Bos: Zwaar werk moet worden afgeschaft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:51

Joh, kunnen we weer mooi wat "gastarbeiders" laten komen voor al het zware werk. Ben beniewd hoe Wilders erop zal reageren....
Wat een onzin zeg! Maar gauw weer een paar dure "werkgroepen"de maatschappij in sturen om een rapportje te schrijven hoe dit moet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:51

Wat een klets zeg |o

Dat tot je 67e werken moeten ze zowiezo verbieden, echt een absurd plan 8)7
Gun oude mensen de rust en laat ze genieten van hun welverdiende pensioentje waar ze heel hun leven voor gewerkt hebben :Y)

Ik zit in de sprinklers (Brandbeveiliging) en daar moeten ook 24" buizen boven je macht gemonteerd worden.
Veelal in parkeerkelders, winkelcentra, universiteiten ed, nou daar kan geen hefttruck aan te pas komen hoor!
Gewoon met 2 man via een trapje naar boven, de een vast houden en de ander monteren.

Btw dat zou Wouter Bos toch moeten weten, we hebben vorig jaar het Ministerie van Financiën in Den Haag gedaan :P

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:54

Urielle schreef:
Lachen, ik zit in het onderwijs en als er ergens veel uitval is, is het geloof ik wel daar, veel mensen met name met psychische klachten, oververmoeid, overspannen, burn outs... Helaas, het hele Nederlandse onderwijs op de schop :D

Helaas, psychische klachten zijn geen lichamelijke klachten....... Gewoon doorwerken dus. ;) :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:04

listiglistje schreef:
Wat een klets zeg |o

Dat tot je 67e werken moeten ze zowiezo verbieden, echt een absurd plan 8)7
Gun oude mensen de rust en laat ze genieten van hun welverdiende pensioentje waar ze heel hun leven voor gewerkt hebben :Y)

Ik vind dat juist een goed idee :j
Bijvoorbeeld, ik ben nu 21 en studerende, tegen de tijd dat ik klaar ben is er nauwelijks werk door de crisis. Daarna kan ik gaan betalen voor alle vergrijzende mensen, naast betalen voor mijn eigen pensioen. En tegen de tijd dat ik oud ben is het toch niet betaalbaar meer en krijg ik geen AOW :Y)
Bovendien wordt het niet zomaar ingevoerd, maar komt er elk jaar een maand bij, het duurt dus nog 24 jaar voor je daadwerkelijk tot je 67 moet werken.

Ik vind het niet meer dan reeël, het is gewoon onbetaalbaar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:08

Ik lees nergens iets van straten leggen in het kranteknipsel. Maar straten worden al niet meer zo gelegd als vroeger, is al een stuk minder zwaar.

Toch heeft hij een heel groot punt, er is nog zat te zwaar werk. Daar verkijken mensen zich heel erg op. Als je 40 jaar repeterend werk doet waar maar een paar spiergroepen intensief belast mee worden, ga je daar idd kapot aan, maar zwaar werk kan ook geestelijk heel zwaar zijn en dat hoeft niet moeilijk werk te zijn, kan nl heel goed heel simpel werk zijn, ook dat maakt kapot.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:11

Blijheid schreef:
Bijvoorbeeld, ik ben nu 21 en studerende, tegen de tijd dat ik klaar ben is er nauwelijks werk door de crisis. Daarna kan ik gaan betalen voor alle vergrijzende mensen, naast betalen voor mijn eigen pensioen. En tegen de tijd dat ik oud ben is het toch niet betaalbaar meer en krijg ik geen AOW :Y)
Bovendien wordt het niet zomaar ingevoerd, maar komt er elk jaar een maand bij, het duurt dus nog 24 jaar voor je daadwerkelijk tot je 67 moet werken.

