Totale afschaffing studiefinanciering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: Totale afschaffing studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:46

Tjonge jonge, hoe verzinnen ze het! Ik snap dat ook niet, sluit me bij Sedaru aan, Nederland wil een kennismaatschappij hebben, maar dan moet studeren wel toegankelijk blijven. Zo zouden ze de drempel voor veel mensen te hoog maken.
Het feit dat ze er over praten, vind ik al een slecht teken. Misschien gaat het nu niet door, maar dan wellicht wel over een aantal jaar.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 20:52

Wat een geniaal plan.... Mr. Bos wil er volgens mij alles aan te doen om Nederland 't puin in te helpen. Lekker met alles achter het Amerikaanse systeem aan want die hebben het zooo fijn! Onderwijs en zorg moeten gratis zijn voor de hoeveelheid belasting die wij overal voor betalen. Laat eerst de ontwikkelingshulp maar deels stopzetten.. we geven geld aan andere landen en kunnen ons eigen land geeneens fatsoenlijk financieren.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:20

jeetje dan stop ik maar met mijn studie. Wil niet beginnen met een schuld als ik klaar ben, dan maak je nooit kans op een huis! Denk niet dat dit er door komt hoor

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:24

Toch apart dat er altijd het eerst bezuinigd wordt op juist díe dingen waar je nou net niet op zou moeten bezuinigen, namelijk de zorg en het onderwijs. En ondertussen zitten er nog steeds Nederlandse soldaten in Afghanistan en bouwen Willem Alexander en Maxima vrolijk verder aan hun buitenhuisje in Mozambique van ons belastinggeld.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:31

Als ze dit doorzetten stop ik na dit jaar met school.... Dan maar een diploma een niveautje lager, maar ik ga me echt niet in de schulden werken :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:32

Ik volg geen studie om de rest van mijn leven aan een lening vast te zitten, terwijl ik waarschijnlijk met de baan die ik wil al een mager loontje krijg....
Geloof dat hij even vergeet dat de mensen die nu studeren over een aantal jaren een inkomen moeten hebben en die belasting afdragen aan de regering :+

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:47

Lovely1 schreef:
Wat een geniaal plan.... Mr. Bos wil er volgens mij alles aan te doen om Nederland 't puin in te helpen. Lekker met alles achter het Amerikaanse systeem aan want die hebben het zooo fijn! Onderwijs en zorg moeten gratis zijn voor de hoeveelheid belasting die wij overal voor betalen. Laat eerst de ontwikkelingshulp maar deels stopzetten.. we geven geld aan andere landen en kunnen ons eigen land geeneens fatsoenlijk financieren.

en dat terweil amerika zelf ontzettend blut is, en torenhoge schulden heeft bij china :Y)

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:08

We zitten in een crisis en wat doen we? Inkorten op de punten wat Nederland zo'n prettig land maakt(e) om te wonen.
Hebben we dan niets geleerd van Amerika en Engeland?

Inkorten met ontwikkelingshulp zou ik zeggen, eerst onze eigen problemen maar eens inkorten. En geef de Oranjes een paar ton minder.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:09

In Amerika betaal je dan wel veel collegegeld (als je geen beurs krijgt) maar daar is de belasting ook naar. Die schuld betaal je daar nog wel een keer af als je goed je best doet.

Als je hier een schuld hebt die je moet afbetalen en de belasting wil ook nog eens de helft van je inkomen, dan ga ik wel elders wonen.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:12

Barmat schreef:
Ik MOEST destijds wel over mijn leenangst heenkomen aangezien mijn ouders een dusdanig inkomen hadden dat ze echt NIKS konden bijdragen aan mijn studie. Ik woonde op mijzelf, moest mijn studie 100% zelf betalen én had ook een volledige lening. Ben nu bijna 36 en ben dus nog steeds aan het aflossen van mijn studie, waar ik overigens niks meer mee doe omdat ik inmiddels in de WIA zit (wat ook geen vetpot is, dus dat aflossen is ook nog eens niet grappig).

Ik vind dit geen goede oplossing, vind juist dat er geïnvesteerd moet worden én blijven in goed onderwijs en dat het voor iedereen, rijk of arm, altijd mogelijk moet zijn een goede studie te volgen. Wat hier nu geopperd wordt, is waanzin en prikken op de plekken waar het al zo'n zeer doet.
Juist onderwijs is toekomst!

Hier precies hetzelfde en ik woon nog thuis ook! Ik kan nog niet eens aflossen want door gebrek aan relevante werkervaring doe ik een soort stage...
Als dit plan er door was gekomen toen ik zou beginnen met mijn studie had ik dus nooit kunnen studeren :(

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:19

Het wordt ook steeds gekker, hoe denkt hij dat in godsnaam te kunnen realiseren? Ik ben dit jaar begonnen met mijn eerste jaar en vond het in eerste instantie al vreemd dat mijn 'stufi' die ik op de havo kreeg (omdat ik al 18 was) hoger was, dan wat ik nu krijg op het HBO? Wie verzint die grenzen? Daarnaast is het nu al vrijwel onmogelijk om met je beurs als uitwonende een kamer te kunnen financieren. Je moet dan iig werken, waar niks mis mee is, maar lenen ligt al erg voor de hand. Helaas studeer ik niet voor een goede baan, waarmee ik later mijn studieschuld kan betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:24

Citaat:
De afschaffing zou echt nooit een barrière voor studenten mogen worden om hoger onderwijs te gaan volgen. "Als een nieuwe vorm van studiefinanciering ervoor zorgt dat studeren alleen nog toegankelijk is voor de elite, dan zal ik daar nooit voor zijn," aldus Bos.

