De boer is troef, maar niet heus...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:51

jammer dat je zo ver weg zit, ik had je graag rondgeleid in de stallen hier, eerst de moderne koeienstal van alle gemakken voorzien, en dan door het half op instorten staande woonhuis van de boer :+

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:52

BraveSpots schreef:
suleilitha schreef:
Bravespots, beetje rare vraag maar ben je veganist?

Nee, ik weet wel waar je heen wilt ;) . Ik ben wel min of meer vegetarisch, en ik weet dat ik (een stuk) daarmee deel uitmaak van degene die de boer 'dwingen'. Inderdaad hypocriet.

En toch. Ik 'verlang' ook niet van de boeren om te doen alsof elke koe/varken hun zielsverwant is, maar ik vraag me af als het niet beter kan, de algemene omstandigheden. Ik ken er eerlijk gezegd werkelijk te weinig van, maar ik ben geneigd om ja te zeggen.

En biologisch vlees dan?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:53

rainbow8 schreef:
BraveSpots schreef:
Vind je mij dan raar dat ik vragen stel bij boeren die voor een traditie (begrijp ik dat goed?) hun hele leven zwaar werk doen voor een rotloon?
Ik zou die traditie vlug vergeten hoor, dag bedrijf, ik ga wel ergens anders veel meer geld gaan verdienen en minder werken. Of mis ik ergens iets?

Wat een domme opmerking. Je mist inderdaad ergens iets. Hoezo ergens anders meer verdienen? Zonder die boeren heb jij geen eten op je bord! Dat geld dus zowel voor het stukje vlees als voor de groente en aardappels. Om nog maar te zwijgen van de kaas en dergelijke. Dus wees blij dat ze er nog zijn, helaas zijn het er steeds minder. Ik heb in mijn omgeving een aantal boeren zitten en die houden met heel veel pijn en moeite het hoofd boven water. Die zijn absoluut niet dom, wat dus vaak gezegd wordt.

Nogmaals, ik krijg dat eten volgens mij niet gratis van de boeren. Ik betaal er altijd netjes voor, net zoals ik voor andere diensten die ik nodig heb ook betaal.
Ik vind het oprecht heel erg dat die boeren moeten vechten om het hoofd boven water te houden, maar de waarom gaat er bij mij niet in. Als je ergens anders beter kan verdienen, houd niemand die boeren tegen imo. Niemand dwingt hen om aan verplichte liefdadigheid te doen voor het volk, toch?

EmDee

Als ik wil overleven, dan ben ik denk ik voor een groot deel toch wel afhankelijk van de boer. Anders was het snel met me gedaan. Dat boeren en 'stadsmensen' over sommige dingen anders denken dat hoort er gewoon bij.
Of is chemische zooi beter dan de produkten van de boer? Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.

annastasia

BraveSpots schreef:
Ik ken er eerlijk gezegd werkelijk te weinig van, maar ik ben geneigd om ja te zeggen.

Ik zou zo zeggen, wip eens langs de wat grotere bedrijven om een kijkje te nemen hoe het er aan toe gaat. Wellicht dat je dan een reeel beeld krijgt en van goede betrouwbare informatie wordt voorzien om hier vervolgens een goede conclusie uit te trekken.

Ellebel

BraveSpots schreef:
Ik denk dat het een stuk ligt aan het feit dat er met dieren gewerkt word, maar dat die dieren wel puur dienen voor het geld. Ik vind het zelf daarom geen mooi beroep, omdat ik persoonlijk helemaal anders met mijn dieren omga.

Maar ik snap wel dat het algemeen gezien de maatschappij is die de boeren 'dwingt' om zo om te gaan met hun dieren, en die dan nadien staat te spuwen op diezelfde boer. Moeilijke kwestie lijkt mij.

