Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:08

sommigen praten er vrij makkelijk over lijkt wel hier: maarals iedereen die ongewild kaal word er zo overdacht zoals diegene hier dan zouden er toch zoveel meer mensen gelukkig zijn ineens. helaas is dat niet zo gemakkelijk om 'even' die knop van onzeker om te zetten naar volle zelfverzekerdheid en zeggen dikke vinger.
ik heb iemand die vlak naast me staat en kaal word (een vrouw), je wilt niet weten wat dat met een mens doet..psychisch.
ik vind iemand die een hoofddoek draagt om medische redenen (dus daar denk ik aan haaruitval DOOR een medisch iets) héél anders dan iemand die vanuit het geloof een hoofddoek draagt.
Ik vind dit heel naar dat dat moest gebeuren voor de mevrouw uti het nieuwsstukje.

ander voorbeeld: je mag op school geen make up dragen (ja die bestaan :P ) maar er is een enkel meisje die geen haargroei meer heeft, bv door chemotherapie of een huid/haarziekte die haar wenkbrauwen dus tekent, anders heeft ze niks. Regels zijn regels, maar blijven degenen die die regels hebben opgesteld niet menselijk, en zouden die dan niet kunnen zeggen : op een uitzondering zoals deze na ?
Laat zulke mensen zelf maar eens een poosje zonder haar ronddwarrelen, kijken hoe zeker ze nog zijn!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:09

FahyaFemke schreef:
sommigen praten er vrij makkelijk over lijkt wel hier: maarals iedereen die ongewild kaal word er zo overdacht zoals diegene hier dan zouden er toch zoveel meer mensen gelukkig zijn ineens. helaas is dat niet zo gemakkelijk om 'even' die knop van onzeker om te zetten naar volle zelfverzekerdheid en zeggen dikke vinger.
ik heb iemand die vlak naast me staat en kaal word (een vrouw), je wilt niet weten wat dat met een mens doet..psychisch.
ik vind iemand die een hoofddoek draagt om medische redenen (dus daar denk ik aan haaruitval DOOR een medisch iets) héél anders dan iemand die vanuit het geloof een hoofddoek draagt.
Ik vind dit heel naar dat dat moest gebeuren voor de mevrouw uti het nieuwsstukje.

ander voorbeeld: je mag op school geen make up dragen (ja die bestaan :P ) maar er is een enkel meisje die geen haargroei meer heeft, bv door chemotherapie of een huid/haarziekte die haar wenkbrauwen dus tekent, anders heeft ze niks. Regels zijn regels, maar blijven degenen die die regels hebben opgesteld niet menselijk, en zouden die dan niet kunnen zeggen : op een uitzondering zoals deze na ?
Laat zulke mensen zelf maar eens een poosje zonder haar ronddwarrelen, kijken hoe zeker ze nog zijn!

Eindelijk _/-\o_

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:12

Ik sport bij Fit For Free (niet in Den Haag) en schrok eigenlijk behoorlijk van dit bericht. Vind het heel triest voor deze vrouw. Het lijkt me vreselijk voor haar. Fijn dat Fit For Free het beleid wil aanpassen, maar voor deze vrouw is het mosterd na de maaltijd. Het leed is voor haar al geschied...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:15

bulck schreef:
FahyaFemke schreef:

Eindelijk _/-\o_

uhhhhh sorrie hoor
maar je kan je zelf verstoppen , maar je kan ook sterk zijn en zeggen so what ..
juist door het te proberen te verstoppen valt het erg op
en zodra je dat beseft is het leven een stuk makkelijker

en ja been there done that

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:16

In onze krant stond dat de directie de regel heeft aangepast en het inmiddels dus wel kan ;)

Fit For Free zegt het beleid aan te zullen passen. Klanten met een medische verklaring zouden dan mét hoofddoek gewoon mogen sporten.

bron:
http://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/ar ... ool.dhtml#

Ik vind het ook niet kunnen. Mijn moeder is ook kaal geweest door de chemo's en droeg haar pruik, maar ik vind dit soort sjaaltjes anders dan vanuit geloofsovertuiging

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 16:16

Zéker als vrouw zijnde is het gewoon erg als je je haar verliest, dat is gewoon een feit. En daarom is het des te moeilijker. Er zullen er genoeg zijn die zeggen - het interesseert mij niets, ben blij dat ik het leven nog heb. Maar er zijn er ook genoeg die zeggen: Ho eens even, ik mag dan wel ziek zijn (geweest) maar dat wil niet zeggen dat ik die blikken wil, continu.