Nee. Die barrière komt er vast niet... :\

Als ik voor mezelf spreek zou ik dan nog liever direct aan het werk gaan dan dat ik geld moet lenen voor een goede studie en dan vervolgens in de schulden komen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:25

Ghani schreef:
Jilletje schreef:
dan stoppen we toch met lesgeld betalen!

Precices! Als de studiefinanciering stopt.. maar ook het lesgeld wordt gestopt.. dan is het een eerlijke deal.

Wat een actie zou dat zijn zeg.. studiefinanciering stoppen.. dan wordt studeren dus weer alleen een ruike-lui-mogelijkheid.
Wat een stimulering van de economie zeg..

Ik betaal meer ´college´geld (niet dat er ooit les is ofzo) dan ik aan stufi ontvang. Als ze het allebei afschaffen was ik goedkoper uitgeweest. Gelukkig ben ik bijna klaar (nu hopen dat ik alle toetsen en dngen nog haal :+ ).

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:28

:= Echt.. fantastisch plan van meneer Bos :P Hij krijgt iig wel aandacht zo ;)

Ik denk opzich dat er best het 1 en ander aangepast zou kunnen worden aan de studiefinanciering als dat echt moet.. MAAR dan moeten ze ook de schoolgelden ernstig omlaag gaan halen en ook kamerprijzen eens gelijk gaan stellen... ik heb toevallig een ruime, en relatief goedkope kamer.. maar er zijn ook genoeg mensen die voor minder ruimte veel meer betalen.. Als ze dat nou eens per vierkante meter.. en per regio aan gingen passen.. Daarna mogen ze na gaan denken over wat ze met de stufie gaan doen.. tot die tijd moeten ze er gewoon afblijven!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:53

Zijn ze niet averechts bezig?
Want je MOET doorstuderen tot je 18e, alleen je moet wel alles zelf betalen.
Beetje raar..
Ikzelf zou geen studie kunnen betalen zonder die studiefinanciering, dan zou ik dus meteen moeten gaan werken en heel mijn leven vastzitten aan een minimumloon.
Als er meerdere gevallen zoals hierboven zouden zijn, dan hebben zij ook minder geld in hun staatskast.

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:22

zodra ze mijn studiefinaciering stop zetten ben ik genoodzaakt te stoppen met school
ik kan mijn schoolgeld niet uit eigenzak betalen
betaal elke maand 254 aan mijn school 8 maanden lang.
en red het echt niet om het zonder mijn finaciering te betalen...

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:23

tot je 18de ben je leerplichtig
en vanaf je 18de krijg je studiefinaciering
cutie_lover schreef:
Beetje raar..
Ikzelf zou geen studie kunnen betalen zonder die studiefinanciering, dan zou ik dus meteen moeten gaan werken en heel mijn leven vastzitten aan een minimumloon.
Als er meerdere gevallen zoals hierboven zouden zijn, dan hebben zij ook minder geld in hun staatskast.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:25

Prima, ik geen stufi, dan over een jaar of 20/ 30 geen artsen meer, geen rechters meer, alleen nog maar cassières ;) .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:33

En zoiets is dan onze minister van economische huppeldeflup? Nu kan ik nie tzeggen dat ik veel verstand heb van het economische reilen en zeilen maar zelfs ik ben niet zo achterlijk om juist op die punten te gaan.. besparen waar je eigenlijk niet op moet besparen want uiteindelijk zal dat alleen maar leiden tot grotere problemen.

En even onwijs egoistisch... hoop ik dat ik voor dat dat ingevoerd wordt (als dat daadwerkelijk gaat gebeuren! want bos kan wel vanalles roepen, maar dat betekend niet dat 't ook daadwerkelijk wordt ingevoerd natuurlijk!) dat ik dan toch m'n hbo op zak heb..

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:41

Prima als Minister Bos studiefinanciering afschaft stop ik mijn studie in Nederland en emigreer alle zsm naar Zweden daar kan je wel studeren op kosten van de overheid en dat land is tog al leuker dan het hier is :+

Nee zonder gekheid ik ben dan een van de velen die moet stoppen met studeren schoolgeld + alles er bij is gewoon te veel geld om tegen te werken

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 22:45

Mocht er over 6 jaar een zekere meneer Bos in mijn DA praktijk komen dan verdubbel ik de consultkosten vast ;) .

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:24

Dan kan ik volgens mij ook stoppen hoor. Ik zit op een opleiding van 10.000 per jaar en bouw dus al een studieschuld op met de grote lening die ik krijg. Als de basisbeurs afgeschaft wordt, zeker nu ik straks uitwonend ben, dan is het klaar met mijn journalistieke opleiding :(

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 10:28

Yay, we hebben een economische crisis doordat er teveel geleend wordt.
Laten we Nederland uit de put helpen door nog meer te lenen.. :roll:

Ik heb er niet bijster veel verstand van, maar dit klinkt in mijn ogen niet als een logische oplossing :=

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 11:15

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal (misplaatst) grappig bedoelde opmerkingen aan het adres van minister Bos en toespelingen daarop verwijderd. Graag op de bal spelen, niet op de man.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 18:00

kr0elkip schreef:
tot je 18de ben je leerplichtig
en vanaf je 18de krijg je studiefinaciering
cutie_lover schreef:
Beetje raar..

TOT je 18e is je studiefinanciering nog kinderbijslag voor je ouders!!