geven op scholen.
- Regels invoeren op scholen: géén patat, broodjes worst, etc. aanbieden maar gezonde snacks en gezonde broodjes.
- Bewegen & sporten promoten. Op scholen, maar óók op kantoren!

Ik denk dat bewust wording het keyword is.
Dat je overgewicht hebt, en de gevolgen daarvan, merk je meestal pas als het te laat is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:03

Maar wat vinden jullie van mensen met anorexia enzo, die dit soort campagnes alleen maar aangemoedigd worden om idd nog 'gezonder' te gaan zijn. Want die zien zichzelf ook vaak als te dik.

En wat op mensen met ziektes die daardoor dik zijn? Die krijgen deze campagnes mee en voelen zich slecht om hun lichaam?

Is het niet veel gezonder om als overheid een gezond zelfbeeld, een realistisch zelfbeeld en een gezonde mentale mens te promoten?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:13

Vjestagirl schreef:
Kom jij dan eens met wetenschappelijke bronnen die het tegendeel beweren?

Ik zal hier geen hele lijst met artikelen gaan neerzetten (moet ook nog werk doen ;)), maar als je bv op pubmed (medische wetenschappelijke artikelen) zoekt op obesity & risk of overweight & risks, dan kom je al heel veel bronnen tegen die aangeven dat overgewicht niet gezond is.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:14

Bon_Bon schreef:
hetbommeke schreef:
Ja absoluut!

Uit onderzoek is gebleken dat mensen met overgewicht sneller last hebben van bv. hart- en vaatziekten of diabetes. Hierdoor maken ze een grotere aanspraak op ziektekosten, waardoor voor iedereen de ziektekosten uiteindelijk weer omhoog gaan.

Misschien heel zwart wit maar laat mensen met obesitas die dat zelf hebben veroorzaakt maar meer ziektekosten betalen, hierdoor wordt een gezonde leefstijl aangemoedigd. Geldt overigens ook voor rokers.

Damnz ik heb volgens al die BMI dingessen overgewicht. En ik rook.En ik voel me (sorry) gewoon gezond.
Dit al zo een tien jaar, als ik mij vergelijk met mensne om me heen, zit ik eigenlijk nooit bij de dokter, ik trek geen uitkering, ik heb geen medicijnen.

Waarom zou ik in godsnaam meer meoten betalen dan iemand die slank is niet rookt maar die om elke scheet die dwars zit naar de dokter gaat??

Leg het me ajb even uit

Zie in je profiel dat je 24 bent, dan zit het met die gezondheid nog wel goed. Vraag me alleen af hoe het over 30 jaar is als je door blijft roken en een BMI hebt van boven de 30.

Vind zelf dat de overheid duidelijk moet vertellen dat een BMI tussen de 20 en 25 goed is. Lager niet, hoger ook niet. Maar ook wat een gezonde leefstijl is. En tuurlijk mag je het allemaal lekker zelf weten, maar vind het wel verrekte oneerlijk dat mensen die echt gezond bezig zijn en nooit bij een huisarts komen, moeten opdraaien voor de kosten van iemand anders die zich volpropt met patat en chips, er een pakje per dag doorheen stoomt en daardoor allerlei ziektes en aandoeningen ontwikkelt, zoals diabetes 2, kortademig, versleten gewrichten etc.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:18

Overgewicht en ongezond eten leidt wel degelijk tot gezondheidsproblemen. Hiernaar zijn vele onderzoeken gedaan, waaronder de volgende: http://pediatrics.aappublications.org/c ... 103/6/1175 .
Of de overheid hier actie tegen moet ondernemen? Dat vind ik een lastige vraag. Ik ben wel van mening dat gezond voedsel gepromoot moet worden en ongezond eten juist niet. Dit wordt helaas nog te vaak gedaan naar mijn mening. Kijk maar naar alle reclames voor snoep en dergelijke alsook de spaaracties bij bijvoorbeeld chips. Hierover zijn volgens mij al vaker discussies geweest, maar een verbod hierop komt nog niet echt van de grond.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:22

Citaat:
Lestria schreef:
Laatst was er een nieuwsbericht dat er te weinig neurologen in de nabije toekomst zijn omdat het aantal knie en heup operaties door gewichtstoename van de bevolking explosief stijgt

Vreemd onderzoek dan, aangezien een neuroloog niks met heup en knieoperaties te maken hebben....