Ja, maar dat betekend wel dat de jongens van 16 die nu net beginnen als metselaar, brandweerman of stratenmaker toch door zullen moeten tot hun 67e en niet alleen de studenten die een keer tegen hun 26e beginnen met werken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:12

odetteke schreef:
Blijheid schreef:

Ja, maar dat betekend wel dat de jongens van 16 die nu net beginnen als metselaar, brandweerman of stratenmaker toch door zullen moeten tot hun 67e en niet alleen de studenten die een keer tegen hun 26e beginnen met werken!

En daarom wordt zwaar werk, zoals metselaar of brandweerman dus uitgesloten van deze regeling ;) Die mogen stoppen na 40 jaar te hebben gewerkt, dus als je op je 16e begint mag je op je 56e met pensioen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:15

Geldt dat ook voor politieman, ambulancepersoneel, leerkrachten op scholen in moeilijke wijken of speciaal onderwijs, psychiatrisch personeel, gevangenispersoneel, etc?? ;)

Vast dus niet en als die onder hoogspanning moeten blijven werken dmv zware onderbezetting en overvraging van het werk, dan gaan ze dus ook kapot.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:17

Blijheid schreef:
En daarom wordt zwaar werk, zoals metselaar of brandweerman dus uitgesloten van deze regeling ;) Die mogen stoppen na 40 jaar te hebben gewerkt, dus als je op je 16e begint mag je op je 56e met pensioen ;)

Als je dat haalt zonder stuk te gaan door lichamelijke klachten. En idd, dan zouden alle beroepsgroepen eens goed onder de loep genomen moeten worden, want overal is uitval die te wijten is aan lichamelijk of geestelijk te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:19

russel schreef:
Geldt dat ook voor politieman, ambulancepersoneel, leerkrachten op scholen in moeilijke wijken of speciaal onderwijs, psychiatrisch personeel, gevangenispersoneel, etc?? ;)

Vast dus niet en als die onder hoogspanning moeten blijven werken dmv zware onderbezetting en overvraging van het werk, dan gaan ze dus ook kapot.

Dat is nog niet zeker, maar er zijn partijen die dat wel willen. Ook Bos had het over geestelijk zwaar werk, zoals speciaal onderwijs :j

Ik vind het eerlijk gezegd nogal apart dat iedereen van alles roept (niet alleen jij russel, ook anderen) terwijl men blijkbaar helemaal niet weet wat de plannen inhouden, er worden hier een heleboel dingen geroepen die gewoon niet waar zijn en iedereen gaat elkaar daar over opjutten. Als je nu eerst de plannen goed zou lezen zouden veel mensen een heel ander beeld hebben, ipv gewoon de media achterna te lopen.

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:21

denk niet dat het veel zou uitmaken
als je kijkt naar de wettelijke bepaling van het maximum gewicht wat je mag tillen in je eentje wordt daar niet tot nauwelijks naar omgekeken in het dagelijkse werk.
mensen tillen te vaak alleen te veel puur omdat het niet anders kan in het bedrijfsleven. je kan niet even iemand er bij roepen om je te helpen want dan houdt je die gene op van zijn werk.

dus nee ze kunnen het dan wel invoeren maar er zal toch niet naar gehandeld worden

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:28

Blijheid schreef:
Dat is nog niet zeker, maar er zijn partijen die dat wel willen. Ook Bos had het over geestelijk zwaar werk, zoals speciaal onderwijs :j

Ik vind het eerlijk gezegd nogal apart dat iedereen van alles roept (niet alleen jij russel, ook anderen) terwijl men blijkbaar helemaal niet weet wat de plannen inhouden, er worden hier een heleboel dingen geroepen die gewoon niet waar zijn en iedereen gaat elkaar daar over opjutten. Als je nu eerst de plannen goed zou lezen zouden veel mensen een heel ander beeld hebben, ipv gewoon de media achterna te lopen.

Omdat veel van die mensen al jaaaarenlang werken, en uit de praktijk weten dat plannen ook al worden ze met de beste bedoelingen in elkaar gezet, de realiteit toch echt anders in elkaar steekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:35

Breghje schreef:
Blijheid schreef:

Omdat veel van die mensen al jaaaarenlang werken, en uit de praktijk weten dat plannen ook al worden ze met de beste bedoelingen in elkaar gezet, de realiteit toch echt anders in elkaar steekt.