Tja, ik kan me wel voorstellen dat als je zelf heel anders met je dieren omgaat je moeite kunt hebben met de "zakelijke" kant van veehouderij. Maar als je er over gaat nadenken, ik heb mijn hond ook omdat ik dat leuk vindt. We rijden op paarden, niet omdat zij dat zo nodig willen maar omdat wij dat leuk vinden. Dus het houden van dieren gaat heel vaak gepaard met een stukje egoisme, al is dat niet altijd even duidelijk als bij boeren.

En daar zit hem dan ook meteen een probleem. In mijn ervaring zit er ontzettend veel dierenleed bij de "hobbydierhouder". Maar ja, die doen in ieder geval wel leuk met hun dier en doen zo hun best etc etc. Maar ondertussen zijn de criteria voor dierwelzijn daar wel erg vaag... en alles moet maar kunnen want we houden zo van ons diertje... ook puur een egoistische keuze soms, want we kunnen ze niet missen. Dus smijten we er nog een operatie tegenaan, of een extra medicijn. En dan voelen we ons weer goed, want o,o, wat hebben we veel over voor ons diertje. Maar intussen maken we evenzeer een egoistische keuze. Ik maak me er zelf ook schuldig aan hoor, begrijp me niet verkeerd, maar ik snap niet zo goed waarom het ene "gewin" (plezier van je dier, hem om je heen willen hebben, je goed voelen over je "dierenliefde") wel geaccepteerd wordt en het andere niet. Allebei zouden ze moeten voldoen aan bepaalde basisregels voor dierwelzijn, maar dat is niet altijd het geval, in beide kampen niet. Alleen zijn boeren dan meteen onmensen en wordt er om hobbydierhouders wat lacherig gedaan. Terwijl dat vaak nog erger is in mijn ervaring.

Wat betreft het niet willen werken voor een slecht loon: als iedereen er zo over zou denken zouden we mooi in de aap gelogeerd zijn. Werken in de zorg is ook zwaar en onderbetaald. Niet iedereen kan zijn ego opzij zetten voor het algemeen nut, maar degenen die dat wel kunnen verdienen even veel respect als iemand met een kantoorbaan. Vind ik :o

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:56

Bravespots, dat jij er genoeg voor betaald, wil niet zeggen dat die boer dat ontvangt :n

voorbeeld, een liter melk kost in de winkel wat? 1 euro?
de boer krijgt 0,20ct :+ daar moet hij voor melken, voeren, onderdak verzorgen enz enz

ik kan me dus levendig voorstellen dat een schapenhouder bijvoorbeeld zijn schapen zo lang mogelijk in de weide laat om kosten te drukken

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:59

Tja, ik heb ooit een onderzoekje gedaan waaruit bleek dat de supermarkt vrijwel alle winst opstrijkt. De boer ziet daar bijna niets van terug. Maar ja, mensen kijken niet verder dan wat ze in de winkel betalen. Dat daar nog een heleboel handel tussen ziet is niet altijd even duidelijk blijkbaar.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:00

Dana01 schreef:
Bravespots, dat jij er genoeg voor betaald, wil niet zeggen dat die boer dat ontvangt :n

voorbeeld, een liter melk kost in de winkel wat? 1 euro?
de boer krijgt 0,20ct :+ daar moet hij voor melken, voeren, onderdak verzorgen enz enz

Dat snap ik :j. Maar daar kan de consument toch echt niks aan doen, toch? Dat de boeren weinig verdienen ligt dan ergens anders aan (tussen-bedrijfen ofzo?). Dat probleem moet dan daar toch opgelost worden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:01

Sommige boeren krijgen zelfs maar 18 cent en heden ten dage is het zo, dat de goedkope melk uit Belgie sneller van de hand gaat in Nederland in de supermarkten, dan de melk hier uit Nederland, waardoor de Nederlandse boer nog eens dubbel wordt genaaid.

