Zomer- en wintertijd, wat een onzin!!! toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 19:50

zomers vind ik echt fijn, lekker lang licht...

Van mij heoft die klok niet verzet te worden voor winter, laat het lekker later donker worden
Hoef ik ook niet zo vaak in het donker te fietsen :D

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-09 20:02

ik ben van mening dat het gewoon een kwestie is van wennen. We zijn ook gewend dat de dagen in de winter korter zijn en dat het koud is. Dat we in de zomer langer licht hebben en dat het warm is. Ik bedoel maar te zeggen... we kennen dit systeem nou en zien er de voordelen van in, maar als ze gewoon niet aan zomer en wintertijd doen dan komen daar ook weer de voordelen van naar boven. Sommige bedrijven zouden ook kunnen zeggen dat ze een uurtje later beginnen in de winter en dan sla je twee vliegen in 1 klap. splitsing van druktepunt op de weg en dat mensen gewoon een uurtje later hun bed uit kunnen.
Ja, dit is nog niet een super doordacht idee of zo, maar een voorbeeld... Dan kan ik gewoon lekker mijn normale tijd aanhouden en me nooit zorgen te hoeven maken ofdat mijn klok nu een uur vooruit moet, achteruit moet of gelijk blijft staan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 21:59

Karin schreef:
'Wintertijd' is de 'echte' tijd. Zomertijd is een menselijk bedenksel. ;)

Kloktijd zoals we dat hanteren is een menselijk bedenksel.

Slechts een klein deel van Europa leeft op de correcte kloktijd.
Wij hier (lengte Málaga) hebben de zon een meer dan uur achter op onze winterklok-tijd bijvoorbeeld.

Het is alleen van belang om je activiteiten af te stemmen op die van anderen of je werktijd.
Als je buiten werkt zie je aan de zon wel hoeveel tijd daglicht je ongeveer hebt.
In de middeleeuwen bedachten monniken de zonnering opdat ze in het veld toch de tijden voor vespers accuraat genoeg konden bepalen.

De accuraatheid die de moderne mens van ´tijd´ verwacht is eigenlijk lachwekkend als het niet zo triest zou zijn.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 00:53

Ik zat daarnet nog te denken wat nu juist het energiebesparende voordeel was van wintertijd. Maar blijkbaar is zomertijd dus de besparende tijd :+

Ik vind het vooral jammer dat dat vroege donker zijn echt op mijn systeem werkt. Ik word er gewoon minder vrolijk van. Ik kan er niet tegen dat het om 17u al donker wordt; het lijkt alsof je maar een paar uurtjes licht hebt per dag.

Air

Re: Zomer- en wintertijd, wat een onzin!!! toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:02

Geef mij maar de zomertijd :=
Vreselijk het eerder donker worden.. Ik heb liever 's ochtends een uur langer donker dan 's avonds een uur eerder donker, inderdaad ivm bijv. paardrijden.
En als het voor altijd de zomertijd is verbruiken we toch ook niet meer energie? :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:03

Mientjeuh schreef:
Ik zat daarnet nog te denken wat nu juist het energiebesparende voordeel was van wintertijd. Maar blijkbaar is zomertijd dus de besparende tijd :+

Ik vind het vooral jammer dat dat vroege donker zijn echt op mijn systeem werkt. Ik word er gewoon minder vrolijk van. Ik kan er niet tegen dat het om 17u al donker wordt; het lijkt alsof je maar een paar uurtjes licht hebt per dag.

Oja kan me er nu alweer op verheugen.. in het donker naar school en ook weer in het donker terugkomen.. De hele dag zit je dan TL lichten aan te kijken... krijg je lekker koppijn van :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:06

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet dat een mensenleven zo ernstig ontregeld kan worden door een uurtje verschil (evt. medische redenen daargelaten). :=

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:09

LiSSy schreef:
als ze de klok nu niet zouden verzetten zou het in de winter tot een uurtje of 9 'smorgens donker zijn. dat is gewoon niet handig.

Waarom is dat niet handig? Wij hebben lichtjes op kantoor en bouwvakkers hebben felle bouwlampen.

Het is juist niet handig om in oktober de klok te verzetten. Het word in het najaar al zo vroeg donker, en nu nog donkerder. Erg lastig als je 's avonds nog iets wilt doen zoals paarden/auto wassen en noem maar op.