Excuus, orthopeed natuurlijk.

Bron is trouwens nu.nl

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:24

Ja... Er IS namelijk ook beleid tegen roken, alcoholmisbruik, etc. Dus een beetje beleid rondom gezond eten - en tegen overgewicht mag prima van mij :) Overigens zijn we daar ook al aardig mee op weg. Maar waarom zou er geen vettax mogen, als we wel al heel veel belasting op roken leggen?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1985 ... d_RVDocSum
Omdat het iets zegt over het belang :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:25

Citaat:
Dan vind ik dat ze het ook moeten verbieden om te roken, auto te rijden, te drinken, gevaarlijke sporten en/of beroepen te beoeffenen.

Volgens mij is de vraag in dit topic "Moet de overheid iets doen aan overgewicht".
Niet "Moet de overheid overgewicht verbieden".
Nogal een verschil ;)

Nee, de overheid moet je geen verplichtingen opleggen. Maar ze mogen wel betere voorlichting geven, gezond eten promoten, sporten promoten. Dat valt mijn inziens onder "iets doen".

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:26

ik begreep het zo dat de overheid voor aparte voorzieningen moet zorgen voor mensen met een overgewicht.. Maar dat is dus niet het geval. Ik denk niet dat de overheid daar iets aan kan doen het blijven individuele beslissingen. In de meeste gevallen is er wel iets aan te doen, maar niet zo gemakkelijk meer in het stadium waar mensen dan vaak in zijn.. Bij kinderen is het al wel mega belangrijk om gezonde en goede voeding te eten dit zou al veel schelen..

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:29

hetbommeke schreef:
Bon_Bon schreef:

Damnz ik heb volgens al die BMI dingessen overgewicht. En ik rook.En ik voel me (sorry) gewoon gezond.
Dit al zo een tien jaar, als ik mij vergelijk met mensne om me heen, zit ik eigenlijk nooit bij de dokter, ik trek geen uitkering, ik heb geen medicijnen.

Waarom zou ik in godsnaam meer meoten betalen dan iemand die slank is niet rookt maar die om elke scheet die dwars zit naar de dokter gaat??

Leg het me ajb even uit

Zie in je profiel dat je 24 bent, dan zit het met die gezondheid nog wel goed. Vraag me alleen af hoe het over 30 jaar is als je door blijft roken en een BMI hebt van boven de 30.

Vind zelf dat de overheid duidelijk moet vertellen dat een BMI tussen de 20 en 25 goed is. Lager niet, hoger ook niet. Maar ook wat een gezonde leefstijl is. En tuurlijk mag je het allemaal lekker zelf weten, maar vind het wel verrekte oneerlijk dat mensen die echt gezond bezig zijn en nooit bij een huisarts komen, moeten opdraaien voor de kosten van iemand anders die zich volpropt met patat en chips, er een pakje per dag doorheen stoomt en daardoor allerlei ziektes en aandoeningen ontwikkelt, zoals diabetes 2, kortademig, versleten gewrichten etc.

Volgens mij is er heel duidelijk gemaakt door de overheid wat er gezond is.

En nogmaals niet ieder dikkertje is kortademig of heeft diabetes of versleten gewrichten.
Mensen die geen aanleg hebben om dik te worden kunnen ook de hele dag in de mac zitten, zich vol proppen emt suikers, neit bewegen en hun groenten niet eten.
EN het FEIT dat je niet aan hun ZIET dat ze ongezond leven wil niet zeggen dat ze gezond leven.
Ook die mensen zoudne aardig wat ziektes kunnen ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:34

randie schreef:
Ik denk niet dat de overheid daar iets aan kan doen het blijven individuele beslissingen.

Maar als gezond voedsel goedkoper zou worden, zouden meer mensen dat kunnen kopen. Zeker nu in de recessie.
Het is op dit moment véél goedkoper om vet/slecht te eten dan om gezond te eten.

En snelle hap is zó gekocht en klaar gemaakt.
Een uitgebalanceerde maaltijd kost een stuk meer geld én tijd.

