zwakbegaafde verkracht in tehuis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:40

Kev schreef:
Zo simpel is het helaas niet, als iedereen dat zou doen ok, dan maak je een standpunt naar de regering (want daar ligt het probleem, niet bij de directie). Als een aantal het doet betekent dit dat de cliënten geen begeleiding krijgen.
Je kunt niet alle misbruik voorkomen, hoe goed je ook begeleid.

Dus, gewoon doorwerken en dan maar verkrachtingen toelaten, omdat er anders minder mensen begeleiding krijgen? Wat triest. Dat dat hier in onze landen gebeurd en dat het personeel/tehuizen/regering niks kan schelen op te koop toe :n .

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:43

Kev schreef:
Seksueel misbruik bij verstandelijk gehandicapten ligt anders dan bij mannen (voor het gemak) van 'normaal' niveau.
Het is zeer moeilijk te behandelen en je ziet het zeker niet altijd aankomen. De meeste daders zijn zelf slachtoffers geweest en zijn dat nu weer maar je kan moeilijk alle mannelijke slachtoffers permanent onder toezicht zetten.
Ook clienten die potentieel dader kunnen zijn kun je niet altijd voldoende begeleiding bieden, omdat daar helaas veel te weinig geld voor is. Begeleiders willen heus niet dat iemand misbruikt wordt, maar hebben niet altijd voldoende kennis en kunde om het te voorkomen (in de gevallen dat dat mogelijk zou zijn).

Inderdaad!! Het is zeer zeker gecompliceerd. En ook absoluut moeilijk om dit te voorkomen, zoals Kev zegt, je kan moeilijk alle potentiële verkrachters in een kamertje plaatsen, dan krijg je discriminatie want deze mensen hebben (nog) niets verkeerd gedaan. Het is zo ie zo al een moeilijke situatie en als de instellinge dan ook nog eens seks als een taboe bekijkt dan heb je nog een eind te gaan. Seks bij personen met een mentale en/of fysieke handicap wordt over het algemeen nog niet aanvaard waardoor deze personen niet tot seks komen... gefrustreerd raken met alle gevolgen vandien. Even heeeeel erg simpel neergezet maar daar komt het allemaal wel op neer.
Het zijn ook mensen van vlees en bloed die zoals ieder ander mens nood hebben aan liefde, romantiek, seks... Deze zoeken ze dan ook.

Even voor de duidelijkheid: Wat er gebeurd is met dit meisje is afschuwlijk, het had niet mogen gebeuren. maar het is HEEL ERG kort door de bocht om de schuld op de begeleiding te schuiven...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:45

BraveSpots schreef:
Je weigert als begeleider toch gewoon te werken als je weet dat er onder je neus weer verkrachtingen zullen gebeuren omdat de directie te weinig (kundig) personeel inzet? Dan laat je het imo gewoon toe, zonder er iets aan te doen...

Zodat er nog minder personeel is en er nog meer risico ontstaat? Want dat is toch het dilemma waar je dan voor komt te staan. Op lange termijn levert het misschien (maar niet zeker) een betere situatie op, maar op korte termijn weet je dat je de situatie eerst erger maakt voor alle partijen en zeker ook de kinderen zelf (die in eerste instantie bv hun kamer niet meer af kunnen komen, meer stress en problemen ervaren
En dat is best iets moeilijks om te besluiten. Er zijn zeer veel mensen die dan toch maar kiezen om zoveel mogelijk hun best te doen - en dat vind ik ook begrijpelijk. Zo'n afweging is helemaal niet makkelijk.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:47

@ Bravesport: Ik weet niet of je dit in de praktijk wel eens hebt meegemaakt, maar het is absoluut niet waar dat het het personeel niets kan schelen!
Het probleem is te ingewikkeld voor zo'n simpele oplossing; enerzijds kan de begeleiding onvoldoende zijn, anderszijds maakt de problematiek het moeilijk om zulke dingen te voorkomen helaas. Ik durf wel te zeggen dat nagenoeg iedereen in de gehandicaptenzorg zich uit de naad werkt en met hart voor de clienten!

