DSB Falliet???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: DSB Falliet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 06:53

Als je gisteravond NOVA hebt gezien, dan kun je dus idd alleen maar de conclusie trekken dat dit een vies spelletje geweest is van de hoge heren Wellink en Bos.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:32

@kiwiko
Je vader heeft zeker gelijk. Er wordt een heel smerig spelletje gespeeld vanuit de De Nederlandse Bank tussen een paar over het paard getilde mannetjesputters. (mannen en macht :D }> )
En DSB klanten zijn hiervan de dupe.

Een klein bankje in verhouding met ABN AMRO, ING, etc. en die worden allemaal gered. Maar een klein Bankje als DSB laten ze keihard knallen met alle gevolgen vandien voor de medewerkers van DSB en de klanten. Terwijl een injectie van 2 miljard (en wat is dat op de mega steun aan de ING en ABNAMRO) had DSB kunnen redden. Heel bedenkelijk en een heel smerig spelletje. Het lekken van zondagavond is daar maar een heel klein voorbeeld van.

En de andere banken hebben meer dan boter op hun hoofd. De DSB mocht van de DNB de overeenkomst met de gedupeerden niet tekenen, omdat dat de weg zou vrijmaken voor miljoenen claimen bij de andere banken. De andere banken hebben dezelfde foute koopsompolissen en hoge hypotheken. Daar zijn de Amerikaanse banken ook aan ten onder gegaan als. Lehman Brothers, Freddie & Annie, etc.

Eng wereldje, die bank wereld.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:35

Dat zegt mijn vader dus ook........... DSB is een katvanger........

maargoed, ik heb volgende week een afspraak bij mijn Rabo, om eens te kijken naar mijn Hypotheek en de daarbij verplicht afgesloten polissen :)

gewaarschuwd mens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:08

Andere banken hebben ook de hoge hypotheken lopen en ook hoge koopsompolissen verkocht, maar DSB deed dat ook nog eens bij mensen die het echt niet konden betalen en dat is wel een verschil met andere banken. DSB is een soort last resort bank zoals Mick75 ook al uitlegt, als alle andere banken nee hebben gezegd, kun je altijd nog bij DSB terecht om daar wel een (te risicovolle) lening of hypotheek af te sluiten. Dat is dus ook precies waar het om draait, DSB buit zijn klanten op grote schaal en over de hele breedte uit en dat doen andere banken niet. De reden waarom er voor deze bank andere beslissingen genomen worden is niet omdat de DNB niet in zijn hemd wil staan, maar vooral omdat de DSB een privebank is en de andere banken zijn systeembanken in (gedeeltelijke) eigendom van de staat. Dirk Scheringa is enig eigenaar van de bank, helemaal alleen als persoon zijnde en heeft daar 250 miljoen prive (!) vermogen mee gewonnen, dat kun je van andere bank-bestuurders niet zeggen :n. Als mensen deze verschillen niet willen zien, dan is het lastig discussieren.
Eigenlijk wens ik vooral de mensen met een achtergesteld deposito heel erg veel sterkte, die zijn naar alle waarschijnlijkheid al hun geld kwijt. Op de site van RTLZ staan al wrange verhalen van mensen die zo'n spaarrekening hadden voor de toekomst en nu waarschijnlijk met lege handen staan. Wrang, maar ook weer gedreven door een op zichzelf begrijpelijke hebberigheid om de hoge rente.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:47

Voor die koopsompolissen zijn de grote verzekeraars in 2007 en 2008 al begonnen met compensatieregelingen. DSB niet, toen niet en nu niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:57

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:44

Ik kan alleen maar meegaan met de mening van Kim (nou ja papa Kim) en Janouk. DSB is er vreselijk ingeluisd, helaas voor alle werknemers en rekeninghouders.

Ik word ook niet goed van al dat gemiep over leningen, en hypotheken. (sorry TS). Mensen zeiken erover dat ze hun leningen niet kunnen aflossen, maar waarom zet je dan in godesnaam je handtekening? If it looks to good to be true, it probably is.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:02

Caira schreef:
Ik kan alleen maar meegaan met de mening van Kim (nou ja papa Kim) en Janouk. DSB is er vreselijk ingeluisd, helaas voor alle werknemers en rekeninghouders.

Ik word ook niet goed van al dat gemiep over leningen, en hypotheken. (sorry TS). Mensen zeiken erover dat ze hun leningen niet kunnen aflossen, maar waarom zet je dan in godesnaam je handtekening? If it looks to good to be true, it probably is.

Dr. Phil! :Y)

Ik 'zit' momenteel boven op het verhaal en hoopte gisteravond om 9 uur op een wonder. Het uitstel tot morgen vind ik dan ook geweldig om te horen, DSB geeft zichzelf niet zomaar gewonnen.

Daarnaast petje af voor Dirk Scheringa, hij is er voor zijn personeel, ook in zeer barre tijden. Dat daarbij tranen vloeien laat hem ongemoeid. Ik vind het hoe dan ook een dappere man!

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:08

ik snap de mensen niet die een hypotheek afsluiten voor 145.000 ( huis waarde 145.000) en dan ook nog is voor 60.000 euro aan koopsompolissen nemen.

iedere Debiel ziet dan toch wel dat je zwaar over de waarde zit van je huis... Kom op zeg..

en daarnaast wie gaat er als je zelf geen vermogen bezit, Geld "lenen" om geld te creeren.

vragen om problemen

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:13

Het schijnt, dat als je naar Duitsland of België gaat, dat je via daar wel geld kan opnemen van je Nederlandse rekening. Dit omdat de 250 regel alleen voor NL geld. Heb ik horen zeggen hoor...

