Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Re: Zwarte minder goed zichtbaar dan blanke? of gewoon racisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:11

Klopt, even vergezocht als zeggen dat deze maatregel louter om racistische redenen in gebruik is genomen ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:20

Ik denk dat ze dit soort regels alleen in Tienray durven voor te stellen,, het is namelijk wel degelijk discriminerend en dat mag niet.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:24

Lovely schreef:
katleentje, dat is wat ver gezocht, ik vind gewoon dat iedereen in Tienray een vestje moet dragen, aan het bericht te zien zijn die mensen daar niet erg verlicht van zichzelf.

Helemaal met jou eens!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 15:43

xKatleentjex schreef:
Klopt, even vergezocht als zeggen dat deze maatregel louter om racistische redenen in gebruik is genomen ;) .

`louter` betekend `alleen` toch? (even voor de duidelijkheid ;) )
want dat zeg ik niet. er zal vast wel iets veiligheid bij zitten, maar ik vind het gewoon ene gek bericht. en het feit of een donkere huidskleur minder goed zichtbaar is dan een lichte vind ik discutabel...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:53

zij schreef:
feit of een donkere huidskleur minder goed zichtbaar is dan een lichte vind ik discutabel...

...een donkergrijze auto ís minder goed zichtbaar dan een roze.
Daarom heb ik een forse felrode opleuking op onze grijze tuut geplakt. Als er een keuze geweest zou zijn had ik een knalgele gekozen.
Is geen discriminatie van grijs, noch van autos :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:11

In het huidige seizoen waarin iedereen dik ingepakt in donkere winterkleding over straat loopt is iedereen te vergelijken met jouw grijze 'tuut'. Dan ook iedereen een hesje aan oftewel 'een forse felrode opleuking'...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 18:22

Ik vind het niet zo raar hoor..

Ik denk dat het vooral ligt aan het feit dat mensen uit het AZC véél vaker lopen,
en ook nog eens sneller midden op de weg lopen dan mensen die hier opgegroeid zijn.
Daarbij zullen ze zelf niet zo snel geneigd zijn zo'n hesje aan te schaffen,
omdat ze simpelweg vaak maar net genoeg geld hebben.

Ik bedoel, het is niet verplicht voor ze om het te dragen en voor Nederlanders daar ook niet.
Tja, het enige verschil is dat Nederlanders ze niet gratis uitgedeeld krijgen, en om daar nou over te gaan miepen... :+

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:09

Ik vind het niet echt racistisch. Donkere mensen die donkere kleren aan hebebn reflecteren gewoon niet tot nauwelijks. Een lichte huid of blonde haren zie je veel sneller wanneer het donker is en er valt licht op.
Tel daarbij op dat asielzoekers vaker lopen en fietsen (op wellicht slecht verlichte fietsen) dan levert dat gemiddeld genomen vaker gevaarlijke situaties op.
Ze worden nergens toe gedwongen, het is slechts een advies. Een advies dat alle mensen die 's avonds langs de weg lopen beter zouden kunnen aannemen trouwens.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:11

Heel logisch, want een blank persoon geeft immer licht in het donker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:17

Zaina schreef:
hoe kun je dit nou een goed idee vinden?!?! het slaat nergens op!
dit is gewoon puur racisme.

In mijn beleving heeft het niets te maken met racisme maar alles met verkeersveiligheid.
Ze geen vestjes aanbieden zou juist racistisch zijn, ruimt zo lekker op.... }:0

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:21

Mijn paard staat vlakbij een asielzoekers centrum en ik moet eerlijk toe geven dat ik me inderdaad soms rot schrik als ik opweg naar huis ben en er ineens allemaal mensen op het fietspad lopen, die asielzoekers houden volgens mij gewoon van wandelen in het donker. Dus in eerste instantie vind ik het een goed idee.. Overigens zie ik blanke mensen ook niet in het donker. Dus ja ik vind het wel een beetje racistisch overkomen, dit bericht.
Ik ben trouwens een grote voorstander van het dragen van reflecterende vestjes in het donker op onverlichte plekken, heb al een paar keer bijna iemand aangereden.. Maar dan wel voor iedereen.

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:23

En ja zwarte mensen zijn echt veel lastiger te zien in het donker..
Maar om nou te zeggen dat het hier draait om racisme, als in die jodenster nee..

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:25

Ik vind het persoonlijk ook dat mensen met een donkere huidskleur soms echt slecht zichtbaar zijn. Maar vaak genoeg zijn de mensen met een lichte huidskleur ook erg slecht zichtbaar....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:28

feliciaa schreef:
Mijn paard staat vlakbij een asielzoekers centrum en ik moet eerlijk toe geven dat ik me inderdaad soms rot schrik als ik opweg naar huis ben en er ineens allemaal mensen op het fietspad lopen, die asielzoekers houden volgens mij gewoon van wandelen in het donker. Dus in eerste instantie vind ik het een goed idee.. Overigens zie ik blanke mensen ook niet in het donker. Dus ja ik vind het wel een beetje racistisch overkomen, dit bericht.
Ik ben trouwens een grote voorstander van het dragen van reflecterende vestjes in het donker op onverlichte plekken, heb al een paar keer bijna iemand aangereden.. Maar dan wel voor iedereen.