@ Mallodie: daar sluit ik me bij aan!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:54

@ Kev en Shadow:

Dat weet ik wel hoor, en ik 'beschuldig' ze niet van niet hard te werken, maar wel van niks te doen die effectief helpt tegen die verkrachtingen.

Als tehuis, sluit je deuren als je te weinig personeel hebt (of dreig er mee). Je zal zien hoe snel de regering erop zit, want 90 mensen plaats je niet zomaar ergens anders. Er zal heel vlug geld gevonden worden hoor.
Ik roep maar iets hoor, maar ik tig extreme handelingen bedenken die iedereen morgen al wakkergeschud gaan hebben. Het zal vast niet diplomatiek zijn, maar hey, als men praat dat tot 100 procent van mensen die in deze tehuizen zit seksueel misbruikt word, moet je dan nog diplomatiek zijn? Moet je dan praten over zeer ingewikkeld en gecompliceerde situaties waarvan het jaren zal duren om iets aan te veranderen, als er uberhaupt al iets aan veranderd? Puur om het feit dat er niet genoeg geld is?

Kev

Re: zwakbegaafde verkracht in tehuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:56

Een instelling mag haar deuren niet sluiten, want ze hebben contracten met het zorgkantoor over de zorg die geleverd moet worden en waarvoor ze betaald worden. Deuren sluiten is contractbreuk met de zorgkantoren die niet gaan over hoeveel geld er per client wordt overgemaakt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 19:58

Kev schreef:
Een instelling mag haar deuren niet sluiten, want ze hebben contracten met het zorgkantoor over de zorg die geleverd moet worden en waarvoor ze betaald worden. Deuren sluiten is contractbreuk met de zorgkantoren die niet gaan over hoeveel geld er per client wordt overgemaakt

En als er toch contractbreuk geleverd word, wat gebeurd er dan? Ze kunnen die 90 mensen toch niet zo laten zitten toch?

Edit: doen ze dat nu trouwens al niet? Want ik kan me niet voorstellen dat de zorg van voldoende kwaliteit is voor die zorgkantoren als constant mensen verkacht worden. Of staat dat niet in het contract?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:00

Dan zal de instelling een boete krijgen, waardoor nog minder geld voor de clienten...

En als een instelling gesloten wordt, moeten de clienten door andere instellingen opgenomen worden, die over het algemeen (bijna) vol zitten.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:03

Nou Bravespots, ik zie dat je verpleegkunde studeert. Ik hoop dat je tegen de tijd dat je gaat werken iets meer ziekte-inzicht hebt. En als men 100 personeelsleden heeft? Bij elke Cliënt een verzorgster zetten zodat deze hem 24u/24 in het oog kan houden? Mensen zijn allemaal anders en soms onvoorspelbaar. Ze eisen dus een individueel behandelplan, daar wringt het schoentje vaak. Ook ben ik ervan overtuigd dat men veeeel meer tegemoet moet komen in deze seksuele gevoelens van deze mensen, want er heerst nog steeds een taboe. (Overlaatst nog een documentaire over gevolgd). Maar ik denk niet dat 'de boel platgooien' een oplossing biedt..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:06

Wij zijn er best veel mee bezig, en seksualiteit moet kunnen, alleen niet bij alle clienten, want hoewel in een volwassen lijf, zijn ze emotioneel soms pas een paar jaar...
Weet je nog welke documentaire dat was?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:06

Kev schreef:
Dan zal de instelling een boete krijgen, waardoor nog minder geld voor de clienten...

En als een instelling gesloten wordt, moeten de clienten door andere instellingen opgenomen worden, die over het algemeen (bijna) vol zitten.

Doe dat nu eens met een instelling of 20? Dan creer je toch een soort revolutie, ofzo? Toch?

Ik bedoelde het trouwens maar als een voorbeeld dat er imo genoeg maatregelen bestaan om aandacht (en geld) te krijgen voor je sector. Je moet iets doen als er mensen dagelijks met open tergelijk seksueel misbruikt worden. Toch? Of teminste proberen, niet afwachten en doormodderen. Vind ik.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:09

Nou, seksueel misbruik komt gelukkig niet dagelijks voor.