Tuurlijk zijn er veel mensen met veel meer ervaring :j En ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, maar toch. Ik hoor heel veel mensen zeggen:
"geld dat ook voor *noemt beroepen* vast niet" of "jongens van 16 die stratenmaker zijn moeten ook tot hun 67e doorwerken" of "dan blijven mensen ongewassen in bed liggen".

En dat zijn gewoon dingen die niet waar zijn, dat zijn de plannen niet! Dan kan je wel afgeven op de "ivoren toren" of "geen beeld van de werkelijkheid" etc maar als je zelf niet eens de moeite neemt om uit te zoeken wat de bedoeling is en diret aanneemt wat de media verzinnen, is het wel heel makkelijk kritiek geven natuurlijk...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 15:58

Soms heb je niet altijd tijd om alle plannen volledig door te lezen voordat je een mening vormt, maar dat betekend toch niet dat je meningloos alles moet accepteren dat in het nieuws is? Ik hoor op het journaal dat zwaar werkt wordt afgeschaft en dat iedereen tot 67 moet doorwerken. Aangezien het kabinet uit een groep mensen bestaat met heel weinig inlevingsvermogen en zicht op hoe de samenleving echt in elkaar zit zou het me niet verbazen als het plan echt zo zwart-wit wordt ingevoerd als de media voorspiegelt (de voorstellen met betrekking tot het wijzigen van de gastouderopvang waren in eerste instantie namelijk ook zo absurd en werden pas gewijzigd na de nodige protesten) Het is het kabinet die de boodschap niet goed en tactisch naar buiten heeft gebracht.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:29

Blijheid schreef:
Tuurlijk zijn er veel mensen met veel meer ervaring :j En ik heb de wijsheid zeker niet in pacht, maar toch. Ik hoor heel veel mensen zeggen:
"geld dat ook voor *noemt beroepen* vast niet" of "jongens van 16 die stratenmaker zijn moeten ook tot hun 67e doorwerken" of "dan blijven mensen ongewassen in bed liggen".

En dat zijn gewoon dingen die niet waar zijn, dat zijn de plannen niet! Dan kan je wel afgeven op de "ivoren toren" of "geen beeld van de werkelijkheid" etc maar als je zelf niet eens de moeite neemt om uit te zoeken wat de bedoeling is en diret aanneemt wat de media verzinnen, is het wel heel makkelijk kritiek geven natuurlijk...

Er zijn nú al mensen die ongewassen in bed blijven liggen ;) of die niet verschoond kunnen worden want te weinig mensen etc.... ik neem never nooit iets klakkeloos aan, maar weet ondertussen ook hoe eea in elkaar zit. Ben volledig afgekeurd want stuk, dus weet ongeveer wel waar ik het over heb wat plannen uit Den Haag betreft. En neeee ze hebben geen idee van de werkelijkheid, hoe werkend NL zich uit de naad werkt omdat ze daar heel erg druk zijn met lobbyen etc. En jaa dat weet ik uit de eerste hand.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:33

Urielle schreef:
Lachen, ik zit in het onderwijs en als er ergens veel uitval is, is het geloof ik wel daar, veel mensen met name met psychische klachten, oververmoeid, overspannen, burn outs... Helaas, het hele Nederlandse onderwijs op de schop :D

Simpel toch! :)*

Op je 20e aan de slag, je werkt éérst 25 jaar in het onderwijs en als je dan psychisch opgebrand bent, ruil je met een bouwvakker die na 25 jaar lekker achter het bureau kan kruipen omdat hij lichamelijk een wrak is.