Volgens mij is de wintertijd de officiele tijd, maar van mij mag het altijd zomertijd zijn! Het liefst nog een uurtje vroeger!

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:11

HannahFrouk schreef:
Volgens mij is het gewoon ingevoerd omdat mensen dan meer aan hun dag hebben? (zodat je niet continu in het donker zit).

Zelf maakt het me niet uit: heb toch ploegendienst.

Ik heb precies het zelfde. Ik wordt toch altijd de nacht ingegooid met deze dagen net als nu...Grr

Maar moet zeggen dat ik het zomers iedeaal vind, dat het langer licht is..

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 07:44

Toekie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet dat een mensenleven zo ernstig ontregeld kan worden door een uurtje verschil (evt. medische redenen daargelaten). :=

Het ligt eraan ofdat je heel erg tijdgevoelig bent.
Ik werk in de nacht en word gebeld wanneer ik moet beginnen ( heeft met de drukkerij enzo te maken) en ik weet dat dat normaal rond een uur of 3 is, dus dan word ik altijd zelf altijd rond half drie wakker.
Dit heeft met mijn innerlijke klok te maken en die geeft nu dus een verkeerde tijd aan.
Dat duurt weer even voordat die dus weer goed gaat lopen.

En ik ben ook zo iemand die zonlicht nodig heeft om positief te blijven!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 08:34

Voor kinderen en dieren is het meestal het lastigste....
Die leven niet volgens de klok maar volgens hun eigen ritme.
Van mij mag om die reden ook het hele jaar door een klok ingevoerd worden, of dat zomer- of wintertijd is maakt me niet uit! Zowel wanneer de klok voor- als achteruit gaat is het hele zootje hier weken van slag.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:02

Toekie schreef:

Ik ook eigenlijk niet. Helemaal omdat veel mensen in de zomer op vakantie gaan naar een land waar je wel iets meer dan 1 uurtje verschil hebt.

Ik werk wisseldiensten maar heb er geen moeite mee, dan ga ik s'middags bij thuiskomst gewoon nog even een uurtje plat :Z

Citaat:
Voor kinderen en dieren is het meestal het lastigste....
Die leven niet volgens de klok maar volgens hun eigen ritme.
Van mij mag om die reden ook het hele jaar door een klok ingevoerd worden, of dat zomer- of wintertijd is maakt me niet uit! Zowel wanneer de klok voor- als achteruit gaat is het hele zootje hier weken van slag.

Dieren leven tegenwoordig wel van de klok omdat de baas hun voert.
Mijn paarden hebben hun eigen ritme, die staan 24/7 op het land en krijgen bv geen voer om 6 uur, beter nog ze krijgen helemaal niks. Die hebben dus echt geen last van het tijdsverschil. dat zie je alleen op stallen waar om 8 uur s'ochtends of s'avonds gevoerd wordt.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:04

Hoe laat is het nu eigenlijk? (A)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:33

9.33

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 11:52

vind dat er een beetje veel ophef over word gemaakt.
las deze week in de krant dat mensen met het verzetten van de klok ook meer last hadden van depressies enzo, nou dat snap ik echt niet...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 14:15

heeft ermee temaken dat mensen in de ochtend wel wat meer licht krijgen, maar in de avond minder. Zitten een hele dag op werk en wanneer ze dan klaar zijn hebben ze geen zonlicht meer.
Is niet alleen door dat ene uurtje, maar dat uurtje is het begin van je gevoel dat je tekort zonlicht gaat krijgen.
Ik heb echt veel zonlicht nodig om me happy te voelen en merk dat ik in de winter heel erg snel een dip krijg... ben echt een ik-heb-licht-nodig-mens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 17:46

Cowgirl schreef:
Dieren leven tegenwoordig wel van de klok omdat de baas hun voert.
Mijn paarden hebben hun eigen ritme, die staan 24/7 op het land en krijgen bv geen voer om 6 uur, beter nog ze krijgen helemaal niks. Die hebben dus echt geen last van het tijdsverschil. dat zie je alleen op stallen waar om 8 uur s'ochtends of s'avonds gevoerd wordt.