Soms ga je echt denken dat het beter zou zijn als men de EU maar weer ongedaan maakte.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:04

De consument kan kiezen voor melk uit Nederland, voor biologische melk en vlees.... de consument heeft ontzettend veel macht maar als puntje bij paaltje komt kiezen ze domweg wat er in de aanbieding is. Iedereen loopt te schreeuwen dat dieren beter gehouden moeten worden want het is allemaal zo sielugh. Maar ondertussen is de markt voor biologisch vlees in Nederland verzadigd en krijgen boeren die biologisch willen produceren gewoon geen contract meer. Dat is niet omdat ze dat niet willen hoor. Is omdat de consument er niet voor wil betalen.

Dana01

Re: De boer is troef, maar niet heus...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:05

ik ben helemaal geen bewuste shopper, maar ik kies inderdaad wel heel bewust voor nederlandse zuivel produkten.... veel meer kun je niet doen, maar als iedereen het deed zou het al veel schelen denk ik

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:06

Wat betreft de melk trouwens, is er gewoon geen overproductie ergens?

Ik lees dat melk uit België bv al verkocht word in Nederland en dat verbaasd me niks. Waar jullie paarden stallen hebben wij koeien staan. Ik vroeg me al af waar die gigantische hoeveelheden elke dag naar toe gaan.

Als er nu minder boeren zouden zijn, die dus ook minder produceren, dan gaat de prijs die de boeren krijgen toch omhoog?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:10

zo makkelijk werkt dat niet :n
boeren melken aan de hand van een quotum....
zolang de fabrieken de prijzen laag houden, heeft de boer dus gewoon pech, en meer melken gaat dus niet lukken omdat daar kosten over betaald moeten worden die met de huidige prijzen niet haalbaar zijn

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:12

Ook minder produceren zou niet werken. Ten minste, als wij hier in nederland minder produceren dan denken ze in duitsland: dit is onze kans!!
Die gaan meer produceren en dus wordt de duitse melk hier heen gehaald.
Overal waar het het goedkoopste is wordt ingekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:13

Klopt, als het ene EU-land minder melkt gaat een ander overproduceren.
Bravespots, ik denk dat het handig zou zijn als je je eens zou verdiepen in het hele zuivelbeleid ;)
Maar daar GING dit topic helemaal niet over...

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:13

Nou voorlopig werkt dat niet zo. Er zijn ontzettend veel varkenshouders gestopt en gaan nog stoppen de komende tijd, maar de prijs verandert niet ten goede. Zo lang er nog goedkoop vlees geimporteerd wordt uit het buitenland en Mien op de hoek elke week de reclamefolders door kijkt voor de beste "2 kg vlees voor 5 euro" deals gaan de boeren in Nederland massaal over de kop. Als dat zo door gaat hebben we straks niets meer te kiezen en kunnen we alleen nog maar vlees importeren. En reken maar dat dat allemaal niet zo vriendelijk wordt geproduceerd als in Nederland

Natuurlijk vind ik dat iedereen mag kiezen wat hij koopt. Maar dan moeten ze niet zeuren over hoe zielig veehouderij wel niet is. Want dat willen ze dus zelf. Blijkbaar gaat de eigen protemonnee toch voor dierwelzijn. En dat vind ik soms wel wat hypocriet.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:14

klopt TS, maar het is wel een actueel onderwerp :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:15

Dát is waar, dat ontken ik ook niet!!!!

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:17

Het topic ging over de boeren, en de over/onderwaardering ervan, ik kan niet zonder de boeren :n
Mijn ei, mijn stukkie vlees, mijn wol, mijn kaas etc. en ik ben ervan overtuigd dat de meeste boeren het wel heel moeilijk hebben nu, maar ik ben er ook zeker van dat ze weer terugkomen, daar kun je toch niet zonder?