Ik ben benieuwd of het scheringa nog gaat lukken om zijn bank niet falliet te laten gaan...

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 15:20

1 ding is zeker, meneer Bos en zijn vriend Nout kunnen wat mij betreft aftreden. En meneer Lakeman kan zich bergen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:06

DSB failliet, maar Scheringa ziet zichzelf wel in de politiek binnenkort :n.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:09

Lovely schreef:
DSB failliet, maar Scheringa ziet zichzelf wel in de politiek binnenkort :n.

Dat heeft hij toch ook al ergens in juni gezegt...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:17

Dat geloof ik zo, maar toen was er er eigenlijk nog geen vuiltje aan de lucht en nu wel :j.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:17

Mooie opmerking he, vragen om een parlementaire enquete. Meneer vergeet dat hij zelf de aanstichter is geweest van het hele verhaal.

Voor degenen die van mening zijn dat DSB geen blaam treft en vooral de koppen van Bos en Wellink moeten gaan rollen (zij zijn niet geheel onschuldig, maar hebben in deze het juiste gedaan, hoewel veel en veel te laat), hier een link naar een artikel (uit 2008 notabene) dat naar mijn mening het probleem DSB het meest helder uiteenzet: http://www.quotenet.nl/biz/dirk-scherin ... is-0-1.php

Wat mij betreft valt het de DNB vooral te verwijten dat zij DSB ooit het etiket bank hebben gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:22

Precies. Die kredietfaciliteit van de DNB is niet voor niks ingetrokken, dat heeft de DNB gedaan omdat ze voorzag dat de DSB bank geen gezonde toekomst meer voor zich had. Dan beweert DSB dat ze met 100 miljoen geholpen zou zijn... dat staat natuurlijk in een beetje vreemde verhouding met elkaar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:46

Uit het rechtbankverslag van het faillisement blijkt dat Lonestar 630 miljoen op korte termijn moest storten en dat ze voor 5 miljard garant moesten staan. Dan is het erg onwaarschijnlijk dat ze het met 200 miljoen gered zouden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:06

Die 5 miljard gold ook voor de andere banken. Dat heeft waarschijnlijk nog alles te maken met het loskomen van claims. Dus, waarom beweert Scheringa dan met 100 mln geholpen te zijn?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:10

Ik denk dat die vraagtekens, uitroep tekens mogen worden. helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:13

Ik denk dat Paul de Leeuw zijn hit Droomland maar weer eens opnieuwe uit moet brengen met een op Scheringa geinspireerde tekst :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 17:13

Ik vind het sneu voor mensen die door adviseurs er in geluisd zijn, door polissen en hypotheken af te sluiten, zij weten wel waar de addertjes zitten, maar verdienen er nog veel te veel aan. Zeker voor de tijd dat het opgegeven moest worden wat de provisie bij het afsluiten is.

Dat mensen rente afsluiten die variabel is en dan al met een lage instap beginnen als lokkertje dat weten adviseurs. Soms werd er een absurde lage rente geboden als instap, dus het eerste jaar en na het eerste jaar kwam er een verhoging, als je dan bij leent om je huisje mooi te maken en je wordt verteld dat het zoveel voordeliger is om de lening bij je hypotheek op te tellen omdat die rente lager is en over 30 jaar wordt uitgesmeerd, kom je met een veel te hoge hypotheek te zitten.

Zeker toen het al slechter met de huizenmarkt ging, werden de hypotheken als makkelijke kostenposten voor geschoteld.

Zo bv iedereen denkt maar dat de Hypotheker onafhankelijk is, maar die was een van de grote klanten van de DSB en zij kwamen ook met eerste aan met die bank. Ook zij kunnen rekenen en zijn door de wol geverfd.

Kortom de regering heeft nog een vette klus om dit wereldje transparant te maken voor de gewone sul die rijk gerekend wordt door grijpgrage vingertjes van de heren onafhankelijk adviseurs. Jazeker de Hypotheker, nou not, ervaring uit eerste hand. :( Gelukkig werd onze aanvraag afgeketst en hebben wij later door een onzalig akkefietje met de DSB zelf besloten met een andere bank door te gaan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:08

die grappenmaker had zijn eigen schaapjes al lang op het droge. we worden toch allemaal voor de gek gehouden hoor.
en rente is sowieso een slechte zaak. daar is de gehele crisis een bewijs van

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:22

Als DSB-klant had je sowieso het probleem dat jouw rente altijd omhoog ging, ook al ging het rentepercentage overal omlaag, bij DSB ging het altijd omhoog.

Dat is ook niet zo gek als je 7,5% rente als DSB op een achtergesteld deposito betaald en dan dat geld tegen 6,1% rente uitleent. Het probleem bij de DSB-bank was dan ook vooral dat ze steeds meer geld moesten uitlenen, zonder er meer aan te gaan verdienen. Ze maakten met een hypotheekportefeuille van 6 miljard nog steeds evenveel winst als toen ze een hypotheekportefeuille van 300 miljoen hadden. Ze hadden dus echt die hoge provisies nodig om winstgevend te kunnen blijven. En dat is dus de uiteindelijke reden van hun faillisement. Aan hun hypotheken verdienden ze gewoon geen geld en een bedrijf dat geen geld aan zijn eigen producten verdiend, gaat nu eenmaal failliet.

Het is het gevolg van de strategische beslissingen die Dirk Scheringa genomen heeft en die hij niet op tijd aan de veranderende situatie aangepast heeft.