Als iedere sector die vindt dat hij te weinig geld krijgt gaat staken, dan wordt het een mooi zooitje! De gehandicaptenzorg, zorg in het algemeen, onderwijs, dierenzorg, ...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:10

Mallodie schreef:
Nou Bravespots, ik zie dat je verpleegkunde studeert. Ik hoop dat je tegen de tijd dat je gaat werken iets meer ziekte-inzicht hebt. En als men 100 personeelsleden heeft? Bij elke Cliënt een verzorgster zetten zodat deze hem 24u/24 in het oog kan houden? Mensen zijn allemaal anders en soms onvoorspelbaar. Ze eisen dus een individueel behandelplan, daar wringt het schoentje vaak. Ook ben ik ervan overtuigd dat men veeeel meer tegemoet moet komen in deze seksuele gevoelens van deze mensen, want er heerst nog steeds een taboe. (Overlaatst nog een documentaire over gevolgd). Maar ik denk niet dat 'de boel platgooien' een oplossing biedt..

Dat snap ik. Dat je niet het aantal gevallen kan reduceren tot nul. Maar hallo, tot honderd(!!) procent?? Ik weiger te geloven dat je daar niks kan aan doen om teminste het aantal gevallen met 50 procent ofzo te reduceren. Simpelweg meer geld om meer personeel, betere infrastructuur, betere beveilging, meer opleiding bij begeleiders en instelingen zodat het taboe verdwijnt.

Mss is het omdat ik nog jong en naïf ben, maar ik wil en kan deze soort drama's niet afschuiven op het feit dat het gecompliceerd ligt. Dat kan best zijn, maar er zijn oplossingen imo. Misschien dat ik binnen twintig jaar in het werkveld meer gehard ben :\ .
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 01-10-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:13

Ik wilde net gaan zeggen, waar denk je dat dat geld dan vandaan moet gaan komen? Als er in één sector een tekort is, dan wordt het uit een andere onttrokken. Als beleidsmaker is het ook kiezen, kiezen, kiezen, het ene gat dichten met het andere en maar hopen dat ze overal net genoeg hebben. En dat komt er altijd op neer dat ze overal net tekort hebben ( en dat wordt de komende jaren niet beter ).
Je wilt niet weten hoe vaak er mensen uit zorginstellingen in tranen aan het bureau zitten, maar ja, voor wie kies je dan? Er is zoveel te doen, en altijd geld te kort.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:15

erleyne schreef:
Ik wilde net gaan zeggen, waar denk je dat dat geld dan vandaan moet gaan komen? Als er in één sector een tekort is, dan wordt het uit een andere onttrokken. Als beleidsmaker is het ook kiezen, kiezen, kiezen, het ene gat dichten met het andere en maar hopen dat ze overal net genoeg hebben.

Ik vind het niet moeilijk om te kiezen tussen, ik zeg maar wat, een vernieuwing van een autosnelweg, of het reduceren van een heel aantal verkrachtingen in deze soort instellingen.

Maar dat ben ik, zo ziet blijkbaar niet iedereen het.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:16

BraveSpots schreef:
Mallodie schreef:

Dat snap ik. Dat je niet het aantal gevallen kan reduceren tot nul. Maar hallo, tot honderd(!!) procent?? Ik weiger te geloven dat je daar niks kan aan doen om teminste het aantal gevallen met 50 procent ofzo te reduceren. Simpelweg meer geld om meer personeel, betere infrastructuur, betere beveilging, meer opleiding bij begeleiders en instelingen zodat het taboe verdwijnt.

Mss is het omdat ik nog jong en naïf ben, maar ik wil en kan deze soort drama's niet afschuiven op het feit dat het gecompliceerd ligt. Dat kan best zijn, maar er zijn oplossingen imo. Misschien dat ik binnen twintig jaar in het werkveld meer gehard ben :\ .

