Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Weer schapen verdronken in Ferwerd (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:21

Als ze nou eens van 15 oktober, 15 september gaan maken zou dat een hoop ellende kunnen voorkomen denk ik...

Deze boer is nu wel zijn inkomsten kwijt, dus dat is zeker zwaar voor hem (naast emotioneel natuurlijk) Kan mij ook niet voorstellen dat het niet in zijn koude kleren gaat zitten. Voor de schapen natuurlijk ook heel ellendig om zo te sterven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:23

Ja Geerke, je denkt net even iets te simpel in dit geval, overigens bedoel ik dit niet aanvallend. Het water rees twee en een halve meter hoger dan verwacht.
Verder is het zo dat het gebied tot 15 oktober open is voor begrazing, en voor mensen die er aan het werk zijn. Na 15 oktober moet het vee weg zijn en mag er ook niet meer worden gewerkt. De waterstand van afgelopen zaterdagnacht was een gril van de natuur, en zo zie je dat we als mensen niet altijd de natuur in de hand hebben. Vingerwijzingen naar de boer(en) slaan in dit geval dus ook echt nergens op, helaas.

Welshcobfan, ze gaan niet zomaar de datum verschuiven en dat heeft mede te maken met het feit dat dit gebied gewoon de dieren NODIG heeft voor het begrazen ervan, verder zal het Fryske Gea dit uit financieel oogpunt ook niet doen want zij innen het weidgeld.
Wel is het zo dat men momenteel om de tafel zit, over aanvullende bedijking.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 16:25

suleilitha schreef:
Ze waren niet van de boer die jij bedoelt. Ik ken de eigenaar van deze schapen met naam en toenaam.
Verder is het niet zo dat er maar één boer gebruikt maakt van de weidegrond in deze zeer uitgestrekte kweldergebieden.

Vind het wel knap dat jij denkt te weten welke boer ik bedoel.
Maar ik ga niet verder op je in, heb mijn zegje gedaan. Het is gewoon een zeer kwalijke zaak dit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:27

Ik snap het ook wel dat het een heel lastig punt is. Want tuurlijk het gebied heeft begrazing nodig maar aan de andere kant als het klimaat veranderd zullen ze toch maatregelen moeten nemen. En als er geen aanpassingen aan land en omgeving gedaan worden, dan lijkt mij toch dat er met de datum in de weer moet.
De boer(en) de schuld geven is inderdaad te makkelijk (want Fryske Gea speelt ook mee), ik weet inderdaad hoe snel iets vol kan lopen en dan heb je pech. Moeder natuur kan heel grillig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:28

Ik weet wel wie jij bedoelt, laat daar geen twijfel over bestaan. Verder denk ik dat ik beter op de hoogte ben van de situatie daar ter plekke dan jij, no offence verder hoor, maar ga nou niet de boeren een beetje zitten afkraken. Het is triest dat dit gebeurd is, maar de natuur laat weer eens zien hoe grillig ze is.
Het is zelfs zo dat áls het in dit gebied escaleert, het Fryske Gea altijd nog de hoofdschuldige is, want die zijn eindverantwoordelijke in deze.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:41

Een systeem van vluchtdijken voor het vee lijkt me een goede, want het zou echt zonde zijn als er geen dieren meer zouden kunnen lopen in dat prachtige gebied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:55

"It Fryske Gea hellet de datum dat fee út it bûtendykse lân weihelle wurde moat net nei foaren. Dat stiet no op 15 oktober. Ferline wykein ferdronken 23 skiep troch it hege wetter op 'e pôlen by Ferwert. De natuerorganisaasje oerleit woansdei mei boeren mei fee bûtendyks.

Plannen om de pôlen fan it Fryske Gea by Ferwert feiliger te meitsjen komme net fan 'e grûn. Der is is gjin jild foar. Foar de Biltpôlen wie wol jild om se feiliger te meitsjen"

It Fryske Gea haalt de datum dat het vee uit het buitendijkse land moet worden weggehaald, niet naar voren. De datum staat nu op 15 oktober. Vorig weekend verdronken er 23 schapen door het hoge water op de dobben bij Ferwerd. De natuurorganisatie overlegt woensdag met boeren met vee buitendijks.
Plannen om de pollen van het Fryske Gea veiliger te maken komen niet van de grond. Daar is geen geld voor. Voor de Bildtpollen was wel geld om ze veiliger te maken".

Bron: http://www.omropfryslan.nl

En nog een:

"It Fryske Gea wol it bûtendykse lân by Ferwert wol feiliger meitsje, mar dêr is gjin jild foar. It ôfrûne wykein ferdronken dêr 23 skiep troch it hege wetter. It Gea hie in fersyk yntsjinne by it Waadfûns om it gebiet feiliger te meitsjen. Dat is doe ôfwiisd.

Dêrnei is in plan makke mei de gemeente Ferwerderadiel. Dat plan is yntsjinne by de provinsje, mar ek ôfwiisd. Foar de skiep dy't ferdronken binne is de boer sels ferantwurdlik, neffens it Fryske Gea. "

Het Fryske Gea wil het buitendijks land bij Ferwerd wel veiliger maken, maar er is geen geld voor. Het afgelppen ewekend verdronken er 23 schapen door het hoge water. Het Gea had een verzoek ingediend bij het Waddenfonds om het gebied veiliger te maken. Dit is destijds afgewezen.