IK zou gelijk om zijn, als de gezonde producten wat goedkoper zouden worden.
Op dit moment maak ik nog wel 's regelmatig de keuze voor minder gezonde producten, puur omdat ze beter te betalen zijn.

Vet vlees is veel goedkoper dan magere vleessoorten. Om maar 'n voorbeeld te noemen.
Diepvries/blikgroente is een stuk goedkoper dan verse groente.
Ga zo maar door...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:36

maar dan kom je ook weer bij het feit dat niet alleen het geld het probleem is. Maar ook de tijd die mensen hebben, mensen zijn tegenwoordig heel gemakkelijk van het snel vlug even eten en er zijn weinig huishoudens waar altijd verse groente gegeten wordt denk ik zo. Dan zou de gehele maatschappij moeten veranderen. Maar inderdaad de prijzen maakt de keuze voor gemakkelijk slecht eten nog makkelijker.

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:47

De verantwoordelijkheid ligt bij jezelf maar de overheid kan bijvoorbeeld wel wat doen aan bewustwording en wat nou eigenlijk "gezond" eten is.

Ik denk dat heel veel mensen zich niet beseffen hoeveel calorieen er in een kant en klare maaltijdsalade zitten, vruchtensappen, kaas, een croissant of een saucijzenbroodje. Je zit al heel snel aan je daglijkse max.

Ijskoffie is bijvoorbeeld een echte calorieenbom en bevat evenveel calorieen als een warme maaltijd; http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... ltijd.html Ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen denken dat het een relatief "light" product is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:24

EvaLuna schreef:
Ijskoffie is bijvoorbeeld een echte calorieenbom en bevat evenveel calorieen als een warme maaltijd; http://www.gezondheidsplein.nl/nieuws/1 ... ltijd.html Ik kan mij voorstellen dat heel veel mensen denken dat het een relatief "light" product is.

Dat is wel een 'gekleurde' test...
Ze nemen de aller meest calorierijke ijskoffie die er is om die conclusie te trekken. ;)

Ik heb nu echt toevallig net een bekertje ijskoffie voor m'n neus staan.
87 kCal/100ml in een bekertje van 230ml. Dat is dus 200 kCal in totaal.

Een warme maaltijd is wel wat zwaarder dan 200 kCal. Meestal de zwaarste maaltijd van je dag.
Als je 2.000 kCal op 1 dag mag eten, dan is een maaltijd van 200kCal wel érg magertjes. ;)
Dan zou m'n ontbijt en lunch op 900 kCal pér maaltijd moeten zitten om een dagelijkse behoefte te voldoen. :P En dat is natuurlijk niet zo.

Conclusie: een gemiddeld bekertje ijskoffie, van normale portie is absoluut niet te vergelijken met een warme maaltijd. Maar is wél een erg calorierijke snack.

Maar goed, in producten als halvolle melk en in yoghurt zit je ook al snel aan 60 á 70 kCal per 100ml.
Dus een glas melk bij de lunch, of een bakje yoghurt zijn ook al heel snel dikmakers.

En nu pak ik een verse bosvruchten-yoghurt smoothie... bestempeld met het logo 'bewuste keuze'...
Daar zit óók 76kCal/100ml in. Ook een calorieën bommetje als je 't zo bekijkt. :P
Wel super gezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:34

Ik vind dat de overheid in bepaalde mate zich mag bemoeien hiermee, net zoals anti rook campagnes en verbod op tabakreclames zijn ingevoerd, om mensen maar te laten stoppen met roken.

Ik denk dat je een nuance moet maken tussen obesitas en morbide obesitas. Een mollig type is echt niet ongezond, maar wanneer je zo zwaar wordt dat je hartproblemen en andere dingen kan krijgen welke extreem overgewicht met zich mee brengen, tja dan wordt het een ander verhaal.

Ik vind dat er door de overheid wel eens wat meer voorlichting kan worden gegeven over bijvoorbeeld voeding en kinderen. Het aantal kinderen met obesitas neemt al jaren toe. Waardoor komt dat, komt het doordat er vaak 2 werkende ouders zijn en het avondeten gemakkelijker gehaald dan gemaakt wordt? Is er te veel ongezonde voeding op scholen te verkrijgen en noem het maar, ik vind dat de overheid daar wat aan moet doen.