Gehard is niet het goede woord denk ik, maar misschien realistischer :P

Ik heb niet gezegd dat dat percentage allemaal in instellingen gebeurt he!
60-100 % van de vrouwen met een verstandelijke handicap is ooit 1 (vaak meerdere) keren slachtoffer geweest van misbruik, dit komt ook vaak voor tijdens de jeugd, voordat zij in een instelling wonen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:17

BraveSpots schreef:
erleyne schreef:
Ik wilde net gaan zeggen, waar denk je dat dat geld dan vandaan moet gaan komen? Als er in één sector een tekort is, dan wordt het uit een andere onttrokken. Als beleidsmaker is het ook kiezen, kiezen, kiezen, het ene gat dichten met het andere en maar hopen dat ze overal net genoeg hebben.

Ik vind het niet moeilijk om te kiezen tussen, ik zeg maar wat, een vernieuwing van een autosnelweg, of het reduceren van een heel aantal verkrachtingen in deze soort instellingen.

Maar wel moeilijk tussen de ene tak van zorg en de andere, of onderwijs, of onderzoek.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:19

BraveSpots schreef:
erleyne schreef:

En als er door de vernieuwing van de snelweg ambulances sneller in het ziekenhuis kunnen zijn? Minder ongelukken ( dus minder doden zijn ), minder geluidsoverlast ( en dus minder stressgerelateerde klachten )....om maar een paar zaken te noemen. Wat kies je dan? Heerlijk hoor, ongenuanceerd zijn :D Maar in de beleidspraktijk ligt alles veel ingewikkelder.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:21

Kev schreef:

60-100 % van de vrouwen met een verstandelijke handicap is ooit 1 (vaak meerdere) keren slachtoffer geweest van misbruik, dit komt ook vaak voor tijdens de jeugd, voordat zij in een instelling wonen.

Ik weet dat ik niet realistisch ben met mijn sluitingen enzo, maar komaan, er moet toch iets gebeuren? Is er dan niemand volwassen die méér doet dan gewoon zeggen dat het gecompliceerd ligt? Iets doet? Al voorkom je er maar 1 verkrachting door, is dat het niet waard?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:23

BraveSpots schreef:
Kev schreef:

Ik weet dat ik niet realistisch ben met mijn sluitingen enzo, maar komaan, er moet toch iets gebeuren? Is er dan niemand volwassen die méér doet dan gewoon zeggen dat het gecompliceerd ligt? Iets doet? Al voorkom je er maar 1 verkrachting door, is dat het niet waard?

Ja hoor, ik werk me te pletter en probeer de begeleiding zo goed mogelijk aan te sturen zodat er hopelijk minder sprake is van misbruik!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:26

Kev schreef:
Ja hoor, ik werk me te pletter en probeer de begeleiding zo goed mogelijk aan te sturen zodat er hopelijk minder sprake is van misbruik!

En is dat het uiterste wat er bereikt kan worden volgens jouw? Niet alleen van jouw persoon zelf uit, maar ook vanuit de sector algemeen?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:30

BraveSpots schreef:
Kev schreef:

En is dat het uiterste wat er bereikt kan worden volgens jouw? Niet alleen van jouw persoon zelf uit, maar ook vanuit de sector algemeen?

Nee, er moet nog heel veel werk verzet worden, maar dat gaat niet alleen geld kosten, maar ook tijd en energie. We kunnen helaas geen ijzer met handen breken. Wanneer de begeleiding zo goed mogelijk is, komen deze dingen ook minder vaak voor.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 20:38

Zesiram schreef:
En als er door de vernieuwing van de snelweg ambulances sneller in het ziekenhuis kunnen zijn? Minder ongelukken ( dus minder doden zijn ), minder geluidsoverlast ( en dus minder stressgerelateerde klachten )....om maar een paar zaken te noemen. Wat kies je dan? Heerlijk hoor, ongenuanceerd zijn :D Maar in de beleidspraktijk ligt alles veel ingewikkelder.

Daar is het een forum voor :Y) ;) .

Maare, er zullen heus toch wel sectoren zijn die geld kunnen missen, daar ben ik van overtuigd :j. En zelfs dan nog, ik weet niet hoe dat in Nederland zit, maar de Belgische regering heeft hier afgelopen jaar miljarden euro zomaar tevoorschijn getoverd om in de banksector te pompen. Als wij dat trucje kunnen, moet het bij jullie toch ook mogelijk zijn ;) ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 22:37

BraveSpots schreef:
Dat weet ik wel hoor, en ik 'beschuldig' ze niet van niet hard te werken, maar wel van niks te doen die effectief helpt tegen die verkrachtingen.