Als je vervolgens allebei met 70 zowel lichamelijk als psychisch niets meer waard bent en je dus met pensioen mag, krijg je nog één jaar om de nodige zaken te regelen en krijg je op je 71 een spuitje. Zijn we ook meteen van de vergrijzing af :)

Ik snap níet waar ze moeilijk over doen in Den Haag, het is toch allemaal verrekte simpel eigenlijk +:)+

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:49

als ik tot mijn 67e moet werken heb ik er dus 51 jaar opzitten waarvan 44 in het openbaar vervoer achter het stuur!

wedden dat ik ruim voor die tijd al niet meer kan lopen van de pijn in mijn rug.
het wordt idd tijd dat ze daar in denhaag eens uit hun ivooren toren komen en eens beseffen dat mensen na 40jaar werken wel opgebrand zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:53

shera schreef:
Juist ja.... en wat is precies de definitie van zwaar werk??
Er gaan trouwens ook genoeg mensen kapot aan geestelijk zwaar werk.

Verder nog nuttige ideetjes? :+

dat is ook wat hij bedoeld.. Hij bedoeld dat het geestelijke werk verminderd moet worden door beter te organiseren..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:55

de meest zware beroepen zijn de beroepen waar Nederland op draait, zorg, onderwijs, infrastructuur......

Boeren, telers...... slagers, velers.....

Natuurlijk willen die echt allemaal wel een pasje terugdoen in arbeid en het lichamelijk of geestelijk of misschien wel beiden minder zwaar hebben.......

Maar daar zal toch echt geld tegenover moeten staan. Je kan moeilijk tegen een stratemaker zeggen...... JOH, ik vind dat jij zwaar werk heb, dus je gaat maar parttime werken....... oja en je inkomen kompenseren doen we niet aan......

Die boer die maakt zulke lange dagen omdat hij ook gewoon brood op de plank moet hebben..........

een zorgverleenster kan je moeilijk tegen een patient laten zeggen......... "sorrie Mevrouw, u bent te zwaar!! ennuh geld voor een collega erbij is er nu effe niet, dussss..... Sorrie, blijft u maar ongewassen in bed, want zelfs met een glijzijl en tillift is het niet te doen"

Hoe gaan leraren parttime werken, als er nu al zo een groot tekort is????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:01

Mae schreef:
Simpel toch! :)*

Op je 20e aan de slag, je werkt éérst 25 jaar in het onderwijs en als je dan psychisch opgebrand bent, ruil je met een bouwvakker die na 25 jaar lekker achter het bureau kan kruipen omdat hij lichamelijk een wrak is.

Als je vervolgens allebei met 70 zowel lichamelijk als psychisch niets meer waard bent en je dus met pensioen mag, krijg je nog één jaar om de nodige zaken te regelen en krijg je op je 71 een spuitje. Zijn we ook meteen van de vergrijzing af :)

Ik snap níet waar ze moeilijk over doen in Den Haag, het is toch allemaal verrekte simpel eigenlijk +:)+

Ah... is dat hem :Y)
Dan moeten ze wel even terugdraaien straks dat je geen tweede studie meer mag. :+

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:20

Urielle schreef:
Ah... is dat hem :Y)
Dan moeten ze wel even terugdraaien straks dat je geen tweede studie meer mag. :+

Nee joh, die betaal je gewoon uit eigen zak! :$
Dan ben je straks 70, volledig afgeschreven én heb je nog een lekkere schuld staan, die heb je immers nooit af kunnen betalen met je schamele leraren+bouwvakkerssalarisje omdat je al die jaren krom hebt moeten liggen voor het betalen van je torenhoge zorgverzekering omdat je, door je werk, allerlei aanvullende hulp nodig had (variërend van fysiotherapie tot geestelijke gezondheidszorg) :(:)

Oei...misschien had ik tóch de politiek in moeten gaan en geen juf moeten worden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:20

Werkgelegenheid schaffen, de jonkies fulltime en de oudjes dus de 40+ers parttime :D :D :D Al is het maar dat ze een uurtje later mogen komen en een uurtje eerder mogen gaan. De zwaardere klussen voor de jonkies en de lichtere voor de oudjes, dan is er ook nog tied voor een babbeltje bij zorgberoepen...oma of opa heeft wel raad.. :+