Als ik naar mijzelf kijk - ik zou écht niet met kaal hoofd gezien willen worden. Ik heb zelf een periode van extreme haaruitval gehad, ben niet eens kaal geworden, maar het heeft er wel in geresulteerd dat ik mijn lange haar heb af moeten knippen, omdat het gewoon geen gezicht meer was, die paar dunne pieken nog. Mij haar is mij heilig en ik heb echt gehuild toen het er af ging naar net boven mijn schouders. Dus ik kan mij wel verplaatsen in hoe iemand zich moet voelen die zijn haar kwijt raakt - het is als vrouw zijnde je trots,je bescherming ook, een stuk vrouw zijn.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:20

@nickyu, niet iedereen is hetzelfde e. Als jij dat wel kon super, ik niet
@Barmat, man of vrouw dat doet er niet toe.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:22

tuurlijk barmat , dat is ook zo

mijn haar hing op mijn middel en was mijn trots
heb ook echt wel een traantje gelaten

maar je kan je toch niet jarlang verstoppen ? of langer
op een bepaald punt moet je er vrede mee hebben dat het simpel zo is .. deal with it

het leven gaat weer door

weet iig zeker dat in de sportschool een doekje meer opvalt
dan geen doekje ..

zo heb ik jaren met 1 borst rondgelopen
de pogingen het te verbergen
leide slechts naar juist opvallen
en als ik met 1 tiet liep was het niemand die het opviel

des te meer aandacht je der aan besteed dfes
te meer aandacht dat je der op vestigd
maw ga door met je leven

en uiteraard lukt je dat niet de 1e weken
maar op een bepaald punt schop je je zelf onder je kont en ben je idd blij dat je uberhaubt het leven nog hebt

FahyaFemke

Re: Kankerpatiënte geweigerd bij sportschool voor hoofddoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 22:50

nickyu ik lees een heel sterke vrouw in jou berichten. harstikke fijn.
maar ik vind niet, dat als je zélf die stap gezet hebt (wat super is!!) dat je dan maar tegen andere kunt zeggen nou kom op he! Doe dat nou gewoon, want das heus ni zo moeilijk!

Je zou zeggen dat je je kunt inleven in die mensen, maar uit jou berichten maak ik juist een andere indruk op. Maar dat kan ook aan mijn leesstijl liggen, als dat zo is sorry!

Man of vrouw ja, ik kan er niet over oordelen: ik ben een vrouw geen man! Maar ik ken ook genoeg mannen die er zeker ook moeite mee hebben hoor om kaal te worden.
Zie marco borsato, die liet niet voor niks zn haar fixen. Als hij er dikke vinger aan had, had ie dat ook niet gedaan, toch? ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:23

Als je veel aan je geloof hecht, is het net zo pijnlijk om zonder hoofddoek rond te moeten lopen dan wanneer je dat moet doen na chemo imo. Je voelt je figuurlijk gezien kaal en minderwaardig. Gelijke monniken gelijke kappen dus. Ik ben dan ook niet tegen de hoofddoek voor moslima's. Als het uit oogpunt van veiligheid is, verplicht dan die sporthoofddoeken waar hier over gesproken werd ipv het gebruik van een gewone hoofddoek. Ik word nog eens liberaal :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:21

Urielle schreef:
Als je veel aan je geloof hecht, is het net zo pijnlijk om zonder hoofddoek rond te moeten lopen dan wanneer je dat moet doen na chemo imo. Je voelt je figuurlijk gezien kaal en minderwaardig. Gelijke monniken gelijke kappen dus. Ik ben dan ook niet tegen de hoofddoek voor moslima's. Als het uit oogpunt van veiligheid is, verplicht dan die sporthoofddoeken waar hier over gesproken werd ipv het gebruik van een gewone hoofddoek. Ik word nog eens liberaal :+

idd , hier kan ik mij heel goed in vinden

weet dat ik mij niet als maatstaaf mag nemen maarrr
kijk als iemand net kaal is is dat emotioneel zeer zwaar
maar na maaaaaanden is er een gewenning
en zal je in eigen omgeving eerder iets opdoen voor de omgeving dan voor je zelf
(afstervend haar doet zeer (harde stoppels) als je er iets ophebt
en nieuw doorkomend haar jeukt .. erg prettig om er iets om/op te hebben )
je krijgt in de regel wel weer haar
maar je oude haar komt nooit meer terug en op een bepaald punt
moet je daar toch vrede mee sluiten

verder als de een waarvoor het emotioneel net zo zwaar kan zijn
om niks te dragen het niet mag , dan mag de ander dat ook niet

zo kan ik het v zonder borsten niet maken dat ik toples in een zwembad ga zwemmen
terwijl er nog minder zit als bij een man en de neppers hoooooog irritant zijn
(zowel de siliconen als de zwemprotheses)
dus OF ik draag badpak al dan niet met protheses (met topje gaat dat niet)
OF ik ga niet zwemmen .. punt

dus of toestaan dat er VEILIGE sportmutsen gedragen mogen worden
voor IEDEREEN die daar behoefte aan heeft voor wat voor reden dan ook ..
of ALLES verbieden

dus of iedereen wel of iedereen niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 01:35