Want als het hier net zo gaat als in Amerika en een groot gros van de kinderen later morbide obesitas ontwikkeld hebben we een probleem, met de nadere vergrijzing is straks elke werknemer nodig. Werknemers moeten zich dan scheel betalen om alles een beetje op gang te houden, wanneer mensen door morbide obesitas thuis komen te zitten in WAO, is dit niet positief. Plus de kosten die het voor de zorg met zich mee brengt.

Ik spits me hier toe op obesitas, omdat het topic daarover gaat, vanzelf zijn er ook andere groepen die je op hetzelfde kunt aan spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:39

De overheid bemoeit zich toch ook met rokers, dat mag nergens meer. Zelfs niet meer in de horeca. Er zijn van sire reclames met vuilniszakken als longen of een dodskist in beeld. De teksten die op tabaksartikelen vermeld staan.

Reclames veiligheid in het verkeer met als thema drank(de BOB reclames) of drank maakt meer kapot dan je lief is reclames. Daar bemoeit de overheid zich toch ook mee, sterke drank reclames zijn geweerd. Dus waarom niet met morbide obesitas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:42

Je bent zelf verantwoordelijk voor je gewicht,mensen kunnen er iets van zeggen maar je moet het zelf doen.Ik doe het ook op eigen houtje, met een beetje hulp van dokter frank(telegraaf).Het is echt goed vol te houden en ik mag nog zat lekkere dingen eten.Laat de overheid zich nou eens met echt belangrijke zaken bezig houden.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:44

Wat zou de overheid kunnen doen.
Volksgezondheid:
Opletten op reclame's en prijzen gezonde producten. Campagnes voeren over gezond eten.

Scholen:
Voorlichting geven over de gevolgen e.d.

Ik denk niet dat de overheid heel veel kan doen, maar de overheid kan wel andere instanties stimuleren, zodat misschien de Nederlander gezonder eet en meer beweegt.

Half Nederland word wakker, stapt de auto in, schuift achter kantoor, komt thuis, eet avondeten en gaat achter de computer/tv.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:45

nee dat is iets van jezelf
starks moet de overheid er ook nog wat aan doen om ons groente te laten en eten en elke dag een douche nemen
haha

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:45

Waha ik zie het helemaal voor me, JP die mijn .......komt wassen.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:46

Hypofocus schreef:
randie schreef:
Ik denk niet dat de overheid daar iets aan kan doen het blijven individuele beslissingen.

Maar als gezond voedsel goedkoper zou worden, zouden meer mensen dat kunnen kopen. Zeker nu in de recessie.
Het is op dit moment véél goedkoper om vet/slecht te eten dan om gezond te eten.

En snelle hap is zó gekocht en klaar gemaakt.
Een uitgebalanceerde maaltijd kost een stuk meer geld én tijd.

IK zou gelijk om zijn, als de gezonde producten wat goedkoper zouden worden.
Op dit moment maak ik nog wel 's regelmatig de keuze voor minder gezonde producten, puur omdat ze beter te betalen zijn.

Vet vlees is veel goedkoper dan magere vleessoorten. Om maar 'n voorbeeld te noemen.
Diepvries/blikgroente is een stuk goedkoper dan verse groente.
Ga zo maar door...

Ja, maar is gezond voedsel wel zo duur als iedereen roept? Een zak aardappelen kost bijna niks en kan je meedere keren van eten, spinazie uit de diepvries, 59 cent. Vlees hoeft ook al niet zo super duur te zijn. Groenten in potjes en dergelijk zijn naar mijn mening, zeker verhoudingsgewijs, duurder.

Ik kan er niks aan doen, maar ik kan echt voor onder de 5 euro bij de AH een gezonde maaltijd voor 3 personen op tafel zetten. Inclusief nagerecht.

Ik zeg nee, de overheid moet hier niks aan doen. Ik ga met Vjestagirl mee. Het zijn individuele beslissingen en naar mijn mening zijn er al meer dan genoeg kookprogramma's op TV die laten zien hoe je gezond en lekker moet eten. Dat een hollandse maaltijd gezonder is dan de friettent, weten de mensen met obesitas ook allemaal heus wel.