Inderdaad, en zoals hierboven gezegd word vaak midden in de weg. Ik denk dat het zelfbescherming is. Spijtig dat mensen direct racisme roepen dat is echt een probleem tegenwoordig vind ik := . Moest bv een opvang voor blanke dakloze zijn zou niemand erom roepen

Het verkeer in sommige landen van herkomst is echt anders dan hier. Verder mogen ze het inderdaad verplichten, draag bij het uitgaan ook een lichte jas inplaats van mijn zwarte :)

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:32

Ik vind dit ook niet racistisch. Ik vind het eigenlijk zelfs wel een goed idee! Mensen met een donkere huidskleur zie ik alleen in het donker wanneer ze lachen! Prachtige witte tanden *D !
Laatst bijgewerkt door seabiscuitje op 25-10-09 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

palbertly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:33

Ik beken dat ik wel eens heel erg ben geschrokken van een zwarte man, het was buiten donker en hij was donker, dus ja ik schrok enorm toen ik plots moest uitwijken.

Rasistisch nee ik vind van niet, ze vallen gewoon niet op en dat kan gevaarlijk zijn.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:41

hahaha, grappig.

nou mijn man is buschauffeur, (ben geen racist, hij is zelf ook geen nl-er hoor) maar hij rijd zovaak voorbij 'donkere mensen'

vooral als het al donker is, slecht verlicht en als ze ook nog eens donkere kleren aan hebben. ik lach me altijd kapot als dat gebeurd.

het is niet racistisch opzich, men moet er zelf rekening mee houden of men goed zichtbaar is of niet. geld voor iedereen. teminste, als je niet voorbij of overreden wilt worden haha
(vroeger met schoolkamp moesten wij ook altijd lichte kleding aan als we een bosactiviteit gingen doen, ook blanke natuurlijk)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 20:49

Goed idee :j

Hoeveel hardlopers lopen er wel niet met reflectie rond elke avond.. Voor ons Nederlanders is dat gewoon normaal. Als je helemaal donker gekleed bent dan moet je zorgen dat je zelf toch goed zichtbaar bent of zelf gewoon goed uitkijken en niet zomaar oversteken ook al sta je bij een zebrapad.
Asielzoekers zijn gewoon nog niet zo bekend met de Nederlandse cultuur en het verkeer hier, en ik denk niet dat die uit zichzelf reflectie zouden aanschaffen.

Maar van mij zouden ze reflectie wel mogen verplichten bij die hangjongeren := Staan ze daar met zo'n groepjes, aan de ene kant de turken en marokanen en aan de andere kant de asociale nederlanders.. allemaal met zwarte schoenen, donkere broek, zwarte trui, met de capuchon over hun hoofd.. En die steken echt gewoon over als ze daar zin in hebben, staan ze wat langs de stoeprand te kijken.. doodeng

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:30

haha nou verplcihten heeft echt geen nut hoor. dan heeft de politie nog meer te controleren, stel je voor. het is gewoon eigen verantwoording.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:46

ik weet uit ervaring (beroeps chauffeur) dat een blanke beter zichtbaar is in het donker dan een zwarte
dat is geen discriminatie dat is gewoon zo, een wit gezicht geeft bijna licht in het donker

maar ik ben er eigenlijk een voorstander van dat iedereen een vestje draagt, is beter voor mijn hart :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:09

Citaat:
Asielzoekers zijn gewoon nog niet zo bekend met de Nederlandse cultuur

Als het dat is, dan vrees ik dat er heel erg veel Nederlanders ook nog niet zo bekend zijn met de Nederlandse cultuur :=

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:33

jameyskatje schreef:
hahaha, grappig.

nou mijn man is buschauffeur, (ben geen racist, hij is zelf ook geen nl-er hoor) maar hij rijd zovaak voorbij 'donkere mensen'

vooral als het al donker is, slecht verlicht en als ze ook nog eens donkere kleren aan hebben. ik lach me altijd kapot als dat gebeurd.

het is niet racistisch opzich, men moet er zelf rekening mee houden of men goed zichtbaar is of niet. geld voor iedereen. teminste, als je niet voorbij of overreden wilt worden haha
(vroeger met schoolkamp moesten wij ook altijd lichte kleding aan als we een bosactiviteit gingen doen, ook blanke natuurlijk)

ik heb een tijdje mijn paard een endje ver weg gestald en toen moest ik met de bus. was onverlicht, en ook toen reed de buschauffeur mij de eerste keer voorbij (en ik ben blank en zeer blond). De 2e keer gebeurde dat mij natuurlijk niet... licht op telefoon en zwaaien maar tot ie ook echt richting aangaf naar bushokje :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:22

En toch klopt het. Honderden jaren geleden fokten de zigeuners al bonte irish cobs. Bont omdat die goedkoop waren EN omdat de witte vlekken 's nachts goed te zien waren voor de bowtops.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 20:28

@zij: maar hij geeft toch echt zelf aan dat hij donkere mensen met donkere kleding niet ziet staan. en hij rijd dagelijks op de bus, zal heus wel uit ervaring spreken.

haha ik word zelfs overdag voorbij gereden door de streekbuschauffeurs haha

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:31

Ik vind het wel een beetje een vreemd voorstel, ten slotte kunnen mensen heel goed zelf inschatten of ze zichtbaar (willen) zijn of niet.

Wel moet ik eerlijk zeggen dat IK (maar ben dan ook nachtblind) donkere mensen in het donker veel slechter zie dan blanke mensen. Ik heb een aantal afrikaanse vrienden waar ik regelmatig tegenop loop als het donker is. :=