Hoewel ik het hele hoofddoekenverbod en debat echt belachelijk vind, heb ik nu zoiets van 'tja, het wordt nageleefd, dus niet zeuren'.
Wat Uriëlle ook al zegt, gelijke monniken gelijke kappen. En geen uitzonderingsposities gaan stellen.

Maar in het kader van dit 'nieuwe' stuk hoofddoekjesdebat....
Hoe kunnen wij nou voor een ander bepalen of ze zich wel of niet kaal en in haar waardigheid aangetast voelt zonder hoofddoek?
Dat kunnen we voor een moslima niet en voor een kankerpatiënte ook niet.
Zoals Nicky al aangeeft, zat kankerpatiëntes die gerust zonder hoofddoekje of hoedje lopen.
De een heeft er geen moeite mee, de ander wel. Idem bij de moslima's, de een kiest voor een hoofddoek, de ander niet.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 01:49

ik vind het echt tever gaan... alé das mijn mening.
goed dat ze het willen veranderen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 09:57

Oei, wat lastig. Aan de ene kant denk ik 'regels zijn regels' en om die voor iedereen duidelijk te houden,moet je je er aan houden, hoe vervelend dat soms ook kan zijn. Aan de andere kant maakt de uitzondering de regel, dus waarom zo star.
Maar we weten natuurlijk niet precies hoe het is gebeurd, heeft deze mevrouw duidelijk aangegeven dat zij een niet-religieuze reden had om deze hoofddoek te dragen. Heeft zij zich van tevoren in de sportschool verdiept: mag je er met een hoofddoek sporten? En zo nee, is er een andere manier om kaalheid te verbergen?
Want ik snap best dat het erg heftig is om door zo'n vreselijke ziekte je haar te hebben moeten verlliezen en aangezien niet iedereen zo sterk als Nickyu, tja... Moeilijk.
Als ik als hoofddoekdragende Moslima had gehoord dat deze vrouw wel met hoofddoek naar binnen had gemogen, weet ik niet of ik er wel (direct) begrip voor zou hebben gehad. Uitzonderingen op regels vallen niet in alle gevallen goed uit te leggen. Als een hoofddoek voor jou is wat een kruisje aan een ketting of een keppeltje voor iemand anders is, wat voor recht hebben wij dan om dat af te keuren?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 13:20

offtopic of niet ..
de eerste haar die er uit viel zat ik als een klein kind te huilen
en het heeft echt wel een paar maanden geduurt voordat
je er mar over na durfde te denken het een plekje te geven
maar als je al zover in de behandeling bent
dat je weer nadenkt over sporten om gezonder te worden
dan ben je echt al een heeeel end verder ..

zie het als iedere andere verminking
op een bepaald punt moet je weer vrede met jezelf gaan vinden
je kan je niet blijven verstoppen achter een rodendendron

op een sportschool kan het gevaarlijk zijn ,
wat voor een hoofdeksel dan ook

zoals er van mij niet word getolloreerd dat ik niet toples mag
(omdat ik geen penis heb..)
zo kan je met een hoofdeksel niet op bepaalde machines
en dan heeft het 2e nog hoofdzakelijk te maken
met veiligheid (en een stukje hiegienne)

en zo zijn er nog wel tig voorbeelden te noemen
wat op bepaalde lokaties niet kan
omdat men daar afspraken over heeft gemaakt
of ivm de normen en waarden die gelden in nederland
of veiligheid ...

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 14:57

Tuurlijk joh..ik zie hier de patiént al aan de dokter een dokters verklaring vragen voor de sportschool.
Denk je dat artsen die verklaringen zo makkelijk uitdelen.Stomme Fit For Free, ik vond ze al zo leuk :(
Ik vind het gewoon echt super asociaal dat ze zelfs niet eens na de verklaring zich hartstikke doodschamen. Zelf snap ik het probleem niet dat er niet met petjes en hoofddoeken gesport mag worden hoor.Een handdoek om je schouders mag wel. Ik snap het verschil niet tussen een handoek om je schouders en een doek op je hoofd.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Ik denk zelfs dat als ze had gezegd 'nou prima dan doe ik hem af' dat mensen het 'schrokkend' hadden gevonden. Juist omdat het dan zo duidelijk is dat iemand erg ziek is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:27

je hebt ook sporthoofddoeken by the way, maar dan nog, waarom die regel er is snap ik sowieso niet. er is niets gevaarlijks aan. vind het echt belachelijk. vind het ook heel typisch, meeste sportscholen in grote steden verbieden een hoofddoek helemaal niet. ben benieuwd welke sportschool dit dan was.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:47

Ik zit me af te vragen of mensen met (heel) lang haar dit ook verplicht in een knotje o.i.d. moeten doen. Want dat kan toch net zo gevaarlijk zijn als een hoofddoekje? Weet iemand dit?