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:21

ik denk eigenlijk dat als de boeren het financieel wat ruimer zouden hebben, er ook minder van zulke laster verhalen de wereld ingeholpen worden :o
besparen gaat zeker niet ten gunste van het vee en de sociale vaardigheid heb ik wel gemerkt

EmDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:28

Ik denk dat de boeren wel iets anders aan hun hoofd hebben dan sociale vaardigheid, het hoofd boven water houden daar hebben ze communicatieve vaardigheid voor nodig en daar hebben ze volgens mij geen tijd voor, dus petje af voor wie de boeren nu steunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:16

Ik vind het ook knap dat mensen nog wíllen werken als boer. In programma's als 'Boer zoekt vrouw' hoor je de mensen alleen maar over de vrijheid praten, het eigen baas zijn, de ruimte... maar niks over het keiharde werken, het vroege opstaan, de hele dag bezig zijn, lastig op vakantie kunnen en nog niet te spreken over de onderwaardering.

tuurlijk ben ik te paard of ernaast ook weleens een boer tegengekomen op een tractor die langs mijn paard scheurde op een te krap stukje weg. Tja, dan kom je net de verkeerde persoon tegen. Ik heb ook het andere ontmoet, een boer die lief stilstond toen ik met mijn jaarling aan kwam lopen en haar liet wennen aan de tractor en het lawaai dat ermee gepaard gaat. Kortom, hartstikke vriendelijk. Dit soort mensen tref je ook in het reguliere verkeer, van die irritante bumperklevers tot gewone nette mensen die je wél laten ritsen.

suleilitha schreef:
roxxxiejjj schreef:
vind als ik heel eerlijk ben de boeren juist fijn op de weg! In tegenstelling tot sommige mensen die achter je zitten te pushen. en als je paard een stapje "verkeerd" zet je aangereden word.. de wielrenners kunnen er trouwens ook wat van.

Kuch, ik wielren ;) dus hou het even netjes, bovendien gaat het niet over wielrenners en niet specifiek over boeren in het verkeer..

Enneh, ik wielren ook :P en doe altijd netjes t.o.v. ruiters. Ik laat ze weten dat ik eraan kom, en fiets dan heel rustig langs met genoeg ruimte ertussen. Daar zijn de ruiters en de paarden bij gebaat en ik ook, want ik wil ook geen hoefafdruk in m'n gezicht hebben :+

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:12

Ik woon en werk op de boerderij van mijn ouders.Ik vind het heerlijk om hele dagen buiten bezig te zijn.Ik moet er niet aan denken om een hele dag binnen te werken maar ik ben ook niet anders gewend.

Het bedrijf is van vader op zoon gegaan en waarschijnlijk over een aantal jaren van vader op dochter.Het is een familie bedrijf en ik moet er niet aan denken dat het over een aantal jaar verkocht wordt omdat er geen opvolger is.

En het is zeker hard werken maar er staat wel tegenover dat je zoals Ffortuna zegt je vrijheid , eigen baas zijn en de ruimte hebt.

En zolang wij vlees blijven eten wat niet teveel mag kosten zullen de veehouders weinig kunnen veranderen omdat ze dan gewoonweg niet uit de kosten kunnen komen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:14

BraveSpots schreef:
Nogmaals, ik krijg dat eten volgens mij niet gratis van de boeren. Ik betaal er altijd netjes voor, net zoals ik voor andere diensten die ik nodig heb ook betaal.
Ik vind het oprecht heel erg dat die boeren moeten vechten om het hoofd boven water te houden, maar de waarom gaat er bij mij niet in. Als je ergens anders beter kan verdienen, houd niemand die boeren tegen imo. Niemand dwingt hen om aan verplichte liefdadigheid te doen voor het volk, toch?

Jij betaalt niet aan de boeren maar aan de tussenhandel dus. IMO niet netjes dus. :n Zie het meer als koffie.... koop Max Havelaar...daar gaat meer van naar de boer.

De boeren doen het niet uit liefdadigheid meis... maar uit liefde voor hun familiebedrijf... hun erfenis.... hun roots.... hun passie.... hun één zijn met de natuur.... en hun liefde voor hun dieren....

De boer respecteert de burger.... nu nog andersom.....