Typefout kost man 43.000 euro

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:12

Slechte zaak van de bank vind ik.. Tuurlijk slordig van die meneer, maar ik vind het zeker kwalijk dat de bank het niet (goed) nagekeken heeft hoor... Zeker met zo'n bedrag... :=

Ik hoop voor de meneer dat hij zijn geld terug krijgt.., en voortaan wat beter uitkijkt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:12

Net als dat verhaal van dat er een bank een 'foutje' had gemaakt en 5 miljoen op een rekening had gestort die het eigenlijk niet moest hebben...Tsja...Wat doe je dan?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:13

daantjuhhh schreef:
Ik vind in dit verhaal de bank ook wel schuldig hoor.

Die behoren te controleren of naam en nummer overeen komen.
En bij z'n bedrag helemaaaaal!!!!!!!!!!

Nee hoor, dat hoeft de bank helemaal niet te controleren. Het is jouw verantwoording om te controleren dat de gegevens juist zijn, niet die van de bank.
Alleen wanneer je geld overmaakt naar een oud-Postbank rekening wordt dit gecontroleerd.

De man heeft de gegevens van de vrouw waarschijnlijk via de bank gekregen. Als je een dergelijk verzoek bij de bank indiend neemt eerste de bank contact op met die betreffende persoon, maar als zij geen reactie krijgen mogen ze die gegevens volgens mij vrijgeven aan degene die het geld heeft overgemaakt zodat die stappen kan ondernemen via de politie oud.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:14

CoopersB schreef:
Ik weet niet welke bank dat is,maar ik heb het ook een keer gehad dat de naam en het nummer niet overeen kwamen en toen kreeg ik daar toch echt bericht van!.

Dat moet dan een overschrijving naar een (oud) Postbank nummer zijn geweest.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:14

Naar mijn mening zijn ze alledrie fout geweest:

Betaler: die had het beter moeten controleren, als je zo'n bedrag overmaakt wordt je wel 3x gevraagd het te bevestigen, incl 2x overtypen van het reknr.

Bank: Naam en nummer niet gecheckt, indien ze dat uberhaupt wel doen.

Vrouw: Geld uitgegeven waarvan ze wíst dat het niet voor haar bestemd was.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:15

Mijn oma heeft eens zo iets gehad. Stond er ineens een belachelijk hoog bedrag op haar rekening. Ze heeft de bank gebeld en die heeft het verder geregeld, het geld werd dus automatisch weer afgeboekt geloof ik. De rente mocht ze gewoon houden.

Maar wel heel erg achterbaks als je zo'n groot bedrag gewoon in eigen portemonnee steekt zeg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:40

Helma_Amber schreef:
Brainless schreef:
@Alane, mevrouw heeft (ednk ik) schuld bekend, anders bood ze niet aan om de auto en de rest avn het geld terug te geven.

Ik heb ook een keer 11.000 ipv 1000 (gulden!) terug gehad van de belastingdienst.
Dit hebben we op een aparte spaarrekening gezet.
Ze kwamen er pas het jaar erop achter. Heeft toen wel een leuke rente opgeleverd.

Hebben ze dan niet de rente ook opgeëist? Dat hebben ze bij ons wel gedaan namelijk. Ze rekenen dan uit hoeveel rente je hebt kunnen vangen voor het bedrag en dat tellen ze doodleuk bij het terug te betalen bedrag op.

Nee, want het was de definitieve aanslag waartegen wij niet in beroep konden gaan. (vonden we heel erg ahum;))
Toen hoefde je geen rente te betalen (ik weet niet hoe het nu is natuurlijk)

Helma_Amber

Re: Typefout kost man 43.000 euro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:42

Ok. Bij ons zat het verschil tussen de voorlopige en de defenitieve, dus het verschil zal hem daar wel in zitten.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 16:44

oeffff.....als het bij mij zou gebeuren zou ik het op mn spaar rekening zetten en verder niet want het geld moet terug gegeven worden maar de rente mag je houden :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:31

Falona schreef:
Nee hoor, dat hoeft de bank helemaal niet te controleren. Het is jouw verantwoording om te controleren dat de gegevens juist zijn, niet die van de bank.
Alleen wanneer je geld overmaakt naar een oud-Postbank rekening wordt dit gecontroleerd.

De man heeft de gegevens van de vrouw waarschijnlijk via de bank gekregen. Als je een dergelijk verzoek bij de bank indiend neemt eerste de bank contact op met die betreffende persoon, maar als zij geen reactie krijgen mogen ze die gegevens volgens mij vrijgeven aan degene die het geld heeft overgemaakt zodat die stappen kan ondernemen via de politie oud.

Klopt helemaal. Heb het zelf ook meegemaakt. De vrouw krijgt ruim een maand om het terug te storten. Gebeurd dat niet dan geeft de bank de adresgegevens vrij zodat je zelf stappen kan ondernemen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:19

Mijn ex had een keer ineens een bedrag van 30.000 euro op zn rekening staan, dat kwam van een gemeente vandaan. Hij dacht slim te zijn door het apart te zetten en af te wachten of hij de rente kon behouden. (het geld wilde hij uiteraard terug storten als ze het kwamen opeisen.)