Daarna is een plan gemaakt met de gemeente Ferwerderadeel. Dit plan is ingediend bij de provincie, maar ook afgewezen. Voor de schapen die zijn verdronken, zijn de boeren zelf verantwoordelijk, aldus het Fryske Gea.

Bron: idem.

Tja, centenkwestie en ook het niet naar voren halen van de datum is gezien vanuit het Fryske Gea een centenkwestie. De dieren een maand eerder op laten halen betekent louter een derving van een maand weidegeld en als je daar even beestjes gaat tellen, ben je wel een paar uur zoet.... het gaat in dit geval over duizenden euro's...

Overigens heb ik zojuist even met vriendje zitten bellen, die daar nog ergens midden in de prut bezig is ;) Hij wist me te melden dat er voor het weekend al een aantal dieren waren weggehaald, en dat er nog steeds af en toe vee wordt ingeladen.
Maar wat weer zo haaks staat op het hele verhaal, is het volgende. In het kader van natuurbeheer zijn er ergens rond 2003 een aantal dijken doorgestoken, DOOR het, jawel, Fryske Gea en daar is de situatie natuurlijk niet beter van geworden. Overigens zou dit gemakkelijk op te lossen zijn, door het dichten van de gaten in deze dijken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-10-09 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 16:57

Fijne organisatie Het Fryske Gea.... :roll: .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:00

Ja, ik kan niet anders zeggen...
Waar ik me dan wel weer over verbaas is dat er wel geld is voor het herstellen van kilometers en kilometers rijsdam aldaar. Net of dat niks kost. Twee compleet gemodificeerde rupskranen, die over het wad kunnen rijden, pontons, pakweg tien handarbeiders, dat kan allemaal wel. Ik ga eens even uitzoeken uit welk potje dat wordt bekostigd.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:04

Ja de boeren zijn hier nauwelijks schuldig aan, hoofdschuldige is inderdaad het Fryske Gea wat in mijn ogen vooral bezig is met het spekken van haar eigen kast en het heilige boontje spelen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:08

Daarom stoor ik me er ook aan dat het weer de boeren zijn die in de media de zwarte piet krijgen toegespeeld, tot en met hier op Bokt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:12

Weetje..
net als met die paarden..
men komt er wel achter wie er fout zit...

in dit geval de boeren niet!
het weer is gewoon zo onvoorspelbaar de laatste dagen in nederland.
Daar kan niemand duidelijkheid over geven geloof ik.

Hoop dat die schapen gewoon allemaal veilig de winter in gaan :)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:33

potverdikkie schreef:
Uhum..... Ik heb de getroffen boer meerdere keren gesproken over zijn meningen over de overstromingen.... Dus weet ik dondersgoed wat ik neerzet.

De boer ja. Éen dus. Niet zo generaliseren >;)

Gewoon veiligheidsdammetjes aanleggen en alles is gefixed. Of iig, het meeste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 17:48

Ja, en daar wringt de schoen want daarvoor is geen geld, aldus het Fryske Gea.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 18:26

Terwijl het Fryske Gea volgens mij meer dan genoeg geld heeft.. En het anders uitgeeft aan nutteloze zaken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:09

Manlief vertelt me net dat er vandaag verdeeld over de hele dag constant mensen bezig waren, om hun vee uit de weides te halen.
Zowel vlak bij de Seedykster Toer, het bedrijf van de familie Visbeek waar de witte pony Freya beroemd staat te zijn als enkele kilometers verderop zuidwaarts, bij de opgang naar de bunker, was het een af en aan rijden van veewagens. Dus, men is bezig de dieren huiswaarts te halen.

Voor de liefhebbers nog wat plaatjes die ik daar zelf een maand geleden heb geschoten:

Afbeelding
Dit is bij de bunker, vlakbij de opslag van het Fryske Gea, ongeveer boven Hallumerhoek.

Afbeelding
Idem

Afbeelding
Lekker pootjebaden op een warme zomernamiddag...

Afbeelding
Paarden als een zwerm insecten aan de horizon...

Afbeelding
Zwart geboren maar grijs opgedroogd nadat hij door een machinist uit een slenk was gehaald ;)

Afbeelding
En hier het werk aan de winkel, op de scheiding van water en land zie je het zwarte, dat is de rijsdam. De machine is hier bezig de sporen dicht te trekken die hij heeft gemaakt. Aan het eind van de werkdag gaat alle materieel richting dijk.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:14

mischien heel krom hoor maar lees hier berichten dat ze de dieren dus eerder van het land moeten halen. maar zoals suleilitha al zegt het is de natuur. dus vervolgens mijn enigzins kromme antwoord naar de mensen die anders vinden, had er iets gedaan kunnen worden aan de overstromming op sumatra en alle andere getroffen eilanden? is ook de natuur. moeten we dan ook maar zeggen dat deze mensen in het stormseizoen maar ergens anders moeten gaan wonen?