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 21:51

met hoofdoeken kan ik nog wel leven maar echt van die vrouwen die alleen
maar hun ogen niet afdekken vind ik te evr gaan ieereen zegt nederland is een vrij land,
maar ik vind ook dat daar een grens is.-

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:15

jameyskatje schreef:
je hebt ook sporthoofddoeken by the way, maar dan nog, waarom die regel er is snap ik sowieso niet. er is niets gevaarlijks aan. vind het echt belachelijk. vind het ook heel typisch, meeste sportscholen in grote steden verbieden een hoofddoek helemaal niet. ben benieuwd welke sportschool dit dan was.

Dat staat ook pas drie keer genoemd ;)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:32

Ik vind dit gewoon een verschrikkelijk bericht en hoop echt dat deze lui zich doodschamen :( . Ik maak het proces borstkanker nu van heel dicht bij mee en het uitvallen van je haar is een psychische klap hoor. Je bent al ziek en je leven staat op je kop, moet je je dan ook onzeker voelen over je uiterlijk :n ?

Vind het in dit geval echt onterecht dat er een vergelijking word gemaakt met petjes en hoofddoeken :n, die vrouwen zijn doodziek hoor! De enige andere optie die vrouw heeft is een pruik. Zo'n ding word mega warm en gaat irriteren en dat is echt niet lekker tijdens het sporten..

Ben blij dat ze dit belachelijke beleid hebben aangepast!

scooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:53

Wat maakt cosmetische redenen anders dan religieuze redenen?

Een islamitische vrouw die gewend is een hoofddoek te dragen, voelt zich zeer hoogstwaarschijnlijk ook niet erg prettig zonder hoofddoek.
Het is een regel die de sportschool heeft gemaakt, dus daar houden ze zich aan.
Een uitzondering op de regel maken lijkt mij niet zo handig, vind ik erg discriminerend voor de islamitische vrouwen.

Overigens kan ik mij niet storen aan een hoofddoek of pet in de sportschool, vind het niet een erg nuttige regel.

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 14:56

Mijn eerste idee was: "Laat die vrouw gewoon met hoofddoek sporten."
Maar na al deze reacties zit ik ook met, "Waarom medisch wel en geloof niet?"

Ook ik vind het een heel erg moeilijke stelling..

Renee87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 15:16

Interressante discussie! En vooral ook heel lastig inderdaad!
Ik moet zeggen dat ik meer naar de "gelijke monniken gelijke kappen" toe nijg...
Ik heb altijd het standpunt kaal worden is geen keuze, kaal zijn echter wel. In zoverre is het dus wel degelijk een cosmetische reden ipv een medische reden en staat het dus eigenlijk ook gelijk aan een petje of een hoofddoek. Wat al eerder gezegd is, een hoofddoek zal indirect ook een cosmetische reden worden (ik geloof het meteen dat een moslima zich zonder hoofddoek ook kaal of niet compleet zal voelen). Zeker als er dan sporthoofddoeken zijn denk ik dat het geoorloofd is "gewone" doekjes te weigeren. Er een beetje vanuit gaande dat die wel geaccepteerd worden.. Het moet dan wel van 2 kanten komen, de sportschool zou dat wel moeten accepteren, de vrouw kan zich daar wel deels aan aanpassen..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:28

scooby schreef:
Wat maakt cosmetische redenen anders dan religieuze redenen?

Een islamitische vrouw die gewend is een hoofddoek te dragen, voelt zich zeer hoogstwaarschijnlijk ook niet erg prettig zonder hoofddoek.
Het is een regel die de sportschool heeft gemaakt, dus daar houden ze zich aan.
Een uitzondering op de regel maken lijkt mij niet zo handig, vind ik erg discriminerend voor de islamitische vrouwen.

Overigens kan ik mij niet storen aan een hoofddoek of pet in de sportschool, vind het niet een erg nuttige regel.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik kan me goed voorstellen dat het voor mensen die ongewenst kaal zijn vreselijk is om geen doek om te mogen. Maar waarom zou dat voor moslima's minder erg zijn?