Dat liep wat anders, hij moest het geld al weer vrij snel terug storten en als klap op de vuurpijl kregen we toen geen huursubsidie meer omdat zijn vermogen ineens te groot was :+ Dusja, uiteindelijk had ie er nog geen voordeel aan :+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:49

vind ook dat er drie foute mensen zijn in dit verhaaltje :)

snap alleen niet waarom een vader zijn zoon zoooooooveel geld moet geven??

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:50

alja schreef:
snap alleen niet waarom een vader zijn zoon zoooooooveel geld moet geven??

Misschien van een erfenis of schenking of dergelijk.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 15:54

Oeps := Nogal een stomme fout.
Vind het overigens ook nogal achterlijk van die vrouw om het geld maar gelijk allemaal uit te geven. Denk dat ze dondersgoed wist dat het geld niet voor haar bedoeld was. Een normaal mens zou zich toch wel afvragen wat zo'n enorm bedrag ineens op zijn of haar rekening doet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:27

jeetje wat een verhaal, erg stomme fout!
ik vind vooral die vrouw een beetje raar, wat dacht ze, dat ze soms zo een groot bedrag gewoon kreeg haha.
Ik vind dat die man ook wel even dubbel had mogen checken :)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 08:05

rechter heeft uitspraak gedaan, tenminste volgens het nieuws van vanochtend...
man is in zijn gelijk gesteld, maar of hij zijn gelijk krijgt is nog de vraag....
de vrouw moet het geld terug geven, maar het geld is allemaal op.

Wat de vrouw gedaan heeft, is niet goed...

Maar vraag me nog steeds af hoe de man aan NAW is gekomen...
De oplichters op oa marktplaats kunnen doen en laten wat ze willen, geldovergemaakt, helaas pindakaas... en je kunt op je kop gaan staan of je de gegevens van die persoon krijgt van de bank... laat staan terug geboekt krijgt (laatste vind ik ook terecht, maar dat is een ander verhaal)
en nu wordt man en paard wel genoemd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:16

Alane schreef:

Van de bank.
Als je een bedrag overschrijft naar een verkeerde rekening dan gaat eerste de bank proberen het geld terug te krijgen. Lukt dat niet dan geeft de bank de NAW gegevens van die persoon vrij aan degenen die het geld foutief heeft overgeschreven.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:23

ID vrouw moet terug betalen maar kan dat niet.....
Vind het allemaal weer apsurt dat dit mogelijk is :(

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 16:29

Falona schreef:
Alane schreef:

Van de bank.
Als je een bedrag overschrijft naar een verkeerde rekening dan gaat eerste de bank proberen het geld terug te krijgen. Lukt dat niet dan geeft de bank de NAW gegevens van die persoon vrij aan degenen die het geld foutief heeft overgeschreven.

Voor een poos terug heb ik per abuis een bedrag 2 X overgemaakt en ik kreeg geen gegevens, de bank deed niets, en moest het maar uitzoeken of men het teveel betaalde terug geen overboeken... ... ... ging dan wel om een klein bedrag.

Idem bij oplichting... mensen geven dan vaak zelfbedachte namen en een rekeningnummer, overgeboekt is :evaw: centjes, huppel de pup maar naar de politie, niets geen NAW...

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:27

Chrissy_ schreef:
Oeps := Nogal een stomme fout.
Vind het overigens ook nogal achterlijk van die vrouw om het geld maar gelijk allemaal uit te geven. Denk dat ze dondersgoed wist dat het geld niet voor haar bedoeld was. Een normaal mens zou zich toch wel afvragen wat zo'n enorm bedrag ineens op zijn of haar rekening doet.

Haha, ik dacht echt precies hetzelfde toen ik het hoorde..

Oke een fout kan gebeuren.. Maar check het dan ook gewoon nog een keer als het om zoveel geld gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 16:36

Ik zou eerst denken; Wauw ik ben rijk :')
En dan kijken waar het vandaan komt.. Ik zou er niks van kunnen kopen in ieder geval.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:10

Woot, dan baal je :=!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:16

Dat dat zelfs kan! Als ik geld over maak, moet ik het rekeneningnummer én de naam van wie die rekening is invullen en als dat niet klopt, word dat gewoon weer op mijn rekening terug gestort met de opmerking dat het niet klopt..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:26

stunning schreef:
Dat dat zelfs kan! Als ik geld over maak, moet ik het rekeneningnummer én de naam van wie die rekening is invullen en als dat niet klopt, word dat gewoon weer op mijn rekening terug gestort met de opmerking dat het niet klopt..

Alleen als je naar een postbank rekening geld overschrijft. De banken kijken daar niet naar.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:31

Liezel1 schreef:
Naar mijn mening zijn ze alledrie fout geweest:

Betaler: die had het beter moeten controleren, als je zo'n bedrag overmaakt wordt je wel 3x gevraagd het te bevestigen, incl 2x overtypen van het reknr.

Bank: Naam en nummer niet gecheckt, indien ze dat uberhaupt wel doen.

Vrouw: Geld uitgegeven waarvan ze wíst dat het niet voor haar bestemd was.

Bovenstaand kun je wel stellen inderdaad. Samenloop van stomme omstandigheden :)