Als tehuis, sluit je deuren als je te weinig personeel hebt (of dreig er mee). Je zal zien hoe snel de regering erop zit, want 90 mensen plaats je niet zomaar ergens anders. Er zal heel vlug geld gevonden worden hoor.

Dat zie je denk ik te optimistisch. In maar al te veel gevallen leidt het ertoe dat jongeren ofwel toch weer door de ouders opgevangen worden, ook als dat eigenlijk niet mogelijk is ivm de thuissituatie (broers/zussen, draagkracht van de ouders), of dat die kinderen in steeds meer gesloten settings komen te zitten, veel alleen op hun kamer want dan kunnen ze niemand kwaad doen en kun je het af met 1 persoon die de sleutels heeft. Er zijn om deze redenen jongeren in jeugdgevangenissen opgenomen, die daar helemaal niet horen.

En dat wakkerschudden, dat blijkt maar niet te gebeuren. Er zijn genoeg mensen die aan de bel trekken, en weer trekken, en weer trekken. Maar er gebeurt heel weinig. De manier waarop jij het voorstelt is niet de ervaring in de werkelijkheid: daar blijken de jongeren gewoon NIET de zorg te krijgen die ze moeten, hoe dan ook. En dan sta je voor het dilemma: ontneem je ze dat laatste beetje zorg ook, of doe je wat je kan? Ik kan beide alternatieven begrijpen en ik vind niet dat je in het algemeen kan zeggen dat de werknemers dit of dat moeten doen.

Citaat:
Moet je dan praten over zeer ingewikkeld en gecompliceerde situaties waarvan het jaren zal duren om iets aan te veranderen, als er uberhaupt al iets aan veranderd? Puur om het feit dat er niet genoeg geld is?

Heb jij bij de laatste verkiezingen het zorgplan voor deze groepen mee laten wegen in je stem? (Oftewel, heb je gestemd op een partij die heel concreet meer steun aan deze instellingen wil geven?) Zou jij instemmen met een directe belastingverhoging zodat er meer zorg kan komen? Heb jij andere concrete stappen ondernomen om dit mogelijk te maken? Heb je zelf wel eens een dergelijk dilemma meegemaakt.... en heb je het toen mogelijk gevonden om een jongere waar je veel om geeft op te sluiten, te weten dat die een aantal dagen (zo niet weken, maanden) aan z'n lot overgelaten wordt, waardoor je dat beetje stabiliteit ook nog ontneemt? Kun jij iemand die aan jouw zorg is toevertrouwd dan nog recht aankijken? (En om het eens te vergelijken: zou jij dieren die aan jouw zorg zijn toevertrouwd aan hun lot kunnen overlaten en daardoor laten lijden om een hoger doel te bereiken? Ik zou het niet zomaar kunnen hoor.)

Ik vind dat je geheel gelijk hebt dat er wat moet gebeuren. Maar ik vind dat je de zaken te eenzijdig voorstelt, en daarmee doe je mensen die toch al in een rotpositie zitten tekort.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:18

Dit gebeurd helaas heel vaak bij LVG jongeren (licht verstandelijk gehandicapt) Binnen de instelling is het te voorkomen maar daar buiten dus niet.

LVG jongeren zijn meestal wel in staat om zonder begeleiding buiten de instelling te gaan. Op mijn vorige werkplek is helaas iets soortgelijks gebeurd maar dan wel buiten de instelling (in een bibliotheek op een openbaar toilet)
Begeleiding kan dan alleen maar hopen dat de client het aangeeft en daarbij de juiste ondersteuning bieden.

Deze jongeren allemaal binnen de muren houden is geen optie, ze hebben misschien een wat lager iq maar hebben wel dezelfde wensen als "normale" jongeren en hebben ook het recht op een zo normaal mogelijk leven.
Blijft een moeilijke kwestie maar ik ben wel van mening dat het binnen een instelling WEL te voorkomen is. Kwestie van de clienten goed inschatten begeleiding bieden en risico's inperken.