:)*

Die van mei krijgen hooi/stro in een krat in de ´wei´.
Niet op een vast tijdstip en nu gaat er ´s avonds toch wat meer in omdat óók een overgang is naar kouder weer.
Ik pas de hoeveelheid aan bij hoeveel er nog in zal liggen wanneer ik de volgende lading breng. Nul probleem.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 00:56

Huertecilla schreef:
:)*

Die van mei krijgen hooi/stro in een krat in de ´wei´.
Niet op een vast tijdstip en nu gaat er ´s avonds toch wat meer in omdat óók een overgang is naar kouder weer.
Ik pas de hoeveelheid aan bij hoeveel er nog in zal liggen wanneer ik de volgende lading breng. Nul probleem.

Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid.

(en nee, ik heb geen zin in een discussie hierover.)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:20

hahaha, mientjuuuh... ik denk dat die discussie nog wel mee gaat vallen hoor. Iedereen verteld alleen zijn situatie en of het wel of niet invloed heeft op hun en hun dieren.

Ik moet zeggen dat het wel makkelijk was vanmorgen toen ik om 7 uur ( recht uit werk) bij de weide was en het al licht aan het worden was, maakte het voeren een stuk makkelijker. Maar nu zit ik hier achter de computer omdat het al licht is en ik dus nu moeite heb om in slaap tevallen. Vond het zo lekker dat ik nog in het donker thuis kwam en mijn bedje in kon en zo makkelijk in slaap kon vallen. Nu moet ik weer met maskertjes gaan werken enzo...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:02

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:09

Het is typisch menselijk om alles naar z'n hand te willen zetten.
Ipv energiebesparing kost het idd meer energie en persoonlijk ben ik 2x per jaar 1 week van de leg.
Zit te klooien met slaap/wektijden.
Van mij mogen ze het per direct afschaffen.

Tijd zoals wij het kennen is idd een verzinsel van de mens. Het kan z'n voordelen hebben als je samen tegelijkertijd iets wilt doen maar het is hier behoorlijk doorgeslagen in de zin van dat we veel te veel naar de klok leven.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:10

Ik kan ook heel slecht tegen de overgang naar wintertijd. Ik ben nu nog steeds van slag. De honden snappen er ook niet veel van, maar dat gaat nu alweer beter gelukkig.

Van mij mag de zomertijd voor altijd ingevoerd worden. Ik zie het probleem niet dat het 's ochtend laat licht is (rond 9 uur met oud en nieuw). En 's avonds langer licht is alleen maar fijn, elk uurtje is meegenomen, ook qua energieverbruik volgens mij. En ookal is de wintertijd de officiële tijd, Engeland loopt ook vaak anders dan ons, maar is dat een probleem?

Van mij mag het aangepast worden (maar dan niet naar wintertijd hoor), zal veel schelen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:53

ranna schreef:
Tijd zoals wij het kennen is idd een verzinsel van de mens. Het kan z'n voordelen hebben als je samen tegelijkertijd iets wilt doen maar het is hier behoorlijk doorgeslagen in de zin van dat we veel te veel naar de klok leven.

Spreekwoord uit Zuid-Afrika: In Europa het hulle klokke, ons het die tyd. ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:25

Karin schreef:
ranna schreef:

Spreekwoord uit Zuid-Afrika: In Europa het hulle klokke, ons het die tyd. ;)

Haha!! Ja zo is het maar net!

Heb eens op tv gezien hoe jongeren uit, ik dacht ook idd Zuid Afrika, hier kwamen voor een periode. Die vonden het zooo raar dat als er wordt gezegd: 'ik ben om 14.00 uur bij je', je er ook echt om die tijd moest zijn. Hahaha, zij hebben idd de tijd ja.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 17:58

Ik baal ook van de wintertijd....
Dat uurtje eerder licht in de winter gebruik ik toch niet. Als ik opsta ben ik altijd snel vertrokken naar mijn werk, op het werk staan altijd de lampen aan, omdat we anders weinig zien. Terwijl ik nu 's avonds thuis ook langer de lichten aan heb.
Daar komt bij dat ik met een zaklamp naar mijn paard moet omdat ze 24/7 op de wei staat en ik geen mogenlijkheid heb 's ochtends te gaan.
Nee, doe mij maar de zomertijd voor vast....